Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 07/13/2011 in all areas

  1. Iedereen bedankt voor het medeleven en steun in deze moeilijke tijd. De eerste tien dagen na de operatie was een zeer neergaande spiraal met weinig vooruitzicht. Een donkere tunnel zonder lichtpunt. Gelukkig gaat het nu een stuk beter en ben vandaag uit het ziekenhuis ontslagen. Wil er niet te veel op terug kijken en deze 3 weken zeer snel vergeten en vooruit kijken naar de mooie dingen die nog gaan komen. Nogmaals bedankt.
    16 points
  2. Ik werd gewezen door een goede vriend op een auto die te koop stond, Hij benadrukte dat ik gewoon de auto moest kopen en niet over nadenken verder? (huh?) Wauw…. Ik wist even niet wat te zeggen en bekeek de doorgestuurde advertentie, Ok, een XJS.... AH! een 3.6 handgeschakeld, Targa! Cool!!! Ikke meneer gebeld en 3 kwartier later met over en weer over de Jaguar en de voorliefde er voor serieus doorgenomen te hebben...de auto onder voorbehoud gekocht. Zaterdag na het gesprek 300km enkele reis gemaakt naar de woonplaats van de verkoper en de standplaats van de auto. Beste vriend mee... Lekker praten in de auto over van alles en nog wat, maar vooral Jaguar uiteraard. Eenmaal aangekomen een hartelijk onthaal en een eleboog ipv een hand uiteraard, hele leuke mensen! Prachtig huis en in 1 van de garages van het huis (net zo groot als een gemiddeld vakantiehuis) stond de patiënt, Patiënt omdat de auto niet starte na 11 jaar stilstand totaal, de beste man had er 500 meter mee gereden... We hadden afgesproken de auto op transport te zetten en zeker niet te rijden, maar ik had stiekem toch de groene platen mee....(en nog wat rommel) De auto naar buiten duwen want die starte uiteraard niet, maar buiten toch even "proberen" Ik verdacht direct de injectoren en vroeg of de man en schroevendraaier had en gaf een aantal tikjes op de Injectoren en stap voor stap kwam de motor bij.... Hihi...we gaan echt wel rijden! Na een 10 minuten toch wel de nijging de 300 km aan te vangen, een 2 tal proefritten en ja hoor we wagen het er op!! Na een heerlijke lunch en een voelbaar afscheid de auto op het pad, bus er voor (ik weet de weg nooit, de bus wel) en GAAN! Eerste 20 km met zweet in de bilnaad op weg naar de pomp, JA 98! goed, tanken! 10 liter later tank vol?? Ok.. cool En gaan... Na de eerste 100 km deed mijn vriend zijn oortjes in en ik zag hem zichtbaar genieten, komt goed? Ja tuurlijk, komt goed! Tot de Moerdijk ging het goed, daar stopte de auto en na wat spannende momenten en een verme tik her en der hervatte we de weg naar Zeeland. Bordje Zeeland voorbij en meerdere telefoon van de oude eigenaar en familie over de gok op rijden....hahaha doet het nog! "ECHT"? ok...we zien jullie morgen wel aankomen. Noop, 3,5 uur later stond de XJS op de oprit. Allemaal even kijken.... Joke gelijk "stinkt naar opa" , mijn zoon..."GAAF" wanneer gaan we?? Nou...je voelt hem al...met Pinksteren in de garage met vrienden (op gepaste afstand) lekker de auto controleren en direct op alles extreem verzorgen met alles wat we voorhanden hebben, en dat is veel... Nou....appel (tijdelijke naam, ding is soort van groen), al meerdere malen mee op pad genomen en de lachspieren uitgerekt!! Wat is dat gaaf! Ok, er was wat aandacht ( 13 uur in 2 dagen en 2.000 euro onderdelen), maar.... nu is de auto 70 procent in orde, nog een storing in de Electra (op 80 plekken ofzo, grapje) HEEL,HEEL gaaf!!! Een nieuwe dakloze in de familie. 551 stuks geproduceerd, 1 bij ons, word met alle liefde en respect voor de leeftijd verzorgt tot alles op orde is en dan komt het echte doel van de dakloze. Een rit met mijn zoon samen door Europa, door de bergen met dak er af en zeer betrouwbare motor en Getrag handbak met 5 versnellingen. Hihi Erg leuk!
    13 points
  3. Na een rustperiode en overdenkingen wil ik mij weer inzetten voor JF. Zal niet makkelijk worden omdat forums minder in trek worden, vooral bij jongeren. Begrijp ik wel, die hebben zoveel andere dingen te doen in deze gehaaste maatschappij. Maar we gaan met z'n alle proberen om er een nog gezelliger en informatiever forum van te maken.
    13 points
  4. Ik ga er eens induiken wat betreft de regels, Voor de andere zaken is het voor mij heel simpel, ik ken een aantal klanten die enorm in de problemen zitten door onze nieuwe ziekte, ik heb er bekende aan verloren en wens iedereen die het ziet als een griepje de eerste besmetting toe. Voor de regels van dit evenement zijn wij verantwoordelijk en we maken er een leuke dag van! Maar wel binnen de regels, want zoals gezegd zijn wij, en wij met ons allen verantwoordelijk voor deze dag. Maar wat mij betreft staat de gezelligheid en de dag zelf met zijn allen voorop.. Vorig jaar liep alles geweldig binnen de regels en dit jaar kunnen we dat zeker ook laten gebeuren. Komt helemaal goed.
    11 points
  5. Als Jaguar liefhebber wil je natuurlijk wel graag echt (weer) een Jaguar in je garage hebben dus toen ik twee weken geleden een 420 op Catawiki zag staan zonder minimumprijs was ik natuurlijk wel geïnteresseerd. Ik had al eens vaker naar een van de oudere Jags gekeken maar dan met het idee om mijn huidige oldtimer in te ruilen op een mooie auto. Maar dat was er nog nooit van gekomen en ik dacht als de prijs nu niet te gek oploopt dan koop ik hem er gewoon bij. Foto’s lieten een auto zien die wel wat aandacht moet hebben maar in de basis niet verkeerd. Auto staat sinds 2005 op Nederlands kenteken. Verhaal erbij is dat de vorige eigenaar was overleden en de auto is opgekocht uit de inboedel. Ik kon vinden dat de vorige eigenaar hem inderdaad al een hele tijd had gehad dus daar zat wel wat logica in. In de week voorafgaand aan de sluiting een afspraak gemaakt om de auto bij het bedrijf waar deze te koop stond te bekijken. Beetje hetzelfde gevoel, niet verkeerd maar ik heb er niet de hoofdprijs voor over. De biedingen waren wel wat opgelopen maar nog steeds onder hetgeen ik er voor wilde geven dus aan het eind nog een bod gedaan en ik was plotseling weer eigenaar van een Jaguar! Er waren alleen een paar zaken die ik niet goed kon rijmen en die me ook niet helemaal lekker zaten. De onderkant van de auto leek keihard, geen rotte plekken en heel netjes in een coating. Bijna of iemand dit heel professioneel gerestaureerd had. Maar het interieur is echt een zootje en het chroom is ook niet meer echt mooi en nog wat kleinigheden. Beetje vreemde combinatie. Ik zal wat foto’s toevoegen die door de verkoper zijn gebruikt. Zoals jullie op de foto’s kunnen zien heeft deze 420 een badge op de gril die ik eigenlijk nog nooit zo op een 420 had gezien. In de week voorafgaand aan het ophalen van de auto had ik natuurlijk al wat op internet over de 420 gezocht en toe vond ik toevallig een foto waar een 420 met precies diezelfde badge op stond. Alleen die was professioneel gerestaureerd dus het leek me stug dat dit dezelfde was… Afgelopen donderdag heb ik samen met een collega / mede autoliefhebber de auto opgehaald en deze naar huis gereden. De auto had een hele tijd gestaan en was alleen een beetje heen en weer gereden maar ik vond een rustige rit van een klein uurtje wel een mooie eerste test. De vloeistoffen nagekeken voor vertrek en nog wat benzine in de tank gedaan en op pad gegaan. De motor liep mooi en de auto reed ook goed. Stuur wel scheef en ik kreeg het idee dat de versnellingsbak wat weinig olie had maar verder geen problemen gehad. Collega die achter me reed bevestigde tijdens een korte overleg stop ook dat de auto heel mooi op de weg lag. Geen slingerende wielen, geen rook uit de uitlaten dus maar gewoon door naar huis en daar staat hij nu dan ook. De auto ondertussen flink bekeken en ja, de onderkant is top maar het interieur is dus een zootje met losse bedrading en er zijn diverse afgeknipte slangetjes in de motorruimte. Ik heb ondertussen het service manual voor de 420 besteld dus dan kan ik een gaan zoeken wat het allemaal is. Nu de auto thuis staat vielen me ook wat meer details op en wat denk je… deze auto is inderdaad in 2006 door Bart Holland onder handen genomen. Op hun site staat een complete rapportage van wat men allemaal gedaan heeft en dat is niet misselijk. Heel veel zaken zijn toen als nieuw gemaakt. Ik zou me kunnen voorstellen dat de auto misschien als bijtellingsvriendelijke oldtimer is ingezet. Er lagen nog bonnetjes in het interieur van bezoeken een een bouwmarkt en een restaurant. Allemaal regio Westland in 2014. Auto heeft ook een alarmsysteem zelfs met GPS-tracker. Maar daarna is de auto dus ook weer flink verwaarloosd, misschien tijd buiten gestaan maar gelukkig zat de bodem goed in de coating. Het plan was en is niet om de auto weer helemaal als nieuw te maken. Bij mijn vorige oldtimer heb ik dat wel gedaan en dat wil ik niet weer. Het plan is om hier een nette(re) auto van te maken waar ik lekker in kan toeren en waar ik eens mee naar een meeting kan. Dus de zaken stukje bij beetje aanpakken en de auto ondertussen rijdend te houden. Deel 1 wordt uitbouw alarmsysteem en een kijken wat er allemaal aan de bedrading gerommeld is. Guus
    10 points
  6. Het was al enkele jaren een serieuze doorn in mijn oog. Een gebroken lens in de koplampunit van de XKR. Hij was me in eerste instantie totaal niet opgevallen. Totdat ik mijn auto, ergens in 2016, door een professional liet coaten. Over het algemeen zijn professionele detailers autisten pur sang en die maken er een serieuze sport van om elk gebrek aan je auto te vinden en te benoemen. Links de gebroken lens. Dus besloot ik op zoek te gaan naar een vervangend koplampunit. Tja, daar word je serieus niet vrolijk van. Nieuw rond de 1.000 Euro en tweedehands vragen ze ook al vlug 400 - 600 Euro. Mailtje gestuurd naar Hendrikus Alkema of die mogelijk een kapotte koplampunit had liggen waarvan in ieder geval de betreffende lens nog intact was. Nope. Zeldzaam. Zelfs de koplampunits compleet zijn bijna nergens meer te vinden. MAAR. Hendrikus had wel een exemplaar liggen afkomstig uit een XJ 350. Volgens hem grote kans dat de maar hetzelfde was. Links de originele gebroken lens. Recht de lens uit de XJ 350. Daarvan bleek de buitendiameter echt net 2 mm groter te zijn ???? En er bleek geen 'inkeping' in te zitten. Nog een tegenvallertje .... Dus paste NET NIET ..... Aangezien ik de lens voor 30 Euro wist te bemachtigen durfde ik het wel aan. VIJL en puimsteen / schuursteen. Voorzichtig een sleufje erin gevijld. Ging prima. En daarna de buitendiameter voorzichtig weggeslepen met een natte puimtsteen en wat Dreft zodat het wat gemakkelijker polijst. Dat was een klusje van ongeveer 2 uren !!!!! En als je dan vervolgens de lens in de houder laat glijden en hij valt precies en perfect in die houder dan maak je eventjes een vreugdedansje in de woonkamer. ???? Als gegoten.
    10 points
  7. Hé hé, hij is er! Op 17 november meldde de Canadese eigenaar dat de auto was opgehaald, en gisteravond eindelijk dan in Tilburg. Eerst zou ie oudjaarsdag komen. Daarna maandag. En ja, om kwart over zeven 's-avonds belde de chauffeur met de keuze: 8 uur die avond of morgenvroeg 8 uur. Volgend de chauffeur "deed" ie het niet. Nou lekker dan, naar huis duwen / slepen? Geen zin in. Sleutel omdraaien, bijna geen accu. Met startkabel doorverbonden. Ik hoor de benzinepomp lekker tikken, en tikken, en tikken. Geen benzine dus! Eerst een tankje benzine halen en spuitbusje remmenreiniger. Na wat proberen (deze heeft Stromberg carburateurs en een handchoke) lukte het toch. Hoera! Op eigen kracht naar huis gereden en de garage in. Aan de lader gezet en vandaag gaan we inspecteren.
    10 points
  8. Nou... auto haalt het wel hoor (haha) En!! We hebben een ondernemer bereid gevonden SPECIAAL voor ons open te gaan! Er is aan het Veerse Meer een locatie waar we mogen eten, het betreft een friettent die friet , hamburgers en broodjes verkoopt. Hoer kunnen de bezoekers op eigen kosten naar eigen smaak eten. Op de locatie zelf is er ruim plek voor de auto's en is er voor 200 mensen plek. We kunnen lekker in het gras eten nuttigen. Deze stop duurt zo lang als gewenst en de friettent blijft open totdat wij voorzien zijn. Al met al een beetje anders dan anders maar we doen ons uiterste best de rit goed te laten verlopen en ook nog aan de regels te voldoen. Voorop gesteld heerlijke ontspanning en lekker samenzijn en genieten.
    9 points
  9. Goed daar gaan we... Reden voor het late antwoord inzake de organisatie is de constante verandering in regels mbt Corona, De verordening in Zeeland laat de rit toe in de volgende vorm, - 1.5 meter als we uit de auto zijn tussen de mensen onderling, - Als groep rekening houden met elkaar bij stops met eten in een wachtrij voor de eetgelegenheid, - Gezondsheidsinformatie vooraf voor elke deelnemer, - G&G draagt zorg voor het volgende, - Morgen staat er een te downloaden formulier op de site inzake vragen over de gezondheid van de deelnemers, - De formulieren worden beheerd tijdens de rit door Joke, - Het ter beschikking stellen van desinfectiemiddelen, vrij te gebruiken door deelnemers, - Voldoende mondkapjes voor degene die er gebruik van willen maken, Starttijd van de rondrit is 10.30 uur, De garage is open vanaf 09.30 uur. Verzamelen op de parkeerplaats van Cannuck ( de buurman) Gelieve alleen auto's te parkeren bij de garage van organisatieleden. In acht nemen van de regels mbt Corona. Nu het leuke gedeelte!! De rit is 75 km langs het moois van onze provincie, Er is ruim plaats voor alle auto's onderweg en voldoende ruimte voor heel veel plezier!! We hebben een rit met ruim 30 auto's! Deze week zijn we bezig met locatie af te wegen waar we gaan eten, er zijn 3 locaties beschikbaar maar we moeten met het weer rekening houden. We hebben geprobeerd binnen te reserveren maar nergens kon dat... Dus de firma crea en bea hebben het volgende bedacht, Er zijn 2 locaties met een friet en of andere goodies met ruim parkeerplaats, 1 locatie waar we evt. broodjes kunnen nuttigen mar dat heeft de laatste voorkeur. We gaan er voor!! Heel veel zin in!!!
    9 points
  10. Wij blikken terug op een zeer mooie ervaring en een dag om te onthouden. Vol van trots dat er zo'n enorme opkomst is geweest en zeker met het voorspelde slechte weer. Enorm mooi om te zien dat er zo veel mensen bij elkaar op een plezierige manier samen kunnen zijn! En wat een mooie auto's zo bij elkaar, voor mij persoonlijk een goed gevulde snoepwinkel en wat prachtig dat we deel uit kunnen maken van een forum met zoveel enthousiaste mensen die dezelfde passie delen. en dan zoveel bij elkaar!!! 31 auto's en ruim 60 personen. Wauw.... Hier een paar foto's van onze beleving......
    9 points
  11. Haddock kon zo’n kans niet laten lopen. Heel mooie gave series 2 gekocht in de kleur Sable, perfect ingebouwde 3.6 XJ40 motor en bak, 1e lak, groot schuifdak, erg blij. deenormvergulde
    8 points
  12. Bij mij staan de Daimlers en Jaguar in de winter altijd binnen, ze mogen van mij geen pekel en liever ook geen regen zien. Ik doe er wel wat cosmetische verbeteringen aan maar verder niet. Vandaag moesten ze even naar buiten omdat ik wat in de garage moest doen, meteen de collectie maar weer even op film vastgelegd. Vinden jullie dat ook altijd leuk? Je auto's buiten zetten, beetje poetsen, beetje ernaar kijken, foto's maken...
    8 points
  13. Afgelopen vrijdag proefritdag...want droog en zonnig. Afgelegde afstand ongeveer 100 km. Bebouwde kom en provinciale wegen. Berijder afwisselend DBV en ondergetekende. Variabele snelheden, van stilstand tot “heel vlug” en toerental tot 5000. Bestrating: van glad asfalt tot kinderkopjes en bolle klinkerwegen. Buitentemperatuur 25-27 graden, nog geen werkende airco dus ramen open (kun je alle geluiden ook beter horen). Stuurinrichting, wielophanging, veren en schokbrekers: Doen wat ze horen te doen. Was wel te verwachten met nieuwe bussen, rubbers en fuseekogels, gereviseerd stuurhuis, nieuwe schokbrekers, vers uitgelijnd enzenz. Geen rare geluiden, goede wegligging, goede rechtuitloop, geen trillingen. Helemaal goed. DBV gaat komende week nog checken of er niets losgetrild is.. Banden: de keus is gevallen op het fameuze merk Goodride, zomerband, 215/70 15H. Sneller dan 210 ga ik toch niet rijden, en regen vermijd ik ook zoveel mogelijk. Opvallend stille banden. 215 is een centimeter breder dan standaard voorgeschreven, maar vind ik gewoon beter smoelen. Remmen: jammer jammer. Omdat de oude dame nogal lang stil had gestaan heeft DBV niet eerst een proefrit kunnen maken voor hij aan de auto ging werken. We kwamen nu tot de ontdekking dat de voorste remschijven niet recht meer zijn. Deze gaan alsnog vernieuwd worden komende week. De auto remt goed, maar bij voluit remmen trilt het stuur bijna los ????. Remt wel gewoon rechtuit. Koppeling en versnellingsbak (ja de oude dame is een handgeschakelde 12 cilinder): helemaal goed. Het verschil tussen mijn dagelijkse werk auto (Tiguan DSG) en de XJC is aan de hele kant heel groot (het koppelingspedaal vergt echt wel een stevig linkerbeen), maar aan de ander kant ook weer niet: de auto laat zich uitermate schakellui rijden. Zodra de Jag rolt, kan de tweede versnelling ingeschakeld worden, en die gaat tot 120 km per uur. In zijn drie kun je vanaf 600 toeren (ongeveer 25 km per uur) kalmpjes optrekken zonder enig probleem, en kun je zonder opschakelen door naar 180... De bak is niet gediend van overhaast schakelen, maar is stil. Motor en brandstofsysteem: het luide tikken van de brandstofpomp bij ingeschakelde rechter tank is verdwenen. En ook de olierook uit de linker uitlaat is weg! Het advies van DBV om eerst maar eens kilometers te maken is goud waard geweest. Motor loopt als een zonnetje. Oliedruk is zoals die hoort te zijn. Voordat we gingen rijden heeft DBV het voorfilter (tussen de immers verroeste rechter benzinetank en de brandstofpomp) gecontroleerd op vervuiling. De auto had namelijk al een paar korte ritjes gemaakt. De tank is kennelijk goed genoeg schoon gemaakt, want er viel niet veel te zien. Helaas doet de brandstofmeter niets (op geen van beide tanks), hier gaat DBV komende week naar kijken. Bij normaal optrekken (zeg maar in Tiguan tempo) gaat alles perfect. Echter bij vol gas geven gaat de motor heel snel naar 3000 toeren, blijft dan als het ware wat hangen, en vanaf ongeveer 3500 toeren krijg je een duw in je rug, en gaat de oude dame geestdriftig naar de 5000 toeren. Bij gas loslaten loopt toerental niet regelmatig terug, maar lijkt het alsof de auto zo nu en dan extra inhoudt. DBV wijt dit aan de ECU: die is nog ingesteld op de GM400 automaat die er origineel in zat. De ECU gaat komende winter naar Engeland, waar specialist deze opnieuw inregelt. Koelsysteem: de auto is keurig op temperatuur gebleven (met 21 jaar oude koelvloeistof..) en spuugt ook nergens koelvloeistof uit. Weer een zorg minder. Wat moet er nu nog gebeuren: Airco nieuw gas en nieuwe pomp; koelvloeistof verversen. Was nog niet gebeurd omdat de motor eerst nog olierook had, en DBV een hekel heeft aan iets tweemaal doen. Voorste remschijven vervangen. Brandstofmeter werkend krijgen. Isolatie motorkap aanbrengen. DBV gaat er vanuit dat hij dat komende week wel gedaan krijgt, en dat ik de auto dan komende vrijdag van Helmond naar Rotterdam kan rijden, eindelijk! En omdat ik er geen genoeg van kan krijgen hier nog wat foto’s van voor en na de proefrit..
    8 points
  14. Het is inderdaad een investering, maar de veiligheid staat voorop, ik wil ook gewoon veilig in de avond aan mijn hobbyauto kunnen werken. Ik heb nu even het gevoel dat zo maar iemand even binnen kan wippen, ik ben er niet vaak alleen maar gewoon omdat het met vrienden leuker is en een gezamenlijke ontspanning betreft. Maar ik kreeg het gevoel dat ik misschien wel niet meer veilig in de avond daar kan zijn. Dakota gaat dan wel mee, maar een belager met een knuffelhond is ook geen manier....haha Dus eigenlijk zie ik het nu meer als gereedschap en een goede manier om een veilige omgeving te bieden voor onszelf en de klanten. Net als de gereedschap karren en de voorraad in het magazijn is het noodzakelijk om ons werk uit voeren. Zo zie ik het nu... Weer een stapje vooruit naar beter... Beter voor iedereen, ook voor de inbrekers....die krijgen dan de kans met ons en de politie kennis te maken, kan ook heel leerzaam zijn....(toch?) Lijkt me ook leuk voor een meeting, een demonstratie te geven van wat er allemaal kan tegenwoordig.... En leuk voor oud en nieuw.... Nee.... De echte noodzaak en de hoogte van de investering staan gelijk aan het vervangen van de gereedschappen die ontvreemd zijn, ik ga samen met de man van het bedrijf een samenwerking aan met ons als proef misschien wel om de tijd die je hebt voor inbraak te verkorten naar 6 minuten, die is nu 10 max.11 Er kan met dit systeem gekozen worden voor weren en voorkomen, maar ook heterdaad in de hand te werken...(mag uiteraard niet maar kan wel) Er zijn allerlei manieren om te vertragen, maar live feed naar de meldkamer en diverse melders buiten geven een totaalbeeld van de situatie, ik wil ook niet heel de dag gebeld worden met een melding van beweging ofzo, dus dat doet de meldkamer lekker voor je. Maar ik verbaas me over de vooruitgang in de actieve beveiliging, het was al aardig goed bij ons, maar nu gaan we een stapje verder in actieve tegenaanval.
    8 points
  15. Afgelopen week is het laatste strakmaakwerk gebeurd, vrijdagmiddag stond-ie er zo bij: En daarna is er flink doorgewerkt: Ik ben NIET ontevreden tot nu toe...
    8 points
  16. Omdat onze Daimler geen geduld had om te wachten op de automaat-revisie workshop hebben we afgelopen week zelf de stoute schoenen aangetrokken en de bak gerepareerd. Onlangs ging de automaat kapot en de symptomen wezen op een kapotte A-drum. Ik heb aardig wat tijd besteed aan inlezen: verwijderen van de bak; openmaken van de A-drum; assemblage; lower valve body verwijderen; zuiger vervangen; olie vervangen etc. Onderdelen heb ik besteld bij diverse bronnen (Engeland, US maar ook bij ZF in Nederland). Zelf had ik nog nooit een versnellingsbak verwijderd. Ik heb hulp ingeroepen van Thijs en mijn zoon Steven heeft ook meegeholpen. We hebben de klus uitgevoerd bij een doe-het-zelf garage in Amsterdam en we hadden de beschikking over een brug, luchtgereedschap en een pers. Het verwijderen van de bak was op zich al een hele klus maar ging redelijk voorspoedig. Het verwijderen van de katalysators was lastig en het losmaken van de bovenste bouten van de bell-housing was ook uitdagend. Het losmaken van de lower valve body (sorry ik weet de Nederlandse term niet) valt mee, en het vervangen van de zuiger met een upgraded exemplaar was wel te doen. A-drum openmaken was eenvoudig, al heb je wel een pers nodig om de zuiger er uit te krijgen. Gelukkig bleek de diagnose correct. De zuiger in de lower valve body bleek licht beschadigd, en in de A-drum was de O-ring van de zuiger kapot en de bovenste rand van de drum afgebroken. We zijn er twee dagen mee bezig geweest. Montage verliep zonder tegenvallers en na het vullen met nieuwe olie reed de auto weer prima. We zijn blij en ook wel een beetje trots dat we deze toch wel omvangrijke klus succesvol hebben afgerond. Noud
    8 points
  17. Ik ben inmiddels, vanaf 16 maart 2020, aardig bedreven geraakt in het werken en plannen rondom de maatregelen. Allemaal prima te doen, mits goede en heldere afspraken van tevoren. Tijdens het rijden hoef je nergens rekening mee te houden. Stappen we uit, dan is op dit moment de maximale groepsgrootte voor buiten 4 personen. Deel van tevoren alles in in groepjes van 4. Onderling anderhalve meter afstand. Groepen niet laten mixen. Het stelt allemaal geen ene ruk voor om op een correcte manier met de maatregelen om te gaan. Tenminste, als je alles vooraf goed regelt. We kunnen zelfs een voorbeeld zijn voor anderen op een gemiddelde zondag. Ik help graag mee met de organisatie van het geheel. 8 clubjes van 4 lijkt me geen probleem verder. Bij mij staan de Boa's elke week een keertje op de stoep en ik heb nog nooit problemen gehad. Kwestie van de regels goed lezen en opvolgen. Bijna een beroepsmatige hobby geworden ...... ???? Als er tienduizenden Nederlanders over de stranden banjeren dan regelen wij een mega strakke toertocht in groepjes van vier !!!
    7 points
  18. ik heb een tijdje rustig aan gedaan maar er is weer volop aan de Jaguar geklust. Zo goed als de hele bodem tot aan de voorportieren staat nu in de grondlak van de scheepsverf of al zwart in de lak. Het laswerk aan de hoeken achter is voltooid. Na het zwart lakken wordt dit met strijkkit en bodyschutz verborgen zodat het originele ruwer patroon van de bodem weer terugkomt en het laswerk niet meer zichtbaar is. Morgen gaat de slijptol in de hoeken voor onder de voorportieren. Hier zit nog wat roest en dit wil ik meteen weghebben om het verzegelen van de bodem compleet te kunnen maken. Alle holle ruimte's (dorpels, chassisbalken enz.) worden na het lassen eerst voorzien van zinkspray en na het drogen van de zinc vol met amber tectyl gezet.
    7 points
  19. Voor de volgers.....laatste tijd weinig te melden over de XJR.... muv schade aan de kofferdeksel door toedoen van een gevallen tak uit een gemeente boom en gemeente aansprakelijk gesteld.....nul op rekest. Verzekeringstechnisch van mijn verzekeraar geen probleem maar is een principe kwestie. Januari ... afspraak voor her- taxatie bij Steijn, en later die maand voor de APK. Hoogst waarschijnlijk kan ik mijn baan behouden bij de KLM . Duss dat.... Verstuurd vanaf mijn UMIDIGI X
    7 points
  20. Er zit een accupakket met BMS voorin: Het samengestelde accupakket voorin voorafgaand aan montage: Achterin een stack op de plaats van de tank en een stack in de bodem i.p.v. het reservewiel. De kofferbak blijft redelijk bruikbaar, ondanks laders (links) en 12V boordaccu (rechts).
    7 points
  21. ... voor persoonlijk gebruik. In een andere topic had ik het over een 4.0 Coupe maar die gaat waarschijnlijk naar mijn broer toe. Die is meer gecharmeerd van de Facelift types. Zelf "ben" ik meer van de oudere modellen en hield al jarenlang de pre-facelift types in de gaten. Geen V12 want de benzineconsumptie is me te fors. Dus het zou een 3.6 moeten worden, en die zie je niet heel vaak te koop. Vorige week nog twee bekeken in België, en daarvoor twee in NL. Die waren het allemaal net niet helemaal: te duur (Belgische auto's) of met teveel werk (NL auto's). Er zijn her en der nog auto's te koop in Dld, Spanje en Italië maar de vraagprijzen zijn me te hoog of ze hebben teveel gelopen. RHD liever niet dus de UK viel uit als jachtterrein. Zo ook de USA want de 3.6 is daar nooit geleverd. Maar toch! bij een handelaar in de USA stond daar zomaar een gave 3.6 schakel. Huh? Met miles speedo en USA voorbumper dus lijkt wel origineel USA geleverd. Hoe dan? Wie het weet mag het zeggen. Foto's opgevraagd van bodem en roestgevoelige punten en gekregen, is allemaal prima in orde. Mooi in de lak, wielen (pepperpots) en nieuwe banden. Goede strakke hemel. Natuurlijk is er wat te zeuren, de stoelen zijn niet zo best. Naden zijn los, niet echt gescheurd maar wel een zon-aangetaste plek (lees vergaan) hoog op de bestuurdersrugleuning. Tapijt lijkt nog wel goed evenals dashboardtop en stuur. Niet teveel gelopen, net 100.000 mijl ofwel 160.000 kms. Beetje onderhandelen en hem flink onder de al lage vraagprijs gekregen, jippie! Nu nog "even" op transport naar NL. Heeft er iemand nog een km teller over van een gesloopte ouwe XJS? En nette beige voorstoelen? ????????
    7 points
  22. Weer thuis na een geslaagde dag, heel veel dank van ons naar iedereen die vandaag wilde komen om deel te nemen! Wat een geweldige opkomst, heel veel dank daarvoor!! Keesh bedankt voor al je inzet via het forum! Mark en Simone bedankt voor het forum als platform. Alleen met een rondrit als deze kunnen weer helemaal op en top genieten, en genieten was het!! Wat een weertje... Uiteraard ook onze dank voor het navolgen van de regels, geen enkel moment was er een probleem... oprechte dank! Iedereen is er voor elkaar, en met deze rit blijkt weer dat samenzijn toch echt een kostbaar goed is.. Wij hebben echt heel erg genoten en heel veel gelachen. Heel, heel veel dank! We moesten vaste briefschrijver Leon dit jaar missen, hij was echt verplicht aanwezig te zijn in zijn bedrijf, zeker in deze tijd is het (Helaas) ook aan de orde dat mensen niet aanwezig kunnen zijn bij datgene wat ze graag willen/ Leon, ik hoop dat we je een beetje beleving kunnen geven langs deze weg, dikke knuffel van mij.. DJI_0017.MOV
    7 points
  23. Max en ik zijn ook herkenbaar, wij gaan jaren "80 in de komkommer en in vol ornaat! So… veel zin in mensen, Het word prachtig weer!!! Lekker onbezorgde dag. Ik ben er vanaf 09,00 uur, parkeren bij de buurman op het terrein, plek voor 50 auto's. In de garage koffie en thee en toilet.. 1.5 meter in de garage in respect nemen, Buiten staan de beschermingsmiddelen op en tafel voor ieder die er gebruik van wilt maken, Eveneens liggen hier de papieren met gezondheidsvragen (dit zijn we verplicht vanwege een evenement) Geen alcohol, Wij verzorgen voor een ieder in de 2e stop een blikje drinken, We starten tussen half 11 en 11 uur, Geen intreekosten, De rit is ongeveer (als ik weer eens niet verkeerd rijd tenminste) ongeveer 80 km (ofzo), Er zijn op de route geen verkeerslichten en geen echte opstopdingussen, Volg de geur van de komkommer...ouderwets RON 98 met een vleugje olie en koelvloeistof, Joke sluit de rij, Belangrijke telefoonnummers zijn, 0066-44578834 (President van Zimbabwe) 0113-769033, garage 06-46027208, Joke Het eerste deel van de rit is ongeveer 1 uur, daarna stoppen we aan het Veersemeer voor eten en drinken bij de friettent, Eten en drinken op eigen kosten en er kan aldaar alleen contant betaald worden, Er is ruim tijd en plaats aan het Veersemeer voor parkeren en verblijven, 2e deel van de rit duurt afhankelijk van de windrichting ongeveer 1.5 uur, De route volgt langs prachtige dorpen en langs prachtige vergezichten en diverse plaatsen waar we eerder al stilgevallen zijn met de auto. Juist op deze plekken weten we erg goed de weg vanwege de eerdere wandelingen. Dus..... En door. Tot zondag!!
    7 points
  24. Dank iedereen voor de lieve en motiverende woorden en gedachten, Inmiddels ben ik bekomen van de schrik en zie ik ook de waarde in van het feit dat ik geen confrontatie heb gehad met de inbrekers, Eigenwijs als ik ben en altijd vooruitstrevend willen zijn heb ik contact gelegd met een firma die voor ons op de openstaande vlakken en gaten in onze beveiliging een enorme toevoeging volgende week gaan instaleren, De machines ter vervanging zijn voor de gestolen apparatuur zijn inmiddels besteld en gearriveerd op de locatie van de leverancier, deze blijven daar totdat ons bedrijf de extra beveiliging heeft ondergaan. Het gaat om een 3 ledig system wat als volgt werkt, Via een afstandsbediening, een link naar de meldkamer en/of een gesproken opdracht naar de installatie is het mogelijk om 4000m3 in 18 sec. te voorzien van een dikke laag ondoordringbare mist. Dit geeft een enorme desoriëntatie en een zeer onveilig gevoel, dit word extra versterkt door stroboscoopafleiding. Zie het een beetje als een rookparty of spookhuis, alleen dit keer komt er met verkorte aanrijtijd ook oom agent op locatie. Tot die tijd verblijf je in het pand in een dikke laag mist. Als bedrijf investeren we altijd in de nieuwste technieken teneinde de klanten een complete en volledige dienst aan te bieden. Helaas is het nu ook aan de orde dat er (nog) niet voldoende veiligheid was voor auto's en goederen die bij ons verblijven. Vanaf volgende week is ons bedrijf op deze manier beveiligd en hopen we de achterstand in beveiliging ingehaald te hebben. Ik had liever het geld voor andere zaken gebruikt, zeker in de Coronatijd maar recente gebeurtenissen vereisen deze stappen. We wilde na deze gebeurtenis het veilige gevoel wat we graag aan de klanten willen bieden uitgebreid word aan de huidige ontwikkeling van criminaliteit. Helaas moet er een aanzienlijk bedrag geïnvesteerd worden, maar ik zie het ook als een aanvulling op de veiligheid en de stand van zaken omtrent inbraak.
    7 points
  25. #Aloboreto #John37 # Rob Vermeulen #Jags3 4.2 #Rob Vermeulen #markv70 #Iksjeezesel #JimJag #hansvh #wimb #JWT67 Succes!! De kachel brandt weer...na een infuus.... Oorzaak; de kachel radiator zat dicht. Maar waarschijnlijk niet dicht geslibt in de tijd, maar een verstopping. In en uitvoer afgekoppeld (de uitgang is op de foto de slang rechts boven bij de vul opening. links de uitgang (bij de nu afgekoppelde) heat valve. Eerst voorzichtig proberen door te spoelen, bovenin water ingegoten maar er kwam nauwelijks iets uit... Toen wat druk gezet met (omgekeerd gemaakte) rem ontluchter; toen kwam er plots een straal door en bleef het gewoon doorlopen. Kachel nog even met een waterslang doorgespoeld, lijkt nu volledig open en heeft tijdens de testrit weer de volle capaciteit. Dus niet hoeven inweken, geen soda of citroenzuur.....30 minuten en klaar. Iedereen bedankt voor de hulp, tips en ondersteuning!
    7 points
  26. Groeten aan iedereen vanuit Beieren, Karinthie, Slovenië en Noord Italië.. Onze XJR gromt er rustig op los. Autobahn, bergpassen, druk stadsverkeer, hoosbuien, het doet hem niks. De luchtvering strijkt alles heerlijk glad. En het verbruik na zo’n 1700km: 1:10,4. Hij zit inmiddels onder de blubber en het stof maar geregeld staan er mensen omheen te gluren. Het blijft een droom van een wagen.
    7 points
  27. Jij ook bedankt ouwe vlaaiendraaier, je hebt weer vele mensen verrast met de overheerlijke vlaaien! Dank je wel Leon, Eveneens dank aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt, zeker ook de forumhouders Simone en Mark, zonder hen geen forum, geen meeting in deze omvang. Hartelijk dank allemaal voor deze mooie dag!!
    7 points
  28. Joke en Raymond, bedank voor het aanbieden van deze mooie dag. Het is altijd weer een succes als er zoveel Jaguar liefhebbers bij elkaar gebracht worden. Veel nieuwe en gezellige mensen ontmoet.
    7 points
  29. 30 auto's so far gemiddeld 8 cylinders per auto (om en nabij ongeveer, plus minus en een beetje bij benadering, met een standaarddeviatie van twee keer de helft): 240 cylinders 120 km, gemiddeld verbruik van 1 op 7 denk ik zo tijdens de tour: een litertje of 500 totaal, met €1,70 aan de pomp is dat een leuk zakcentje van 850 Eurootjes gemiddelde lengte van de auto is 5 meter, dus bumper aan bumper zijn we 150 meter lang bij 60 km/u en 2 seconden volgafstand (16,666m) is dat ongeveer 650 meter optocht De gemiddelde Jag die mee rijdt is 1600 kg, dus totaal is dat 48 ton.
    7 points
  30. Nou, laatste stukje rondrit op papier gezet, lekker met olijfje weg, Dan is het toch wel weer fijn dat we groene platen hebben...kost een vermogen maar heeft ook zijn voordelen. Een glimp van de rondrit....
    7 points
  31. Ik ben lid van de JDCH en vind dat ik reuze meeval????
    7 points
  32. Beste forum leden. Hierbij mijn project koppakking vervangen van een s type 2.5 v6 van 2004. Ik heb deze jag met een lekke koppakking gekocht. Het was een klein lek. Geen water bij de olie of andersom, gebruikte geen water. Alleen teveel druk op het koelsysteem. Uiteindelijk besloten om toch de boel maar zelf te vervangen. Het scheelt ik ben zelf automonteur dus dat is nog wel te doen. Moet wel toegeven dit is mijn eerste jaguar v6 die ik uit elkaar haal. Leuke uitdaging maar zeer vervelend zonder hefbrug. Wat heb ik allemaal vervangen: Koppakingen Alle andere pakkingen die nodig zijn Waterpomp Thermostaat Multi riem Bougies Cilinder koppen zijn volledig gereviseerd. Dit alles kosten natuurlijk best wel wat geld, maar ja dan heb je ook wat. Heb er ongeveer 25 uur aan gesleuteld op mijn gemakje in de avond uren en de weekenden. De jag rijd weer zoals het hoort nu. Hier wat foto's van de auto en de motor. Groetjes menno
    7 points
  33. Per direct maakt Hansvh deel uit van het JF-Team. Hans is forumlid van het eerste uur en de enige die al die tijd doorlopend actief is geweest op ons forum. Naast veel technische kennis, beschikt Hans ook over zoveel documentatie van Jaguar dat Tata er jaloers op is. Hans zal zich in beginsel vooral bezig houden met de techniek in brede zin en meehelpen dit forum compleet en overzichtelijk te houden. Wij zijn erg blij dat Hans ons komt versterken en heten hem van harte welkom in het JF team
    7 points
  34. Tot noch toe geen oordeel over een evenement. Laten we gewoon zien hoe alles vordert, maar voor nu ziet het er goed uit toch? We zijn geen restaurant, geen sexwerker, geen club van jut (daar komen meestal honderden mensen), en we zijn allemaal vrolijk, alleen extreem lachen in een vaatdoek (als ik eenmaal begin met lachen is een zakdoek te klein) Maar goed, word leuk, we hebben wat nieuws onder de zon... Ik zeg nog niet wat, want het zou de eerste machine in Nederland zijn voor Jaguar en Daimler, maar toch... Iets nieuws...
    6 points
  35. Mogen toch wel zeggen dat ik verslaafd ben. Ik zag 'm voorbij komen op Marktplaats voor een klein prijsje, deze Jaguar XJ40 Sport. Hij stond te koop bij het bekende adres in Baflo. Toen we gingen kijken (of beter gezegd 'm gewoon op gingen halen) stond hij in Baflo buiten zoals je een auto graag aantreft. Niet gepoetst, gestart of opgelapt... gewoon "as is". Door het vuil, de met tie wraps behangen kentekenplaten, de oerlelijke door een vorige eigenaar aangebrachte rode AliXpress striping en "Limited Edition" emblemen heen zag ik wel dat het best een goed exemplaar was. Geen roest op de bekende plaatsen, hemel nog tegen het dak, interieur niet versleten, koets in goede staat. Kortom, weinig te klagen dacht ik zo. Her en der een kleine cosmetische verbetering zou 'm goed doen, evenals een grote beurt wellicht, hoewel een beurt nog niet lang geleden in Duitsland was uitgevoerd. Ik vroeg, rijdt hij wel oke, want ik moet er een uur mee naar huis rijden. Ja hoor, rijdt goed, en APK is geldig t/m 30-10-2022 was het antwoord. Overgeschreven en meegenomen, zonder proefrit. De rit naar huis was boven verwachting. Hij rijdt, remt, schakelt en veert prima. Zo'n 4 liter is lekker gretig en ik zat zo op 170 km/h. Hij heeft ruim 138000 km gereden. Maarja, weer een XJ40 erbij dus... wat moet ik ermee De XJ40 Gold rij ik nu voor woon werk verkeer, bevalt prima. Had niet echt nog een Jag nodig, maar kon 'm ook niet laten staan. Ik ga de komende tijd gewoon weer lekker de puntjes op de i zetten. Vertroetelen en ervan genieten, zoals ik met alle andere Jags ook doe. Inmiddels heb ik 'm ontdaan van de Ali striping en emblemen en heb ik 'm goed gewassen. Echt een leuke auto onder vandaan gekomen. Kijk maar:
    6 points
  36. Ja, en als al dat krokante bruine spul is verwijderd moet er wel weer wat voor in de plaats komen natuurlijk
    6 points
  37. Nu in de haven van Toronto, straks op een bootje naar Rotterdam, uiteindelijk in Tilburg. Hoop voor het einde van het jaar. Dit is eigenlijk de auto die ik zocht in 2007 maar toen niet kon vinden voor redelijk geld. Serie 1, korte wielbasis, 4.2, Amerikaanse uitvoering. Waarom Amerikaans? Veel extra's: chromen wielen, getint glas, air conditioning, elektrische ramen plus daarbij vergeleken met Europese exemplaren veel minder roest. Het is zeker geen perfecte auto. De mindere zaken zijn een tikje roest her en der, netjes overgespoten jaren geleden maar niet 100%, een stoel heeft een scheurtje. Rembekrachtiging doet het maar 1 keer, daarna niet meer, koplampen doen het sinds een week niet meer, een roestplek op de bodem, ruitrubbers voor en achter slecht. Er zijn gelukkig ook pluspunten: prachtige kleur Willow Green, mooi chroomwerk, houtwerk ziet er puik uit, een 4-bak GM automaat (T700) met lockup, nieuwe ruitrubbers erbij plus chroomstrips, extra rembekrachtiging, groen leer (weer eens wat anders), goede hemel, géén schuifdak (lekt, roest, maakt herrie), zou in een goed rijdende staat moeten zijn. Benieuwd! Zal proberen op dit forum bij te houden wat ik eraan doe.
    6 points
  38. Wij ons betreft zetten we de technische dag vast op de 2 zaterdag November, als het dan niet kan dan is het helaas zo, maar ik ga er van uit dat het dan weer kan.
    6 points
  39. Na paar maanden kom ik er aan toe om het project “Jag na 21 jaar stilstand weer rijdend te krijgen” af te ronden. Ik wilde het goed aanpakken, maar heb je geen plaats, geen tijd, en niet de kennis om het zelf te doen, dan rest er niets anders dan eerst te sparen, en dan een goede specialist te vinden. Beide is gelukt, maar het kost echt veel geld. Ik heb er vaak met mijn neus bovenop gestaan, Rolf het hemd van z’n lijf gevraagd, en daarmee een hoop geleerd over mijn auto! Wat kwam er dit vroege voorjaar uit de stalling gerold: een auto die vanaf 1999 stil had gestaan. Wel in een perfecte stalling: droog maar niet te droog (dus leren bekleding nog goed); verwarmd en geventileerd. Kilometerstand ongeveer 118.000. In 1984 is de oude dame – door Rolf – bij een kilometerstand van 90.000, 7 jaar oud, opgeknapt. Voor- en achterschermen, dorpels, bodemplaten zijn toen vernieuwd. Alles was nog gewoon bij Jaguar te bestellen. De auto is toen totaal kaal gehaald, en professioneel gespoten. De motor is toen ook gereviseerd, en de GM400 bak is vervangen door een handmatige vierbak en koppeling uit een vroege XJ-S. De automatische bak is er nog (ongereviseerd, met 36 jaar oud vuil). De achterbrug is toen ook gereviseerd: nieuwe veren en schokbrekers, nieuwe ophangrubbers, nieuwe remschijven en blokken, differentieel opengemaakt en gecontroleerd. Voor ook nieuwe veren. Dankzij de opknapbeurt in 1984, en de goede stalling, was de oude dame in verbazend goede conditie, en daarmee waren de kosten om haar weer rijdend te krijgen in ieder geval te overzien. Ik denk dat veel forumleden de uitgevoerde werkzaamheden grotendeels zelf kunnen doen; wanneer je dan ook nog de tijd neemt (of de contacten hebt) om de benodigde onderdelen zo voordelig mogelijk in te kopen, dan moet het onderstaande te doen zijn voor 4000-4500 euro. Wanneer de carrosserie moet worden opgeknapt loopt dat bedrag (als je het laat doen) natuurlijk pijlsnel op; gelukkig was dat bij mijn auto niet het geval. In mijn draadje is alles wel voorbij gekomen, maar samenvattend is het volgende aan de Jag gedaan: Brandstofsysteem: Beide benzinetanks gereinigd. Niveaumeters (dompelaars) in de benzinetanks vernieuwd. Rubbers in klepjes tankdoppen vernieuwd. Brandstofpomp en valves vernieuwd; extra 2 voorfilters geplaatst. Alle brandstofslangen vernieuwd. Fijnfilter vernieuwd. Injectierail gereviseerd, nieuwe aansluitingen naar injectoren. Injectoren ultrasoon gereinigd en getest op functioneren (NB na maand rijden alsnog 2 injectoren vernieuwd). Remsysteem: Remklauwen voor gereviseerd, remschijven voor vernieuwd. Alle remleidingen vernieuwd. Nieuwe hoofdremcilinder. Remvloeistof vervangen. Ophanging, stuurinrichting, wielen: Stuurhuis gereviseerd, nieuwe ophangrubbers. Nieuwe rubber hoezen stuurkogels. Pomp stuurbekrachtiging gecontroleerd. Nieuwe hydraulische vloeistof. Wiellagers voor vernieuwd, Fuseekogels l/r 4 x nieuw. Voor 2 nieuwe schokbrekers. Velgen gecontroleerd, 5 nieuwe banden, auto uitgelijnd. Smeernippels gereinigd en nieuw vet. Ontsteking, motor, koelsysteem, uitlaat: Nieuwe ontsteking (digitaal) in originele behuizing. Nieuwe bougiekabels. Nieuwe startmotor. Motorolie ververst. Oliefilter nieuw. Koelsysteem gecontroleerd en gereinigd, nieuwe koelvloeistof. Uitlaatsysteem 2-in 1 stukken l/r gereviseerd, overige delen vernieuwd (RVS). Versnellingsbak en koppeling: Olie versnellingsbak ververst. Koppeling nieuwe hoofdcilinder, nieuwe slave cilinder, hydraulische vloeistof ververst. Overig: Nieuwe accu. Ruitensproeier motor vernieuwd. Mechanisme stuurwiel verstelling gereviseerd. Isolatie binnenkant motorkap geplaatst. Airco systeem: nieuwe pomp, nieuwe condensor, drijfgas vernieuwd. Resultaat: geslaagde verjongingskuur voor de oude dame, en de hele zomer en herfst kunnen rijden zonder problemen! Het kost iets, maar dan heb je ook wat... Wat rijdt zo’n serie 2 toch soepel. Foto’s: zie eerdere posts ????
    6 points
  40. Joke en Raymond nogmaals hardstikke bedankt voor het organiseren van de fantastische dag!???? 20200913_151530.mp4
    6 points
  41. Zijn tot overeenstemming gekomen. ga verzekering regelen en als dat voor elkaar is ga ik de XM wegbrengen en de Daimler ophalen.????
    6 points
  42. Zo,...... transmissie er onder weg en helaas kregen we gelijk, de aangekomen set was een beetje te klein.. Na een krappe week een andere set wat wel paste.. (grote blij) Nu over de boulevard in Vlissingen en warempel! De mensen kijken nog steeds naar de auto, ik dacht eerst dat het door de herrie van het druklager kwam! Noop, haha echt lekker zo zonderherrie, en beter schakelen, we hebben er automaatolie in gedaan ipv de originele olie, schakelt beter en rustiger. Beide oliën konden er in maar naar het gezegd werd was de automaatolie beter....inderdaad! De lak in de tussentijd gepolijst en door een bezoekje van Hans onze poetsheilige is het dak en alle moeilijke zaken weer ruim op orde! Grote buiging voor Hans!!! Henk heeft de lak gedaan, meerdere dagen werk maar wat een resultaat... Andere wielen er onder (better he?) Onderdelen in de wasautomaat, ook allemaal weer schoon.... Rubbers die ik nog niet bij kon van de schakelbediening direct vervagen, konden we nu wel bij.. onderdelen in de wasautomaat Al klaar! Alles gepolijst... Drukgroepset beetje te klein.... Drukgroep die wel past! Alles mooi in de glim.. nu de leukere dingen, Ik heb een Walkman uit '87 gekocht om op de achterbank te leggen, puur voor de lol... hihi... Nu op zoek naar een ruitjesbroek en een Rayban pilotsport 2 zonnebril, en natuurlijk een staart voor aan de antenne. Radio uit Engeland besteld met werkende cassette, daarvoor op zoek naar muziek van "Hot Chocolad" en de BeeGees enzo.. BZN heb ik al …(man, man….) Een en al humor aan alle kanten..... Je blijft lachen. Oh ja, in de week dat de koppeling onderweg was hebben we alle waterslangen en vacuumslangen , thermostaat en alle ander rommel maar meteen vervangen. Volgende week als ik nog even tijd heb de schijven en blokken vervangen.
    6 points
  43. Ik heb vrij lang gewacht om van deze grote reparatie een verslag te maken op het Forum. Vraag mij niet waarom maar misschien lag het toch aan het tijdsbestek. Wat was er aan de hand. Nou de Daimler Super V8 had een doorgeblazen koppakking. Toen ik de melding “Beperkte trekkracht” kreeg en uit één van de uitlaten stoom kwam heb ik de Daimler bij thuiskomst direct in de garage geparkeerd. De reparatie zou mijn zoon gaan doen nadat hij had aangegeven dat hij dit per se zelf wilde gaan doen. Na het verwijderen van alle bougies zag hij direct bij één cilinder koelvloeistof. Bij de compressietest bleek dat de cilinder met koelvloeistof uiteraard behoorlijk afweek in tegenstelling tot de overige cilinders welke niet of nauwelijks verschilden. Om elk detail van deze grote reparatie stap voor stap uitvoerig te beschrijven zoals het demonteren van het complete gasklephuis, de supercharger, de krukaspoelie (bout poelie zat uiteraard behoorlijk vast), de gehele distributie, het gebruik van speciaal gereedschap, het lichten van de nokkenassen, de cilinderkoppen en weer opbouwen van de motor zou je een lang en gedetailleerd verhaal van kunnen maken maar dan zou ik nog wel even bezig zijn. Ik heb uiteraard wel vanaf het begin tot het einde van deze reparatie foto’s gemaakt voor mijn “archief” zoals ik altijd foto’s maak van elke reparatie van mijn auto’s. Ik zal mij daarom beperken tot het plaatsen van diverse (uiteraard niet alle) foto’s en filmpjes op het Forum. Omdat in beide garages de ruimte ontbrak voor de opslag van al deze onderdelen heb ik nagenoeg alles op de zolder van mijn huis opgeslagen. Alleen de nokkenassen, lagers, distributiekettingen, geleiders, spanners en tandwielen heb ik in de kofferbak op volgorde weggelegd. Makkelijk en overzichtelijk. Mijn zoon zag direct na demontage van de kleppendeksels en het aluminium deksel van het distributiehuis dat de complete kettingmodificatie in het verleden uiteraard was gedaan en het geheel zag zoals verwacht uitstekend uit. Omdat natuurlijk ook de supercharger was verwijderd heb ik deze gelijk voorzien van nieuwe olie met een nieuwe afdichtring omdat de oude ring verhard was. De olie was behoorlijk donkergekleurd en misschien was dit toch niet voor zijn tijd. Tevens hebben wij de afdichtring van het gasklephuis waar de onderdrukslang voor de rembekrachtiging in vastgeklikt zit vernieuwd omdat deze ring ook verhard was, een bekend probleem bij de X308 waardoor de motor slecht gaat lopen door valse lucht. Tussen de bedrijven door hebben wij ook nog de 22 jaar oude elektrische waterpomp voor de intercoolers vernieuwd. Deze nieuwe pomp heeft ten opzichte van de bestaande pomp 30% meer capaciteit. Alleen qua elektrische aansluiting en ophanging moest de nieuwe pomp aangepast worden aan de bestaande pomp. Mijn zoon zei voor aanvang van deze klus dat hij beide koppen wilde lichten en niet alleen de kop welke doorgeblazen was. Alles lag toch open dus waarom niet. En dat was maar goed ook want de koppakking van de tweede cilinderbank zag er ook bijzonder slecht uit en ik hoefde alleen maar te wachten tot ook deze pakking in zeer korte tijd zou begeven. Bij de inspectie van de beide cilinderkoppen bleek dat de koppen niet kromgetrokken waren. Dit was goed te controleren met een stalen rij. Hierbij moet niet alleen recht over het midden van de cilinderkop gemeten worden maar ook tweemaal diagonaal en hetzelfde geldt ook voor het onderblok. Volgens de fabrieksgegevens was er een maximale tolerantie van 0,125 millimeter voor de koppen en het onderblok. Een voelermaatje van 0,05 millimeter ging er bij de cilinderkoppen net doorheen. Bij het rechter onderblok was de tolerantie niet te meten aangezien het kleinste voelermaatje wat ik heb 0,02 millimeter is. Het linker onderblok had een tolerantie van maximaal 0,04 millimeter. Omdat de koppakkingen er heel slecht uitzagen en bij dit type motor deze problemen vaker zouden voordoen hebben mijn zoon en ik uiteindelijk besloten andere pakkingen te gaan gebruiken. Het is een upgrade van de oude composiet pakking en heet MLS-koppakking. Deze pakking is echter geheel van staal en bestaat uit meerdere lagen metaal. Bij de oude composiet pakking zie je duidelijk dat de vuur/brandring op de pakkingen van de rechter- en linker bank naar binnen gebogen zijn en bij één cilinder een doorslag naar het koelwaterkanaal. Dat was de oorzaak van de doorgeblazen koppakking. Dit probleem met de vuur/brandring zal niet gebeuren bij een stalen pakking. Omdat wij deze MLS-pakkingen gingen gebruiken moest wel het oppervlak van de beide cilinderkoppen en onderblok spiegelglad zijn. Zoals eerder vermeld was de tolerantie minimaal maar als je alles van dichtbij bekeek zag je behoorlijk veel lichte beschadigingen op de koppen en dat heeft ons doen besluiten om deze toch te laten vlakken. Voordat de koppen werden gevlakt heb ik eerst alle water- en oliekanalen dichtgemaakt. Bij het vlakken mochten wij uiteraard aanwezig zijn en het was heel interessant om te zien hoe dit in zijn werk ging. Het vlakken zou ruim anderhalf uur gaan duren maar de meeste tijd ging niet zitten in het vlakken zelf maar aan het inspannen van de koppen en afstellen van de roterende beitel. In eerste instantie werden de cilinderkoppen meerdere malen grof afgevlakt waarbij de beitel met een redelijke snelheid over de koppen bewoog. Hierna werden de cilinderkoppen fijn gevlakt waarbij de beitel nu zeer langzaam maar wel met dezelfde snelheid over de koppen bewoog en hierdoor verdween de overige lichte beschadigingen/oneffenheden als sneeuw voor de zon. Na het vlakken hebben wij de koppen weer gecontroleerd en de tolerantie was nu niet meer te meten. Het onderblok is uiteraard niet gevlakt gezien de goede staat en tolerantie. Ik had wel het onderblok vooraf met een pakkingschraper behandeld en hierna heb ik de koppen (na het vlakken) en ook weer het onderblok verder behandeld met Belgom aluminium poets. Door deze behandeling werden de koppen en onderblok spiegelglad en verdween ook de overgebleven aanslag op het onderblok. Wij hebben niet alleen de cilinderkoppakkingen vernieuwd maar ook ALLE overige pakkingen w.o. de bougie afdichtrubbers, diverse O-ringen in de koelwaterleidingen en krukaspoelie, de krukaskeerring, de bout van de krukaspoelie, de gemodificeerde bouten van de cilinderkoppen en zoals gebruikelijk moesten deze bouten uiteraard vastgezet worden met het voorgeschreven aanhaalmoment volgens de fabrieksspecificaties en dat geldt natuurlijk ook voor de overige bouten en moeren. Als laatste zijn ook nog de acht moeren en enkele roestvrijstalen M8 bouten met torx koppen van de katalysatoren naar de uitlaatspruitstukken vernieuwd. Nadat de motor weer was opgebouwd en het koelsysteem voorlopig met nieuwe koelvloeistof was bijgevuld werd de motor voor de eerste keer gestart. Voor mij was dit een heel spannend moment maar de motor sloeg DIRECT aan zonder bijgeluiden. Hierna heeft mijn zoon het koelsysteem ontlucht volgens de procedure van de fabriek (zeer belangrijk) en is de olie ververst met uiteraard een nieuw oliefilter. Inmiddels rij ik al enkele dagen met de “Dame” waarbij de eerste tijden uiteraard met gepaste snelheid gereden moet worden (wel met een big smile natuurlijk) maar de toekomst zal toch moeten uitwijzen of de keuze van de MLS-koppakking de juiste is geweest. Zo niet dan begint het verhaal weer………...... ABC_5760.mp4 ABC_5761.mp4 ABC_5762.mp4 ABC_5763.mp4 ABC_5788.mp4
    6 points
  44. Goed nieuws, vandaag heb ik de auto gestart én naar huis kunnen rijden. Wat een fantastisch gevoel. Het ging allemaal niet vanzelf natuurlijk. Toch wat koelvloeistof lekkages (luiheid, had ik maar gelijk alle slangen moeten vervangen) en natuurlijk zaten de bougiekabels niet op de juiste volgorde. De laatste week regelmatig met SNG Barratt gebeld voor de laatste pakkingen en andere kleine onderdelen die ik niet in huis had. Maar nu zitten zelf alle stickertjes weer op de juiste plek. Het was een ontzettend leerzaam project en ik ben blij dat het nu klaar is. Ik ga komend weekend de auto goed testen en de REEE tocht rijden. Wellicht zie ik daar nog forumleden en anders ongetwijfeld bij een ander event. Noud
    6 points
  45. Nu de samenwerkingsovereenkomst is getekend ‘het echte werk’ ???? De eerste bijeenkomst van het kernteam begeleidt: Meerwaarde & belangen en doelen bespreken. Eerste contouren van een stappenplan. Concrete en praktische zaken. In een goede sfeer en lekker constructief met meerwaarde voor leden, JDCH, JF en dat ook nog tegelijk ???? Meerwaarde in Samenwerking!
    6 points
  46. Weer eens aan de hobby geslagen. Zoals bij velen was ook mijn stuur (Stype) beschadigd en lak verdwenen na alle jaren werk. Stuur eerst ontvet, vervolgens geschuurd grof fijn fijnst. Ontvet wederom en 5 lagen geverfd vervolgens afgelakt met speciale UV lak welke het stuur netjes houd zonder te verkleuren. Zie foto's Als ik weer wat fitter ben gaat ook de bekleding gerepareerd worden. Scheurtjes vul ik op met speciale leder Fuller, opschuren en aantal maal lakken. Resultaat laat ik nog zien. Mbt stuur zie foto's Mocht iemand het niet zelf kunnen of durven wil ik dit best doen. Wel hiernaartoe komen. Stuur ongeveer na 1.5/ 2 uurtjes klaar. Kosten 40 euro aangezien ik ook verf op kleur moet bestellen uit Engeland. Gr Mark Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk
    6 points
  47. Vandaag naar Raymond en Joke geweest in Heinkenszand (489 kilometer heen en terug) Dit om de problemen met de ruitenwissers op te laten lossen, wat een geweldige dag heb ik gehad. Na een uitgebreide rondleiding door garage en de nodige uitleg bij de diverse gereedschappen en onderdelen stapte Raymond in mijn auto en de rijtest was een feit. Uit de rijtest bleek dat de auto niet spontaan reageerde op het gaspedaal en de automaat een beetje sober schakelde. Een opgesteld werkplaatsrapport met verwachtte toekomstige reparaties is in kaart gebracht, daarna is de auto aangesloten op een diagnose / reparatieapparaat. Daaruit bleek dat een aantal openstaande recall software acties niet waren uitgevoerd, de fysieke recall veranderingen waren wel gedaan. Ook kleinere fouten werden met het systeem gedetecteerd, hierop besloot Raymond de volledige softwareversie te verwijderen en vervangen door de nieuwste. Enige tijd later was de software installatie en software reparaties geïmplementeerd om maar een woord te gebruiken, met als direct gevolg dat de ruitenwissers het weer doen zoals je mag verwachten. En wederom een rijtest...........en Raymond heeft even alle paardenkrachten uit de auto geperst ....haha echt een andere auto. Daarna naar het opgestelde werkplaatsrapport gekeken.... er was namelijk genoeg tijd over, dus de airco ververst of bijgevuld weet dat niet zo en de auto uitgelijnd. Uitlijnen was echt nodig ik had namelijk schuine kanten aan de binnenkant op voor op de banden, wat een geweldige 3 Dimensionale uit-lijnmachine. Zo snel uitlijnen heb ik niet eerder gezien, dus wederom tijd over....dan ook maar het interieurfilter vernieuwen. Inmiddels is het werkplaatsrapport gereduceerd tot (controle) actie's uit te voeren over 15 of 20 duizend kilometer. Ben ik eerder blij en opgetogen uit een garage gekomen, dacht het niet nu wel! Alles is gedaan wat blijkbaar nodig was en waar ik met een goed gevoel op terugkijk. En dit alles met een zeer grondige uitleg... of je wil of niet luisteren zal je haha
    6 points
  48. hoi Ik heb de ZFbak van de aj16 4liter weer gebruikt,de getrag 265 moet nog eff wachten Het benzine gebeuren doet een megasquirt 1,hij loop er prachtig op Het lpg word geregeld door dampgas injectoren 3.5mm [valtek] die worden aangestuurd door een KMEdiego. De gas installatie presteert prima op vermogen, alleen stationeer ben ik nog niet tevreden,,de valtek valves maken teveel geluid [klakker geluid] De onsteking regeld ook de megasquirt ,voorlopig nog met een VAG bobine en verdeler,de origineel COPs van jaguar kunnen niet wennen aan megasquirt en veroorzaken storingen De intercooler radiator [chicociento]zit voor samen met de oliekoeler,airco,koelvloeistof radiators voor in de gril, het was millimeter werk . Alles toch een half jaar werk ,maar je word beloond, als je aan het gaspedaal komt,reageert de achteras direct met combat power
    6 points
  49. Nog even langs deze weg mijn waardering voor een ieder die vaak VELE km moeten rijden om helemaal naar ons te komen voor dit soort dagen!!! ECHT heel gaaf! En.....speciale dank naar Mark en Simone die dit mogelijk hebben gemaakt om voor ons allen het forum openbaar te stellen voor een ieder op de hoogte te stellen van dit soort samenkomsten. Heel veel lof voor jullie inzet om het allemaal maar bij te houden en levend te houden zodat een ieder met de zelfde interesse op een dag als deze samen kunnen komen. Dank je wel!
    6 points
  50. Even nog een sfeerbeeld van onze Zeeland Tour op 09 Juli : https://myalbum.com/album/kJ1AP5unnkhX Was dit een beetje uit het oog verloren ... Tijdens het oldtimerseizoen rijden we van hot naar her voor allerlei manifestaties in binnen- en buitenland. Greetz, Luc Mouton lumo1@telenet.be
    6 points
×
×
  • Create New...