Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 08/11/2021 in all areas

  1. Ook langs deze weg iedereen bedankt die er voor gezorgd heeft deze dag tot een prachtige dag te maken. Zonder deelnemers geen rondrit. We hebben prachtig weer gehad, enorm veel gezelligheid en plezier in overvloed. Geweldig dat we een speciaal menu hadden in het restaurant, heel mooi en heel fijn dat alles op rolletjes liep. - Onze speciale dank gaat uit naar Keesh, de altijd (meest drukke) die alles bijhoud op het forum. - Eigenaars van het forum voor het bijhouden van de info en tot beschikking stellen voor het organiseren. - Joke voor alles achter de schermen(restaurant, planning, drinken) - Leon, de vlaaienman (en dan ook ALTIJD echt goede vlaaien he!) - Max... de routegoeroe... En de rest van G&G ook dit keer weer lekker mee. (Rijmt ook nog eens) Enne..... dit smaakt naar meer! En Max.... dit was echt een geweldige rit! Foto's komen morgen, ik heb de camera in de auto laten liggen. Oh ja, goudklompje deed het ook goed.... 40 jaar en "kiep on going...." haha Ik ga op reis en neem mee .... een ECU... Mensen HEEEELLLLLL erg bedankt voor deze geweldige dag!
    11 points
  2. Zojuist terug van een erg geslaagde dag! Leuke mensen en goede sfeer. Daarbij gewoon top geregeld door Ko en zijn gezin/team en onze Erik (fasett) Een kleine impressie:
    9 points
  3. Opvallend die rode S ... Leonneke, staat de kofferbak thuis ook altijd open!? ... als er imenad een groter exemplaar wilt ... stuur maar een PM, ze zijn er in RAW en JPG 6720 x 4480 pixels
    9 points
  4. Iedereen weer zin in een rondrit? Wij wel!!!! Laat maar weten of en wanneer we wat kunnen gaan doen.
    9 points
  5. Het is voor iedereen een domper, maar ik ben achteraf nu ook blij dat het verzet word, de regels in Zeeland zijn steeds meer merkbaar, de de besmettingen nemen toe en de regels zijn duidelijk voelbaar. We willen nog steeds een onbezorgde meeting organiseren zonder wat voor beperking dan ook, Zo als alles nu gaat is het erg onzeker allemaal, maar ik denk dat er de 12e een behoorlijke aanscherping van de regels word gegeven, buiten het feit dat dan het risico hoger word met de regelgeving vinden wij het oom een hele slechte zaak als we niet een veilige en onbezorgde omgeving kunnen beiden. Het is daarbij ook ondoenlijk om alles goed te zien van de onderdelen als we niet echt heelll dicht op elkaar staan. Ik verwacht in het vroege voorjaar een nieuwe data te kunnen prikken, tot die tijd maar gewoon uitzitten deze tijd... (die naar mijn idee nog wel wat erger zal worden)
    9 points
  6. Ik wil een onbezorgde Meeting ZONDER mondkapjes, ZONDER QR code en ZONDER extra maatregelen... Ik wil niet controleren OF iemand gevaccineerd is, dat geloof ik gewoon... We zijn het met zijn allen zo zachtjes aan gewoon echt beu, wij als bedrijf zijn al heel erg veel bezig geweest met de regels, alles wat er omheen hangt, begrijp me niet verkeerd... ik sta achter de keuzes maar het is zo zachtjes aan onwerkbaar geworden als het om een samenkomst met een grote groep gaat. Net is alles een beetje voorbij lijkt te zijn, (wat we een beetje inschatte ook) regelen we met zijn allen een Meeting, iedereen kijkt er naar uit... wij ook.. Nieuwe dingen op de agenda.... Eindelijk na 2 jaar... En NET voor de data gaan we de regels weer aantrekken. Ik weet het niet... Met de rondrit waren we NET op tijd voor de extra maatregelen, nu NET te laat denk ik... Risico van gewoon doen wat we zelf willen resulteert bij controle in verwijderen van de bezoekers en een prent voor ons.. Nog tot daar aan toe.. Maar met de druk, en de onzekerheid gaat de lol gaat er wel een beetje af... In de winkel zie ik mensen zonder mondkapje en worden er al weer op aangesproken en een week gelden werden ze met plezier ontvangen, ik weet het niet meer. Er is sprake van afzeggen van de Sinterklaasintocht (geen grapje) Maar de lol gaat er wel een beetje af. Een Meeting is met zijn allen naast elkaar, en gewoon lachen en leerzaam redenen, maar vooral de vlaai, de koffie en de drank... alles de gezelligheid, alles. Alle onderdelen die op de agenda staan verlangen mensen dicht bij elkaar, word lastig om details te aanschouwen op 12 meter afstand .... Grrrr... Afzeggen doen we niet, eventueel een andere data uiteraard wel. Ik moet uiterlijk dinsdag de knoop doorhakken, ik hou angstvallig (of angstaanjagend) de voortgang van de regels in de gaten in de media, neemt de druk en daarmee het risico op extra zwaardere maatregels toe dan verzeten we alles naar een maand of 2 verder. We kijken het nog even aan tot dinsdag. Ik ga ook niet een hele dag met een mondkapje op lopen, dan stort ik in met al mijn gelul.. En de rest hoeft dat van mij ook niet, ik wil iedereen kunnen zien.. Dus... als het perse verplicht is dan verzetten we alles naar een ander tijdstip, mag het wel, dan gaat het door zonder beperkingen wat mij betreft. Dus we kijken hoe hoog de druk word met de verplichtingen. Uitgangspunt is een veilige en gezellige Meeting!
    9 points
  7. En een fotoverslagje van de Final Result. De coating heeft een metallic look, wel leuk:
    8 points
  8. De gemeente is redelijk duidelijk, een samenkomst in deze hoedanigheid met de huidige regelgeving en evt. (te verwachten) aanscherping is alleen mogelijk volgens de huidige regels.n misschien niet meer na 12 november. Een eigen interpretatie of we wel of niet bij de bedrijven horen die wel of geen QR of mondkapje verplicht stellen is niet het uitgangspunt van de regering. Voorts word er bij zichtbare aanwezigheid gecontroleerd op naleving van de regels geldend als huidig en geldend na 12 november, ongeacht wat die zijn op die data. Met andere woorden. Het is zoooo onzeker wat er de dag voor de samenkomst gezegd gaat worden, en in combinatie met een Meeting met beperking (wat we niet willen) dat het verstandiger is de data te verzetten naar een data dat er weer ongestoord een Meeting gehouden kan worden. We willen een Meeting zonder beperkingen en met gezelligheid en niet een verstopfeestje met de deur dicht. Ik stel voor de data te verzetten, hoe lullig het voor iedereen ook is, waarvoor excuses. Maar ik hoor uit privé omgeving dat zelfs de trouwerij van een vriend van me afgezegd is door de gemeente Vlissingen... Dat zegt genoeg.
    8 points
  9. Na de buien hier vertrokken en op het Lido terrein was bij aankomst de boel al aardig opgedroogd rond 13.30 uur. Was minder druk dan de laatste keer, maar toen was het weer ook veel beter. Toch gezellig druk en een heerlijk sfeertje mede door de Mardi Gras Band en ook was er weer genoeg moois te zien. Ook Wilfred nog gesproken , die heel tevreden was over zijn gereviseerde motor. Rond 15.15 uur weer vertrokken met onderweg een buitje. Het blijft tenslotte een Engels evenement. Bijgaand nog wat plaatjes.
    7 points
  10. EUREKA!! @Gijzzy Een combinatie van stevig de laatste cm van het duckbilletje manipuleren met de (kon er met moeite net bij) en een week met airco vol aan weer eens rommelen met de middelvinger en ja hoor, die werd nat. (Jaja dit klinkt bijna als grensoverschrijdend gedrag). Vervolgens de tip van Gijzzy toegepast en snel met de lamp onder de auto gekeken. Het gutste eruit met een flinke plas onder de auto tot gevolg hebbend. TOP zo’n gouden tip hier op dit forum want ik heb hier waarschijnlijk een boel geld mee uitgespaard. Voorlopig herhaal ik deze procedure maar even na een rit waardoor ik hoop dat eventueel nog aanwezig vuil wegspoelt. Navigatie weer ok airco weer ok. Heel fijn. En allen weer bedankt voor het meeleven- denken.
    7 points
  11. Hier (eindelijk) de foto's van ons.....
    7 points
  12. Kees, Joke, Raymond en Leon, Hartelijk dank voor de organisatie van deze super dag! Ik heb er van genoten en inmiddels weer veilig thuis. Ook ik heb een foto gemaakt vanaf het uitzichtpunt, maar die hebben we al, daarom 2 foto's van dezelfde plaats maar dan vanaf grondniveau.
    7 points
  13. Eenzaam allemaal zo, Ik begrijp de zorgen en de zorgen voor de zorg, maar we moeten echt zorgen dat de zorgen om de verschillende zorgen eens opgelost raken.
    7 points
  14. Het heeft even geduurd voor ik 'm eindelijk op kon halen in Heinkenszand, maar hier is ie dan. op weg naar huis even onderweg een snelle stop gemaakt voor een paar foto's.
    6 points
  15. Inmiddels hebben we langdurige testen afgerond met samenwerking van een aantal klanten. We zijn echt heel goed gaan kijken naar de relatie tussen de brandstof en en de motorstoringen die te maken hadden na uitlezen met Cat gerelateerde fouten en of motorstoringen. De kwaliteit is ver achteruit van de hedendaagse brandstof en auto's van deze klasse zijn met hun werking gebaseerd op betere benzine. Wat gebeurd er? We gaan het ook uitgebreid bespreken op de technische dag in November... Als je een brandstof gebruikt met een lager Octaangetal, of brandstof met Ethanol kunnen , lees kunnen... de volgende storingen zich voordoen. Motorlampje aan en geen echte oorzaak, slechts een melding bij uitlezen (met een goede Jaguarcomputer) op de werking van de Cats, Catalyst below efficiëntie bank one and/or two, of iets van soortgelijke strekking. Dit is bij de geteste auto's keihard terug te relateren op de gebruikte brandstof, hoe slechter de kwaliteit, (lees waar gekocht en welke grade brandstof), hoe eerder en groter het probleem... Dus de volgende zaken springen er uit... - Shell V Power.... gaat goed.. - BP Ultimate.. gaat goed, maar minder effect als Shell, - Witte pomp en dubieuze aanbieders.... direct slecht. - RON 102, als het de echte is... altijd goed. Dus. Even op een rij. Ik heb een aantal jaren geleden met mijn zoon een rondje Europa gedaan in zijn Jaguar XJ 351 4.2. Supercharged. Na tanken ik Nederland, lampje aan, Belgie, lampje aan, Duitsland, lampje uit na 50 km, Luxemburg, weer aan, En als klapper......... in Zwitserland direct na 5 km weer uit en niet meer aan. Nou had ik die vakantie bewust geen computer mee omdat mijn zoon aangaf dat ik vast wel alles kon repareren en we er een weddenschap van hadden gemaakt om dat te volbrengen... Maar goed.. Ik kon toen dus niet echt bewijzen dat dat alles met de brandstof te maken had. Ok, Nu dus wel.. Eerder genoemde benzinesoorten hebben dus een effect op de werking en de prestaties van de motor, Zeker in met Cat's gerelateerde fouten in het motor management. Als je met een serie's 3 of een(oude) XJS Euro 95 tankt heb je een serieus probleem, er zit zo weinig Octaan in (1 van de werkzame stoffen van benzine) dat je al snel te maken hebt met detonatie van de motor. Niet best dus.... Het onderzoek... We hebben gedurende een jaar of iets langer een aantal klanten gevraagd die er bij betrokken waren goedkope benzine te tanken en de betere,...(duurdere) Geef ons je bevindingen door over prestaties en lampjes. Na uitlezen door ons om zeker te zijn dat het over de motorprestaties ging waarom het lampje aanging hebben we bij die auto's de test uitgevoerd. Er is zoiets als ASPEN benzine, de brandstof die voor tuingereedschap en parkmachines gebruikt word. Daar zitten hele zuivere componenten in en een enorm Octaangetal. Dus eerst een liter per tank en zien wat het doet. Daarna 2 liter per volle tank en dan stoppen.... In 90 procent van de gevallen ging het lampje zonder wissen van de storing uit en na controle geen storing in het ECU geheugen over motorprestaties, en een voorbeeldige 4 gassentest. Bingo! Toen 3 liter op een volle tank van gemiddeld 40 liter en nu was er detonatie in lichte vorm aan te tonen. Dus... De behandeling kan beter op termijn, (met afgemeten toevoeging) geschieden dan in 1 keer een kan van 5 liter in de tank te mikken want dan heb je een dure reparatie! We hebben de test op 5 auto's gedaan, waarvoor dank Wim, Willem, en alle andere.... Dus eigenlijk is het probleem de benzine van nu, en de oplossing een paar liter ASPEN. Even op een rij.. - Sommige mensen denken dat en nieuwe accu veel problemen oplost, dat is zeker zo, als dat aangetoond is. - Zelfde met het motorlampje, als het prestatiegericht of uitlaatgericht is dan kan ASPEN een oplossing bieden, een defect aan de auto zoals een gescheurde Cat, een imitatie Cat of een lege Cat lost het uiteraard niet op. Dus je hoeft niet perse direct de auto uit te laten lezen maar ga ook niet een test doen met een aantal liter ASPEN want het is echt gevaarlijk voor de motor in de verkeerde verhouding. Wij hebben gezien dat bij "onderhoud" een liter ASPEN op 5 tankbeurten wonderen doet, Een liter de eerste keer op een volle tank met aansluitend 2 liter op de volgende volle tank, veel motorloop en uitlaatgas gerelateerde problemen oplost. We gaan het verder bespreken op de meeting. Mocht je zelf wat doen vanwege de problemen koop dan een kan van 5 liter ASPEN voor 4 tact motoren, niet de 2 tact of andere soort. Bizar eigenlijk dat onze duurbetaalde sappen niet eens aan de norm voldoen... maar dat is een andere discussie.
    6 points
  16. Spats geinstalleerd.
    6 points
  17. Weer zon typies (verkeerd geschreven zeker) verhaal met een diepgaand probleem. Een series 3... de man heeft er een vermogen aan uitgegeven om de auto rijdend te houden, heeft hem 17 jaar in bezit gehad en is alles nu beu. Deze auto is bij een specialist onderhouden in Zeeland,, hmm... (?) De man wilde van de auto af en deze werd ons aangeboden via een collega-bedrijf (de specialist misschien?) dat deel blijft vooralsnog onduidelijk wie die specialist was.... Maar goed, leuk project voor mij en mijn maat Max...en Hans...en Wim...en Joke, deze laatste vooral voor de aankoop en de smoes van mij die het goed gaat praten dat we deze auto weer houden uiteraard. Nou de smoes was zo geaccepteerd met en kleine kanttekening, "maak maar lekker klaar, rijd er maar lekker in met Max en je maten... en dan zal ik hem als hij goed is voor je verkopen" , ok.... no come back here.... Haha, nou daar gaan we, eerst de auto "geheel nazien" Nou, valt wel mee... - Her en der een beetje roest (geen grapje, echt een beetje) op de bodem, echt geen slecht verhaal hoor, eigenlijk beetje verbaasd zelfs... - Her en der de (normale) oliesporen bij de stuurleiding, de motorkoeler en de automaat ( three colors of oli) - Banden 3 verschillende, - Remmen vast, - Remleidingen en slangen verkeerd gemonteerd (dat kan echt) - Olie en filters aan vervangen toe (uiteraard) - Ah!!, weer 1... verschillende bougies, (sommige bougiemonteurs laten de lastige zitten) - Verdeler en rotor etc. moeten op een later tijdstip, - Dan direct als alles open ligt de rotor-as bekijken en als deze vastzit (in 99 procent van de gevallen) ontsteking reviseren... - Brandstofpomp is doorverbonden over een hoofdschakelaar de blijft lopen ook als de motor stilstaat. - Contact werkt niet goed, (vandaar de schakelaar denk ik ook), - Nou ja, normale zaken als cruise control en airco komen later wel.... Leuke auto!! Al gelijk een naam gekregen uiteraard, de auto is een series 3 5.3 V12 van '82 een van der Plas... De lak is goudkleurig en de auto heet dan ook direct "goudklompje" , praat wat makkelijker enzo (en de kinderen he?, die moeten hem ook leuk gaan vinden anders treed Joke haar kanttekening in werking) (gniffel) Nou.... 1 klein probleem... De motor doet het vaker niet dan wel... Oki, de zoektocht... Komttie...... - Eerste stap, hoor je bij rondgaan de Injectors schakelen?, deze werken in 4 secties van 3... (noop) OK, dus geen Injectieaansturing of geen trickersignaal, - Hebben we een uitlezing in toeren op de toerenteller? (noop), dus weer tricker verdacht... - Pomp draait dus peut zal daar wel zijn... - Hebbe we ene vonkie inne de porcelijne staafies? Noop.... - Spanning op de bobines?... yes! Ok, dus voorlopig Injector ECU (de Injectors hebben een eigen ECU) uitgesloten tot nader order.... Hmmm... dan waarschijnlijk trickersignaal missend.... Uitleg..... Bij deze motor (niet bij allemaal) word het trickersignaal wat benodigd is voor het toerental van de motor af te lezen op de toerenteller, het Injectorsignaal voor de ECU die nader gaat bepalen wanneer en hoeveel er geïnjecteerd word, en het signaal voor de ontstekingsversterker die de vonk genereerd, gegenereerd word door een schijfje met 12 tandjes die langs een sensor gaat die het verschil in magnetisch veld 'ziet" en doorgeeft aan de andere systemen. Effe in het Nederlands, Er zit een schijfje met 12 openingen IN de ontsteking, onder de verdelerkap, die langs een magneetsensor draait als de motor draait, deze sensor ziet het verschil in magnetisch veld en geeft dat door... Dus.... Volgende stap is uitsluiten van de "bekende" problemen... - Stap 1 daarin is de draad die van de ontsteking afkomt, met een stekker door de bloedhete motorbovenzijde loopt en daardoor defect raakt en het signaal niet doorgeeft aan de onstekingsversterker. Goe.... daar effe een andere op die buitenlangs loopt, starten... noop....ok dan niet.... (haha) - Volgende is de draad die uit de ontstekingsversterker komt, die geeft het trickersignaal door aan de Injector ECU en de toerenteller, AH!!!, al een keer gesoldeerd... dat moet je hier niet doen want het trilt en de soldering is te hard en breekt af na een tijdje,,, zo hier dus ook gebeurd... ok, opnieuw solderen (voor de diagnose) en later een nieuwe draad maken. Let er wel op!!!!! dit is een ontstoorde draad , een ouderwetse COAX kabel die echt niet vervangen kan worden voor een gewone, want dan gaatie het nie doen nie.... Nou, daar gaan we.... starten... noop..... oki.... de aanhouder wint. Effe kijke nu wel toerending in auto werken?? NOOP...... oki.... volgende stap... Wel gevonden WAAROM de auto wel en niet liep (dat was op zeker deze draad, wel en niet contact na afbreken soldering in tape die over de draad geplaatst was....) - volgende is de ontsteking zelf... en dan vooral de tricker er van... Ik ga niet alles uitbouwen, geen zin in... Ik heb diverse gereviseerde ontstekingen liggen en hang er gewoon een andere los naast de auto aan... Het gaat er om dat de tricker gegenereerd word, en hoe dat boeit niet, daar hoeft de motor niet voor te lopen... is maar een dom ding eigenlijk... Nou, draadje van ons zelf (die van de tricker die altijd warm word), ontsteking compleet (zonder verdelerkap want die hebben we niet nodig nu), alles aan de ontstekingsversterker en draaien met de hand maar... (met contact aan uiteraard) NIETS!!!.... haha... gaat toch wel lukken hoor auto mattie, wij gaan winnen, weet je het alvast..... hihi - Oki, dus we hebben spanning aan de bobine, de 2e bobine ook (ja een tweede, die zit bij de radiator) - We hebben een trickerdraad die heel is, - Een ontsteking die gereviseerd is los aan de auto, Dan volgende... - Andere ontstekingsversterker er op (hebbe we ook ligge seg maaar), Alles er op en NIET VERGETEN DAT DING AAN DE MASSA TE LEGGEN!!! anders doetie het nie... Met de hand draaien met contact aan.... en??? Tikkitik aan de Injectors.... told jou, we win.... Dus versterker op de auto gebouwd en aangesloten... starten... NOOP??? Heuh!! Oh, sorry de hoofdschakelaar stond nog uit.... Die aan, starten..... broem... Oki, maandag (of een andere keer verder, doet het in ieder geval)
    6 points
  18. Beste forumleden, het is zeer spijtig dat deze Technische Dag niet door kan gaan. Maar laat de berichten over je mening over Corona achterwege. Deze zullen door de moderatoren verwijderd worden.
    6 points
  19. Joke en ik gaan vandaag even in overleg met de Gemeente.
    6 points
  20. Tot noch toe geen oordeel over een evenement. Laten we gewoon zien hoe alles vordert, maar voor nu ziet het er goed uit toch? We zijn geen restaurant, geen sexwerker, geen club van jut (daar komen meestal honderden mensen), en we zijn allemaal vrolijk, alleen extreem lachen in een vaatdoek (als ik eenmaal begin met lachen is een zakdoek te klein) Maar goed, word leuk, we hebben wat nieuws onder de zon... Ik zeg nog niet wat, want het zou de eerste machine in Nederland zijn voor Jaguar en Daimler, maar toch... Iets nieuws...
    6 points
  21. Mogen toch wel zeggen dat ik verslaafd ben. Ik zag 'm voorbij komen op Marktplaats voor een klein prijsje, deze Jaguar XJ40 Sport. Hij stond te koop bij het bekende adres in Baflo. Toen we gingen kijken (of beter gezegd 'm gewoon op gingen halen) stond hij in Baflo buiten zoals je een auto graag aantreft. Niet gepoetst, gestart of opgelapt... gewoon "as is". Door het vuil, de met tie wraps behangen kentekenplaten, de oerlelijke door een vorige eigenaar aangebrachte rode AliXpress striping en "Limited Edition" emblemen heen zag ik wel dat het best een goed exemplaar was. Geen roest op de bekende plaatsen, hemel nog tegen het dak, interieur niet versleten, koets in goede staat. Kortom, weinig te klagen dacht ik zo. Her en der een kleine cosmetische verbetering zou 'm goed doen, evenals een grote beurt wellicht, hoewel een beurt nog niet lang geleden in Duitsland was uitgevoerd. Ik vroeg, rijdt hij wel oke, want ik moet er een uur mee naar huis rijden. Ja hoor, rijdt goed, en APK is geldig t/m 30-10-2022 was het antwoord. Overgeschreven en meegenomen, zonder proefrit. De rit naar huis was boven verwachting. Hij rijdt, remt, schakelt en veert prima. Zo'n 4 liter is lekker gretig en ik zat zo op 170 km/h. Hij heeft ruim 138000 km gereden. Maarja, weer een XJ40 erbij dus... wat moet ik ermee De XJ40 Gold rij ik nu voor woon werk verkeer, bevalt prima. Had niet echt nog een Jag nodig, maar kon 'm ook niet laten staan. Ik ga de komende tijd gewoon weer lekker de puntjes op de i zetten. Vertroetelen en ervan genieten, zoals ik met alle andere Jags ook doe. Inmiddels heb ik 'm ontdaan van de Ali striping en emblemen en heb ik 'm goed gewassen. Echt een leuke auto onder vandaan gekomen. Kijk maar:
    6 points
  22. Hij is terug! Zeer tevreden over het spuitwerk, al helemaal voor de prijs. Geen enkel teken dat er ooit een schuifdak in gezeten heeft. Nu nog even afbouwen
    6 points
  23. 12 November gaan we weer ouderwets de Meeting doen.... Word leuk! Nieuwe zaken te bespreken over bijv. de werking van ASPEN en het onderzoek daar naar, Ook Motorflush en automaatflush komen aan de orde.... En nog veeeellll meeerrr....
    5 points
  24. Haha wat cool is dit! Alsof ie nooit anders heeft gedaan! En hij rookt niet, lekt niet, bouwt geen druk op in koelsysteem. En de airco werkt. Geweldig. VID-20220720-WA0007.mp4
    5 points
  25. De pookknop was echt niet fraai: verbleekt aan de bovenkant en eigenlijk gewoon saai ook. De kleur van het gelakte hout (met name de bovenkant) matchte ook niet bij het dashboard. Dus heb ik een Jaguar-badge gekocht (diameter 42 mm) voor op de knop. De knop moest dan wel worden afgeplat, maar dat was geen probleem. Nu vind ik het er een stuk beter uitzien... Marc Mocht je interesse hebben: https://www.amazon.com/Jaguar-Interior-Decoration-Shift-F-PACE/dp/B08JTDJ9Y9?th=1
    5 points
  26. Rondrit door een gedeelte van zeeland met Jaguars/Daimlers op zaterdag 16 april 2022. Verdere info volgt.
    5 points
  27. Sinds afgelopen zaterdag de XJ weer op de oprit thuis. Al het werk is gedaan. Ik dacht dat het diff geluid maakte maar het bleek een wiellager te zijn. Zie afbeelding. Vorige week het diff gewisseld maar er bleef nog een zagend geluid over. Uiteindelijk na veel zoeken en meten met sensoren tijdens het rijden het binnenste wiellager bestuurderszijde aangewezen. De foto laat zien dat dit lager (rechts) op 1 plek van de rol heeft gerold. Ter vergelijk het buitenste lager er naast. Dit zou betekenen dat het lager te strak stond. Ik heb ze vorig jaar alle 4 vervangen met nieuwe moer en met het controleren van de speling. Ik kan fouten maken maar ik ben dit keer geneigd het lager aan te wijzen. Het is een merkloos lager van Powertune. Dit was de eerste keer dat ik merkloze lagers in een auto monteerde en meteen de laatste keer. Ik heb een SKF set kunnen scoren en deze ging er meteen in. Voor zielsrust heb ik een extra 0.05 shim bijgelegd maar ik denk stiekem dat het niet had gehoeven. In ieder geval wel meteen mijn diff meegepakt :-). Hier toen wel direct premiummerk lagers in. Mijn vrouw is super blij met de auto. Geen geluiden, zeer strakke ophanging en een ongelooflijk stille rustige motor met een perfect schakelende automaat. De compleet RVS uitlaat is precies naar wens, muisstil. Zaterdag trek ik alles na nu er wat gereden is en is het klaar. Na de fout met de automaat en dat wiellager ben ik er ook wel klaar mee, positief bedoeld. Ik ben jullie nu wel wat fotos verschuldigd van het geheel. De komende weken werk ik wat kleine details aan de buitenkant en in het interieur weg. Later in de zomer gaat het oude diff uit elkaar om een oplossing voor de dure schaarse lagers te bedenken.
    5 points
  28. Nog maar eens een update over de series 1. Wat een heerlijke wagen is het. Veel beter en betrouwbaarder dan ik had verwacht toen ik meer dan een jaar geleden besloot om hier dagelijks mee te gaan rijden. Gisteravond in het Groningse landschap. En tjah, met Kar is niet echt mooi nee. Maar die hangt er nou eenmaal veel achter en tis een gebruiksvoorwerp
    5 points
  29. Gisteren weer een stukje verder gekomen, voor het eerst in een half jaar is de Jag naar buiten geweest : En ook de eerste meters er in gereden sinds 2019, was echt geweldig! Heb daarna de uitlaat rubber vervangen, de achterste resonators zitten er nog niet op. Geeft wel een mooi geluid trouwens! De klusjes aan de buitenkant raken stilaan op (sierlijst langs de ramen, tankdop, koplampringen). Ik heb nu andere raamrubbers van Limora gekocht waarvan ik vurig hoop dat ze beter passen. Daarna kunnen we aan het interieur beginnen. Heeft een van jullie toevallig een net series 1 of 2 tankdeksel liggen (al dan niet met sleutel) 1 van mijne is keurig, van de ander is het chroom vrijwel weg...
    5 points
  30. Tijdens de eerste rit nog een paar foto's gemaakt. Alleen de spats aan de achterzijde ontbreken nog, liggen bij de spuiter. Worden aangepaste coombs spats, ivm de bredere achterzijde. Zijn bredere velgen en banden icm spoorverbreders ( anders lopen ze aan de binnenzijde aan )
    5 points
  31. Van de week Dashboard geplaatst Kenteken platen erop Nu verzekeren en onschorsen, op naar de eerste proefrit.
    5 points
  32. Vandaag voor het eerst in ongeveer 2 jaar een ritje gemaakt! Zoals je ziet is er nog veel te doen maar ik krijg de glimlach nog steeds niet van mijn gezicht
    5 points
  33. Die moeten wel eerst ontwikkeld worden, geduld
    5 points
  34. Vandaag de rit gereden met goudklompje.... heerlijk ontspannen en een prachtige rit..
    5 points
  35. Als de accu kapot is (een cel) dan meet je onbelast vaak nog een prima waarde, maar belast stort het dan meteen in inderdaad Vroeger toen nog niet alles automatisch ging (Haddock ) kon je dat eenvoudig zelf alleen testen door met lichten aan te starten. Bij een accuprobleem branden die vaak goed ..... totdat je start, dan doven ze meteen. vroegerwasnietallesbetermaarsommmigedingenwelhandiger
    5 points
  36. Max en ik gaan deze week in de avond nog even de rit rijden en verder op papier zetten.. Is best een grote ronde maar voert echt weer eens langs de grote bezienswaardigheden van Zeeland.
    5 points
  37. Hey mede-Jaggers, Vandaag weer een vakantiedag (onderwijs!) met een lekker zonnetje, dus ff lekker klooien aan de Jag. Ik miste de luchthapper onder de auto die (koelere) lucht leidt naar dat U-bocht kanaaltje richting de dynamo. Even een oude curver-box gezocht, even op maat maken, beetje verhitten en buigen en hop: een luchthapper! Gaatje erin voor een plastic clipje, zodat-ie blijft hangen. Ik wilde ook nog een slangklem plaatsen (aansluiting met de U-bocht) maar dat lijkt me niet eens echt nodig. Ik heb ook een paar foto's voor jullie. En omdat ik toch bezig was eens even gekeken naar het krikpunt. Volgens de Workshop Manual zet je de krik het beste onder de balk direct onder de radiator. Daar zit echter ook nog een plastic stripje met een rubber flap. Die gaan dat niet zo leuk vinden denk ik. Dus een adapter gemaakt en op de balk geschroefd waardoor de krik zijn werk kan doen zonder e,e,a, te slopen (zie foto). Goed, dat was 'm weer. Het weer wordt steeds beter dus de cabrio-kap gaat lekker open! Marc
    5 points
  38. Als je vriendin in het weekend werkt neem je toch eens een keer je vrouw mee?
    5 points
  39. Zo , Van de week weer opgehaald. Gereviseerde startmotor Speling/trillingen aangepakt stuur Airco afgevuld/gefixt Olie en oliefilter etc etc + nog klein grut Maar rijd super nu, ik is blij Binnenkort radio inbouwen en speakers vervangen, en poetsen natuurlijk
    5 points
  40. De auto is inmiddels afgeleverd. Even rustig wat stekker verbindingen gecontroleerd en hij loopt weer. Denk inderdaad dat het een van de schuifstekkers bij de accu was..... Het grote genieten kan beginnen.
    5 points
  41. Vervolg op dit verhaal. De tellerkabel was gebroken. De kachel/blower werkte niet en de LPG was niet aangesloten. Allemaal APK punten. In september,na het seizoen besloot ik een afspraak bij Ben Kolvenbach te maken. Ben had goed werk geleverd met de revisie van de carburateurs dus leek het mij wel een goed plan ook hiervoor de auto bij hem te brengen. Dat werd wel een langdurig verhaal. De LPG was snel aangesloten. De kabel was een ander verhaal. Blijkbaar was de kachel er ooit uit geweest en bij het terug bouwen was de kabel tussen het tussenschot en de kachel klem komen te zitten, waardoor de kabel brak. Die kachel/blower werkte niet. De weerstanden begaven het keer op keer. Logisch dat de auto langere tijd in de hoek werd gezet omdat andere klussen meer haast hadden. Totaal geen punt. Uiteindelijk bleek de kabelboom zo'n gedrocht te zijn geworden dat niemand er meer uit kwam wat nu waar aangesloten zat en wat het deed. Een aantal jaren terug was het drievoudige in serie geplaatste alarm er al eens uitgehaald wat een doos vol dragen en kastje opleverde. Niet vreemd dus dat de kabelboom vernacheld was. Gelukkig stond er nog een S2 slopen die z'n kabelboom doneerde en alles weer conform fabrieksopgave terug geplaatst is. Vorige week was de reparatie klaar en kon ik de auto met een verse APK weer ophalen. De terugweg uit de Betuwe naar Rotterdam verliep probleemloos en ook daarna verliep alles naar tevredenheid. Ik hoop dat nu alle gremlin van de vorige "beheerder" opgelost zijn. Toch wel apart dat ik nu in eens wel binnenverlichting heb. Het kaartleeslampje werkt zelfs en ook de klok loopt op tijd en met verlichting. Dat heb ik nog niet eerder meegemaakt.
    5 points
  42. En dan nu zoals beloofd... de deurensaga! Mijn auto heeft er 4, en ze waren compleet kaalgehaald voor het spuiten. Deze kans heb ik zoals gezegd aangegrepen om extra geluidsdemping tegen de deuren te plakken. In het groen de orginele demping, in het geel de butylmatjes die ik er extra bij heb gezet aan de buitenhuid, de binnenhuid heeft ook een aantal kleinere stukjes ontvangen. Maakt een flink verschil qua geluid bij het dichtslaan, lekker dof. Missie geslaagd! Nu moet alles weer in elkaar. Simpel klusje natuurlijk! De juiste terugmonteervolgorde (voor een kale voordeur) 1: monteer spiegel, slot en deurhendel buiten 2: monteer het slot mechanisme en bevestig stangen vanaf deurhendel en slot 3: monteer deurgreep op binnenkant deur en zet stangen op de juiste spanning om het slot goed te bedienen 4: popnagel B stijl sierlijst 5: monteer onderste deel raamgeleider b stijl 6: plaats deurglas in geleider b stijl 7: monteer sierstrip langs raamrand 8: monteer driehoeksruit inclusief geleider en zorg dat het deurglas goed tussen beide geleiders zit 9: monteer het mechanisme voor de elektrische ramen 10: monteer overbrenging en knop voor de tochtraampjes 11: monteer onderste aanslag voor de zijruit Zo zou het moeten, en ik had zelfs een van de oude deuren gehouden als voorbeeld voor hoe alles moest: Dus natuurlijk was de volgorde die ik aan heb gehouden als volgt: 1, 2, 5, 6, 8, 8 weer er af, 7, 8, 10, 10 weer er af, 9, 10, 3 met pijn en moeite, 4, 11. En dan later alsnog de raamgeleider vervangen dus vrijwel alles weer uit elkaar. Leermomenten en blijdschap alom. Hier wat foto's om een en ander te verduidelijken. Eigenlijk moet deze sierstrip als eerste. Omdat je de oude popnagels moet uitboren om hem er af te krijgen zitten en waarschijnlijk nog kleine stukjes popnagel verstopt achter het raamgeleidrubber die je er uit moet halen. Althans dat weet ik nu. Ik heb andere spiegels gemonteerd omdat A: ik oorspronkelijk lelijke zwart plastic spiegels er op had, en de originele ook niet echt prachtig vind en B: ik dit een sierlijk model vind. Kwestie van gaatjes dichtlassen en nieuwe boren. Wel zorgen dat je de spiegel niet in de weg van de driehoeksruit plaatst! Precies goed uitgemeten dus! Ik heb de binnenkant afgekit met niet uithardende 3M ruitenkit om de regen aan de juiste kant van de deur te houden. Grappig detail: de deurklinken van mijn 71er hebben een afgeronde achterkant, die van de 73er (links) hebben een ietwat puntige achterkant. Bizar dat Jaguar voor zo'n klein verschil nieuwe tooling zou maken. Afijn, alle 4 deuren zitten weer netjes in elkaar! Waar ik geen foto's van heb is het monteren van de deurrubbers. Hier ben ik in totaal bijna 9 uur mee bezig geweest. Ik heb over dit proces niks te zeggen behalve dat er in de allerdiepste krochten van de hel (waar je zelfs als je een bloedige staatsgreep hebt gepleegd nog niet zou komen. Misschien na 2) er een plek is waar geteisterde zielen tot in het einde der tijden Jaguar deurrubbers moeten monteren. Zelfs de duivel zou er medelijden van krijgen.
    5 points
  43. Een BX sport: "Oh buurman! Wat doet u nou?" "En hoe willen de heren betalen? Creditcard? Cash?" "Polaroid!"
    5 points
  44. Ik heb inmiddels een hele serie spotgoedkope Jaguars gekocht (ik koop ze alleen maar goedkoop) op heel diverse plekken. Mijn advies is dan wel ga overal kijken, dure exemplaren kunnen slecht zijn, goedkope goed en bij tokkie op de hoek kan een parel staan en bij een gerenomeerde dealer een krot. Laatste aankoop was een erg zeldzame 4 liter S van het model XJ40. Stond dit keer bij een bekend adres in Baflo te koop en op wat standaard achterstallig onderhoud na rij ik daar nu vrolijk mee rond van Friesland naar Amersfoort.
    5 points
  45. Helaas had Limora niet de juiste clips voor de kofferbaksierlijst (staat verkeerd op hun site), waardoor ik zelf aan de gang ben gegaan. Bij Paruzzi (VW specialist) verkopen ze passende clips a 6 euro per 36. (Nr 000407). Inclusief rubbertje tegen de regen zelfs, wat een luxe! Hiervoor moesten de montagegaten in het kofferdeksel iets ruimer gemaakt worden, zoals het linkergat laat zien: De gaten heb ik eerst ruimer gemaakt met de Dremel, en daarna het kale staal in het gat geverfd om roest te voorkomen. Uiteindelijk past alles keurig! Ben ook nog verder gegaan met het zijn gezicht teruggegeven, wat steeds meer er op begint te lijken. Alles met nieuwe rubbers gemonteerd, en ook geswitcht naar Europese richtingaanwijzer glaasjes. De meeste tijd heb ik aan de deuren gespendeerd, maar daar zal ik later over vertellen - dat wordt een verhaal van complicatie, frustratie en overwinning!
    5 points
  46. Ik ben een beetje ontzet over de Meeting en de regels omtrent, ik moet het even van me afschrijven... Doe ik dan in mijn taal. Deze week hadden we een aantal ZEER diepgaande storingen op de agenda waarvan ik er toch 1 graag wil delen... XJ 350 4.2 NA 2004 Probleem.. - Soms wel , soms niet starten.. Als de auto eenmaal start kun je gewoon naar Marokko of een ander land naar keuze rijden en verder geen probleem. Maar als de auto een tijdje staat dan start hij OF wel OF niet. Auto komt op transport en helaas wil deze niet van de handrem af en de transporteur moet een remkabel doorknippen, extra werk, extra kosten en allemaal voor een vaag probleem. Nu.. de auto komt bij ons en laden deze af, niet starten, dus duwen. Klant belt met de vraag wanneer de auto weer gereed al zijn, Geen idee, we gaan eerst meten en kijken... - Andere dag start de auto gewoon, rijd zonder problemen.... Raar... Die dag nog eens 5 keer gestart, geen probleem... Goed, eerst de dienst geheel nazien doen om de auto in kaart te brengen voor de klant. Her en der wat normale aanmerkingen, maar verder geen schokkende dingen. Uitlezen van de OBD geeft 80.000 storingen ongeveer,.. Ok, accu als eerste verdacht. - Meten.. 11.4 Volt, niet schokkend laag. - Meten bij lopende motor, 13.4 Volt..ok - Storingen wissen... Ah, start niet meer....(huh?) - OK, Booster er op, doet het niet meer.... Dit was het begin van een LANGE zoektocht in de netwerken en de ECU'S, de klant belde regelmatig hoe het er voor stond, maar de ene keer starte de auto 10x en de volgende 2 dagen niet, daarbij als de auto niet starte dan ging de auto op en van slot en knipperde de binnenverlichting...., een moment later weer goed.. en starten. Lijkt een voedingsprobleem, - Alle massapunten schoongemaakt en vervangen waar nodig, 3 waren erg slecht.. - Geen vorderingen, - Accu en laadstroom opnieuw meten, geen gekke dingen... - Zekeringskasten wisselen voor en achter (geven vaker problemen) - Hoogspanningskabels meten en schoonmaken waar nodig, geen verbetering maar wel de algehele spanning in de auto nam toe... SDD gaf aan op het moment dat de auto niet starte dat er een geheel netwerk uitlag.. - Ok, die ECU bekijken, uitbouwen en wisselen. Geen verschil... Hmmm, weer meten , alleen nu een beetje gecompliceerder, met alles los en alles uitgebouwd... er MOET een voeding wegvallen, maar waar?? Niet alles kun je met de computer zien... - Meten met de multimeter, meten met de CAN meter, alles goed op het moment dat hij start, alles weg als hij niet start.. - Word wat ingewikkeld... Body-prosessor uitgewisseld want die bestuurt de sloten en geeft het startsignaal na de systeem check door aan de onderliggend ECU's - Auto start meteen! - En blijft starten.. mooi, morgen nog eens proberen, toevallig is het dan zaterdag en ben ik voor de hobby aan een motorfiets bezig in de garage dus kan ik mooi een paar keer starten... - Doet het! Maandag meneer gebeld en afgesproken om er om te komen, ik heb zeker 8 uur niet gerekend omdat ik het een leermoment vond en soms is genoeg ook genoeg.. - Maandagmiddag nog even starten... en ... NIET!! - Sloten weer open en dicht en zelfde probleem.. - Hmmm... - Andere body-prosessor er in en starten...ok, weer kaput! Meneer op de hoogte gesteld van de vorderingen en overlegd om een andere weg in te slaan. Uiteindelijk hebben wij alles gedaan wat we kunnen, de tijd gaat door en ik kan de auto alleen maar echt een hele dag inplannen, maar dan word het onbetaalbaar voor de klant. Dus naar ons collega-bedrijf die voor ons de diepgaande en langdurige metingen verzorgen, zij hebben alleen maar auto's binnen staan met dit soort problemen en doen daar de hele dag aan werken, maar dan stap voor stap en delen de tijd door alle auto's die daar staan (dus betaalbaarder) Overlegd met de klant en die vond het ook goed. Meneer belde regelmatig (wat ik snap uiteraard) maar het "gewone " werk gaat ook gewoon door, en daarbij duurt het meestal een dag als de auto niet start of wel start, dus de tijd gaat wel voorbij.. Uiteindelijk kwam het collega bedrijf met de volgende oorzaak.. - De accu die gemonteerd was heeft een slechte eigenschap die na een willekeurige tijdsspanne een verlaging in het stroombeeld geeft en daarmee over de body-processor de spanning laat lopen voor het starten, de ECU kan dat niet aan en schakelt uit. Doe je het vaak genoeg dat vikt hij uit... Ok, we zaten dus wel goed? Yup, je had alleen de pech dat er 2 boy-processors uitgevikt waren door de accu. Wauw.... Andere accu er in en klaar. Nu word het leuk om een rekening van 1100 euro uit te leggen aan de klant voor en defecte accu. ok, ook een nieuwe handremkabel, de andere schade, transport naar ons en 2 ecu's en de tijd uiteraard, maar voor de klant voelt het wat vreemd... Maar ik houd me altijd vast aan het feit dat de mensen zelf ook niet wisten wat het was en wij uiteindelijk dit nog nooit gezien hadden.. Maar doordat wij vaak dit soort problemen hebben leren en weten we steeds meer... Maar het houd je van de straat.... En alleen een beurtje is ook niet leuk toch. Daarom een beetje naar de klant toe , korting voor die 8 uur en onze collega gaf ook een "normale" rekening omdat het tussendoor kon. Dus... Dit is niet een geval " het al wel aan de accu liggen" , maar een diepgaand probleem wat bij de accu start en de ECU volgt.. Dus als de spanning weer zakt om wat voor reden dan ook komt het gewoon weer terug.. Dus een beetje probleem in de accu en een grotere in de auto...
    5 points
  47. …….en weer back to the base pleasant. Kortgeleden een mooie XK kunnen kopen uit 2008 met bizar weinig km’s. blij om mij weer te kunnen melden op dit enthousiaste forum na een tijdje stilte en….inderdaad Arie jag had een vooruitziende blik ‘tot aan mijn pensioen Jaguarloos’. Nu net met pensioen en weer in het bezit van een Jaguar. Grote
    5 points
  48. De derde en voorlopig laatste post, de voorbereiding voor het herstellen van de voorkant. Wat moet er gebeuren: - draagarmen en subframe motor lakken en voorzien van nieuwe rubbers/fusees; - schokdempers voorzien van nieuwe aanbouwdelen; - remklauwen reviseren en voorzien van een nieuwe zuiger + afdichtingen; - ketting motor met spanners (preventief); - revisie en verbetering automaat (preventief); Zie hieronder de foto's van de gelakte delen. Deze komen uit een demontage auto. Alle delen zijn gestraald, 2x gegrond met epoxy en nu 2x gelakt. Ze zijn niet "STRAK" geverfd / gelakt. Gewoon DIK met een kwast. De auto hoeft aan de onderkant niet zo mooi te zijn als een auto van Stip PP. De auto moet overleven / geen compromis. Met betrekking tot de automaat ben ik nog aan het bepalen op welke wijze ik te werk ga. De factoren zijn: - 5HP24 automaat in zwakste uitvoering; - heeft ooit een uitgebreide ZF beurt aan het brein gehad maar onbekend of dit is gemodificeerd; - sowieso een sterkere A-koppelingsdrum m.b.t. "het A drum probleem" van de 5HP24; Als het technisch en qua aansturing mogelijk is, overweeg ik de inhoud van een 5HP24 uit een BMW X5 4.6 te monteren. Deze heeft op alle koppelingssets 1 plaat frictie en staal meer (de X308 4.0 heeft dit ook) maar ook de sterkste "D" drum, niet te verwarren met de bekende "A" drum. Voor de A drum monteer ik een aftermarket exemplaar, deze: De ring die de koppelingset in de trommel houdt is bij dit aftermarket exemplaar anders ontworpen. Hierdoor blijft er meer "vlees" over om de ring en koppeling vast te houden. Dat maakt deze trommel sterker dan een originele. Het brein laat ik door een specialist doormeten. De apparatuur om dat goed te doen heb je niet als doorsnee zelf-sleutelaar of garage. Het brein wordt getest op scheuren en op ovaliteit in verschillende boringen. Een ovale boring moet worden geruimd zodat een overmaatse zuiger weer past. Ovale boringen leiden tot verkeerde drukken en allerlei vage schakelklachten of juist harde klappen. De "D" drum is een remkoppeling die in de 3e en 5e versnelling nodig is. Bij de 4.0 en BMW 4.4 versies van deze automaat zit de groef van de ring hoger waardoor er 1 plaat staal en 1 plaat frictie meer in het pakket kan. Het koppelingspakket kan dan ook meer koppel aan. Bij de BMW X5 4.6 is een trommel gemonteerd waarbij de ring nog hoger zit om t.o.v. een Jaguar 3.2 of BMW 3.5, 2 platen staal en 2 platen frictie extra aan te kunnen. Heb je dat nodig? Nee. Maar als het kan, waarom niet :-). De vraag nu is of dit met de automaat computer goed gaat. Een dikker koppelingspakket heeft een grotere eindspeling nodig dan een dunner koppelingspakket. Het kan zo zijn dat de automaatcomputer hierop geprogrammeerd is en dat de grotere eindspeling die ik zal moeten aanhouden leidt tot rare schakelklachten. Om daar achter te komen moet ik de software van een 3.2 en 4.0 vergelijken. Blijkt dat hetzelfde te zijn, wordt daar GEEN rekening mee gehouden en kan men zonder gevolg een 4.0 / BMW binnenwerk op een 3.2 zetten. De revisie t.z.t. zet ik uitgebreid op het forum dus wordt vervolgd .
    5 points
  49. Beetje hakken... Beetje slangenbezweren: de 47 meter(!) lange arm van de betonpomp haalde het maar nét... En dan meer dan een 'beetje' beton: ruim 3 kuub om het hoogteverschil te corrigeren! Nu is het wachten tot de boel ver genoeg is uitgehard, dan nog een keertje schoonmaken en aan de slag met de topcoating. Ik had zin, tijd noch budget om de hele vloer aan te pakken, vandaar dat de topafwerking relatief grof is: daarmee blijft het nog soort-van-in-lijn met het beton dat er al lag. Door creatief schuiven met auto's kan bijna al het blik droog staan tot het beton is uitgehard, en zijn de pronkstukken weer veilig op honk.
    5 points
  50. Paar maanden terug de Daimler die ik vorig jaar voor €3000 kocht en de Gold eens samen vastgelegd. Even klikken voor een vergroting.
    5 points
×
×
  • Create New...