Ga naar inhoud

Avos

Members
  • Aantal items

    379
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    1

Avos won de laatste dag op 29 oktober 2017

Avos had de meest gelikete inhoud!

Community reputatie

6 Goed

Wie ben ik

  • Voorstellen
    XKR met 700pk (Twin-Screw kit, LSD etc)

Recente bezoekers van dit profiel

438 profielweergaven
  1. Avos

    Alarm gaat af bij Onweer

    Je kunt de laatst alarm trigger(s) uit laten lezen met de Jaguar Diagnostic tools (IDS/SDD), dat maakt het zoeken wat eenvoudiger.
  2. Avos

    Supercharger koelwater pomp

    Met de Bosch 0 392 022 010 kan je niet fout gaan, goede keuze.
  3. Avos

    Oliekoelerslang vervangen

    Deze slangen staan er bekend om dat ze kunnen open barsten, dit heb ik zelf al eens mogen ervaren, op de snelweg, maar zag gelukkig snel de rook ontwikkeling achter de wagen en kon op tijd stoppen. Persoonlijk zou ik ze vervangen.
  4. Avos

    nieuwe schijven voor xjr (x350)

    Er zit een gehele wereld achter rem blokken, en heb verscheidene types doorheen gejaagd. Belangrijk is zeker te kiezen voor remblokken die het nog altijd goed doen bij koude temperaturen. Ik merkte duidelijk het verschil met bv ceramische blokken (zoals redstuff), waar bij de initiële grip laag kan zijn als de remmen koud zijn (bv op de snelweg, en zeker als het wat natter is). Vanzodra ze warmer worden krijg je een betere initiële grip. Hier een mooi voorbeeld van temperatuur en frictie van Hawk blokken: Yellowstuff heb ik nooit geprobeerd, de redstuff kan ik zeker afraden, deze heb ik voortijdig al vervangen gezien de minder goede initiële grip, ze gaven wel de minste stof af. Ik heb veel gereden (460.000km nu), ook sportief en koos uiteindelijk de Pagid RST-2 (voorheen RS-15), waar ik nu al enkele sets van versleten heb. Erg sterke initiële koude grip, monsterlijk goed als ze warmer worden. Maar, en dat is het nadeel van hoge grip blokken, ze piepen als je heel langzaam remmen bv bij stoplicht. Ze lusten ook graag de remschijven en vervang blokken tegelijk met de schijven, maar dat neem ik allemaal voor lief gezien ze zo goed zijn. Ze zijn ook niet EU gecertificeerd (ECE R90), check dat zeker als dat belangrijk is voor je is. Als je nu geen Brembo set hebt, dan is dat zeker eentje om serieus te overwegen, alleen dat gaf al een groot verschil op mijn wagen (zat er standaard nml niet op). Het belangrijkste is dat je altijd voor en achter gelijk houd om de juiste balans te houden en de procedure te volgen voor het in-remmen.
  5. Avos

    valve cover XKR

    Wat nog kan is dat het ronde rubber rond bouten versleten is, want die zorgt voor de juiste spanning op het deksel als de bout juist is aangedraaid. Dit heb ik al eens gehad voor de 4 bouten van de V8 supercharger outlet (zelfde principe) waardoor druk kon ontsnappen, met nieuwe rubbers was dat weer opgelost.
  6. Avos

    X308 XJR 2002 ECU / Noodloop problematiek

    J&F Ken ik, dat zit wel goed! Echter zijn onze ecu's wel degelijk zelflerend. Op basis van de standaard waardes in de software, zal de ECU de actuele a/f ratio checken tijdens closed loop rijden via de o2 sensors, en toont de afwijkingen/corrects via de fuel trims. De latere wagens doen dit alleen wat geavanceerder. Deze fuel trims worden gewist als er geen spanning meer op de ECU staat, dus die zijn zeker na een week gewist. Een goede test of dit mechanisme goed werkt is om de fuel trims van de wagen te checken, en direct ook een uitlaat gas meeting te doen. Als dit overeen komt werkt alles in de wagen goed, dus dat is een belangrijke check. Komt het niet overeen, dan is er ergens iets niet juist, bv de o2 sensors/bekabeling/ecu...
  7. Avos

    X308 XJR 2002 ECU / Noodloop problematiek

    Zo nu en dan zie je ECUs waar bv capacitors kapot gaan waardoor er onverklaarbare fouten optreden. Dit is makkelijk te zien als je hem open maakt wat ik ook van een specialist zou verwachten. Een ECU gaat niet zomaar een rijk mengsel geven hardware matig. Software matig is een ander verhaal, dat zal na het afhalen van de battery alweer gereset zijn. Maar je hebt zoveel meer codes die absoluut niets met een zgn rijk mengsel te maken hebben (bv de P1121 welke de noodloop zal activeren), dat sterke twijfels heb over wat je is gezegd.
  8. Avos

    X308 XJR 2002 ECU / Noodloop problematiek

    Ik zou hier niet mee spelen, er zijn wat te veel serieuze codes die je elk moet kunnen verklaren. Ik neem aan dat de lijst meet codes niet vanuit een Jaguar tool komt, dat maakt het iets verwarrend omdat je zo niet precies weet welke nu wat betekenen, en of ze correct weergegeven worden. Last but not least, een block gaat nooit zomaar kapot, en zolang je de originele oorzaak niet weet, riskeer je het nieuwe block opnieuw. Daarom zou ik er niet meer zo mee rijden en de wagen naar iemand te brengen die verstand van zaken heeft. Dit niet alleen om de codes correct te onderzoeken maar ook op basis daarvan eventueel de oorzaak van jou origineel probleem.
  9. Avos

    X308, iemand ervaring met deze waterpomp?

    Kan je je nog herinneren of de water pomp metalen schoepen had of plastic, anders zou ik het ook nog even navragen bij SNG. As het metalen zijn, dan beter de pomp omruilen, want deze zijn niet voor onze wagens maar die van de Lincoln LS (daarnaast is de kwaliteit ook nog eens minder). Bij de jaguars is het probleem (op lange termijn) voor deze pomp dat er geen "cavitation inhibitors" in het koelwater zitten, waardoor de metalen schoepen zullen degraderen. Ford gebruikt bij de Lincoln LS een ander koelwater dat wel cavitation inhibitors heeft (meestal in de vorm van silica), dus daar zijn ze in orde.
  10. Avos

    Lekke Bougie?

    Bijgevoegd info van Jaguar over deze verkleuring. 303-44 Corona Stain.pdf
  11. Avos

    Voorband raakt plastic bekapping

    17 of 18" maakt hier eigenlijk niet uit de breedte en diameter is gelijk, wat dan meer uitmaakt is of je oude of nieuwe banden hebt (dus 8 of 3 mm profiel bv). Wat ook nog kan is dat sommige wagens verlaagd zijn met andere veren dan standaard, deze zijn vaak wat stugger waardoor ze misschien minder ver indrukken als de standaard veren. Schokbrekers kunnen ook nog een rol spelen, versleten zullen ze minder weerstand bieden natuurlijk.. Zelf heb ik deze veren, maar heb met shims onder de schokbrekers de rij hoogte weer wat verhoogd, en zit nu op 37.5mm (heb iets grotere banden, dus was ook nodig). 34cm lijkt mij erg laag (maar heb geen ervaring cijfers van anderen), je zult dan ook vermoedelijk een behoorlijk negatieve camber hebben. Ben het zeker eens om de oorzaak na te gaan natuurlijk.
  12. Avos

    Voorband raakt plastic bekapping

    Bijgaande de details, en ik zou ook de hoogte verdenken aangezien na verloop van tijd de veren en zeker het schuimrubber boven op de schokbreker inzakken. Dat betekend ook dat je geometrie niet meer in orde is, dus als de hoogte weer ongeveer correct is zeker ook de geometrie weer in orde brengen.
  13. Avos

    Stoel verwijderen

    Heb die van mij (2000my) ook moeten aanpassen, was zeker de moeite. De stoelen vanaf 2001 zijn aangepast, misschien dat die al niet verder naar achteren kunnen maar deze ken ik zo niet. In ieder geval bij de 4.2 wagens kom je direct tegen de achterbank aan, maar ik zit daar niet zover naar achteren als bij die van mij.
  14. Avos

    welke olie voor 2002 XJR

    De 0w heeft mijn voorkeur, omdat deze wat sneller de viscositeit bereiken na koude starts. Voor wat betreft de viscositeit categorie heeft dan weer de 40 de voorkeur en dan specifiek de 0w40 van M1. De hoofdreden is dat deze een betere protectie geeft tegen slijtage, wat gemeten wordt met de HTST test (High Temp, High Shear), en de M1 heeft 3.8 waarde. Hoe lager je gaat in categorie, hoe lager de protectie. De keerzijde is weer dat hoe hoger de protectie, hoe hoger het verbruik. Het is natuurlijk allemaal veel complexer dan alleen deze simplistische weergave, en eigenschappen verschillen ook nog eens sterk binnen de categorieen. Helaas heb ik geen grafieken die aangeven hoeveel langer een motor zal leven met een hogere htst olie, met het betreffende verbruik erbij, maar persoonlijk ga ik in ieder geval voor bescherming/langere levensduur. Persoonlijk denk ik dat alle merk oliën echt wel ok zijn, en zolang je je houdt aan de viscositeit die is voorgeschreven en olie wissel intervallen voor de motor en kan je bijna niet fout zitten.
  15. Dag Ron, het De-programmeren van de acc is niet direct eenvoudig, dus ik kan mij de voorzichtige houding voorstellen zoals voorgesteld. De basis is dat een aanpassing aan de configuratie (VID block), voor meerdere computers moet worden aangepast om het juist te doen, en ook nog eens in de juiste volgorde. Ik heb dit ooit eens laten doen door een Jaguar dealer in Breda (nu J&F cars in Tilburg), welke het juist hebben gedaan in samenwerking (zoals aangegeven) met Jaguar UK.
×