Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 11/20/2022 in all areas

  1. Absoluut, de Convertor is onderhevig aan slijtage, maar deze word aangestuurd door de Megatronic, ook deze is onderhevig aan slijtage. Maar ook de transmissie zelf, die gaan ook gewoon eens defect. Alles hangt met elkaar samen en met een juiste diagnose is het goed uit te sluiten. Het is zeker niet gezegd dat door het wisselen van de convertor alleen het probleem meteen helemaal weg is, er zijn meerdere factoren aanwezig. Ik ga er volgende week een diagnose doen op een ZF 6HP en zal de volgorde beschrijven van de diagnose en de oplossing.
    4 points
  2. De stoelen zijn versleten. Het leer is lelijk en de vulling, welke vulling. Opknappen kost een vermogen. Wat doe je dan als je een set uit een XJS tegen komt voor niet te veel geld, De runners zetten er niet bij dus kocht ik een universeel set bij een raceautoonderdelenboer. De breedte van de stoelen is gelijk aan die van de XJC. Alleen de bevestiging van de runners moest iets worden aangepast omdat deze te kort zijn. Een strip staal van 35cm was voldoende om de bevestiginggaten in de XJS stoel te overbruggen. Ik ben tevreden met het resultaat. De originele stoelen blijven bij de auto voor het geval deze ooit van eigenaar gaat wisselen.
    4 points
  3. We hebben de testen gedaan op 2 X types die last hadden van detonatie, na een mengverhouding van meer dan 1 op 33 was er duidelijk merkbaar dat de motor ging detoneren, hetgeen inhoud dat de knocksensoren en het management het niet meer aankunnen om de motor af te stellen binnen het klopbereik. De test was toen bedoelt om het lampje va het motormanagement uit te krijgen, er was sprake vn een melding "Catalyst below effenciency" en niet terug te relateren naar defecte lambda sondes of een andere storing. Na toevoegen ASPEN in 2 tanken bleef het lampje uit gedurende een half jaar zonde verder ASPEN toe te voegen, na een half jaar ging het weer aan zonder aantoonbare reden. Bij de test met de 308 was er een geval waar de auto bij detoneerde bij ferm optrekken, dit was na 1 tank over na toevoegen ASPEN, maar dat was meer omdat de ASPEN de Injectoren had gereinigd. Bij de test met Joke haar 358 was er niet echt een verschil in rijden, het lampje was wel vrij snel uit. Ook weer een niet definieerbare storing in de Cats. Bij bijv. mijn XJS, na tanken van Euro 95 begint de auto vrijwel meteen te detoneren, dus eigenlijk andersom zou het resultaat moeten zijn met een betere brandstof, later of geen detonatie. Na toevoegen ASPEN was het detonatiegedrag weg. Het ging hier om kleine hoeveelheden. Ik heb vorige week een 3.6 XJS aangekocht die nog helemaal in orde gemaakt moet worden. maar deze motoren geven en juist beeld van de toegevoegde brandstof omdat deze in het geheel geen controle en geen aanpassing van de motorloop kunnen geven omdat er domweg geen systeem aanwezig is wat dat kan regelen. Dan merk je meteen het verschil na toevoegen ASPEN wat er werkelijk gebeurd. Ik ga proberen binnenkort de auto rijdbaar te maken en testen wat er gebeurd met toevoeging van ASPEN. Het staat nog allemaal een beetje in de kinderschoenen, maar ik denk dat het zeker bijdraagt aan oudere auto's en auto's die een winterslaap hebben. Ik heb nu al 3 maal een brandstofpomp defect gehad met ene (stilstaande) verkoopauto en 2 klanten die er ook 1 defect hadden. Alle pompen na demontage waren beschadigd door oxidatie. Natuurlijk zijn ze al 2 ton oud, maar het gaat wel degelijk om water bij de brandstof ma stilstand. Forte heeft zelfs een waterverbinder bedacht voor de winterslaap van motorfietsen. De week ga ik er een foto van maken hoe 2 van die pompen er uit zien na demontage.
    4 points
  4. Als voorproefje eens een kijkje in de keuken bij ons.... Een paar maanden terug verkochten we een auto met iets meer dan een ton op de teller aan km's. Na een week belde de eigenaar dat de auto niet meer schakelde.. Onder deze auto is een 5HP24 gemonteerd en die gaan wel eens defect op de A-koppeling, maar ook de rest moet tijdens de reparatie goed nagezien worden, en let er op ORIGINELE delen te gebruiken! Goed, automaat er onderuit en open, A-drum vervangen, brein gerepareerd, automaat weer terug en olie en filters nieuw. Rijden... doet het. Auto afgeleverd en man belt dat na 80 km een schurend geluid waarneembaar is. Ok, terug en kijken... bij mij geen probleem, 50 km rijden, toen af en toe het geluid, klinkt als een convertor die in en uitschakelt. Raar.... bij deze automaat gaat de convertor om en nabij de 3 ton defect en niet bij deze km stand. Maar goed, automaat er weer onderuit, convertor nieuw, alles weer terug en olie er in, rijden... Probleem hetzelfde.... (!@#$%^&) Dan is de automaat uitgesloten.... Dan kijken naar wat de signalen zijn die de automaat ontvangt en interpreteert en verwerkt in uitvoering. LMM, Gaskleppotentiometer, sportstand, rijsnelheid en kickdown. Allemaal goed en geen afwijking.... Jammer... automaat er af en een andere gereviseerde monteren, alles weer terug en afvullen, rijden... Probleem hetzelfde..... (!@#$%^&) Gelukkig had de klant gen haast, Even ruggespraak met de knappe koppen van ZF en collega's... Ook niet echt een idee. Hmmmm..... Andere TCM er op ( ik heb 20 op voorraad) 2 van de 20 kunnen communiceren met de ECM, de andere 18 niet... met de 2 die het doen en de OEM van e auto is het met die andere 2 erger en met de OEM het minst maar niet weg. Ok, ander brein er in, een geheel nieuwe.... 0 km! Probleem hetzelfde... Val dood. (!@#$%^) Grrrr..... 4300 euro schade en geen oplossing. Wat nu? Ikke denken.... Wacht eens... er is ooit een recall geweest op de stallspeed van de convertor in Amerika.. DAT ZOU HET WEL EENS KUNNEN ZIJN! TCM uit Amerika er in, met een andere snelheid van inschakelen van de convertor en probleem opgelost! In het Nederlands... De convertor heeft ene vaste slip om het schakelen soepel te laten verlopen, na een voorwaarde van de TCM (transmission Control Modul) bijv. bij 80 km/u in de hoogste versnelling.. gaat de zgn. convertorclutch in werking, deze zet de convertor vast en de slip is weg. Dit word niet gecontroleerd door de TCM of dit daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Maar het toerenbereik ligt rond de 1200 bij inschakelen, in de sportstand is dit 1500 toeren. Sommige landen wilde een lager toerental en deze werd ingeleerd in de TCM. In Europa gaf dit problemen... Dus een andere TCM geeft de oplossing, inleren kan niemand naar mijn weten in Europa. Leuk beroep he?
    3 points
  5. Volgende week gaan we er aan beginnen, de diagnose zal ik hier plaatsen na het onderzoek.
    3 points
  6. Bedankt. Hoewel ik een 420G prachtig vind, is het om praktische redenen toch het kleinere model geworden. Deze past namelijk dwars achterin de garage en de grote niet Er bestaat vaak verwarring tussen beide modellen bij mensen die niet zo thuis zijn in de Jaguar geschiedenis. Als ze de modellen al wat kennen houdt het meestal op bij een MKII en soms nog de S-type. De Jaguar 420 is ook maar 2 jaar geproduceerd dus dat is ook niet zo verwonderlijk. Guus
    3 points
  7. Verbruik na 112 km.
    3 points
  8. 600 of 6000 rpm, bij stilstand is het verbruik oneindig groot! dezuunige
    3 points
  9. Als ‘t maar ‘n goeie Islay is stuur ik het adres waar het heen kan. thepeteyone shouldbepeatyoffcourse
    3 points
  10. Ik vermoed dat die over de nokkenas positie sensor gaat.
    2 points
  11. Ja, minder geworden maar niet weg. Vervangen brein heeft ook andere voordelen dus het is uiteraard geen weggegooid geld. Maar het blijven uiteraard complexe auto’s. En dat is maar goed ook want dat stookt de kachel bij Raymond.
    2 points
  12. Wat mij is verteld is dat het niets uitmaakt, althans niet voor de versnellingsbak én koppelomvormer.
    2 points
  13. Best netjes voor een 28 jaar oude 4 liter 6 in lijn.
    2 points
  14. Goed bezig! AJ6 erin, volgende week rijden!
    2 points
  15. Dan zullen ze de rentetoeslag nog aan het berekenen zijn denk ik.
    2 points
  16. Jahaa Leon, je doet er wel lacherig over, maar ik denk dat ze pas beboeten bij 8 km of meer te hard. dan gaat er 4 km meet correctie vanaf. Dus 108+4=112 km/uur. je snelheidsmeter wijkt 10% af, dus op de klok reed je 123 km/uur!! Ik weet het niet, maar crimineel is het wel.
    2 points
  17. Topman verliesgevend Jaguar Land Rover stapt al na twee jaar op. Thierry Bollore trad twee jaar geleden aan als topman van Jaguar Land Rover en stapt nu alweer op. De Fransman werd in 2020 aangesteld om orde op zaken te stellen en de verliezen om te buigen naar winst. Dat is hem helaas niet gelukt. Bollore vertrekt per 31 december om persoonlijke redenen, zo maakte JLR bekend. De Britse autofabrikant schrijft al zeven kwartalen rode cijfers. Over de maanden juli, augustus en september draaide het bedrijf een verlies van 200 miljoen euro. Jaguar Land Rover veel last van chiptekort Net als andere merken hebben Jaguar en Land Rover last van het wereldwijde tekort aan halfgeleiders. Sommige modelvarianten worden tijdelijk niet verkocht. In september werden 17 procent minder auto’s aan de dealers geleverd dan zou moeten. JLR voorspelt dat de productie en de verkopen in het komende half jaar zullen verbeteren. Over het hele fiscale jaar verwacht de onderneming net niet break-even te kunnen spelen. Wordt Jaguar nog steeds volledig elektrisch in 2025? Hoe het zit met het Reimagine-plan van JLR is niet bekend. Jaguar wil vanaf 2025 alleen nog maar elektrische auto’s bouwen, maar het lijkt erop dat dat niet gaat gebeuren, mede door het huidige chiptekort. Thierry Bollore was voorheen directeur van Renault Thierry Bollore was voorheen directeur van Renault, maar moest na het Carlos Ghosn-schandaal plaatsmaken voor een ander. Hij werd ingehuurd om JLR na de grote coronaklap weer op de rit te krijgen.
    2 points
  18. Tja, dat geldt voor mij voor Us Heit in Bolsward Dat is voor jou niet ver weg, maar daar hebben ze helaas geen peated Frysk Hynder voor je.
    2 points
  19. Zekers. In bijgaande PDF staan niet alleen een paar tekeningen maar wordt het hele systeem ook uitgebreid beschreven. X350 Technical Guide UK 2004.pdf
    2 points
  20. Vorige week de fles Millstone Peated PX open gemaakt Een aanrader van NL bodem! Bezoek aan Millstone overigens ook als je echte informatie over whisky wilt horen en het ontkrachten van mythes
    2 points
  21. Ik kan er niets over vermelden..... De BD leest mee.
    2 points
  22. Als de auto in zijn geheel in een nacht zakt is dat meestal een luchtlek in slangen of koppelingen van het systeem. Als een van de elektrische connectoren van uw demper is losgekoppeld of als de dunne draden beschadigd zijn, werkt het systeem mogelijk niet correct en krijgt u mogelijk de CATS-storingswaarschuwing op het instrumentenpaneel. Vocht in connectors kan ook een probleem zijn.
    2 points
  23. Zit nu naar een fles te kijken met 12 jar oude ethanol.
    2 points
  24. Ethanol is gelijk aan wat men in de volksmond Alcohol noemen. Ethanol is dan ook de drinkbare variant van de alcoholen.
    2 points
  25. Eén kat teveel op de foto wat mij betreft, maar gelukkig wel in de juiste verhouding
    2 points
  26. Oké top , daar moet ik zeker voor langs komen ?
    1 point
  27. De afstandsbedieningen hebbe we rui op voorraad, Een sleutel die daadwerkelijk de auto start is goedkoper dan 1 die de auto niet kan starten, Ook die hebben we ruim op voorraad.
    1 point
  28. Goedendag, Een bekend euvel, zoals ook elders al vaker besproken: bij koude motor een fluctuerend toerental. Ik merk het vooral onder de 2000 toeren. Is de motor warm, dan is het weg. ‘200% zeker dat het de koppelomvormer is’, hoor ik nu denken. Maar die is 2 à 3 jaar al om precies deze reden vervangen! Dus mijn vraag is: kan het ook iets anders zijn? (Ik heb overigens nog niet de test uitgevoerd zoals in een post in 2020 door Isabella beschreven: koude motor, 80 km/h liefst in cruise control, pook in ‘handmatig’ waarbij de omvormer buiten spel wordt gezet, hopend op strak toerental.) De reparatie was destijds kostbaar genoeg (…) dus ik hoop dat iemand goed nieuws voor me heeft! Nog wat info: betreft S-type R, 2006, sinds vervanging misschien 10k gereden. Km-stand ca. 247.000. Dank, groet, Bram
    1 point
  29. Maar je weet tot op heden nog niet zeker of dat als je het ‘vacuüm probleem’ aan zou pakken het wiegen achterwege zou blijven? Weet je ook de kosten toevallig?
    1 point
  30. De pomp moet een drietal seconden lopen zodra je het contact aanzet. Als dat niet het geval is zou ik allereerst het relais eens checken. Even eruit halen, goed schoonmaken, eventueel wisselen met een ander relais. Het is #30 op onderstaande figuur. Andere mogelijkheid is de inertia switch. Die zit bij de A-stijl, de knop moet ingedrukt zijn.
    1 point
  31. Goedemiddag , het probleem van de ontsteking is opgelost, ! Het was de onstekingsversterker die niet goed was , ik heb een nieuwe geplaats en onmiddellijk vonk ! Ik koop nooit geen tweedehands stukken meer (2 maal gekocht in Engeland en beiden slecht) He volgende probleem stelt zich nu ....de benzinepomp wilt niet meer aanslaan (normaal slaat hij aan bij het starten maarr geen beweging en krijgt geen signaal... (de pomp is splinternieuw en heb hem getest en draait goed) wat zou het kunnen zijn? groeten
    1 point
  32. Dacht Arie kan nog wel een motor gebruiken Heb al iemand wie belang heeft voor de motor en toebehoren,gaat vandaag in het karretje ernaar toe
    1 point
  33. Dit zal wel betekenen dat we ook gaan betalen voor de vlaaien volgend jaar
    1 point
  34. ben toch niet zo dol op auto's die een eigen 'brein' hebben! Gaat mijn eigen brein te boven. En 1300 euro in Heinkenszand is meestal nog wat meer in de regio waar ik woon Vraag me af of het dan wel zin heeft om de diagnose nog te laten stellen bij de garage; heb ik zelf immers al gedaan. Afijn, nog wel even 'de test' doen, misschien. Kan het kwaad om er voorlopig mee door te rijden, dat je weet?
    1 point
  35. Prachtige wagen. Heb zelf ook een X350 gehad. 3.7D 2008. Geweldig om mee te rijden. Ingeruild in 2021 voor een XE. Maar mis hem wel nog...
    1 point
  36. of ze zijn in de stapels foto's aan het zoeken welke ze moeten hebben....
    1 point
  37. 1 point
  38. Je hebt je post van vandaag dan ook nog niet ontvangen
    1 point
  39. Voor te snel rijden of onnodig linksrijden? Ik moet niet lachen want heb nu al even geen bekeuring meer gehad(dank Flitsmeister) dus zal elk moment wel weer aan de beurt zijn.
    1 point
  40. 1 point
  41. Wellicht is er niets aan de hand. Het is en blijft een Engelse wagen. Die staan nogal gevoelig afgesteld ben ik van mening. (Qua sensoren) Mijn vriendin heeft een Range Rover, hetzelfde laken een pak. Regelmatig meldingen en lampjes die beginnen te knipperen.
    1 point
  42. Daar loopt een Jaguar niet op... Zit te veel water in.
    1 point
  43. Laten we afspreken dat etanol en alcohol het zelfde zijn. https://www.delphiautoparts.com/gbr/en/resource-center/how-test-alcohol-content-gasoline Zelf zou ik het afmeten van een bepaalde hoeveelheid vloeistof niet in een maatbeker doen, ook al zijn ze daarvoor ontworpen. (of heeft het te maken met trillen van mn handen --> alcohol gerelateerd?) Zeker hele kleine hoeveelheden gaat veel makkelijker met een (infuus) injectie spuit. Te koop bij de apotheek, of te krijg bij de dierenarts.
    1 point
  44. De pookknop was echt niet fraai: verbleekt aan de bovenkant en eigenlijk gewoon saai ook. De kleur van het gelakte hout (met name de bovenkant) matchte ook niet bij het dashboard. Dus heb ik een Jaguar-badge gekocht (diameter 42 mm) voor op de knop. De knop moest dan wel worden afgeplat, maar dat was geen probleem. Nu vind ik het er een stuk beter uitzien... Marc Mocht je interesse hebben: https://www.amazon.com/Jaguar-Interior-Decoration-Shift-F-PACE/dp/B08JTDJ9Y9?th=1
    1 point
  45. Wat mij betreft meer moeite dan gewoon de veiligheidsgordel om doen, wat bovendien verstandiger is.
    1 point
×
×
  • Create New...