Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 07/13/11 in all areas

  1. 13 points
    Na een rustperiode en overdenkingen wil ik mij weer inzetten voor JF. Zal niet makkelijk worden omdat forums minder in trek worden, vooral bij jongeren. Begrijp ik wel, die hebben zoveel andere dingen te doen in deze gehaaste maatschappij. Maar we gaan met z'n alle proberen om er een nog gezelliger en informatiever forum van te maken.
  2. 11 points
    Ik werd gewezen door een goede vriend op een auto die te koop stond, Hij benadrukte dat ik gewoon de auto moest kopen en niet over nadenken verder? (huh?) Wauw…. Ik wist even niet wat te zeggen en bekeek de doorgestuurde advertentie, Ok, een XJS.... AH! een 3.6 handgeschakeld, Targa! Cool!!! Ikke meneer gebeld en 3 kwartier later met over en weer over de Jaguar en de voorliefde er voor serieus doorgenomen te hebben...de auto onder voorbehoud gekocht. Zaterdag na het gesprek 300km enkele reis gemaakt naar de woonplaats van de verkoper en de standplaats van de auto. Beste vriend mee... Lekker praten in de auto over van alles en nog wat, maar vooral Jaguar uiteraard. Eenmaal aangekomen een hartelijk onthaal en een eleboog ipv een hand uiteraard, hele leuke mensen! Prachtig huis en in 1 van de garages van het huis (net zo groot als een gemiddeld vakantiehuis) stond de patiënt, Patiënt omdat de auto niet starte na 11 jaar stilstand totaal, de beste man had er 500 meter mee gereden... We hadden afgesproken de auto op transport te zetten en zeker niet te rijden, maar ik had stiekem toch de groene platen mee....(en nog wat rommel) De auto naar buiten duwen want die starte uiteraard niet, maar buiten toch even "proberen" Ik verdacht direct de injectoren en vroeg of de man en schroevendraaier had en gaf een aantal tikjes op de Injectoren en stap voor stap kwam de motor bij.... Hihi...we gaan echt wel rijden! Na een 10 minuten toch wel de nijging de 300 km aan te vangen, een 2 tal proefritten en ja hoor we wagen het er op!! Na een heerlijke lunch en een voelbaar afscheid de auto op het pad, bus er voor (ik weet de weg nooit, de bus wel) en GAAN! Eerste 20 km met zweet in de bilnaad op weg naar de pomp, JA 98! goed, tanken! 10 liter later tank vol?? Ok.. cool En gaan... Na de eerste 100 km deed mijn vriend zijn oortjes in en ik zag hem zichtbaar genieten, komt goed? Ja tuurlijk, komt goed! Tot de Moerdijk ging het goed, daar stopte de auto en na wat spannende momenten en een verme tik her en der hervatte we de weg naar Zeeland. Bordje Zeeland voorbij en meerdere telefoon van de oude eigenaar en familie over de gok op rijden....hahaha doet het nog! "ECHT"? ok...we zien jullie morgen wel aankomen. Noop, 3,5 uur later stond de XJS op de oprit. Allemaal even kijken.... Joke gelijk "stinkt naar opa" , mijn zoon..."GAAF" wanneer gaan we?? Nou...je voelt hem al...met Pinksteren in de garage met vrienden (op gepaste afstand) lekker de auto controleren en direct op alles extreem verzorgen met alles wat we voorhanden hebben, en dat is veel... Nou....appel (tijdelijke naam, ding is soort van groen), al meerdere malen mee op pad genomen en de lachspieren uitgerekt!! Wat is dat gaaf! Ok, er was wat aandacht ( 13 uur in 2 dagen en 2.000 euro onderdelen), maar.... nu is de auto 70 procent in orde, nog een storing in de Electra (op 80 plekken ofzo, grapje) HEEL,HEEL gaaf!!! Een nieuwe dakloze in de familie. 551 stuks geproduceerd, 1 bij ons, word met alle liefde en respect voor de leeftijd verzorgt tot alles op orde is en dan komt het echte doel van de dakloze. Een rit met mijn zoon samen door Europa, door de bergen met dak er af en zeer betrouwbare motor en Getrag handbak met 5 versnellingen. Hihi Erg leuk!
  3. 9 points
    Wij blikken terug op een zeer mooie ervaring en een dag om te onthouden. Vol van trots dat er zo'n enorme opkomst is geweest en zeker met het voorspelde slechte weer. Enorm mooi om te zien dat er zo veel mensen bij elkaar op een plezierige manier samen kunnen zijn! En wat een mooie auto's zo bij elkaar, voor mij persoonlijk een goed gevulde snoepwinkel en wat prachtig dat we deel uit kunnen maken van een forum met zoveel enthousiaste mensen die dezelfde passie delen. en dan zoveel bij elkaar!!! 31 auto's en ruim 60 personen. Wauw.... Hier een paar foto's van onze beleving......
  4. 8 points
    Het is inderdaad een investering, maar de veiligheid staat voorop, ik wil ook gewoon veilig in de avond aan mijn hobbyauto kunnen werken. Ik heb nu even het gevoel dat zo maar iemand even binnen kan wippen, ik ben er niet vaak alleen maar gewoon omdat het met vrienden leuker is en een gezamenlijke ontspanning betreft. Maar ik kreeg het gevoel dat ik misschien wel niet meer veilig in de avond daar kan zijn. Dakota gaat dan wel mee, maar een belager met een knuffelhond is ook geen manier....haha Dus eigenlijk zie ik het nu meer als gereedschap en een goede manier om een veilige omgeving te bieden voor onszelf en de klanten. Net als de gereedschap karren en de voorraad in het magazijn is het noodzakelijk om ons werk uit voeren. Zo zie ik het nu... Weer een stapje vooruit naar beter... Beter voor iedereen, ook voor de inbrekers....die krijgen dan de kans met ons en de politie kennis te maken, kan ook heel leerzaam zijn....(toch?) Lijkt me ook leuk voor een meeting, een demonstratie te geven van wat er allemaal kan tegenwoordig.... En leuk voor oud en nieuw.... Nee.... De echte noodzaak en de hoogte van de investering staan gelijk aan het vervangen van de gereedschappen die ontvreemd zijn, ik ga samen met de man van het bedrijf een samenwerking aan met ons als proef misschien wel om de tijd die je hebt voor inbraak te verkorten naar 6 minuten, die is nu 10 max.11 Er kan met dit systeem gekozen worden voor weren en voorkomen, maar ook heterdaad in de hand te werken...(mag uiteraard niet maar kan wel) Er zijn allerlei manieren om te vertragen, maar live feed naar de meldkamer en diverse melders buiten geven een totaalbeeld van de situatie, ik wil ook niet heel de dag gebeld worden met een melding van beweging ofzo, dus dat doet de meldkamer lekker voor je. Maar ik verbaas me over de vooruitgang in de actieve beveiliging, het was al aardig goed bij ons, maar nu gaan we een stapje verder in actieve tegenaanval.
  5. 8 points
    Bij mij staan de Daimlers en Jaguar in de winter altijd binnen, ze mogen van mij geen pekel en liever ook geen regen zien. Ik doe er wel wat cosmetische verbeteringen aan maar verder niet. Vandaag moesten ze even naar buiten omdat ik wat in de garage moest doen, meteen de collectie maar weer even op film vastgelegd. Vinden jullie dat ook altijd leuk? Je auto's buiten zetten, beetje poetsen, beetje ernaar kijken, foto's maken...
  6. 8 points
    Afgelopen week is het laatste strakmaakwerk gebeurd, vrijdagmiddag stond-ie er zo bij: En daarna is er flink doorgewerkt: Ik ben NIET ontevreden tot nu toe...
  7. 8 points
    Omdat onze Daimler geen geduld had om te wachten op de automaat-revisie workshop hebben we afgelopen week zelf de stoute schoenen aangetrokken en de bak gerepareerd. Onlangs ging de automaat kapot en de symptomen wezen op een kapotte A-drum. Ik heb aardig wat tijd besteed aan inlezen: verwijderen van de bak; openmaken van de A-drum; assemblage; lower valve body verwijderen; zuiger vervangen; olie vervangen etc. Onderdelen heb ik besteld bij diverse bronnen (Engeland, US maar ook bij ZF in Nederland). Zelf had ik nog nooit een versnellingsbak verwijderd. Ik heb hulp ingeroepen van Thijs en mijn zoon Steven heeft ook meegeholpen. We hebben de klus uitgevoerd bij een doe-het-zelf garage in Amsterdam en we hadden de beschikking over een brug, luchtgereedschap en een pers. Het verwijderen van de bak was op zich al een hele klus maar ging redelijk voorspoedig. Het verwijderen van de katalysators was lastig en het losmaken van de bovenste bouten van de bell-housing was ook uitdagend. Het losmaken van de lower valve body (sorry ik weet de Nederlandse term niet) valt mee, en het vervangen van de zuiger met een upgraded exemplaar was wel te doen. A-drum openmaken was eenvoudig, al heb je wel een pers nodig om de zuiger er uit te krijgen. Gelukkig bleek de diagnose correct. De zuiger in de lower valve body bleek licht beschadigd, en in de A-drum was de O-ring van de zuiger kapot en de bovenste rand van de drum afgebroken. We zijn er twee dagen mee bezig geweest. Montage verliep zonder tegenvallers en na het vullen met nieuwe olie reed de auto weer prima. We zijn blij en ook wel een beetje trots dat we deze toch wel omvangrijke klus succesvol hebben afgerond. Noud
  8. 7 points
    Afgelopen vrijdag proefritdag...want droog en zonnig. Afgelegde afstand ongeveer 100 km. Bebouwde kom en provinciale wegen. Berijder afwisselend DBV en ondergetekende. Variabele snelheden, van stilstand tot “heel vlug” en toerental tot 5000. Bestrating: van glad asfalt tot kinderkopjes en bolle klinkerwegen. Buitentemperatuur 25-27 graden, nog geen werkende airco dus ramen open (kun je alle geluiden ook beter horen). Stuurinrichting, wielophanging, veren en schokbrekers: Doen wat ze horen te doen. Was wel te verwachten met nieuwe bussen, rubbers en fuseekogels, gereviseerd stuurhuis, nieuwe schokbrekers, vers uitgelijnd enzenz. Geen rare geluiden, goede wegligging, goede rechtuitloop, geen trillingen. Helemaal goed. DBV gaat komende week nog checken of er niets losgetrild is.. Banden: de keus is gevallen op het fameuze merk Goodride, zomerband, 215/70 15H. Sneller dan 210 ga ik toch niet rijden, en regen vermijd ik ook zoveel mogelijk. Opvallend stille banden. 215 is een centimeter breder dan standaard voorgeschreven, maar vind ik gewoon beter smoelen. Remmen: jammer jammer. Omdat de oude dame nogal lang stil had gestaan heeft DBV niet eerst een proefrit kunnen maken voor hij aan de auto ging werken. We kwamen nu tot de ontdekking dat de voorste remschijven niet recht meer zijn. Deze gaan alsnog vernieuwd worden komende week. De auto remt goed, maar bij voluit remmen trilt het stuur bijna los 😊. Remt wel gewoon rechtuit. Koppeling en versnellingsbak (ja de oude dame is een handgeschakelde 12 cilinder): helemaal goed. Het verschil tussen mijn dagelijkse werk auto (Tiguan DSG) en de XJC is aan de hele kant heel groot (het koppelingspedaal vergt echt wel een stevig linkerbeen), maar aan de ander kant ook weer niet: de auto laat zich uitermate schakellui rijden. Zodra de Jag rolt, kan de tweede versnelling ingeschakeld worden, en die gaat tot 120 km per uur. In zijn drie kun je vanaf 600 toeren (ongeveer 25 km per uur) kalmpjes optrekken zonder enig probleem, en kun je zonder opschakelen door naar 180... De bak is niet gediend van overhaast schakelen, maar is stil. Motor en brandstofsysteem: het luide tikken van de brandstofpomp bij ingeschakelde rechter tank is verdwenen. En ook de olierook uit de linker uitlaat is weg! Het advies van DBV om eerst maar eens kilometers te maken is goud waard geweest. Motor loopt als een zonnetje. Oliedruk is zoals die hoort te zijn. Voordat we gingen rijden heeft DBV het voorfilter (tussen de immers verroeste rechter benzinetank en de brandstofpomp) gecontroleerd op vervuiling. De auto had namelijk al een paar korte ritjes gemaakt. De tank is kennelijk goed genoeg schoon gemaakt, want er viel niet veel te zien. Helaas doet de brandstofmeter niets (op geen van beide tanks), hier gaat DBV komende week naar kijken. Bij normaal optrekken (zeg maar in Tiguan tempo) gaat alles perfect. Echter bij vol gas geven gaat de motor heel snel naar 3000 toeren, blijft dan als het ware wat hangen, en vanaf ongeveer 3500 toeren krijg je een duw in je rug, en gaat de oude dame geestdriftig naar de 5000 toeren. Bij gas loslaten loopt toerental niet regelmatig terug, maar lijkt het alsof de auto zo nu en dan extra inhoudt. DBV wijt dit aan de ECU: die is nog ingesteld op de GM400 automaat die er origineel in zat. De ECU gaat komende winter naar Engeland, waar specialist deze opnieuw inregelt. Koelsysteem: de auto is keurig op temperatuur gebleven (met 21 jaar oude koelvloeistof..) en spuugt ook nergens koelvloeistof uit. Weer een zorg minder. Wat moet er nu nog gebeuren: Airco nieuw gas en nieuwe pomp; koelvloeistof verversen. Was nog niet gebeurd omdat de motor eerst nog olierook had, en DBV een hekel heeft aan iets tweemaal doen. Voorste remschijven vervangen. Brandstofmeter werkend krijgen. Isolatie motorkap aanbrengen. DBV gaat er vanuit dat hij dat komende week wel gedaan krijgt, en dat ik de auto dan komende vrijdag van Helmond naar Rotterdam kan rijden, eindelijk! En omdat ik er geen genoeg van kan krijgen hier nog wat foto’s van voor en na de proefrit..
  9. 7 points
    #Aloboreto #John37 # Rob Vermeulen #Jags3 4.2 #Rob Vermeulen #markv70 #Iksjeezesel #JimJag #hansvh #wimb #JWT67 Succes!! De kachel brandt weer...na een infuus.... Oorzaak; de kachel radiator zat dicht. Maar waarschijnlijk niet dicht geslibt in de tijd, maar een verstopping. In en uitvoer afgekoppeld (de uitgang is op de foto de slang rechts boven bij de vul opening. links de uitgang (bij de nu afgekoppelde) heat valve. Eerst voorzichtig proberen door te spoelen, bovenin water ingegoten maar er kwam nauwelijks iets uit... Toen wat druk gezet met (omgekeerd gemaakte) rem ontluchter; toen kwam er plots een straal door en bleef het gewoon doorlopen. Kachel nog even met een waterslang doorgespoeld, lijkt nu volledig open en heeft tijdens de testrit weer de volle capaciteit. Dus niet hoeven inweken, geen soda of citroenzuur.....30 minuten en klaar. Iedereen bedankt voor de hulp, tips en ondersteuning!
  10. 7 points
    Groeten aan iedereen vanuit Beieren, Karinthie, Slovenië en Noord Italië.. Onze XJR gromt er rustig op los. Autobahn, bergpassen, druk stadsverkeer, hoosbuien, het doet hem niks. De luchtvering strijkt alles heerlijk glad. En het verbruik na zo’n 1700km: 1:10,4. Hij zit inmiddels onder de blubber en het stof maar geregeld staan er mensen omheen te gluren. Het blijft een droom van een wagen.
  11. 7 points
    Jij ook bedankt ouwe vlaaiendraaier, je hebt weer vele mensen verrast met de overheerlijke vlaaien! Dank je wel Leon, Eveneens dank aan iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt, zeker ook de forumhouders Simone en Mark, zonder hen geen forum, geen meeting in deze omvang. Hartelijk dank allemaal voor deze mooie dag!!
  12. 7 points
    Joke en Raymond, bedank voor het aanbieden van deze mooie dag. Het is altijd weer een succes als er zoveel Jaguar liefhebbers bij elkaar gebracht worden. Veel nieuwe en gezellige mensen ontmoet.
  13. 7 points
    30 auto's so far gemiddeld 8 cylinders per auto (om en nabij ongeveer, plus minus en een beetje bij benadering, met een standaarddeviatie van twee keer de helft): 240 cylinders 120 km, gemiddeld verbruik van 1 op 7 denk ik zo tijdens de tour: een litertje of 500 totaal, met €1,70 aan de pomp is dat een leuk zakcentje van 850 Eurootjes gemiddelde lengte van de auto is 5 meter, dus bumper aan bumper zijn we 150 meter lang bij 60 km/u en 2 seconden volgafstand (16,666m) is dat ongeveer 650 meter optocht De gemiddelde Jag die mee rijdt is 1600 kg, dus totaal is dat 48 ton.
  14. 7 points
    Nou, laatste stukje rondrit op papier gezet, lekker met olijfje weg, Dan is het toch wel weer fijn dat we groene platen hebben...kost een vermogen maar heeft ook zijn voordelen. Een glimp van de rondrit....
  15. 7 points
    Ik ben lid van de JDCH en vind dat ik reuze meeval😎
  16. 7 points
    Per direct maakt Hansvh deel uit van het JF-Team. Hans is forumlid van het eerste uur en de enige die al die tijd doorlopend actief is geweest op ons forum. Naast veel technische kennis, beschikt Hans ook over zoveel documentatie van Jaguar dat Tata er jaloers op is. Hans zal zich in beginsel vooral bezig houden met de techniek in brede zin en meehelpen dit forum compleet en overzichtelijk te houden. Wij zijn erg blij dat Hans ons komt versterken en heten hem van harte welkom in het JF team
  17. 6 points
    Afgelopen donderdag belde DBV dat ik vrijdag de oude dame kon ophalen. Hoewel ik van nature geen ochtendmens ben, zat ik op mijn vrije vrijdag om 8 uur in de trein naar Helmond! Remschijven voor waren vervangen, brandstofmeter was gerepareerd, nieuwe koelvloeistof er in. De airco was getest en gevuld met R134A . Tot ieders verbazing bleek de aircopomp nog te werken! hoe is het mogelijk na meer dan 20 jaar stilstand.. Laatste proefrit gemaakt met DBV, nog een kop koffie en de eindafrekening (de koffie was gratis ), en toen op weg naar Rotterdam, met tussenstop bij mijn zus. Natuurlijk pas om half drie uit Son en Breugel weg, 32 graden en volle zon. Ik was Son nog niet uit toen de koeling het begaf.. van achter het dashboard een geluid of de twaalf kaboutertjes tegelijk een stapel bierblikjes aan het platstampen waren, en weg was de koude lucht. het was ook te mooi om waar te zijn. Zucht.. Een 12 cilinder kan in een rit van 130 km - met een aantal vrijdag middag files- behoorlijk wat hitte ontwikkelen. En raampjes open bij 32 graden is ook geen afdoende oplossing. De oude dame hield zich verder goed: Koelwatertemp liep ook in files niet op, oliedruk perfect, trillingvrij remmen. Echter in de file bij Tilburg kreeg de snelheidsmeter de hik: bij constante (lage) snelheid wiebelt de naald tussen 0 en 60 km/u. Bij de volgende file (ring Rotterdam) begon de auto stationair slecht te lopen, schommelend tussen 400 en 600 toeren, en zo nu en dan sloeg de motor af. Wanneer je met het gaspedaal de toeren op 800-1000 houdt loopt ie wel mooi rond. Ook haperde de motor bij optrekken (tot 1500 toeren, daarboven geen probleem). Maar thuisadres gehaald, en toch genoten van de rit. Wel koude douche genomen om wat af te koelen . Afgelopen zaterdag weer een stuk gereden, met als eindbestemming de stalling in Vlaardingen. Met nog koude motor geen enkele klacht: stationair mooi 800 toeren, soepel oplopende toeren bij optrekken vanaf laag toerental. De onrustige stationair loop kwam weer terug toen de auto goed warm was.. Kortom, we zijn er bijna, maar nog niet helemaal. Voor de deur in Rotterdam, met de daily driver BMW 1502 van mijn bovenburen. Grote auto of klein appartement? Passagier vindt het wel spannend, maar geen TV en computer in de auto?
  18. 6 points
    Ik heb ook het volste vertrouwen in de Politie, ze doen hun werk en hun best. Ik ook.... Systeem is besteld en de nieuwe apparaten worden pas gestationeerd als het nieuwe systeem in werking is. Ik had graag gemeld dat we inversteerden in een nieuw systeem mbt het repareren van auto's maar nu meld ik dat het geld naar de beveiliging gaat, ook nieuw en ook erg vooruitstrevend. Ik heb een demo meegemaakt in de garage en ik ken daar best wel de weg... Na de mist echt niet meer. Het duurt 20 minuten voordat "de mist opgetrokken is" Het werkt irritant als je de spullen die je wilt ontvreemden niet ziet, bijkomend voordeel is dat je de gesloten deur ook niet meer ziet. Daarna kun je kennis maken met oom agent..... Alles heeft een soort van risico, inbreken ook.
  19. 6 points
    Dank iedereen voor de lieve en motiverende woorden en gedachten, Inmiddels ben ik bekomen van de schrik en zie ik ook de waarde in van het feit dat ik geen confrontatie heb gehad met de inbrekers, Eigenwijs als ik ben en altijd vooruitstrevend willen zijn heb ik contact gelegd met een firma die voor ons op de openstaande vlakken en gaten in onze beveiliging een enorme toevoeging volgende week gaan instaleren, De machines ter vervanging zijn voor de gestolen apparatuur zijn inmiddels besteld en gearriveerd op de locatie van de leverancier, deze blijven daar totdat ons bedrijf de extra beveiliging heeft ondergaan. Het gaat om een 3 ledig system wat als volgt werkt, Via een afstandsbediening, een link naar de meldkamer en/of een gesproken opdracht naar de installatie is het mogelijk om 4000m3 in 18 sec. te voorzien van een dikke laag ondoordringbare mist. Dit geeft een enorme desoriëntatie en een zeer onveilig gevoel, dit word extra versterkt door stroboscoopafleiding. Zie het een beetje als een rookparty of spookhuis, alleen dit keer komt er met verkorte aanrijtijd ook oom agent op locatie. Tot die tijd verblijf je in het pand in een dikke laag mist. Als bedrijf investeren we altijd in de nieuwste technieken teneinde de klanten een complete en volledige dienst aan te bieden. Helaas is het nu ook aan de orde dat er (nog) niet voldoende veiligheid was voor auto's en goederen die bij ons verblijven. Vanaf volgende week is ons bedrijf op deze manier beveiligd en hopen we de achterstand in beveiliging ingehaald te hebben. Ik had liever het geld voor andere zaken gebruikt, zeker in de Coronatijd maar recente gebeurtenissen vereisen deze stappen. We wilde na deze gebeurtenis het veilige gevoel wat we graag aan de klanten willen bieden uitgebreid word aan de huidige ontwikkeling van criminaliteit. Helaas moet er een aanzienlijk bedrag geïnvesteerd worden, maar ik zie het ook als een aanvulling op de veiligheid en de stand van zaken omtrent inbraak.
  20. 6 points
    Goed nieuws, vandaag heb ik de auto gestart én naar huis kunnen rijden. Wat een fantastisch gevoel. Het ging allemaal niet vanzelf natuurlijk. Toch wat koelvloeistof lekkages (luiheid, had ik maar gelijk alle slangen moeten vervangen) en natuurlijk zaten de bougiekabels niet op de juiste volgorde. De laatste week regelmatig met SNG Barratt gebeld voor de laatste pakkingen en andere kleine onderdelen die ik niet in huis had. Maar nu zitten zelf alle stickertjes weer op de juiste plek. Het was een ontzettend leerzaam project en ik ben blij dat het nu klaar is. Ik ga komend weekend de auto goed testen en de REEE tocht rijden. Wellicht zie ik daar nog forumleden en anders ongetwijfeld bij een ander event. Noud
  21. 6 points
    Nu de samenwerkingsovereenkomst is getekend ‘het echte werk’ 👊 De eerste bijeenkomst van het kernteam begeleidt: Meerwaarde & belangen en doelen bespreken. Eerste contouren van een stappenplan. Concrete en praktische zaken. In een goede sfeer en lekker constructief met meerwaarde voor leden, JDCH, JF en dat ook nog tegelijk 🤝 Meerwaarde in Samenwerking!
  22. 6 points
    Weer eens aan de hobby geslagen. Zoals bij velen was ook mijn stuur (Stype) beschadigd en lak verdwenen na alle jaren werk. Stuur eerst ontvet, vervolgens geschuurd grof fijn fijnst. Ontvet wederom en 5 lagen geverfd vervolgens afgelakt met speciale UV lak welke het stuur netjes houd zonder te verkleuren. Zie foto's Als ik weer wat fitter ben gaat ook de bekleding gerepareerd worden. Scheurtjes vul ik op met speciale leder Fuller, opschuren en aantal maal lakken. Resultaat laat ik nog zien. Mbt stuur zie foto's Mocht iemand het niet zelf kunnen of durven wil ik dit best doen. Wel hiernaartoe komen. Stuur ongeveer na 1.5/ 2 uurtjes klaar. Kosten 40 euro aangezien ik ook verf op kleur moet bestellen uit Engeland. Gr Mark Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk
  23. 6 points
    Vandaag naar Raymond en Joke geweest in Heinkenszand (489 kilometer heen en terug) Dit om de problemen met de ruitenwissers op te laten lossen, wat een geweldige dag heb ik gehad. Na een uitgebreide rondleiding door garage en de nodige uitleg bij de diverse gereedschappen en onderdelen stapte Raymond in mijn auto en de rijtest was een feit. Uit de rijtest bleek dat de auto niet spontaan reageerde op het gaspedaal en de automaat een beetje sober schakelde. Een opgesteld werkplaatsrapport met verwachtte toekomstige reparaties is in kaart gebracht, daarna is de auto aangesloten op een diagnose / reparatieapparaat. Daaruit bleek dat een aantal openstaande recall software acties niet waren uitgevoerd, de fysieke recall veranderingen waren wel gedaan. Ook kleinere fouten werden met het systeem gedetecteerd, hierop besloot Raymond de volledige softwareversie te verwijderen en vervangen door de nieuwste. Enige tijd later was de software installatie en software reparaties geïmplementeerd om maar een woord te gebruiken, met als direct gevolg dat de ruitenwissers het weer doen zoals je mag verwachten. En wederom een rijtest...........en Raymond heeft even alle paardenkrachten uit de auto geperst ....haha echt een andere auto. Daarna naar het opgestelde werkplaatsrapport gekeken.... er was namelijk genoeg tijd over, dus de airco ververst of bijgevuld weet dat niet zo en de auto uitgelijnd. Uitlijnen was echt nodig ik had namelijk schuine kanten aan de binnenkant op voor op de banden, wat een geweldige 3 Dimensionale uit-lijnmachine. Zo snel uitlijnen heb ik niet eerder gezien, dus wederom tijd over....dan ook maar het interieurfilter vernieuwen. Inmiddels is het werkplaatsrapport gereduceerd tot (controle) actie's uit te voeren over 15 of 20 duizend kilometer. Ben ik eerder blij en opgetogen uit een garage gekomen, dacht het niet nu wel! Alles is gedaan wat blijkbaar nodig was en waar ik met een goed gevoel op terugkijk. En dit alles met een zeer grondige uitleg... of je wil of niet luisteren zal je haha
  24. 6 points
    Wij vonden het ook zeker een geslaagde dag! Bedankt Raymond en Joke voor de mooie rit en iedereen voor de gezelligheid!
  25. 6 points
    Beste forum leden. Hierbij mijn project koppakking vervangen van een s type 2.5 v6 van 2004. Ik heb deze jag met een lekke koppakking gekocht. Het was een klein lek. Geen water bij de olie of andersom, gebruikte geen water. Alleen teveel druk op het koelsysteem. Uiteindelijk besloten om toch de boel maar zelf te vervangen. Het scheelt ik ben zelf automonteur dus dat is nog wel te doen. Moet wel toegeven dit is mijn eerste jaguar v6 die ik uit elkaar haal. Leuke uitdaging maar zeer vervelend zonder hefbrug. Wat heb ik allemaal vervangen: Koppakingen Alle andere pakkingen die nodig zijn Waterpomp Thermostaat Multi riem Bougies Cilinder koppen zijn volledig gereviseerd. Dit alles kosten natuurlijk best wel wat geld, maar ja dan heb je ook wat. Heb er ongeveer 25 uur aan gesleuteld op mijn gemakje in de avond uren en de weekenden. De jag rijd weer zoals het hoort nu. Hier wat foto's van de auto en de motor. Groetjes menno
  26. 6 points
    hoi Ik heb de ZFbak van de aj16 4liter weer gebruikt,de getrag 265 moet nog eff wachten Het benzine gebeuren doet een megasquirt 1,hij loop er prachtig op Het lpg word geregeld door dampgas injectoren 3.5mm [valtek] die worden aangestuurd door een KMEdiego. De gas installatie presteert prima op vermogen, alleen stationeer ben ik nog niet tevreden,,de valtek valves maken teveel geluid [klakker geluid] De onsteking regeld ook de megasquirt ,voorlopig nog met een VAG bobine en verdeler,de origineel COPs van jaguar kunnen niet wennen aan megasquirt en veroorzaken storingen De intercooler radiator [chicociento]zit voor samen met de oliekoeler,airco,koelvloeistof radiators voor in de gril, het was millimeter werk . Alles toch een half jaar werk ,maar je word beloond, als je aan het gaspedaal komt,reageert de achteras direct met combat power
  27. 6 points
    Een druilerige donderdagochtend in oktober op een troosteloos industrieterrein in de buurt van Birmingham. Dat klinkt niet als de start van een mooie dag. Op het parkeerterrein waar ik een plekje probeer te vinden staan echter opvallend veel Jaguars geparkeerd. En Land Rovers. En als ik het gebouw binnenloop, type doorsnee industriehal, wordt het nog mooier. Direct bij binnenkomst sta ik direct oog in oog met een Jaguar XJ220. Dat gebeurt me niet elke dag. Als ik om me heen kijk zie ik diverse andere juweeltjes van ons geliefde merk, waaronder een unieke XK140 met een koetswerk van Michelotti. Verder wat Land Rovers en Range Rovers in diverse uitvoeringen. Ik sta, samen met een groepje collega klassiekertaxateurs, in de hal van het Jaguar Land Rover Classic Center. Een soort van studiereis zeg maar. Jaguar is natuurlijk een merk met een lange en mooie historie. Hierdoor is er ook altijd een grote groep liefhebbers voor het merk geweest wat erin geresulteerd heeft dat er ook altijd veel bedrijven geweest zijn die zich specialiseerden in het merk Jaguar. Ik doel daarmee op restauratiebedrijven en onderdelenleveranciers. Je klassieke Jaguar rijdend houden, of in topstaat te (laten) restaureren is dus nooit echt een probleem geweest. Toch vond Jaguar het enkele jaren geleden nodig om zelf een klassieker divisie op te zetten. In 2014 begon dit nog redelijk bescheiden als Heritage Center, waarbij met name kennis en informatie verzameld werd. Maar vanaf 2016 bieden ze als ‘Classic Works’ diensten aan als service en reparatie van klantenauto’s, verkoop van gerestaureerde exemplaren tot zelfs nieuwbouw van bijzondere modellen als de XKSS, Lightweight E-Type en de D-Type. Dit alles vanuit een 14.000m2 groot complex. En vandaag gaan de poorten voor ons open. Sinds de overname van Jaguar en Land Rover door Tata, inmiddels zo’n tien jaar geleden, opereren deze iconische merken eigenlijk als één firma. Platforms en motoren worden gedeeld, de Range Rover Velar loopt vanaf dezelfde band de fabriek uit als de F-Pace en ook de ‘Classic Works’ divisie werkt zowel aan Land Rover als Jaguar modellen. Zo kan je hier ook terecht voor een tot nieuwstaat gerestaureerde Range Rover. Voor 135.000 GBP, dat dan weer wel. In de werkplaatsen staan de modellen dan ook door elkaar heen. Op het moment van ons bezoek werd bijvoorbeeld de laatste hand gelegd aan een serie Land Rovers Defender Works V8, waarbij de 122PK sterke Diesel motor vervangen is door een 5.0L V8 met ruim 400PK. Ook hier zijn er genoeg andere partijen die dergelijke modificaties aanbieden, zoals het in Nederland gevestigde bedrijf Top Hat. Maar het kost weinig moeite om met deze bedrijven te concurreren, de 150 exemplaren waren binnen 48 uur uitverkocht. En dat voor een vanaf prijs van 150.000 GBP…. Terug naar die Jaguar XJ220. Eind jaren 80, in de hoogtijdagen van de nieuwe categorie ‘Supercars’ als de Ferrari F40, Porsche 959 en Bugatti EB110, voorgesteld aan het publiek waarbij de geplande productie van 350 exemplaren direct uitverkocht was. Toen kwam de crisis. Jaguar treuzelde lang met de daadwerkelijke productie, waarbij de beloofde V12 motor vervangen werd door een V6 Turbo motor uit een Austin Metro. Tot overmaat van ramp haalde de XJ220 ook nog eens niet de beloofde topsnelheid van 220 MPH maar bleef steken op ‘slechts’ 217 MPH. Daarmee was het echter toch nog de snelste productieauto aller tijden. Bestellingen werden afgezegd en toen de productie in 1992 eenmaal op gang kwam, kostte het Jaguar veel moeite om de exemplaren te slijten. Uiteindelijk werden er 271 exemplaren geproduceerd, waarbij de laatste pas in 1997 verkocht werd. Ver onder de aanvankelijke introductieprijs. Ook in de jaren daarna was de auto niet populair, wat mede ook veroorzaakt werd door het feit dat er geen banden leverbaar waren voor de auto. En dat is de kracht van een ‘Classics Works’ afdeling, waarbij er een grote firma achter staat. Die heeft Pirelli zover gekregen om voor elke klassieke Jaguar een passende band te produceren. En zo is er sinds 2016 weer vers rubber leverbaar voor de XJ220. Niet geheel toevallig is sindsdien ook de belangstelling voor de auto weer toegenomen en zijn de prijzen ervan aangetrokken. Ik zag tijdens mijn bezoek overigens liefst 9 exemplaren van de XJ220 staan. Naast restauratie en service van klantenauto’s, restaureren en verkopen ze ook enkele modellen onder het ‘Reborn’ programma. Voor Jaguar is dat momenteel de E-Type series 1. Jaguar zoekt hierbij zelf geschikte exemplaren over de gehele wereld en restaureert deze naar originele specificaties. Niet in opdracht van de klant maar gewoon zoals ze zelf vinden dat het hoort. En dat is bijvoorbeeld in de originele kleurstelling. De auto’s worden aangeboden voor een vaste prijs van 185.000 GBP. Wil je het anders? Dat kan ook, maar dan niet onder de ‘Reborn’ noemer. In de toekomst komen er meer ‘Reborn ‘ modellen. Zo werd de XJ12 Coupé als mogelijk volgend model genoemd. Ze zijn hiervoor in elk geval al auto’s aan het opkopen. Daar konden we ook even een kijkje nemen, de opslagruimte met ongeveer 500 auto’s. Van alles wat, ook vreemde merken. Maar ook showmodellen en prototypes, auto’s die in films gefigureerd hebben en dus auto’s die aangekocht zijn voor het Reborn programma en nu in afwachting zijn van een restauratie. Ik wel een hele dag tussen deze bijzondere collectie kunnen rondstruinen. Maar we moesten alweer door naar de volgende afdeling, waar ze zogenaamde ‘Continuation’ modellen bouwden. Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje een grijs gebied, dat opnieuw bouwen van klassiekers, wat het 'Continuation' programma inhoudt. Alsof je de Mona Lisa gaat naschilderen met de verftechnieken van nu. En deze dan in diverse musea gaat tentoonstellen…. Momenteel worden er 25 stuks van de D-Type gebouwd, precies zoals er ook al 75 stuks werden gebouwd in 1955 en 1956. Maar, zegt Jaguar, het oorspronkelijke plan was toen om er 100 te bouwen. En om de geschiedenis recht te trekken bouwen we nu de 25 ontbrekende exemplaren, waar al een chassisnummer voor gereserveerd was…. Yeah right! Men vergeet even te vertellen dat die 25 ‘missende’ exemplaren in 1957 als XKSS, de straatversie van de D-Type, verkocht werden! Tenminste, 16 stuks, want 9 ervan werden bij de fabrieksbrand in 1957 verwoest. En je raadt het nooit…. Die 9 ‘missende’ XKSS exemplaren zijn op hun beurt in 2016 en 2017 alsnog gebouwd onder dezelfde ‘Continuation’ noemer. Je kunt op deze exemplaren op een legale manier overigens geen kenteken krijgen vanwege het feit dat de auto dan aan de huidige veiligheid en milieueisen zou moeten voldoen…. Je kunt hem wel gebruiken op het circuit tijdens historische races. Maar hoort deze auto daar wel thuis? En helaas zijn er minder legale manieren te bedenken waardoor de auto toch de identiteit kan krijgen alsof het een origineel in de jaren 50 gebouwd exemplaar gaat. Vraag is dus of Jaguar hier niet een beetje te ver aan het doorslaan is. Over doorslaan gesproken: ze zijn bezig om een hele serie te bouwen van de E-Type Zero, de elektrische Jaguar E-Type die ook gebruikt werd bij de Royal Wedding eerder dit jaar.... We mochten niet overal fotograferen helaas. Wel kan je zelf ook een kijkje gaan nemen. Kijk hiervoor op de site https://www.jaguarlandroverclassic.com/ Je kunt het ook combineren met een fabrieksbezoek. Zo hebben we de productie van de F-Type kunnen aanschouwen. Ik vind het een prachtige auto, vooral als coupé. Een toekomstige klassieker. Momenteel lopen er maar 45 stuks per dag van de band dus het is ook nog eens een relatief zeldzame auto…. Mocht je ooit in de buurt van Birmingham zijn dan is een bezoek echt een aanrader!
  28. 6 points
    Helaas de rit niet kunnen meemaken maar hoorde er veel positiefs over. Het was ook in een pracht omgeving. Gisteren liep ik te kleumen tijdens een bezoek aan 's Hertogenbosch en vandaag hoogzomer. TOP. Dank aan de organisatie. Mooi getimed 😎 Leuk om veel complimenten te krijgen voor mijn niet helemaal originele 'Charcoal black' kleur met een bruine gloed maar ook een dikke compliment uitgedeeld voor de rode XKR. Wat staat die kleur dit model goed.
  29. 6 points
    Nog even langs deze weg mijn waardering voor een ieder die vaak VELE km moeten rijden om helemaal naar ons te komen voor dit soort dagen!!! ECHT heel gaaf! En.....speciale dank naar Mark en Simone die dit mogelijk hebben gemaakt om voor ons allen het forum openbaar te stellen voor een ieder op de hoogte te stellen van dit soort samenkomsten. Heel veel lof voor jullie inzet om het allemaal maar bij te houden en levend te houden zodat een ieder met de zelfde interesse op een dag als deze samen kunnen komen. Dank je wel!
  30. 6 points
    Beste enthousiastelingen, Samen met @Dies @Khrushchev @Mika Kindt, Steven (de zoon van @Noud) en nog twee niet-forummers heb ik het idee opgevat om jonge Jaguar-rijders (laten we zeggen onder de 27 ongeveer) bij elkaar te brengen. Vanuit mijn omgeving krijg ik vaak de vraag wat ik toch moet met zo'n ouwelullenbak, maar er zijn met mij veel andere jongeren die enorm gepassioneerd zijn over dit prachtige merk. Het plan is om in het voorjaar ergens in het midden van het land bij elkaar te komen, een beetje te ouwehoeren over ons oud ijzer en wellicht nog een ritje te maken. Als dit succesvol blijkt te zijn, willen we dit uiteraard vaker gaan doen. Dus ben jij jong, rij je Jaguar of rijdt één van je ouders Jaguar; laat het hieronder weten en we houden je op de hoogte van onze plannen. Mocht je iemand in je omgeving hebben waarvan je denkt dat hem of haar dit iets lijkt dan is diegene ook van harte welkom. Groet, Victor Steven Dies Gerrie Mika Nick Max
  31. 6 points
    Even nog een sfeerbeeld van onze Zeeland Tour op 09 Juli : https://myalbum.com/album/kJ1AP5unnkhX Was dit een beetje uit het oog verloren ... Tijdens het oldtimerseizoen rijden we van hot naar her voor allerlei manifestaties in binnen- en buitenland. Greetz, Luc Mouton lumo1@telenet.be
  32. 6 points
    Ja de HAN. Mis Han zijn bijdragen ook, en die van haddock, Harro, en nog een paar.
  33. 5 points
  34. 5 points
    Vandaag een flink stuk gereden, ook op de snelweg. Op het gemakje natuurlijk. Als de motor een paar keer goed heet geweest is dan de olie en filter weer verversen, ik doe verder geen toevoegingen bij de olie, goede olie moet voldoende zijn, Iedereen weer bedankt voor de reacties en groeten ! Wilfred
  35. 5 points
    Ik heb vrij lang gewacht om van deze grote reparatie een verslag te maken op het Forum. Vraag mij niet waarom maar misschien lag het toch aan het tijdsbestek. Wat was er aan de hand. Nou de Daimler Super V8 had een doorgeblazen koppakking. Toen ik de melding “Beperkte trekkracht” kreeg en uit één van de uitlaten stoom kwam heb ik de Daimler bij thuiskomst direct in de garage geparkeerd. De reparatie zou mijn zoon gaan doen nadat hij had aangegeven dat hij dit per se zelf wilde gaan doen. Na het verwijderen van alle bougies zag hij direct bij één cilinder koelvloeistof. Bij de compressietest bleek dat de cilinder met koelvloeistof uiteraard behoorlijk afweek in tegenstelling tot de overige cilinders welke niet of nauwelijks verschilden. Om elk detail van deze grote reparatie stap voor stap uitvoerig te beschrijven zoals het demonteren van het complete gasklephuis, de supercharger, de krukaspoelie (bout poelie zat uiteraard behoorlijk vast), de gehele distributie, het gebruik van speciaal gereedschap, het lichten van de nokkenassen, de cilinderkoppen en weer opbouwen van de motor zou je een lang en gedetailleerd verhaal van kunnen maken maar dan zou ik nog wel even bezig zijn. Ik heb uiteraard wel vanaf het begin tot het einde van deze reparatie foto’s gemaakt voor mijn “archief” zoals ik altijd foto’s maak van elke reparatie van mijn auto’s. Ik zal mij daarom beperken tot het plaatsen van diverse (uiteraard niet alle) foto’s en filmpjes op het Forum. Omdat in beide garages de ruimte ontbrak voor de opslag van al deze onderdelen heb ik nagenoeg alles op de zolder van mijn huis opgeslagen. Alleen de nokkenassen, lagers, distributiekettingen, geleiders, spanners en tandwielen heb ik in de kofferbak op volgorde weggelegd. Makkelijk en overzichtelijk. Mijn zoon zag direct na demontage van de kleppendeksels en het aluminium deksel van het distributiehuis dat de complete kettingmodificatie in het verleden uiteraard was gedaan en het geheel zag zoals verwacht uitstekend uit. Omdat natuurlijk ook de supercharger was verwijderd heb ik deze gelijk voorzien van nieuwe olie met een nieuwe afdichtring omdat de oude ring verhard was. De olie was behoorlijk donkergekleurd en misschien was dit toch niet voor zijn tijd. Tevens hebben wij de afdichtring van het gasklephuis waar de onderdrukslang voor de rembekrachtiging in vastgeklikt zit vernieuwd omdat deze ring ook verhard was, een bekend probleem bij de X308 waardoor de motor slecht gaat lopen door valse lucht. Tussen de bedrijven door hebben wij ook nog de 22 jaar oude elektrische waterpomp voor de intercoolers vernieuwd. Deze nieuwe pomp heeft ten opzichte van de bestaande pomp 30% meer capaciteit. Alleen qua elektrische aansluiting en ophanging moest de nieuwe pomp aangepast worden aan de bestaande pomp. Mijn zoon zei voor aanvang van deze klus dat hij beide koppen wilde lichten en niet alleen de kop welke doorgeblazen was. Alles lag toch open dus waarom niet. En dat was maar goed ook want de koppakking van de tweede cilinderbank zag er ook bijzonder slecht uit en ik hoefde alleen maar te wachten tot ook deze pakking in zeer korte tijd zou begeven. Bij de inspectie van de beide cilinderkoppen bleek dat de koppen niet kromgetrokken waren. Dit was goed te controleren met een stalen rij. Hierbij moet niet alleen recht over het midden van de cilinderkop gemeten worden maar ook tweemaal diagonaal en hetzelfde geldt ook voor het onderblok. Volgens de fabrieksgegevens was er een maximale tolerantie van 0,125 millimeter voor de koppen en het onderblok. Een voelermaatje van 0,05 millimeter ging er bij de cilinderkoppen net doorheen. Bij het rechter onderblok was de tolerantie niet te meten aangezien het kleinste voelermaatje wat ik heb 0,02 millimeter is. Het linker onderblok had een tolerantie van maximaal 0,04 millimeter. Omdat de koppakkingen er heel slecht uitzagen en bij dit type motor deze problemen vaker zouden voordoen hebben mijn zoon en ik uiteindelijk besloten andere pakkingen te gaan gebruiken. Het is een upgrade van de oude composiet pakking en heet MLS-koppakking. Deze pakking is echter geheel van staal en bestaat uit meerdere lagen metaal. Bij de oude composiet pakking zie je duidelijk dat de vuur/brandring op de pakkingen van de rechter- en linker bank naar binnen gebogen zijn en bij één cilinder een doorslag naar het koelwaterkanaal. Dat was de oorzaak van de doorgeblazen koppakking. Dit probleem met de vuur/brandring zal niet gebeuren bij een stalen pakking. Omdat wij deze MLS-pakkingen gingen gebruiken moest wel het oppervlak van de beide cilinderkoppen en onderblok spiegelglad zijn. Zoals eerder vermeld was de tolerantie minimaal maar als je alles van dichtbij bekeek zag je behoorlijk veel lichte beschadigingen op de koppen en dat heeft ons doen besluiten om deze toch te laten vlakken. Voordat de koppen werden gevlakt heb ik eerst alle water- en oliekanalen dichtgemaakt. Bij het vlakken mochten wij uiteraard aanwezig zijn en het was heel interessant om te zien hoe dit in zijn werk ging. Het vlakken zou ruim anderhalf uur gaan duren maar de meeste tijd ging niet zitten in het vlakken zelf maar aan het inspannen van de koppen en afstellen van de roterende beitel. In eerste instantie werden de cilinderkoppen meerdere malen grof afgevlakt waarbij de beitel met een redelijke snelheid over de koppen bewoog. Hierna werden de cilinderkoppen fijn gevlakt waarbij de beitel nu zeer langzaam maar wel met dezelfde snelheid over de koppen bewoog en hierdoor verdween de overige lichte beschadigingen/oneffenheden als sneeuw voor de zon. Na het vlakken hebben wij de koppen weer gecontroleerd en de tolerantie was nu niet meer te meten. Het onderblok is uiteraard niet gevlakt gezien de goede staat en tolerantie. Ik had wel het onderblok vooraf met een pakkingschraper behandeld en hierna heb ik de koppen (na het vlakken) en ook weer het onderblok verder behandeld met Belgom aluminium poets. Door deze behandeling werden de koppen en onderblok spiegelglad en verdween ook de overgebleven aanslag op het onderblok. Wij hebben niet alleen de cilinderkoppakkingen vernieuwd maar ook ALLE overige pakkingen w.o. de bougie afdichtrubbers, diverse O-ringen in de koelwaterleidingen en krukaspoelie, de krukaskeerring, de bout van de krukaspoelie, de gemodificeerde bouten van de cilinderkoppen en zoals gebruikelijk moesten deze bouten uiteraard vastgezet worden met het voorgeschreven aanhaalmoment volgens de fabrieksspecificaties en dat geldt natuurlijk ook voor de overige bouten en moeren. Als laatste zijn ook nog de acht moeren en enkele roestvrijstalen M8 bouten met torx koppen van de katalysatoren naar de uitlaatspruitstukken vernieuwd. Nadat de motor weer was opgebouwd en het koelsysteem voorlopig met nieuwe koelvloeistof was bijgevuld werd de motor voor de eerste keer gestart. Voor mij was dit een heel spannend moment maar de motor sloeg DIRECT aan zonder bijgeluiden. Hierna heeft mijn zoon het koelsysteem ontlucht volgens de procedure van de fabriek (zeer belangrijk) en is de olie ververst met uiteraard een nieuw oliefilter. Inmiddels rij ik al enkele dagen met de “Dame” waarbij de eerste tijden uiteraard met gepaste snelheid gereden moet worden (wel met een big smile natuurlijk) maar de toekomst zal toch moeten uitwijzen of de keuze van de MLS-koppakking de juiste is geweest. Zo niet dan begint het verhaal weer………...... ABC_5760.mp4 ABC_5761.mp4 ABC_5762.mp4 ABC_5763.mp4 ABC_5788.mp4
  36. 5 points
    Dus nu dan de linkse kant onder het mes (haakse lijpert) te beginnen met het scherm achter: Daarna doorgeschoven naar linksvoor: Alles doorgelast, rx5, carrosseriekit, rx10=geconserveerd. Alles weer in elkaar en rijden. Strakzetten en spuiten buitendorpel volgt later als de temperatuur beter is en wellicht laat ik het een ander wel doen. Vervolgens de deurvanger gefixed wat al een half jaar een dikke irritatie was. De deurvanger zelf was ook kapot, maar heb ik opgelast ipv vervangen. Voor kapotte plaatwerk van de deur heb plaatjes gebruikt, zoals anderen ook hebben gedaan. Deurpaneel lag er toch af dus nieuwe Kickers speaker gemonteerd. Rechtsvoor is de speaker ook naar de los ballos dus die volgt snel. Dat was m wel weer even...hoop ik.
  37. 5 points
    Zo, da's alweer een tijd geleden dat ik wat in mijn eigen topic gepost heb. De reden is dan ook heel simpel: er valt niets te posten omdat de auto buitengewoon saai is. Nu, is dat niet helemaal waar want ik heb nog steeds een to-do lijstje. Maar dit jaar heb ik het simpelweg uitermate druk gehad. Zelfs het buitenschilderwerk aan mijn huis is er bij ingeschoten.☹️ Maar... eindelijk is er weer wat gebeurd: de auto heeft nieuwe APK. Zonder opmerkingen. Ehh….. Dat is niet helemaal waar. Toen ik de auto ophaalde kreeg ik van de keurmeester complimenten over de algehele staat van de auto. Met als kers op de pudding dat 'aan hoe de auto rijdt helemaal niet te merken is dat hij al zo oud is."😎 Dus om dat te vieren twee plaatjes die ik vorige week geschoten heb:
  38. 5 points
    De carrossier was niet gelukkig met de fabriekskwaliteit lak op de staande delen en besloot daarom de in-één-keer-goed-route te nemen: álle lak eraf! Een goede beslissing, anders was het speldeknopgaatje midden op het linker deurpaneel pas boven water gekomen als het verder was gegroeid... 😬 Dat gaatje was vooralsnog de enige roestverrassing: de rotte plek linksonder de voorruit bleek veel kleiner te zijn dan gevreesd en behalve wat steenslagroest op de rand van de motorkap is er tot nu toe niets gevonden. De achterruit moet er nog uit: daar zit wat roest in de rechteronderhoek dat ook laswerk vergt, en met een beetje geluk is dat alles. Ik weet het: dit is niet in lijn met de reputatie van jarentachtigjags, maar daar hoor je me niet over klagen!
  39. 5 points
    Hallo hier de foto s van de 420G en bij de auto zitten zelfs de originele garantie bewijzen en alle boekjes.grt
  40. 5 points
    Het goede nieuws is ... Ook de Century Double Six mag zich prijswinnaar noemen. Gisteren wederom de tweede prijs behaald op het JDCH Concours d'Elegance 2019. Volgens de keurmeesters: opmerkelijk goed plaatwerk en perfect draaiende motor met complimenten aan Classic & Ko 'Een hele mooie auto', goed verzorgd en compleet gedocumenteerd met complimenten aan mij. De keurmeesters benutte ook de documentatie om uitsluitsel te hebben over de Century specificaties. En het wordt altijd gewaardeerd dat de onderhoudshistorie weer op orde is.
  41. 5 points
    Hallo, Was al een tijdje op zoek naar een super v8 zwart met crème leer bj 2003 (interessant voor de zakelijke rijder) en heb er een gevonden en een maand of 2 geleden gekocht . Nu vind ik de looks van een 358 mooier dan een 350 dus toch maar een ombouw setje op de kop getikt . Er moest redelijk wat gespoten worden , heb meteen de bekende plekjes aangepakt , en de auto ziet er weer top uit . Gr Bert
  42. 5 points
    Inmiddels is het idee ook in bredere kring binnen de JDCH besproken en enthousiast onthaald. Aldus het bericht dat ik er vanochtend over kreeg. We gaan begin juli weer wat verder op deze mogelijke samenwerking in. Dus wordt vervolgd.
  43. 5 points
    Ik zie het nu pas voorbij komen.....Maar het is een kleine moeite voor mij voor iets waar ik toch wel bijna dagelijks vertoef voor info en vermaak. En dat voor ± 0,08 euro per dag 😉
  44. 5 points
    Wij hebben er ook eg veel zin in. Ik ga begin volgend week de details en de route verklappen! Hopende op mooi weer....
  45. 5 points
    ff een update'tje oud nog een body coating erop en dan moet het oké zijn. nieuw
  46. 5 points
    Ik ben erg blij met de positieve reacties en mooie foto's Deze meeting laat een erg goed gevoel achter, hoewel er natuurlijk altijd verbeterpunten zijn. Dat onze Jaguar doctor Raymond niet kon is erg jammer, maar alle begrip voor hem. Dat onze poetsman niet kwam opdagen, ook erg jammer. Ter plekke kunnen we daar helaas niks aan doen. De regie rond de bqq was nu weer wat minder, lijkt of dat om het jaar wat mis gaat, maar soit. Iedereen heeft genoeg gegeten uiteindelijk, hoop ik. Op zo'n dag realiseer je wel het gemis van sommige leden. Zo mochten we vorig jaar op 4 juni voor de laatste keer PaulusP ontvangen die helaas kort na de 2017 meeting is overleden op 28 juli. Die man mis ik echt, maar zal hem nooit vergeten.. Het was al met al een mooie dag mensen! Door jullie deelname gaan we het volgend jaar zeker overdoen en als je leuke suggesties hebt, aarzel dan niet ze met ons te delen. Dank aan iedereen die er was 🤙
  47. 5 points
    Het blijft een prachtige locatie. En met dat schitterende weer erbij kan het natuurlijk helemaal niet stuk! Hieronder nog wat fotootjes....
  48. 5 points
  49. 5 points
    Veerelementen en randapparatuur. De veerelementen onder de XJ 350 kennen een aantal aandachtspunten, Gemiddeld vanaf 150.000 km dient er aandacht aan besteed te worden, Voorkomende tekortkomingen en de diagnose er van, "Rollend" rijgedrag aan de voorzijde van het voertuig, "wippend" rijgedrag en loskomen uit de vering aan de achterzijde, zeg maar als je een rukje aan het stuur geeft krijg je een idee dat de auto niet geheel ongevaarlijk reageert.. Dit geeft een onveilig gevoel van rijden en is ook merkbaar als je over opgeschilderde "blokken" op snelwegen rijd, het lijkt alsof je stuur werkelijk alles doorgeeft. Het algemeen rijgedrag is dan ook van onzekere aard. Eerste diagnose is als volgt, - De druk in de vering verlagen (kan alleen met een juiste computer) De uitlijning controleren, let wel UITLIJNEN DIENT MET DRAAIENDE MOTOR TE GEBEUREN....(!) Doe je dit niet dan verlaagd de auto zijn verdruk en veranderd de stuurgeometrie (!) Na deze ingreep en controle een proefrit maken en kijken of het gedrag beter is, ......ja? Veerelementen zijn dan versleten en dienen vervangen te worden. Gemiddeld kan na deze ingreep/behandeling nog 20k gereden worden maar wel wetende dat de veerelementen aan vervanging toe zijn. Net als "gewone"schokdempers bestaat het veerelement uit diverse componenten, waaronder een schokdemper en een hoogteregeling, Dit systeem word bestuurd en gecontroleerd door de veercomputer.... Alle veerelementen zijn uitgevoerd met CATS en derhalve instelbaar in hoogte en veerdruk. Naar mate de veerelementen verouderen komen er defecten in het regelgedeelte van de schokdemping. Het vervelende is dat de veerelementen onderling gaan verschillen te opzichte van elkaar en er een vertekend veerbeeld ontstaat, zeg maar tussen links en rechts een soort "wiegend"gevoel bij inveren van de veerlementen. dat is dus ook de reden dat je er NOOIT verstandig aan doet om 1 veerpoot te vervangen bij defect, je zal meteen doordat je een nieuwe plaatst verschil ondervinden van een vertekend veerbeeld en dat heeft op de volledige auto effect (!) Dus ALTIJD 2 stuks en ALTIJD de originele, ik weet dat het verleidelijk is om voor veel minder geld een intimidatie aan te schaffen, maar...het gaat je niet helpen. Dus we weten nu..... Defect van 1 veerelement (veerpoot) geeft het volgende beeld, - "wiegend" gedrag tijdens veerwerking, - "scheef" zakken van het voertuig na een dag staan. - Algeheel verandering in veerwerking over de gehele auto, - Extra bandenslijtage en stuurverandering van de auto omdat de stuurgeometrie verstoort word, - Afkeur in Belgie voor de inspectie...(wij hebben geen schokbrekertestbank verplichting voor APK in Nederland) Randapparatuur Veerpomp en ontlastingsventiel, De veerpomp geeft het veersysteem de benodigde druk om te kunnen functioneren, Laat de auto op hoogte brengen, Voorziet het complete veersysteem van mogelijkheid tot ontlasting indien nodig d.m.v. een ventiel Wat te verwachten en wat te doen? - Na een bepaalde tijd, geheel afhankelijk van diverse omstandigheden komt er een probleem met de veerpomp, - Dit uit zich in het disfunctioneren van het gehele veersysteem, - Het niet op juiste of geheel niet op hoogte komen van het voertuig, - Onvoldoende druk in het schokbrekergedeelte met defect in veerelementen tot gevolg, Oplossing... Ik weet dat er revisiekitjes te koop zijn op E-Bay bespaar je de moeite.... Wat dan wel? EERST een gedegen diagnose over het defect of tekortkoming in de veerpomp. Voor zelfdiagnose is de volgend een juiste, - start de auto en luister met het raam open of je na een bepaalde tijd een ppssttt geluid hoort, dit betekend dat de veercomponenten onder druk staan en de computer opdracht geeft om de druk om te leiden, dit gaat gepaard met dat sissende geluid aan de bestuurderszijde. Duurt dit te lang of komt in zijn geheel niet? Diagnose stellen.... Als de diagnose gesteld is dat de veerpomp de boosdoener is dan is complete vervanging de beste manier waarom? De pomp is opgebouwd uit meerdere componenten, - De elektromotor, - Filter voor aanzuigen, - Ontlastingsventiel, - Nippel en drukleiding. Alle componenten zijn slijtage-onderhevig en alle componenten dienen vervangen te worden of het volgende dient zich vrijwel direct aan. Het is best even werk om de pomp te vervangen en de vering in te leren, dus dat is het beste om direct goed te doen. Hoogteregelaars De hoogte word doorgegeven aan de ECU door middel van hoogteregelaars, de oudere modellen hebben er 1 per as , de nieuwe 2 per as. Onderhoud aan de regelaars is aan te raden elke max. 50.000 km. Wat houd dat in? - Trek de verbinding van de regelaar los en kijk of alles zeer licht beweegbaar is, Zo niet, smeer deze dan.... - Meet middels de computer de regelaars op hun werking, dit alleen bij verdenking van een defect. Indien vast of onwerkelijke meting...vervangen! Veer ECU (regelapparaat) - Van tijd tot tijd komen we een defecte ECU of aceleratiemeter tegen Deze meting en diagnose behoeft in zijn geheel tot de garage, het is TE ingewikkeld om zelf te doen. Diagnose van een defecte ECU of regelcomponent(en) zijn... Melding "luchtvering defect"of niet verhogen van de vering in bedrijfstoestand. Niet te vergelijken met andere oorzaken, Zodoende altijd diagnose laten doen. CAN netwerk Het denkvermogen van de auto word getransporteerd door o.a het CAN netwerk. In hele zeldzame gevallen zien we defecte bedrading en connectoren. Diagnosestelling behoeft ook hier in zijn geheel aan de garage vanwege het complexe er van. Drukvat De druk word opgeslagen in het drukvat achterin de auto onder het reservewiel Geen bekende problemen met het vat, evt. met een lekke nippel, maar verwaarloosbaar. Solinoideblok Eveneens achter in de auto zit het verdeelventielblok, het zgn solinoideblok. Storingsgevoelig in kleppen die lekken en defecte verbindingen Tevens geheel disfunctioneren van het geheel. Niet echt een veel voorkomend probleem, maar het komt voor. Makkelijke zelfdiagnose doen door op zoek te gaan met een spuitbus zeepsop voor evt. lekkage, Elektronica meten en beoordelen is een stap verder.
  50. 5 points
    Aanstaande vrijdag mag mijn serie 1 als trouw auto rijden voor de Neef van mijn vriendin, de trouwlocatie is het onlangs restaureerde Kasteel van ruurlo. voor deze gelegenheid uiteraard de Serie I even mooi laten op poetsen, en wat een resultaat. Echt prachtig geworden
×
×
  • Create New...