Er blijven meerdere liters achter in de koppelomvormer als je het carter aftapt, die krijg je er alleen met kunst- en vliegwerk (of een dedicated flush-apparaat uit).
De makkelijkste en minst risicovolle 'truc' is om te doen als de homeopathen: verdunnen!
Dat is niet zo effectief als een flush, maar wel vriendelijker voor het budget én beter dan alleen het cartervolume aan vloeistof te vervangen.
Hoe doe je dat?
Simpel: zorg dat je een X aantal keer meer ATF koopt dan er in één keer in past (de door jou genoemde 3-4 liter is normaal voor de ZF 4-bak). Tap het carter van de versnellingsbak af, zet de aftapplug terug en vul vloeistof bij. Hiermee heb je ongeveer 50% van de vloeistof vervangen.
Laat hierna de motor even draaien en haal de J-gate door z'n verschillende posities om de boel goed te mengen
Als je dit proces herhaalt zit je op ongeveer 75% schone vloeistof, bij een derde keer aftappen-bijvullen ga je naar 87-ish procent, etcetera.
Of het nodig is om zo veel mogelijk vloeistof te vervangen kan je zelf enigszins beoordelen door een beetje ATF af te tappen: donkere/verbrand ruikende vloeistof is niet goed; hoe helderder en roder de vloeistof is, hoe lager de urgentie om meer dan alleen het cartervolume te vervangen...