Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 08/07/19 in all areas

  1. 11 points
    Ik werd gewezen door een goede vriend op een auto die te koop stond, Hij benadrukte dat ik gewoon de auto moest kopen en niet over nadenken verder? (huh?) Wauw…. Ik wist even niet wat te zeggen en bekeek de doorgestuurde advertentie, Ok, een XJS.... AH! een 3.6 handgeschakeld, Targa! Cool!!! Ikke meneer gebeld en 3 kwartier later met over en weer over de Jaguar en de voorliefde er voor serieus doorgenomen te hebben...de auto onder voorbehoud gekocht. Zaterdag na het gesprek 300km enkele reis gemaakt naar de woonplaats van de verkoper en de standplaats van de auto. Beste vriend mee... Lekker praten in de auto over van alles en nog wat, maar vooral Jaguar uiteraard. Eenmaal aangekomen een hartelijk onthaal en een eleboog ipv een hand uiteraard, hele leuke mensen! Prachtig huis en in 1 van de garages van het huis (net zo groot als een gemiddeld vakantiehuis) stond de patiënt, Patiënt omdat de auto niet starte na 11 jaar stilstand totaal, de beste man had er 500 meter mee gereden... We hadden afgesproken de auto op transport te zetten en zeker niet te rijden, maar ik had stiekem toch de groene platen mee....(en nog wat rommel) De auto naar buiten duwen want die starte uiteraard niet, maar buiten toch even "proberen" Ik verdacht direct de injectoren en vroeg of de man en schroevendraaier had en gaf een aantal tikjes op de Injectoren en stap voor stap kwam de motor bij.... Hihi...we gaan echt wel rijden! Na een 10 minuten toch wel de nijging de 300 km aan te vangen, een 2 tal proefritten en ja hoor we wagen het er op!! Na een heerlijke lunch en een voelbaar afscheid de auto op het pad, bus er voor (ik weet de weg nooit, de bus wel) en GAAN! Eerste 20 km met zweet in de bilnaad op weg naar de pomp, JA 98! goed, tanken! 10 liter later tank vol?? Ok.. cool En gaan... Na de eerste 100 km deed mijn vriend zijn oortjes in en ik zag hem zichtbaar genieten, komt goed? Ja tuurlijk, komt goed! Tot de Moerdijk ging het goed, daar stopte de auto en na wat spannende momenten en een verme tik her en der hervatte we de weg naar Zeeland. Bordje Zeeland voorbij en meerdere telefoon van de oude eigenaar en familie over de gok op rijden....hahaha doet het nog! "ECHT"? ok...we zien jullie morgen wel aankomen. Noop, 3,5 uur later stond de XJS op de oprit. Allemaal even kijken.... Joke gelijk "stinkt naar opa" , mijn zoon..."GAAF" wanneer gaan we?? Nou...je voelt hem al...met Pinksteren in de garage met vrienden (op gepaste afstand) lekker de auto controleren en direct op alles extreem verzorgen met alles wat we voorhanden hebben, en dat is veel... Nou....appel (tijdelijke naam, ding is soort van groen), al meerdere malen mee op pad genomen en de lachspieren uitgerekt!! Wat is dat gaaf! Ok, er was wat aandacht ( 13 uur in 2 dagen en 2.000 euro onderdelen), maar.... nu is de auto 70 procent in orde, nog een storing in de Electra (op 80 plekken ofzo, grapje) HEEL,HEEL gaaf!!! Een nieuwe dakloze in de familie. 551 stuks geproduceerd, 1 bij ons, word met alle liefde en respect voor de leeftijd verzorgt tot alles op orde is en dan komt het echte doel van de dakloze. Een rit met mijn zoon samen door Europa, door de bergen met dak er af en zeer betrouwbare motor en Getrag handbak met 5 versnellingen. Hihi Erg leuk!
  2. 8 points
    Bij mij staan de Daimlers en Jaguar in de winter altijd binnen, ze mogen van mij geen pekel en liever ook geen regen zien. Ik doe er wel wat cosmetische verbeteringen aan maar verder niet. Vandaag moesten ze even naar buiten omdat ik wat in de garage moest doen, meteen de collectie maar weer even op film vastgelegd. Vinden jullie dat ook altijd leuk? Je auto's buiten zetten, beetje poetsen, beetje ernaar kijken, foto's maken...
  3. 8 points
    Afgelopen vrijdag proefritdag...want droog en zonnig. Afgelegde afstand ongeveer 100 km. Bebouwde kom en provinciale wegen. Berijder afwisselend DBV en ondergetekende. Variabele snelheden, van stilstand tot “heel vlug” en toerental tot 5000. Bestrating: van glad asfalt tot kinderkopjes en bolle klinkerwegen. Buitentemperatuur 25-27 graden, nog geen werkende airco dus ramen open (kun je alle geluiden ook beter horen). Stuurinrichting, wielophanging, veren en schokbrekers: Doen wat ze horen te doen. Was wel te verwachten met nieuwe bussen, rubbers en fuseekogels, gereviseerd stuurhuis, nieuwe schokbrekers, vers uitgelijnd enzenz. Geen rare geluiden, goede wegligging, goede rechtuitloop, geen trillingen. Helemaal goed. DBV gaat komende week nog checken of er niets losgetrild is.. Banden: de keus is gevallen op het fameuze merk Goodride, zomerband, 215/70 15H. Sneller dan 210 ga ik toch niet rijden, en regen vermijd ik ook zoveel mogelijk. Opvallend stille banden. 215 is een centimeter breder dan standaard voorgeschreven, maar vind ik gewoon beter smoelen. Remmen: jammer jammer. Omdat de oude dame nogal lang stil had gestaan heeft DBV niet eerst een proefrit kunnen maken voor hij aan de auto ging werken. We kwamen nu tot de ontdekking dat de voorste remschijven niet recht meer zijn. Deze gaan alsnog vernieuwd worden komende week. De auto remt goed, maar bij voluit remmen trilt het stuur bijna los 😊. Remt wel gewoon rechtuit. Koppeling en versnellingsbak (ja de oude dame is een handgeschakelde 12 cilinder): helemaal goed. Het verschil tussen mijn dagelijkse werk auto (Tiguan DSG) en de XJC is aan de hele kant heel groot (het koppelingspedaal vergt echt wel een stevig linkerbeen), maar aan de ander kant ook weer niet: de auto laat zich uitermate schakellui rijden. Zodra de Jag rolt, kan de tweede versnelling ingeschakeld worden, en die gaat tot 120 km per uur. In zijn drie kun je vanaf 600 toeren (ongeveer 25 km per uur) kalmpjes optrekken zonder enig probleem, en kun je zonder opschakelen door naar 180... De bak is niet gediend van overhaast schakelen, maar is stil. Motor en brandstofsysteem: het luide tikken van de brandstofpomp bij ingeschakelde rechter tank is verdwenen. En ook de olierook uit de linker uitlaat is weg! Het advies van DBV om eerst maar eens kilometers te maken is goud waard geweest. Motor loopt als een zonnetje. Oliedruk is zoals die hoort te zijn. Voordat we gingen rijden heeft DBV het voorfilter (tussen de immers verroeste rechter benzinetank en de brandstofpomp) gecontroleerd op vervuiling. De auto had namelijk al een paar korte ritjes gemaakt. De tank is kennelijk goed genoeg schoon gemaakt, want er viel niet veel te zien. Helaas doet de brandstofmeter niets (op geen van beide tanks), hier gaat DBV komende week naar kijken. Bij normaal optrekken (zeg maar in Tiguan tempo) gaat alles perfect. Echter bij vol gas geven gaat de motor heel snel naar 3000 toeren, blijft dan als het ware wat hangen, en vanaf ongeveer 3500 toeren krijg je een duw in je rug, en gaat de oude dame geestdriftig naar de 5000 toeren. Bij gas loslaten loopt toerental niet regelmatig terug, maar lijkt het alsof de auto zo nu en dan extra inhoudt. DBV wijt dit aan de ECU: die is nog ingesteld op de GM400 automaat die er origineel in zat. De ECU gaat komende winter naar Engeland, waar specialist deze opnieuw inregelt. Koelsysteem: de auto is keurig op temperatuur gebleven (met 21 jaar oude koelvloeistof..) en spuugt ook nergens koelvloeistof uit. Weer een zorg minder. Wat moet er nu nog gebeuren: Airco nieuw gas en nieuwe pomp; koelvloeistof verversen. Was nog niet gebeurd omdat de motor eerst nog olierook had, en DBV een hekel heeft aan iets tweemaal doen. Voorste remschijven vervangen. Brandstofmeter werkend krijgen. Isolatie motorkap aanbrengen. DBV gaat er vanuit dat hij dat komende week wel gedaan krijgt, en dat ik de auto dan komende vrijdag van Helmond naar Rotterdam kan rijden, eindelijk! En omdat ik er geen genoeg van kan krijgen hier nog wat foto’s van voor en na de proefrit..
  4. 8 points
    Het is inderdaad een investering, maar de veiligheid staat voorop, ik wil ook gewoon veilig in de avond aan mijn hobbyauto kunnen werken. Ik heb nu even het gevoel dat zo maar iemand even binnen kan wippen, ik ben er niet vaak alleen maar gewoon omdat het met vrienden leuker is en een gezamenlijke ontspanning betreft. Maar ik kreeg het gevoel dat ik misschien wel niet meer veilig in de avond daar kan zijn. Dakota gaat dan wel mee, maar een belager met een knuffelhond is ook geen manier....haha Dus eigenlijk zie ik het nu meer als gereedschap en een goede manier om een veilige omgeving te bieden voor onszelf en de klanten. Net als de gereedschap karren en de voorraad in het magazijn is het noodzakelijk om ons werk uit voeren. Zo zie ik het nu... Weer een stapje vooruit naar beter... Beter voor iedereen, ook voor de inbrekers....die krijgen dan de kans met ons en de politie kennis te maken, kan ook heel leerzaam zijn....(toch?) Lijkt me ook leuk voor een meeting, een demonstratie te geven van wat er allemaal kan tegenwoordig.... En leuk voor oud en nieuw.... Nee.... De echte noodzaak en de hoogte van de investering staan gelijk aan het vervangen van de gereedschappen die ontvreemd zijn, ik ga samen met de man van het bedrijf een samenwerking aan met ons als proef misschien wel om de tijd die je hebt voor inbraak te verkorten naar 6 minuten, die is nu 10 max.11 Er kan met dit systeem gekozen worden voor weren en voorkomen, maar ook heterdaad in de hand te werken...(mag uiteraard niet maar kan wel) Er zijn allerlei manieren om te vertragen, maar live feed naar de meldkamer en diverse melders buiten geven een totaalbeeld van de situatie, ik wil ook niet heel de dag gebeld worden met een melding van beweging ofzo, dus dat doet de meldkamer lekker voor je. Maar ik verbaas me over de vooruitgang in de actieve beveiliging, het was al aardig goed bij ons, maar nu gaan we een stapje verder in actieve tegenaanval.
  5. 8 points
    Afgelopen week is het laatste strakmaakwerk gebeurd, vrijdagmiddag stond-ie er zo bij: En daarna is er flink doorgewerkt: Ik ben NIET ontevreden tot nu toe...
  6. 7 points
    Dank iedereen voor de lieve en motiverende woorden en gedachten, Inmiddels ben ik bekomen van de schrik en zie ik ook de waarde in van het feit dat ik geen confrontatie heb gehad met de inbrekers, Eigenwijs als ik ben en altijd vooruitstrevend willen zijn heb ik contact gelegd met een firma die voor ons op de openstaande vlakken en gaten in onze beveiliging een enorme toevoeging volgende week gaan instaleren, De machines ter vervanging zijn voor de gestolen apparatuur zijn inmiddels besteld en gearriveerd op de locatie van de leverancier, deze blijven daar totdat ons bedrijf de extra beveiliging heeft ondergaan. Het gaat om een 3 ledig system wat als volgt werkt, Via een afstandsbediening, een link naar de meldkamer en/of een gesproken opdracht naar de installatie is het mogelijk om 4000m3 in 18 sec. te voorzien van een dikke laag ondoordringbare mist. Dit geeft een enorme desoriëntatie en een zeer onveilig gevoel, dit word extra versterkt door stroboscoopafleiding. Zie het een beetje als een rookparty of spookhuis, alleen dit keer komt er met verkorte aanrijtijd ook oom agent op locatie. Tot die tijd verblijf je in het pand in een dikke laag mist. Als bedrijf investeren we altijd in de nieuwste technieken teneinde de klanten een complete en volledige dienst aan te bieden. Helaas is het nu ook aan de orde dat er (nog) niet voldoende veiligheid was voor auto's en goederen die bij ons verblijven. Vanaf volgende week is ons bedrijf op deze manier beveiligd en hopen we de achterstand in beveiliging ingehaald te hebben. Ik had liever het geld voor andere zaken gebruikt, zeker in de Coronatijd maar recente gebeurtenissen vereisen deze stappen. We wilde na deze gebeurtenis het veilige gevoel wat we graag aan de klanten willen bieden uitgebreid word aan de huidige ontwikkeling van criminaliteit. Helaas moet er een aanzienlijk bedrag geïnvesteerd worden, maar ik zie het ook als een aanvulling op de veiligheid en de stand van zaken omtrent inbraak.
  7. 7 points
    #Aloboreto #John37 # Rob Vermeulen #Jags3 4.2 #Rob Vermeulen #markv70 #Iksjeezesel #JimJag #hansvh #wimb #JWT67 Succes!! De kachel brandt weer...na een infuus.... Oorzaak; de kachel radiator zat dicht. Maar waarschijnlijk niet dicht geslibt in de tijd, maar een verstopping. In en uitvoer afgekoppeld (de uitgang is op de foto de slang rechts boven bij de vul opening. links de uitgang (bij de nu afgekoppelde) heat valve. Eerst voorzichtig proberen door te spoelen, bovenin water ingegoten maar er kwam nauwelijks iets uit... Toen wat druk gezet met (omgekeerd gemaakte) rem ontluchter; toen kwam er plots een straal door en bleef het gewoon doorlopen. Kachel nog even met een waterslang doorgespoeld, lijkt nu volledig open en heeft tijdens de testrit weer de volle capaciteit. Dus niet hoeven inweken, geen soda of citroenzuur.....30 minuten en klaar. Iedereen bedankt voor de hulp, tips en ondersteuning!
  8. 6 points
    ... voor persoonlijk gebruik. In een andere topic had ik het over een 4.0 Coupe maar die gaat waarschijnlijk naar mijn broer toe. Die is meer gecharmeerd van de Facelift types. Zelf "ben" ik meer van de oudere modellen en hield al jarenlang de pre-facelift types in de gaten. Geen V12 want de benzineconsumptie is me te fors. Dus het zou een 3.6 moeten worden, en die zie je niet heel vaak te koop. Vorige week nog twee bekeken in België, en daarvoor twee in NL. Die waren het allemaal net niet helemaal: te duur (Belgische auto's) of met teveel werk (NL auto's). Er zijn her en der nog auto's te koop in Dld, Spanje en Italië maar de vraagprijzen zijn me te hoog of ze hebben teveel gelopen. RHD liever niet dus de UK viel uit als jachtterrein. Zo ook de USA want de 3.6 is daar nooit geleverd. Maar toch! bij een handelaar in de USA stond daar zomaar een gave 3.6 schakel. Huh? Met miles speedo en USA voorbumper dus lijkt wel origineel USA geleverd. Hoe dan? Wie het weet mag het zeggen. Foto's opgevraagd van bodem en roestgevoelige punten en gekregen, is allemaal prima in orde. Mooi in de lak, wielen (pepperpots) en nieuwe banden. Goede strakke hemel. Natuurlijk is er wat te zeuren, de stoelen zijn niet zo best. Naden zijn los, niet echt gescheurd maar wel een zon-aangetaste plek (lees vergaan) hoog op de bestuurdersrugleuning. Tapijt lijkt nog wel goed evenals dashboardtop en stuur. Niet teveel gelopen, net 100.000 mijl ofwel 160.000 kms. Beetje onderhandelen en hem flink onder de al lage vraagprijs gekregen, jippie! Nu nog "even" op transport naar NL. Heeft er iemand nog een km teller over van een gesloopte ouwe XJS? En nette beige voorstoelen? 😁😄
  9. 6 points
    Ik heb weer eens een Daimler gekocht jongens. Een Daimler Double Six Series 3! Ik heb al een Daimler XJ40 en Daimler X300 en wilde eigenlijk al heel lang toe naar een collectie van 3 generaties. Er deed zich echter nooit een geschikte kandidaat voor tot ik vorige week er eentje op Marktplaats zag staan. De foto's waren vaag, de verkoper in eerste instantie stug... had niet echt een reden tot optimisme, maar ik kon 'm als ik wilde wel voor een zeer lage prijs (3000 euro) ophalen. Toch maar een afspraak gemaakt en de Daimler bezichtigd. Hij stond in een grote schuur in niet verkeerd gezelschap van een Rolls Royce Silver Cloud. De verkoper had de Daimler al sinds 2007 in bezit maar er nauwelijks mee gereden. Beetje hetzelfde verhaal als bij mij, verliefd geworden, auto verbeterd/bijgehouden maar geen animo om (lange) stukken te rijden. Hoewel de Daimler in een vrij krappe donkere ruimte stond zag ik al wel gauw dat hij me wel beviel. De algehele staat is netjes, en hij is nog in 100% originele staat. De gereedschapsset is aanwezig en compleet, evenals de krikset en reservewiel. De lamswollen matten liggen er nog in en zijn schoon en netjes. Originele mistlampen er nog onder en heel. Met de originele velgen en de juiste Daimler centercaps. De Daimler stond keurig gepoetst onder een hoes opgeslagen in de schuur. De verkoper werd naar eigen zeggen al wat ouder, en had de Daimler nu al zo lang maar deed er te weinig mee. Hij zou spijt krijgen van de verkoop van de Daimler zei hij, maar hij wilde de Silver Cloud ook weer klaar maken en had daarvoor ruimte nodig. Een proefrit met de Daimler zat er niet in.... de Silver Cloud stond in de weg, ik heb daar ook niet op aangedrongen. Ik vond de verkoper betrouwbaar overkomen, en hij bezwoer me dat het een goede auto is die goed rijdt. Oke, ik wist genoeg, aanbetaald en gisteren opgehaald. Vandaag voor het eerst gereden met de Daimler, en ondanks dat hij al 4 jaar geen APK heeft rijdt hij heerlijk en goed! De verkoper had niets teveel gezegd. Voor dit bedrag kan ik er weer geen buil aan vallen. Natuurlijk is de Daimler her en der hersteld/bijgewerkt (blijft een auto van 34 jaar oud met 240000 km op de klok) maar dit is netjes gedaan, en hij staat er begerenswaardig bij zowel exterieur als interieur. Ik kan zeggen dat na vele Jaguars en Daimlers gekocht te hebben de collectie nu is zoals gewenst. Ik heb wel nog de Jaguar XJ40 Gold die ik ga verkopen, want deze kan nu niet meer binnen staan. Klik op de foto voor een vergroting.
  10. 6 points
    Afgelopen donderdag belde DBV dat ik vrijdag de oude dame kon ophalen. Hoewel ik van nature geen ochtendmens ben, zat ik op mijn vrije vrijdag om 8 uur in de trein naar Helmond! Remschijven voor waren vervangen, brandstofmeter was gerepareerd, nieuwe koelvloeistof er in. De airco was getest en gevuld met R134A . Tot ieders verbazing bleek de aircopomp nog te werken! hoe is het mogelijk na meer dan 20 jaar stilstand.. Laatste proefrit gemaakt met DBV, nog een kop koffie en de eindafrekening (de koffie was gratis ), en toen op weg naar Rotterdam, met tussenstop bij mijn zus. Natuurlijk pas om half drie uit Son en Breugel weg, 32 graden en volle zon. Ik was Son nog niet uit toen de koeling het begaf.. van achter het dashboard een geluid of de twaalf kaboutertjes tegelijk een stapel bierblikjes aan het platstampen waren, en weg was de koude lucht. het was ook te mooi om waar te zijn. Zucht.. Een 12 cilinder kan in een rit van 130 km - met een aantal vrijdag middag files- behoorlijk wat hitte ontwikkelen. En raampjes open bij 32 graden is ook geen afdoende oplossing. De oude dame hield zich verder goed: Koelwatertemp liep ook in files niet op, oliedruk perfect, trillingvrij remmen. Echter in de file bij Tilburg kreeg de snelheidsmeter de hik: bij constante (lage) snelheid wiebelt de naald tussen 0 en 60 km/u. Bij de volgende file (ring Rotterdam) begon de auto stationair slecht te lopen, schommelend tussen 400 en 600 toeren, en zo nu en dan sloeg de motor af. Wanneer je met het gaspedaal de toeren op 800-1000 houdt loopt ie wel mooi rond. Ook haperde de motor bij optrekken (tot 1500 toeren, daarboven geen probleem). Maar thuisadres gehaald, en toch genoten van de rit. Wel koude douche genomen om wat af te koelen . Afgelopen zaterdag weer een stuk gereden, met als eindbestemming de stalling in Vlaardingen. Met nog koude motor geen enkele klacht: stationair mooi 800 toeren, soepel oplopende toeren bij optrekken vanaf laag toerental. De onrustige stationair loop kwam weer terug toen de auto goed warm was.. Kortom, we zijn er bijna, maar nog niet helemaal. Voor de deur in Rotterdam, met de daily driver BMW 1502 van mijn bovenburen. Grote auto of klein appartement? Passagier vindt het wel spannend, maar geen TV en computer in de auto?
  11. 6 points
    Ik heb ook het volste vertrouwen in de Politie, ze doen hun werk en hun best. Ik ook.... Systeem is besteld en de nieuwe apparaten worden pas gestationeerd als het nieuwe systeem in werking is. Ik had graag gemeld dat we inversteerden in een nieuw systeem mbt het repareren van auto's maar nu meld ik dat het geld naar de beveiliging gaat, ook nieuw en ook erg vooruitstrevend. Ik heb een demo meegemaakt in de garage en ik ken daar best wel de weg... Na de mist echt niet meer. Het duurt 20 minuten voordat "de mist opgetrokken is" Het werkt irritant als je de spullen die je wilt ontvreemden niet ziet, bijkomend voordeel is dat je de gesloten deur ook niet meer ziet. Daarna kun je kennis maken met oom agent..... Alles heeft een soort van risico, inbreken ook.
  12. 6 points
    Goed nieuws, vandaag heb ik de auto gestart én naar huis kunnen rijden. Wat een fantastisch gevoel. Het ging allemaal niet vanzelf natuurlijk. Toch wat koelvloeistof lekkages (luiheid, had ik maar gelijk alle slangen moeten vervangen) en natuurlijk zaten de bougiekabels niet op de juiste volgorde. De laatste week regelmatig met SNG Barratt gebeld voor de laatste pakkingen en andere kleine onderdelen die ik niet in huis had. Maar nu zitten zelf alle stickertjes weer op de juiste plek. Het was een ontzettend leerzaam project en ik ben blij dat het nu klaar is. Ik ga komend weekend de auto goed testen en de REEE tocht rijden. Wellicht zie ik daar nog forumleden en anders ongetwijfeld bij een ander event. Noud
  13. 6 points
    Nu de samenwerkingsovereenkomst is getekend ‘het echte werk’ 👊 De eerste bijeenkomst van het kernteam begeleidt: Meerwaarde & belangen en doelen bespreken. Eerste contouren van een stappenplan. Concrete en praktische zaken. In een goede sfeer en lekker constructief met meerwaarde voor leden, JDCH, JF en dat ook nog tegelijk 🤝 Meerwaarde in Samenwerking!
  14. 5 points
    Zo,...... transmissie er onder weg en helaas kregen we gelijk, de aangekomen set was een beetje te klein.. Na een krappe week een andere set wat wel paste.. (grote blij) Nu over de boulevard in Vlissingen en warempel! De mensen kijken nog steeds naar de auto, ik dacht eerst dat het door de herrie van het druklager kwam! Noop, haha echt lekker zo zonderherrie, en beter schakelen, we hebben er automaatolie in gedaan ipv de originele olie, schakelt beter en rustiger. Beide oliën konden er in maar naar het gezegd werd was de automaatolie beter....inderdaad! De lak in de tussentijd gepolijst en door een bezoekje van Hans onze poetsheilige is het dak en alle moeilijke zaken weer ruim op orde! Grote buiging voor Hans!!! Henk heeft de lak gedaan, meerdere dagen werk maar wat een resultaat... Andere wielen er onder (better he?) Onderdelen in de wasautomaat, ook allemaal weer schoon.... Rubbers die ik nog niet bij kon van de schakelbediening direct vervagen, konden we nu wel bij.. onderdelen in de wasautomaat Al klaar! Alles gepolijst... Drukgroepset beetje te klein.... Drukgroep die wel past! Alles mooi in de glim.. nu de leukere dingen, Ik heb een Walkman uit '87 gekocht om op de achterbank te leggen, puur voor de lol... hihi... Nu op zoek naar een ruitjesbroek en een Rayban pilotsport 2 zonnebril, en natuurlijk een staart voor aan de antenne. Radio uit Engeland besteld met werkende cassette, daarvoor op zoek naar muziek van "Hot Chocolad" en de BeeGees enzo.. BZN heb ik al …(man, man….) Een en al humor aan alle kanten..... Je blijft lachen. Oh ja, in de week dat de koppeling onderweg was hebben we alle waterslangen en vacuumslangen , thermostaat en alle ander rommel maar meteen vervangen. Volgende week als ik nog even tijd heb de schijven en blokken vervangen.
  15. 5 points
    Woensdag de bak er onder vandaan en het druklager vervangen, geeft een zooitje herrie....(haha), maar gelijk alles nieuw.. Dan nog alle waterslangen en de thermostaat, remschijven en blokken voor en dan nog de polybus truck aan de andere kant uitvoeren en van de vakantie er nog eens lekker vaak mee weg!
  16. 5 points
    Hij is thuis, foto’s gaan volgen, ben dwars af. Margreet vind hem n aanwinst voor de lange oprit, het huis is van ‘82. Past helemaal in het tijdsbeeld, zegt ze net. demethetcommentaarzeervergulde
  17. 5 points
    Vandaag een flink stuk gereden, ook op de snelweg. Op het gemakje natuurlijk. Als de motor een paar keer goed heet geweest is dan de olie en filter weer verversen, ik doe verder geen toevoegingen bij de olie, goede olie moet voldoende zijn, Iedereen weer bedankt voor de reacties en groeten ! Wilfred
  18. 5 points
    Ik heb vrij lang gewacht om van deze grote reparatie een verslag te maken op het Forum. Vraag mij niet waarom maar misschien lag het toch aan het tijdsbestek. Wat was er aan de hand. Nou de Daimler Super V8 had een doorgeblazen koppakking. Toen ik de melding “Beperkte trekkracht” kreeg en uit één van de uitlaten stoom kwam heb ik de Daimler bij thuiskomst direct in de garage geparkeerd. De reparatie zou mijn zoon gaan doen nadat hij had aangegeven dat hij dit per se zelf wilde gaan doen. Na het verwijderen van alle bougies zag hij direct bij één cilinder koelvloeistof. Bij de compressietest bleek dat de cilinder met koelvloeistof uiteraard behoorlijk afweek in tegenstelling tot de overige cilinders welke niet of nauwelijks verschilden. Om elk detail van deze grote reparatie stap voor stap uitvoerig te beschrijven zoals het demonteren van het complete gasklephuis, de supercharger, de krukaspoelie (bout poelie zat uiteraard behoorlijk vast), de gehele distributie, het gebruik van speciaal gereedschap, het lichten van de nokkenassen, de cilinderkoppen en weer opbouwen van de motor zou je een lang en gedetailleerd verhaal van kunnen maken maar dan zou ik nog wel even bezig zijn. Ik heb uiteraard wel vanaf het begin tot het einde van deze reparatie foto’s gemaakt voor mijn “archief” zoals ik altijd foto’s maak van elke reparatie van mijn auto’s. Ik zal mij daarom beperken tot het plaatsen van diverse (uiteraard niet alle) foto’s en filmpjes op het Forum. Omdat in beide garages de ruimte ontbrak voor de opslag van al deze onderdelen heb ik nagenoeg alles op de zolder van mijn huis opgeslagen. Alleen de nokkenassen, lagers, distributiekettingen, geleiders, spanners en tandwielen heb ik in de kofferbak op volgorde weggelegd. Makkelijk en overzichtelijk. Mijn zoon zag direct na demontage van de kleppendeksels en het aluminium deksel van het distributiehuis dat de complete kettingmodificatie in het verleden uiteraard was gedaan en het geheel zag zoals verwacht uitstekend uit. Omdat natuurlijk ook de supercharger was verwijderd heb ik deze gelijk voorzien van nieuwe olie met een nieuwe afdichtring omdat de oude ring verhard was. De olie was behoorlijk donkergekleurd en misschien was dit toch niet voor zijn tijd. Tevens hebben wij de afdichtring van het gasklephuis waar de onderdrukslang voor de rembekrachtiging in vastgeklikt zit vernieuwd omdat deze ring ook verhard was, een bekend probleem bij de X308 waardoor de motor slecht gaat lopen door valse lucht. Tussen de bedrijven door hebben wij ook nog de 22 jaar oude elektrische waterpomp voor de intercoolers vernieuwd. Deze nieuwe pomp heeft ten opzichte van de bestaande pomp 30% meer capaciteit. Alleen qua elektrische aansluiting en ophanging moest de nieuwe pomp aangepast worden aan de bestaande pomp. Mijn zoon zei voor aanvang van deze klus dat hij beide koppen wilde lichten en niet alleen de kop welke doorgeblazen was. Alles lag toch open dus waarom niet. En dat was maar goed ook want de koppakking van de tweede cilinderbank zag er ook bijzonder slecht uit en ik hoefde alleen maar te wachten tot ook deze pakking in zeer korte tijd zou begeven. Bij de inspectie van de beide cilinderkoppen bleek dat de koppen niet kromgetrokken waren. Dit was goed te controleren met een stalen rij. Hierbij moet niet alleen recht over het midden van de cilinderkop gemeten worden maar ook tweemaal diagonaal en hetzelfde geldt ook voor het onderblok. Volgens de fabrieksgegevens was er een maximale tolerantie van 0,125 millimeter voor de koppen en het onderblok. Een voelermaatje van 0,05 millimeter ging er bij de cilinderkoppen net doorheen. Bij het rechter onderblok was de tolerantie niet te meten aangezien het kleinste voelermaatje wat ik heb 0,02 millimeter is. Het linker onderblok had een tolerantie van maximaal 0,04 millimeter. Omdat de koppakkingen er heel slecht uitzagen en bij dit type motor deze problemen vaker zouden voordoen hebben mijn zoon en ik uiteindelijk besloten andere pakkingen te gaan gebruiken. Het is een upgrade van de oude composiet pakking en heet MLS-koppakking. Deze pakking is echter geheel van staal en bestaat uit meerdere lagen metaal. Bij de oude composiet pakking zie je duidelijk dat de vuur/brandring op de pakkingen van de rechter- en linker bank naar binnen gebogen zijn en bij één cilinder een doorslag naar het koelwaterkanaal. Dat was de oorzaak van de doorgeblazen koppakking. Dit probleem met de vuur/brandring zal niet gebeuren bij een stalen pakking. Omdat wij deze MLS-pakkingen gingen gebruiken moest wel het oppervlak van de beide cilinderkoppen en onderblok spiegelglad zijn. Zoals eerder vermeld was de tolerantie minimaal maar als je alles van dichtbij bekeek zag je behoorlijk veel lichte beschadigingen op de koppen en dat heeft ons doen besluiten om deze toch te laten vlakken. Voordat de koppen werden gevlakt heb ik eerst alle water- en oliekanalen dichtgemaakt. Bij het vlakken mochten wij uiteraard aanwezig zijn en het was heel interessant om te zien hoe dit in zijn werk ging. Het vlakken zou ruim anderhalf uur gaan duren maar de meeste tijd ging niet zitten in het vlakken zelf maar aan het inspannen van de koppen en afstellen van de roterende beitel. In eerste instantie werden de cilinderkoppen meerdere malen grof afgevlakt waarbij de beitel met een redelijke snelheid over de koppen bewoog. Hierna werden de cilinderkoppen fijn gevlakt waarbij de beitel nu zeer langzaam maar wel met dezelfde snelheid over de koppen bewoog en hierdoor verdween de overige lichte beschadigingen/oneffenheden als sneeuw voor de zon. Na het vlakken hebben wij de koppen weer gecontroleerd en de tolerantie was nu niet meer te meten. Het onderblok is uiteraard niet gevlakt gezien de goede staat en tolerantie. Ik had wel het onderblok vooraf met een pakkingschraper behandeld en hierna heb ik de koppen (na het vlakken) en ook weer het onderblok verder behandeld met Belgom aluminium poets. Door deze behandeling werden de koppen en onderblok spiegelglad en verdween ook de overgebleven aanslag op het onderblok. Wij hebben niet alleen de cilinderkoppakkingen vernieuwd maar ook ALLE overige pakkingen w.o. de bougie afdichtrubbers, diverse O-ringen in de koelwaterleidingen en krukaspoelie, de krukaskeerring, de bout van de krukaspoelie, de gemodificeerde bouten van de cilinderkoppen en zoals gebruikelijk moesten deze bouten uiteraard vastgezet worden met het voorgeschreven aanhaalmoment volgens de fabrieksspecificaties en dat geldt natuurlijk ook voor de overige bouten en moeren. Als laatste zijn ook nog de acht moeren en enkele roestvrijstalen M8 bouten met torx koppen van de katalysatoren naar de uitlaatspruitstukken vernieuwd. Nadat de motor weer was opgebouwd en het koelsysteem voorlopig met nieuwe koelvloeistof was bijgevuld werd de motor voor de eerste keer gestart. Voor mij was dit een heel spannend moment maar de motor sloeg DIRECT aan zonder bijgeluiden. Hierna heeft mijn zoon het koelsysteem ontlucht volgens de procedure van de fabriek (zeer belangrijk) en is de olie ververst met uiteraard een nieuw oliefilter. Inmiddels rij ik al enkele dagen met de “Dame” waarbij de eerste tijden uiteraard met gepaste snelheid gereden moet worden (wel met een big smile natuurlijk) maar de toekomst zal toch moeten uitwijzen of de keuze van de MLS-koppakking de juiste is geweest. Zo niet dan begint het verhaal weer………...... ABC_5760.mp4 ABC_5761.mp4 ABC_5762.mp4 ABC_5763.mp4 ABC_5788.mp4
  19. 5 points
    Ik had vroeger , een paar jaar geleden nog maar.....ook die instelling. Maar na een inbraak bij een collega-bedrijf op het dorp en na het aanschouwen van de camerabeelden en daarop te zien 3 vuurwapens denk ik er anders over. Elke situatie is anders, ik ben en blijf positief...geen enkele reden om dat niet te doen. Voorop staat het helpen van mensen en dat met plezier doen. Dat doen we gewoon nog steeds en met evenveel plezier. Ik heb een les geleerd, het is echt fort Knox bij ons en dat heeft er mede voor gezorgd dat er niet meer dan 5 minuten mogelijkheid tot diefstal was, daar maken we nu 10 minuten verplichte aanwezigheid van dmv een nieuwe verrassende techniek die ik aan het overwegen ben. eenmaal binnen, blijf je binnen.
  20. 5 points
    In principe doelen we op September....
  21. 5 points
  22. 5 points
    Dus nu dan de linkse kant onder het mes (haakse lijpert) te beginnen met het scherm achter: Daarna doorgeschoven naar linksvoor: Alles doorgelast, rx5, carrosseriekit, rx10=geconserveerd. Alles weer in elkaar en rijden. Strakzetten en spuiten buitendorpel volgt later als de temperatuur beter is en wellicht laat ik het een ander wel doen. Vervolgens de deurvanger gefixed wat al een half jaar een dikke irritatie was. De deurvanger zelf was ook kapot, maar heb ik opgelast ipv vervangen. Voor kapotte plaatwerk van de deur heb plaatjes gebruikt, zoals anderen ook hebben gedaan. Deurpaneel lag er toch af dus nieuwe Kickers speaker gemonteerd. Rechtsvoor is de speaker ook naar de los ballos dus die volgt snel. Dat was m wel weer even...hoop ik.
  23. 5 points
    Zo, da's alweer een tijd geleden dat ik wat in mijn eigen topic gepost heb. De reden is dan ook heel simpel: er valt niets te posten omdat de auto buitengewoon saai is. Nu, is dat niet helemaal waar want ik heb nog steeds een to-do lijstje. Maar dit jaar heb ik het simpelweg uitermate druk gehad. Zelfs het buitenschilderwerk aan mijn huis is er bij ingeschoten.☹️ Maar... eindelijk is er weer wat gebeurd: de auto heeft nieuwe APK. Zonder opmerkingen. Ehh….. Dat is niet helemaal waar. Toen ik de auto ophaalde kreeg ik van de keurmeester complimenten over de algehele staat van de auto. Met als kers op de pudding dat 'aan hoe de auto rijdt helemaal niet te merken is dat hij al zo oud is."😎 Dus om dat te vieren twee plaatjes die ik vorige week geschoten heb:
  24. 5 points
    De carrossier was niet gelukkig met de fabriekskwaliteit lak op de staande delen en besloot daarom de in-één-keer-goed-route te nemen: álle lak eraf! Een goede beslissing, anders was het speldeknopgaatje midden op het linker deurpaneel pas boven water gekomen als het verder was gegroeid... 😬 Dat gaatje was vooralsnog de enige roestverrassing: de rotte plek linksonder de voorruit bleek veel kleiner te zijn dan gevreesd en behalve wat steenslagroest op de rand van de motorkap is er tot nu toe niets gevonden. De achterruit moet er nog uit: daar zit wat roest in de rechteronderhoek dat ook laswerk vergt, en met een beetje geluk is dat alles. Ik weet het: dit is niet in lijn met de reputatie van jarentachtigjags, maar daar hoor je me niet over klagen!
  25. 5 points
    En de homerun....BAM Had al eens eerder een hemeltje bekleed maar dit was toch wel een uitdaging. Heel veel details bulten, kuilen hoeken en bochten......en contactlijm, fout plakken is meestal einde oefening. En geen smokkel mogelijkheden zoals een open plafonnière lamp gat waar je naartoe kan werken en afknippen. En vooral daar moest ik erg rekening houden met rek en overschot aan stof om zonder rimpels te plakken omdat daar ook de details waar de zonnekleppen in vallen zitten. Een paar mini rimpels maar die vallen niet op [emoji2] Groeten René,
  26. 4 points
    Hallo allemaal, heb kort geleden een mooie Daimler Super V8 uit 2000 aangeschaft! Een droom wordt werkelijkheid, en hoe! Had hiervoor nog nooit Jaguar, of Daimler gereden. Maar wel als passagier mee mogen rijden. De liefde begon rond 1990 toen ik plaats nam op achter het stuur van een Mark II , uit 75 schat ik. Ik was begin 20, en was zo onder de indruk van de positie van de bestuurder, zo laag , die hoge midde console. Ik heb er niet mee gereden. Alsof je in een racewagen zat , maar zo luxe ! Nu nog vindt ik de Mark II een Prachtwagen , maar heb toch gekozen voor moderner, helaas niet zo Modern als Ian Callum's Restomod Mark II. Maar wel een Jag,uit de tijd dat Ford het roer over nam. En dan komt mijn fascinatie voor het AJ-V8 Motorblok. In 2000 als een van de tien beste Motorblokken gekozen, gebouwd in dat jaar , door WARDs. En dan nog het verhaal met de Super V8, met een onverwoestbare 5G-Tronic. Ook uniek, de Super V8 heeft geen variabele kleptiming, dat maakt hem toch iets rustiger in lagere toeren, en minder verslijtbaar. Heb ooit een mooie review gelezen in de Duitse Auto Motor Sport Zeitung, over de E36 M3, in de Test kwamen 3 uitvoeringen ter sprake: De M3 van BMW, een Hartge uitvoering, en een Alpina. Daar moet ik aan denken als het gaat over de XJR of de Daimler Super V8, die net als de Alpina meer op comfort is gericht. Daarom heb ik gekozen voor een Daimler ipv een XJR, niet voor de exclusiviteit , maar echt voor het comfort. Auto gehuurd , samen met vriend naar andere kant van het land gereden om hem op te halen, wist 90% zeker dat ik een goeie koop zou maken. Laten starten , door verkoper kreeg ik goed inzicht op roest ect, geen motor lekkage, uitlaatgas netjes ect. Gekocht zonder proefrit, moest nog helemaal terug, ik wist genoeg. Toen ik de Auto kocht , en betaalt had, stond hij met ronkende motor mij aan te kijken, en vanaf dat moment had ik het gevoel ..Dit is mijn Auto, alsof ik gelijk een band had met de wagen... Fijn gevoel, met een lange rit voor de boeg met standje 3 ruiten wisser, en pas na 20 minuten de vooruit ontwasemer aan de praat. En dan nog in Colonne rijden met die huurauto... Mijn Moeder zei altijd, je heb't een uitdaging nodig ...ga bij de Mariniers.. Deze Auto was/is echt wel een uitdaging, als is het maar omdat na 30 minuten van de reis de melding kwam.....: Gebrekkige Trekkracht Ik als Amateur Trauma specialist zag echter dat de Motor nog vrijwel hetzelfde liep, later dat Motorlampje , en dan later dat lampje weer uit , dan weer aan. Maar verder alles Perfect , Motor Temp, en op de snelweg valt het verbruik echt enorm mee, ja daar let je op als je net zo'n wagen koopt.. Stuur ook recht, ook met remmen. Dus thuis gekomen, en een lokale Monteur heeft uitgelezen , en alle Sparkplugs vervangen , en Bobine voor 500 E. Heb 8 dagen geleden, meegereden met een vriend die een Audi A6 V8 4.2 L (2006) heeft, nadat ik hem eerst in de Daimler had laten rijden. Hij was echt onder de indruk van de Super V8, ik ook van die Audi, maar ik zou nooit willen ruilen. Hij klaagde over zijn bezine verbruik, ik niet , het is de manier van rijden, zo'n Audi jaagt je op om te rijden, een Jag of Daimler heeft juist een kalmerend effect. Zo rij ik vaak 40 waar ik 50 moet rijden , soms schaam ik me daarvoor.. Zo'n wagen kopen blijft een mysterie, zoveel sensors, die deursloten , stiekum hoop je dat alles goed gaat.. Maar het genot van het rijden , en de Motor zorgt er toch wel voor dat je onvoorwaardelijk voor deze Dame gaat zorgen, en dat gaat natuurlijk gepaard met consequeties, dat moge duidelijk zijn. Dus binnekort Stabilisator stangen vervangen , en klaar maken voor keuring. En dan later, totale checkup doen, voorlopig rij ik toch niet harder dan 100 met deze Dame. Kwam vandaag een Mark II tegen , we begroeten elkaar , echt Leuk ! Update..gisteren een boom geraakt met de achter Bumber, dikke tik erin , parkeer sensor ontwricht, kleine boom , zat net tussen de sensors... Met een auto van 5,15cm is dat beginer's Pech. En dus vd week , bij de AH XL, want met zo'n grote achterbak is het XL boodschappen doen, werdt ik erop geattendeerd dat mijn Bumber los hing, de..Right side Bumber Bracket is boven afgebroken,dus nieuwe besteld via Ebay. Tuurlijk schaamde ik me kapot, maar we geven de moed niet op is een Pre ,als zo'n wagen als dit koopt. Dikste Tiewraps gekocht , rechtzijdeel in de wrap, dikke spons ertussen om wrijving op te vangen, net voor de bracket zit een oog. Wat kost dat nou, een nieuwe/sloop achterbumper voor een X308 ..(met sensors..) ? En na 4 dagen toeren ,tight fit. CD wisselaar krijgt vaak na 2 uur rijden kuren, alsof de lader los trilt,lader eruit, en weer erin , probleem opgelost. Ander dingetje, als ik radio opstart gaat na 10 sekonden Antenne weer naar binnen, en dus slechte ontvangst... En nog een vraag, iemand afwijkingen in Benzine Meter ? In mijn Auto zit een snoer Telefoon, is het mogelijk daar iets anders op aan te sluiten /Stekker<>Multimedia-Smartphone ? Als ik die telefoon houder eruit haal...zit ik met een gat in die midden opvangruimte, kan ik ergens een dichte bestellen? Ook nog mijn Complimenten voor Jager Jaguar Rover Garage in Heemskerk voor de Gratis Radio Code ! Wat een genot die Alpine, heb mijn vriend Bas Bloem , een mooie bos af laten leveren ! Toen ik de Radio aan de praat had kwam ik erachter dat er toch een paar echte Super Sedan Cd's in de CD Speler zaten, Diana Ross, Elthon John, Dire Straits Vorige week voor het eerst met de Daimler naar mijn werk, voor ik de deur uit ga check ik of ik alles bij me heb , en zeg :Okay Rocketman , let's Go (want ik weet dat ik zo in die Super V8 stap !) Ik stap snel in de Auto, want ik heb die afstandsbediening nog niet aan de praat..., dus moet ik binnen +-12 seconden me sleutel in het contact draaien, om het Alarm uit te schakelen.. CD begint te spelen met Elthon John , met dat nummer Rocketman....E P I C. Groetjes allemaal, en tot gauw !
  27. 4 points
    Ik bedoel het niet verkeerd, maar waarom het wiel opnieuw uitvinden als we al met vliegtuigen bezig zijn? De kennis van deze auto's is ruimschoots aanwezig en (bijna) alles is achterhaald en beschikbaar voor de kennisdelen. "zoeken" is niet aan de orde, alle info is daar en alles is bekend. De noodloopmelding is de ABS pomp die aan revisie toe is, de Carb zit er niet op en kun je dus ook niet schoonmaken.. Als je gas blijft hangen is er een LMM fout of een gaskabel die plakt. Wat je ook kan ervaren is de automaat niet door wil schakelen omdat de gaskleppotentiometer aan de beurt is. De automaat moet de eerste 120.000 km gespoeld en de volgende keer elke 80.000 km er op volgend. Spoelen is zinloos als er een mechanisch defect is, alleen voor het juiste onderhoud bedoeld. Als je onderhoud pleegt moet dat op de juiste manier, middels een Powerflush, elke andere manier resulteert in schade en problemen. De 722. automaat die onder de SC zit is en zeer goede automaat, eigenlijk als er al problemen zijn komen die uit de electroplaat. Op een gegeven moment gaan alle automaten een keer defect en volstaat het met revisie. Maar de 722, is wel een zeer goede automaat met weinig problemen. Het beste is echt er eens kosteloos volledig nazien op los te laten, dan word alles bekend van de auto, ook de aankomende problemen en de kosten er van. Kost niets, maar dan weet de meteen echt alles wat op dat moment zichtbaar en aan de orde is. Het zijn prachtige auto's maar niet echt gecompliceerd... Problemen zijn zelden groter dan standaard.
  28. 4 points
    De datum voor de jaarlijkse rondrit is wat ons betreft op zondag 24 Mei... De rit is klaar, wederom zal de rit geen obstructies hebben zodat we lekker door kunnen rijden..... Iedereen met de data eens? Het word mooi weer (zal toch wel)
  29. 4 points
    En de terugmontage, remsysteem weer volledig geinstalleerd, en wat elektrische delen.
  30. 4 points
    Mijn auto: XJ5.3C uit 1977. Nederlandse auto. De eerste eigenaar heeft er in zeven jaar een kleine 90.000 km mee gereden. De tweede eigenaar heeft de auto opgeknapt, en heeft de BW automaat vervangen door een 4bak uit een vroege XJ-S. De voorruit is vervangen door een exemplaar met een groene band, originele fabrieksoptie? Met ongeveer 118.000 km op de teller is ze in 1999 aan haar winterslaap begonnen. Na die zwaar uit de hand gelopen winterslaap staat de Jag nu bij de vakman. De bedoeling is dat hij de auto rijdend krijgt, liefst zo goed dat ik niet halverwege elke rit bij de Wegenwacht aan de telefoon hang of ze weer effe kunnen komen. En na de zomer ga ik beetje bij beetje de (ongetwijfeld snel groeiende) kluslijst afwerken. De carrosserie lijkt op het eerste gezicht goed; het is echt zoeken naar roestplekken. Maar ja, ik ben me aan het inlezen op dit forum, en ik schat dat je elke zichtbare roestplek met minimaal 20 moet vermenigvuldigen... Onder de auto en in de wielkasten heeft de tweede eigenaar zeer grondig een zwarte coating aangebracht. Of die coating nu, na 36 jaar, op bladerdeeg zit of op gaaf plaatwerk? Ik ga het niet wegkrabben (zei de struisvogel). De auto heeft sinds 1984 altijd binnen gestaan. Al gevonden roest: plaatwerk voor onder de laagste grille; rond de linker uitlaat; linksachter bij de bevestiging van de reactiearm. De uitlaten zijn echt verroest. Wel heel jammer dat er een grote kale plek zit achter de linker wielkast, voor de aftapplug van de benzinetank. Nog geen roest. (Hoedan? Benzine lekkage?) De vorige eigenaar had nog een aangebroken bus verf staan, maar na 36 jaar onbruikbaar ben ik bang. Jammer, want deze lak is niet meer in de handel (enge oplosmiddelen). Het chroomwerk is heel redelijk, dit moet wel blinkend te krijgen zijn. Het vinyl dak is vies, maar gaaf. Wonder boven wonder ruikt het interieur zoals het hoort, niet muf, maar naar leer! Het zitmeubilair is vlak voor de auto in de opslag ging van leervoeding voorzien, dus gelukkig is de boel niet teveel uitgedroogd. Wel gebruikssporen (mooi) en wat loszittende naden op de zittingen (niet zo mooi). Dat komt op de kluslijst, net als het zakkerige hemeltje. Tapijten en matten zijn gaaf en schoon, zo ook het dashboard. Conclusie: aan het uiterlijk is genoeg te doen, maar alleen die kale plek is urgent. Mechanisch zal het wel een ander verhaal worden... Excuus voor de lange post, en wordt vervolgd!
  31. 4 points
    In de gloria !!! Kofferbak verlichting en kenteken verlichting hingen los in de achterklep met half uithangende aardedraad. Alles opnieuw gemaakt. Ze zijn wel aan het rommelen geweest achterin met tape en losse kroonsteentjes. Zekering van de BPM voor licht en motoren was door gegaan. Vervangen en alles werkt weer naar behoren. Ik zeg ✅✅✅ op naar het volgende
  32. 4 points
    Mijn V12 motoren zijn super betrouwbaar: Vorig jaar stonden ze onder mijn werkbank, en iedere keer dat ik onder mijn werkbank kijk staan ze er nog.
  33. 4 points
    Drie weken verder. We zijn er bijna, bijna.. maar nog niet helemaal. Het nieuwe rvs uitlaatsysteem zit er onder, was inderdaad (@arie-jag) nog passen en meten. De gereviseerde stuurinrichting ook ingebouwd, en de twee nieuwe schokbrekers voor ook. Wat benzine in de tank, starten en de motor liep direct, en bleef mooi rondlopen op alle 12 cilinders. DBV vond dat een meevaller: wanneer er zoveel aan het brandstofsysteem vervangen is wil het starten/lopen wel eens tegenvallen. Hij heeft de bestaande bougies laten zitten, maar die doen kennelijk hun werk nog naar behoren. DBV merkte wel na de eerste proefrit dat de brandstofpomp op de ene tank harder moet werken dan op de andere tank (luider tikken).. als dat zo blijft moet hier naar gekeken worden. Bij starten van de motor komt er ook olierook uit 1 uitlaat. Na even rijden is dat weg, maar bij opnieuw opstarten komt het terug, om weer te verdwijnen na even gereden te hebben. De motor maakt verder geen geluiden die hij niet hoort te maken. Voor deze twee probleempjes is het plan van aanpak van DBV: Eerst maar eens een aantal keer een goed eind rijden met de auto; met wat mazzel verdwijnen dan de problemen. Blijft de olierook of wordt het erger, dan zal het blok open moeten . Meest waarschijnlijk is dan een uitgelubberde klepgeleider. Maar helemaal gerust is DBV er niet op: vullen van de airco en revisie aircopomp stelt hij nog even uit. Hij wil niet het risico lopen de airco te moeten uitbouwen, inbouwen en weer uitbouwen. Verdwijnt het probleem, dan gaat hij pas de airco laten opknappen. Afgelopen week is de oude dame opgegaan voor haar APK. En gezakt... 1. CO iets te hoog. 2. Rechter koplamp niet goed gericht. 3. Ruitenwisser sproeier deed het niet. Dit wordt verholpen, en dan zal de Jag weer de weg op kunnen. Hieronder wat foto's van de schone en opgepoetste beauty.. ik kan niet wachten tot ik haar op kan halen en naar Rotterdam kan rijden!!
  34. 4 points
    Voor de extra stevigheid lassen we een diagonaal stuk in de dorpel, met tussenschotjes ter ondersteuning van A- en B-stijlen.
  35. 4 points
    Heren, hoe gaat t hier?? Dankzij de lockdown in belgie heb k aardig kunne doorhalen met mn project. Bodem.koffer.motorruimte staan in de (machine)lak met onderliggend koud zink, dan epoxy en antisteenslag. Echt n verademing om vooruit t gaan en in de fase vd OPbouw ipv afbreken en wegsnijden etc. Fotos met meetlat is om torsie te meten over de body tss centraal midden(hoedeplank) en de 2 voorste chassis balken bovenaan(tss de crossmember)
  36. 4 points
    Terwijl ik mij druk maak om uiterlijkheden is de bevriende vakman begonnen met het technisch in orde maken van de oude dame (hij heeft hier geen banner lopen, dus laten we hem voor het gemak DBV noemen). Uitgangspunten: veiligheid staat voorop, dus een auto die op een cruciaal moment vergeet te remmen, of in de fik gaat omdat de oude benzine leiding er nog zo netjes uitzag, is een No Go. Vervanging van originele onderdelen door andere die de auto beter maken akkoord, maar het moet wel een Jaguar blijven. De BV heeft al zoveel oude Jaguars voorbij zien komen dat hij van elk type de valkuilen kent; en ook welke aanpassing een verbetering is. De Jag is in 1984 compleet uit elkaar geweest. Toen is bij elk onderdeel bekeken of het vernieuwd moest worden, en vaak was het antwoord “ja”. Tussen 1984 en 1999 heeft de auto ongeveer 28.000 km gereden, met goed onderhoud. Maar ja, het blijft 21 jaar geleden... Remsysteem: Toen de auto uit de opslag werd gehaald bleken de remmen het nog te doen, zaten totaal niet vast! De remvloeistof bevatte geen water (ik wist niet eens dat je dat kon meten). Toch heeft DBV het volgende gedaan: vervangen hoofd remcilinder, vernieuwen alle remleidingen, remklauwen voor gereviseerd met nieuwe onderdelen. De klauwen zelf zijn gestraald en in hitte bestendige lak gezet. Remschijven voor waren nog goed maar zijn gestraald en gepolijst, remblokken voor waren net ingesleten dus terug geplaatst. De achterremmen zagen er (Voorzover je dat kunt zien) nog goed uit; niets aan gedaan. Als de wielophanging achter er later toch uit moet kan DBV ze alsnog meenemen. De verse remvloeistof is hetzelfde type als er in zat. Omdat de voorremmen er toch af waren heeft DBV de fusee kogels vernieuwd: die waren overleden. Ook de wiellagers zijn vervangen want de linker lager was niet echt jofel meer. Volgende post: brandstof en waar dat doorheen gaat.. Wordt vervolgd!
  37. 4 points
    Even een vraag in openheid, Vanwege mijn mindere mobiliteit hebben we helaas de TD af moeten zeggen, ik verwacht over een aantal weken mobiel genoeg te zijn om toch een samenkomst te organiseren voor de leden. Ik heb met Joke nagedacht om de TD een ander jasje te geven.... De laatste tijd zien we steeds meer X 350 modellen verschijnen en daarmee ook de verhalen en ervaringen over de diverse aanwezige storingen en "dingetjes" aan deze auto's. Zoals de XJ 308 bijv. last had van de kettingen (modificatie) heeft ook dit model een aantal eigenaardigheden. We hebben ons als bedrijf de laatste 3 jaar ingezet, met behoorlijke diepgang om deze auto's te "leren", inmiddels hebben we diverse ontwikkelingen doorgemaakt op deze modellen over diverse zaken. Vaak zijn er aanmerkingen door berijders die te maken hebben met diverse zaken zoals elektrische storingen, rijervaring, vering, motorprestaties, trilling en nog veel meer. Alles wat wij nu weten over deze auto's willen we uiteenzetten aan de hand van voorbeelden, en het uitleggen specifiek over de opgeloste zaken en voortgang van zaken die nog lopen. Inmiddels kunnen we veel info verstrekken en veel zaken uitleggen om zelf te diagnosticeren en op te lossen, maar ook zaken onder de loep te nemen die een wat minder bekende staat van orde hebben. Kortom, we willen alles delen wat we weten en daar een gehele meeting aan te wijten. Denk aan, --Uitleg veer-elementen, werking, problemen hiermee en oplossingen, - Massaproblemen, locaties daarvan en oplossingen, - Trilling in het onderstel, - Aandrijfproblemen en oplossingen, - Differentieel, aandrijf-assen, - Motor aandrijflijn, - Convertor, - Megatronic, - Schakelgedrag, - Onderhoudsbelang en frequentie van transmissies, - Velg band combinatie, - Draagarmen en problemen er van, - Uitlijnen en de noodzaak van 3D, - Recente brandstofontwikkelingen en de gevolgen, - PCV, carterventilatie en de onderschatte gevolgen van dit systeem, - Lagering onderstel en aanwezige problemen, - Schudden en onregelmatig remmen en oplossing. Graag wil ik polsen of hiervoor animo is en op welke data. Bij voldoende interesse koppelen we alles aan deze dag zoals eten na de uitleg en broodjes tijdens, net als aangeboden in een TD. We willen dus een gehele TD wijden aan de XJ 350. Ook als u niet in het bezit bent van een 350 word dit een TD met interessante onderwerpen..
  38. 4 points
    Ik heb deze filters in 5 auto's. Mini SPI, Lexus IS250, Toyota Auris, Jaguar XKR en XJ6C. Uitsluitend de inleg filters. Dit is mijn tweede Auris en het filter is meeverhuisd naar de nieuwe. In de auris gaat deze al 250.000km mee en elke 100.000km reinig ik het filter. Scheelt wel i.p.v. elke 15.000 een nieuw filter. Geen van de auto's heeft moeite met de filters of de reinigingsprocedure en olie. Het enige voordeel is het kostenplaatje t.o.v. vervangingsfilters. Nadelen heb ik nooit gehad.
  39. 4 points
    Zoals velen inmiddels weten kamp ik de laatste maanden met een ernstige hernia die niet te opereren is, Na nader onderzoek is de rechtse hernia inmiddels in de genezende fase, helaas is er een 2e ontdekt aan de linkerzijde. Ik werk inmiddels wel weer voor halve dagen en zolang het gaat, helaas kan ik zeker nog niets tillen of repareren, slechts de telefoon aannemen en wat administratief werk doen. Om die reden hebben we besloten dat het verstandiger is om de technische dag dit jaar niet te laten doorgaan, het risico dat ik te lang op die dag sta of dat ik per ongeluk in mijn onkunde een zwaar object til of verschuif heeft tot resultaat dat de hernia nog een graadje erger word. Onze welgemeende excuses dat de dag niet door kan gaan, maar we willen zodra het kan de meeting alsnog doorzetten op een ander tijdstip. Ik heb tot het allerlaatste moment gewacht om te zien of de meeting door kon gaan. Maar Joke, de behandelende neurochirurg en uiteindelijk ikzelf ook hebben besloten dat de meeting op deze manier niet verantwoord is. Zodra ik verlost ben van deze (kwelling) geven we een andere data om de meeting alsnog te geven.
  40. 4 points
    Heren en natuurlijk dames, Sinds mijn forum lidmaatschap wordt ik regelmatig benaderd om werkzaamheden uit te voeren aan automobielen. Ik denk omdat redelijk veel mensen mijn topic lezen en omdat ik een standalone comp.XP PRO met JLR SDD heb. Ik wil benadrukken dat ik GEEN werk voor derden doe. Bij het lezen van mijn topic worden mensen denk ik een beetje opportunistisch en willen wel een gokje wagen voor goedkoop onderhoud. Of sturen er op aan. Begrijp mij niet verkeerd, ik wil zeker wel helpen met info mbt matrialen, waar te verkrijgen, of hoe een bepaalde klus aan te pakken en hoe ik het gedaan heb, hoe het moeilijk/gemakkelijk de klus was/is. Maar ik ga niet fysiek aan iemands auto werken! Wij hebben hier forumsponsor garagisten voor of een garage naar eigen keuze. Iedereen is verantwoordelijk voor het onderhoud van zijn/ haar eigen Jag. Ik vindt ook dat je die verantwoording niet bij iemand anders kan leggen. Dus gewoon naar de garagist of sponsor garagist, die is gespecialiseerd, speciaal geoutilleerd en gaat het fout heb je garantie. Groetjes René
  41. 4 points
    Ik ben veel dagen met mooi weer on tour met de XJS en ga dan ook regelmatig lunchen of iets drinken met hapjes, maar de kwaliteit van de bediening gaat in veel horeca zaken met sprongen achteruit. Ja het moet allemaal zo goedkoop mogelijk en ze gaan voor goedkoop personeel, de klanten komen toch wel want die willen wat nuttigen. Soms word je in een cafetaria nog beter en vriendelijker geholpen dan in een restaurant of lunchroom. Tegenwoordig gaat steeds meer de picknick mand mee en zoek een rustig en mooi plekje om lekker te genieten van heerlijke broodjes en drankje wat je zelf hebt klaargemaakt. Geen wachttijden, geen ergernis en vooral de rust.
  42. 4 points
    Als je een Jaguar als hobby hebt hoeft je je nooit te vervelen. Dus hoewel het een tijdje stil geweest is heb ik absoluut niet stilgezeten. Het laswerk gaat door! De gehele rechter kofferbakrand was doorgeroest, heb deze in twee stukken vervangen. Hier zie het tweede deel uitgeslepen, het metaal eronder was wonderwel nog goed. Uit Zincor plaat een stukje gevouwen en klaar gemaakt om de puntlassen na te maken Alles zit er weer in Klein gaatje achterin de wielkastrand bleek een stuk groter te zijn. Gaten uit de binnenrand geslepen en weer nieuw metaal ingelast Vervangende wielrand er in. Dit was er eentje van SNG en paste op alle manieren belabberd, zeker geen aanrader. Missende stukje is later ook gevuld uiteraard. Aan die voorkant van de wielkastrand rechtsachter zaten wat kleine roestbelletjes. Met de schroevendraaier duwde ik daarna een zeer grote klont plamuur er uit, wat na het werk van de staalborstel een gat van respectabele grootte opleverde. Zucht. Slijpen totdat het metaal weer goed is. Binnenin de dorpel was alles wonderwel nog goed, was er goed op tijd bij dus! Uit 1,2 mm Zincor een vervangend stukje buigen. En er weer in lassen Binnenwielkast rand namaken en er in lassen, en aan de hand van de (intacte) linkerzijde het complexe stuk achter de deur opnieuw maken uit plaat. Uiteindelijk dit gemaakt uit twee stukjes staalplaat En het zit er met de rest van de wielkastrand weer in. Dit is het grootste deel van het laswerk! De volgende stap wordt alles voorlopig tegen roest beschermen. Het staat nu alleen in de zinkspray, ik wil de stukken uit de buitenkant zwart lakken, aan de binnenkant wordt het een combinatie van Owatrol, lak, en holleruimtewas. Daarna kunnen de ruiten er voorlopig weer in en is de auto mobiel tot ik een goede spuiter heb gevonden.
  43. 4 points
    Was een leuke dag met prachtig weer en een diverse aan Jaguars van jong tot oud. Heb zelf niet deelgenomen aan de mooie rit, maak al kilometers genoeg volgens mijn verzekering🤣(max 7500) Mark en Simone, bedankt voor het vele werk wat je heb moeten doen en ook jullie familie en kennissen. Bij deze nog wat foto's van deze dag.
  44. 4 points
    Sorry Gents voor de late reactie maar had even ander prio´s. De XJR is weer in glorie hersteld en het hemeltje zit er weer in. Papa Rene is blij, mijn enige zorg was of het allemaal ging lukken (spannend). Mijn zorg was onterecht...... wat een kunstenaar is deze jongen zeg.
  45. 3 points
  46. 3 points
    Handig zo'n lang paasweekend, dan kun je meters maken! Zoals eerder getoond is dit wat ik zag toen ik het linkervoorscherm verwijderde: Na alle roest te hebben weggeslepen hield ik dit over: Het is nog een aardig lastig stuk omdat er veel op elkaar aansluit. Uiteindelijk werd het een combinatie van 4 plaatjes: Hier zijn de van de verroeste stukken verwijderde lasmoeren opgezet, en weer netjes aan elkaar geplakt met de MIG: Waar ik geen foto's van heb is het dorpeleinde linksachter wat ik ook opnieuw heb opgebouwd. Voor de nieuwsgierigen: hij ziet er net uit als rechtsachter maar dan gespiegeld
  47. 3 points
    Eindelijk heb ik eens wat meer te melden dan een uitbreiding van de onderdelenvoorraad... Al gebiedt eerlijkheid me te vertellen dat er wéér nieuwe spullen zijn binnengekomen: Polybushes voor de radius arms aan de achteras. Die worden 90 graden verdraaid ten opzichte van origineel, zodat "axle tramp" (ik houd me aanbevolen voor de Nederlandse term 😉) geminimaliseerd wordt. Een trucje afgekeken van de Aston Martin DB7, waarvan het onderstel grotendeels gelijk is aan de XJS... Ook nog een setje bankschroefverfraaiïng, eveneens van Polybush: Die laatste kwamen net op tijd voor een leuke klus: aanpassen van de luchtfilterhuizen aan de Mobeck Tekniske inlaatkelken, maatje XXL: Volgende stappen: zandstralen en coaten, kelken in de luchtfilterhuizen kitten en 't hele gedoe inbouwen...
  48. 3 points
    Nou, geheel onder voorbehoud. 🙄 Weet nog niet wanneer de operatie is maar als die vooraan in de week zit dan knorren we alsnog op en neer met vlaaien. Dan maak ik er gewoon een wat korter dagje van. Hoef waarschijnlijk maar een dag in het ziekenhuis te blijven ............... Ga het in ieder geval proberen want voor mij ( en mijn maatje ) is dit echt een dagje uit.
  49. 3 points
    Ja goeie Leon! Ik denk zaal open vanaf 10,00 uur en dansen vanaf 11.00uur? Word echt leuk!! We gaan ZEER diep op de materie in, we hebben zelf een complete opzet op de vloer met motor, automaat, cardanas, en complete achter as met diff, om goed de onderdelen te benoemen en te laten zien!
  50. 3 points
    Goed! Zaterdag 8 Februari staat! Wij gaan aan de slag, Vele dingen hebben we al maar ik zal alles uit de kast halen om echt alles te delen.
×
×
  • Create New...