-
Posts
2,405 -
Joined
-
Last visited
-
Days Won
47
Xag last won the day on May 7 2022
Xag had the most liked content!
Reputation
434 ToppertjeAbout Xag
- Birthday 04/22/1965
Profile Information
-
Geslacht
Man
-
Woonplaats
Ureterp
-
Hobbies
Klassieke auto's, hardlopen, fotografie.
Wie ben ik
-
Voorstellen
Sinds juni 2021 eigenaar van een 420 uit 1968. Een auto die voor de leek leuk oogt maar waar wel het nodige aan moet gebeuren. Carrosserie best aardig maar met een paar plekjes. Motor lijkt de originele 4.2 en de auto heeft een 4 bak. Interieur moet wel flink aangepakt worden, is in geprutst. Hobby project!
Ex eigenaar van een mooie X350 4.2 Sovereign in Midnight met een Champagne kleurig interieur en allerlei leuk luxe snufjes. Vijf jaar met veel plezier in gereden en begin 2019 verkocht.
-
Bedankt. Hoewel ik een 420G prachtig vind, is het om praktische redenen toch het kleinere model geworden. Deze past namelijk dwars achterin de garage en de grote niet Er bestaat vaak verwarring tussen beide modellen bij mensen die niet zo thuis zijn in de Jaguar geschiedenis. Als ze de modellen al wat kennen houdt het meestal op bij een MKII en soms nog de S-type. De Jaguar 420 is ook maar 2 jaar geproduceerd dus dat is ook niet zo verwonderlijk. Guus
-
Xag started following 45 Jaar JDCH en 100 Jaar Jaguar/Daimler! 3 september 2022
-
45 Jaar JDCH en 100 Jaar Jaguar/Daimler! 3 september 2022
Xag replied to arie-jag's topic in Jaguar meetings en beurzen
Leuke dag inderdaad. Aantal bekenden en mede 420 bezitters gesproken. Prima verzorgde dag. Guus -
Alfa’s hebben ook bekers met shims. Die hoeven niet vaak gesteld te worden en ik vermoed deze ook niet. Daarom laat ik het liever een keer doen in plaats van gereedschap aan te schaffen. Ondertussen zijn de spullen voor de koppeling besteld en ook nieuwe raamrubbers voor en achter. Er is ook een nieuwe hemeltje besteld en daarvoor moeten de ramen er uit om de randjes te lijmen. Geen idee hoe goed dit gaat omdat dit nieuw is voor me, een 420 heeft een gelijmde hemel. Vroeger bij Alfa’s Giulia’s drukten we de ramen er ook wel uit met de voetjes maar daarbij is ook wel eens een voorruit gesneuveld. Toen waren we ook jonger en leniger Nu ga ik het ruit uit het rubber snijden. Ik heb het hemeltje bij John Skinner besteld omdat zij hem leveren met het foam er al aan gelijmd wat het al wat eenvoudiger schijnt te maken. Ben benieuwd. Guus
-
Dag 9 Omdat de koppeling nog niet naar behoren werkt vandaag de beide koppeling cilinders er maar eens uitgehaald om ze te bekijken. Niet de grootste klus en redelijk gemakkelijk te doen. Eerst alles leeg gemaakt via de ontluchtingsnippel op de werkcilinder en daarna de cilinder er af gehaald. Leiding loshalen en met twee (verschillende) bouten komt de cilinder los wel oppassen dat het plaatje waar de veer aan zit niet zoek raakt. Ik hou dat soort zaken graag bij elkaar met een trekbandje dan hou je ze ook in de goede volgorde. Rubber hoes was er zo af maar de zuiger bleef er in zitten. Beetje perslucht er op maar weinig reactie. Daarna de nippel even in de opening van de leiding en met een nieuwe stoot perslucht kwam de zuiger er uit. Werkcilinder is van binnen niet super glad meer dus deze ga ik compleet vervangen. Heeft volgens mij ook al het nodige vocht in gezeten. Daarna de hoofdcilinder er af gehaald. Ook hier leiding los en onder het dashboard de splitpen en koppelstift waarmee de cilinder aan het pedaal zit loshalen. De cilinder zit met twee bouten vast en gaat er dan naar boven vrij eenvoudig uit. Borgring er uit en ook deze cilinder uit elkaar gehaald. Hoewel ook hier het nodige residu in de cilinder en het tankje zat, ziet deze er verder wel goed uit. Schoon gemaakt en hier koop ik een revisiesetje voor dan is dat ook weer als nieuw.
-
Ik had de indruk dat het proefje met de olie meestal gedaan wordt als er alleen een compressiemeting gedaan wordt. De lekmeting geeft ook al een richting waarin gezocht kan worden. Ik wil nog wel eens warm compressie meten dus dan kan er eventueel ook wel wat olie in. Overigens vindt ik de motor goed lopen, geen problemen met de koeling, geen rookpluimen bij rijden.
-
Dag 8 Gisteren een compressie test van de motor en een cilinder lektest gedaan om te kijken hoe de staat van de motor is. Aangezien de motor niet wilde starten eerst maar een compressie test op de koude motor gedaan. Wel aardig wat variatie maar niet echt een extreem lage waarde. 1 - 8 2 - 9 3 - 9,75 4 - 10,25 5 - 8,5 6 - 8,5 Bougies schoon geborsteld en even schuurpapiertje er tussendoor. Er zijn NGK BP5ES bougies gemonteerd. Zien er redelijk maar duidelijk gebruikt uit. De kabelset is van Champion maar bij cilinder 3 zit er een andere dop op en deze bougie heeft ook geen opzetstukje. Daarna de motor geprobeerd te starten maar op benzine had hij er geen zin in. Wat vreemd en lastig is, is dat de vlotterkamers eerst altijd even overlopen en na een zacht tikje tegen de zijkant is het weer goed. Aangezien ik geen zin heb in steeds weer een plas benzine onder de auto zet ik nu eerst altijd even een opvangbakje onder de pijpjes. Bij gebrek aan enthousiasme van de motor het luchtfilter gedemonteerd en daarna met behulp van wat remmenreiniger de auto aan het lopen gekregen. Liep niet meteen geweldig maar na een tijdje toch op alle zes. Daarna een rondje van dik 30 km gereden om alles eens goed op te warmen. De motor loopt nu wel mooi maar wilde niet echt lekker op toeren komen. Nu zou dat wel eens kunnen liggen aan het feit dat ik zonder luchtfilter reed, daar schijnen SU's wel op te reageren. Onderweg nog weer even de tank gevuld met BP 98 en daarna sloeg de motor meteen probleemloos aan. Ook bij thuiskomst gemerkt dat starten weer probleemloos was, dat is in ieder geval mooi. Oliedruk is wel vrij laag maar geen idee of de oliedrukmeter een beetje goed is. Zal ik met een losse meter nog eens nameten. Temperatuur op de uitlaten gemeten en hoewel er wat kleine variaties in zitten doen ze wel allemaal mee kan ik wel zien. De motor daarna iets laten afkoelen en daarna de bougies er weer uit voor de lektest. Cilinder 1 op DTC geduwd met de versnelling in 4 en een boterhamzakje om DTC te controleren. Daarna in ontstekingsvolgorde de andere cilinders gemeten. 1 - 20% 2 - 15% 3 - 13% 4 - 15% met wat lekkage op het schroefdraad van het bougiegat 5 - 10% 6 - 18% Geen idee of deze waarden voor een oude XK motor goed of slecht zijn. Hoewel de nodige lekkage naar het carter, was er geen merkbare lekkage naar koelsysteem, inlaat of uitlaat. Met 7 bar op de cilinder moet de handrem er wel op wil je geen wegrijdende auto hebben heb ik ontdekt! Eigenlijk zou ik de klepspeling nu nog willen meten maar ik weet niet of dat zinvol is. Als er wel andere plaatjes in moeten heb je wel speciaal gereedschap nodig dus misschien is dit wat meer een klusje voor de Jaguar specialist. Dan kan er eventueel meteen aan gewerkt worden en een nieuwe pakking tussen. Tijdens de proefrit leek de koppeling goed te functioneren maar de laatste kilometers begon hij toch weer druk te verliezen. Tijd voor een revisiesetje of nieuwe cilinders.
-
Dag 7 Het Jaguar gebeuren heeft een tijdje op een laag pitje gestaan maar vorige week de koppeling nog weer een keer ontlucht, die ontkoppeld niet lekker weet ik nog van vorig jaar. Nog niet weer mee gereden dus even afwachten of het probleem verholpen is of niet. Daarna bezig met de rechter achterdeur, die wilde niet van het slot. Daarvoor moesten de krukken er af en hoewel ik weet hoe het zou moeten ging dat voor geen meter. Uiteindelijk de ene hendel uitgeboord en de andere kruk helemaal door moeten slijpen. Dan kun je ook precies zien hoe het zit. In de ene zat het verende plaatje niet maar een ander plaatje, bij de andere was er een splitpen in vastgeslagen. Bijzondere ontdekking is dat er echt hout in de deuren zit, niet alleen het zichtbare hout voor de sier maar ook constructie hout. Omdat de deurbekleding niet echt mooi te noemen is wil ik kijken of ik deze kan verven. Dus vanmiddag als test de krukken van de andere deur er af gehaald en dat was zo gepiept. De panelen zouden er dus af kunnen om ze onder handen te nemen. De foam in de stoelen en achterbank is compleet aan het vergaan dus daar moet wat nieuws in. De bekleding heeft wel veel craquelé maar zou ik toch wel graag willen houden. Deels vanwege de kosten maar ook omdat het wel wat heeft zo'n doorleefd interieur. Er zal in ieder geval een nieuwe hemel en een nieuwe tapijtset moeten komen.
-
Nog weinig progressie, de Jag staat nog onder de cover. Momenteel te veel andere zaken. Koppeling moet als eerste nagekeken worden. Guus
-
Vanwege drukte op het werk momenteel weinig tijd voor de echte maar wel een leuk pakketje ontvangen vandaag. Guus
-
Die is voor een 420G, volgens mij zit die niet op een 420. Guus
-
Hoezo tegenslag, gewoon lekker probleempjes oplossen 😉 Guus
-
Dag 6 De vorige dag al begonnen met het opruimen van de gelekte olie (gelukkig heb ik een gladde epoxyvloer) en het filter er maar weer af. Daarbij kwam dit keer ook het puntstuk samen met het filter er uit. Dat is niet de bedoeling maar het voordeel was wel dat ik er veel beter bij kon om de o-ring weer mooi te monteren. Dus alles weer netjes in elkaar gezet en meteen even getest door de motor te starten. Alles dicht, mooi! Na wat zoekwerk op het internet blijkt bij dit remsysteem, net als bij een E-type, het ontluchten een lastig klusje te zijn wat eigenlijk alleen goed wil met een zogenaamde pressure bleeder (druk remontluchter).Omdat me de diameter van het reservoir aardig 45 millimeter leek dus maar een versie met zo'n adapter besteld. Bij binnenkomst bleek deze maat echter niet goed te passen dus zelf maar aan het knutselen.De doppen op de beide remreservoirs bestaan uit een deksel met ingebouwde niveaumelder. Daarvan was er één dop al lek en de andere was ook niet zo best meer dus besloten ze allebei te vervangen door twee nieuwe. De betere van de twee uit elkaar gehaald zodat ik alleen nog een dop had, met de Dremel de kunststof adapter uitgefreesd en beide delen met elkaar verlijmd zodat ik nu een mooie passende adapter heb. Met deze oplossing was het ontluchten een fluitje van een cent en de auto kon weer van de assteunen af op de grond. Na een proefritje weer binnen gezet en wat nog wel zichtbaar is, is dat de stuurbekrachtiging een beetje lekt. Ik had deze bijgevuld maar het lijkt of de aansluiting van een slang niet helemaal goed is. Hier moet ik nog verder naar kijken.
-
Dag 5 Ondertussen is dag 5 al weer een tijdje geleden maar te weinig tijd om te schrijven. Voor het vullen van de versnellingsbak en de achteras met nieuwe olie had ik mijn oog laten vallen op een klein elektrisch pompje wat vanaf de accu gevoed kan worden. Dat ging wel maar de olie is eigenlijk wat te viskeus om te verpompen dus het blik in een emmer warm water gezet om het wat dunner te krijgen. Het duurde lang omdat het pompje niet zo lang achter elkaar mag draaien maar uiteindelijk de versnellingsbak op niveau gekregen zodat de olie er via de vulopening uit kwam. Zondag verder met de achteras maar ik had de indruk dat het steeds moeizamer ging dus het laatste deel maar met een klein handpompje gedaan en daarmee is het gelukt. Ondertussen had ik het remsysteem ook volledig leeg laten lopen en dat wilde ik op de gebruikelijke manier weer vullen met het pedaal maar dat wilde voor geen meter. Ook met de vacuüm ontluchten ging niet dus maar even gestopt om te verzinnen wat nog wel ging. Zoals eerder geschreven had ik wat problemen om de o-ring van het oliefilter er weer goed in te krijgen dus ik had dat opgelost door de ring een beetje vast te plakken op het filterhuis en het geheel zo gemonteerd. Door de problemen met het remsysteem had ik het idee dat het misschien nodig was om vacuüm op de rembekrachtiger te hebben dus ik heb de motor even gestart. Dat ging niet helemaal lekker, de o-ring zat dus toch niet goed en een hele bak olie onder de auto. Stom, stom, stom, had ik er maar even een bak onder gezet. Genoeg voor vandaag.
-
Het is een handbak met overdrive dus geen torq converter zoals bij een automaat. Of zit er nog iets voor de overdrive waar apart vloeistof in zit? Auto staat nog omhoog omdat ik geen tijd had dus ik kan er nog gemakkelijk bij. Guus
-
Dag 4 Eerst maar eens gekeken wat de lekkage van de carburateurs kon zijn. Deksel van de vlotterkamer van beide er af maar de vlotters waren beide goed, ze drijven en ik hoor niets aan de binnenkant bij schudden. Dan de vlotternaalden er maar even uit. Zien er goed uit en hebben beide een zwart puntje. Ik heb begrepen dat dat al iets van viton is? Spullen weer in elkaar gezet en voila, geen lekkage meer. Misschien zat er een vuiltje wat nu weg is. Wat ik wel vreemd vind zijn de maten, het is niet het Engelse spul wat ik heb maar ook niet metrisch. Maar ook dat is weer opgelost met een goede Bahco. Daarna blokje om gereden om de olie warm te krijgen. Daarna de auto op assteunen gezet en eerst de motorolie er uit. Mmm, vreemde aftapplug, ziet er ook anders uit dan wat je op Google vind, deze heeft een vreemd soort binnenvierkant. Die heb ik niet maar de waterpomptang past mooi om het randje en de plug gaat er vlot uit. Flinke plas olie loopt in de opvangbak en ondertussen het oliefilter er ook maar af. Dit is nog het type met de lange bout en bij het demonteren allemaal losse onderdelen, veer, ringetje, viltje en aan het filter zelf blijkt ook nog een metalen aandrukplaat te zitten die nodig is. Volgens de exploded view van SNG Barrat mis ik dan nog een klemveertje maar die zit er niet meer bij. Ook niet teruggevonden in de olie met een magneet. Om de lange bout zit bovenaan nog een rubber afdichting en daar heb ik een nieuwe voor. Bij het filter zitten twee o-ringen maar zo te zien wordt er maar eentje gebruikt boven in de adapter waar het filterhuis tegenaan afdicht. Oude ring er uit en dan...wat een gedoe, nieuwe o-ring blijft er uit vallen. Eerst maar even verder met de versnellingsbak en het differentieel nu de olie nog wat warm is. Versnellingsbak is een eitje, aftapplug er uit en laten leeglopen. Wel relatief veel metaaldeeltjes aan de magneet vind ik. Misschien maar even spoelen voordat ik deze weer dichtmaak. Verder met differentieel, ook hier een mooie aparte plug met een vierkant waar ik niet meteen wat voor heb. Bahco past niet lekker en voelt alsof hij er af wil slippen, plug zit ook behoorlijk vast. Steeksleutel 14 past maar met zo een vaste plug is dat niet zo'n fijne oplossing. Dus ringsleutel 14 met 12 kantjes en die past lekker ook omdat hij wat verdiept is. Er moet behoorlijk kracht gezet worden maar hij komt los en ook hier loopt de olie er uit. Als ik de plug zo bekijk is deze met iets van borgmiddel vastgezet, deze heeft ook geen dichtring. De LED-lamp heeft er geen zin meer in en ik ook niet dus de auto mag vannacht nog wat uitlekken. Morgen de pluggen er weer in en alles weer vullen. Het idee is om de kamer waar de o-ring van het oliefilter in moet en de o-ring zelf eerst helemaal te ontvetten en er dan een beetje vet in de kamer te smeren zodat de o-ring er wat aan kleeft. Gaat dit werken of heeft iemand nog een beter idee? Guus