Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 09/23/2021 in all areas

  1. Mijn eerste Jaguar was een XJ40. Heb ik enorm veel plezier van gehad. Wat roestproblemen die ik grondig heb laten aanpakken. Regelmatig wat storingen maar allemaal prima op te lossen en dat maakte de hobby leuk. Auto verkocht aan formumlid Max Traas en die heeft er ook nog jaren plezier van gehad. Heerlijke auto. Goed zoeken en je tijd nemen tot je het geschikte exemplaar gevonden hebt. Een 'goede' XJ 40 is tegenwoordig niet echt goedkoop meer. Ze zijn dus wel degelijk iets waard. Fantastische auto !!!
    2 points
  2. Beste Jaguar forum leden, Ik ben helemaal 'nieuw' op jullie forum. Maar wel al heel lang Jaguar enthousiast. Ik overweeg een mooie XJ40 aan te schaffen met niet veel kilometers. Nou roepen veel automensen uit mijn omgeving "niet doen, zijn niets waard, altijd problemen". Maar is dat zo? Ik heb een aantal jaren een MKII gereden, heerlijk en zonder problemen. Kunnen jullie mij helpen, adviseren over een XJ40 met ruim 100.000 km? Beste groet en dank, Jaap Sanders
    1 point
  3. 1 point
  4. Die heeft eerder minder dan meer aandachtspunten: geen elektronica voor de versnellingsbak, zoals bij de 4.0 en 6.0, bijvoorbeeld. Ook minder kans op een roestend motorschot en gammele zekeringkasten dan bij modellen uit '93-94... Roest: onderzijde zijschermen voor uiteindes dorpels, met name voorzijde bodemplaat: til de matten én de daaronder liggende rubbers op aan zowel chauffeurs- als passagierskant; langs de zijkant en helemaal voorin roest de bodem graag... rondom krikpunten voorste subframe (want die is met schuim gevuld...) bovenzijde wielkasten: vanuit de motorruimte goed te zien, rond de kunststof 'pluggen' die de modderkuipen uit de wielkast op hun plek houden onderranden voor- en achterruit onderrand kofferdeksel Probeer op zo slecht mogelijk wegdek proef te rijden op zoek naar rammels en gebonk: zoals ik al schreef is de voorwielophanging slijtgevoelig. Dit kan variëren van een vijf-minuten-en-een-paar-euro-klusje zoals de bovenste schokdemperrubbers tot serieus sleutelwerk zoals wishbonerubbers en 'veemounts' (de dempers tussen subframe en chassis). Ook wil de demper van de versnellingsbak graag slijten: hoor je gebonk grofweg onder de voorstoelen dan weet je waar je moet zoeken... Kijk of de achterophanging nog zelfnivellerend ('SLS' noemde Jaguar dat) is, of conventionele veren/dempers heeft. SLS herken je aan dempers die er coilover-achtig uit zien, en een eigen hydrauliekleidinkje hebben. Als de auto al 'normaal geveerd' is: niks aan de hand, is-ie nog van SLS voorzien, dan is het belangrijk te weten dat SLS-onderdelen zo goed als onverkrijgbaar én buitengewoon kostbaar zijn. Veel XJ40's zijn al omgebouwd naar reguliere veren/dempers, het zou goed kunnen dat dat ook voor dit exemplaar geldt... Check werking van de remmen grondig: let op trillen bij remmen (kan duiden op slijtage ophanging, kromme schijven of niet meer helemaal frisse remklauwen) en maak een noodstop om de ABS te testen. Jaguar gebruikte een nogal 'typisch' systeem voor rembekrachtiging/ABS-activering: middels een drukbol en elektropomp, in plaats van de meer gangbare vacuümbekrachtiging. De werking kan je enigszins checken door vaak achter elkaar te remmen; als je merkt dat je dan remkracht verliest, is er iets in die combinatie drukbol-pomp niet meer jofel.
    1 point
  5. Ik zeg, indien niet teveel roest, gewoon doen. Ze worden iedere dag mooier in mijn ogen, dus meer waard. (zoals met veel oude auto's) Wel goed als je zelf kunt sleutelen.. Slechts 100000Km op een XJ40 in goede staat zou heel bijzonder zijn!
    1 point
  6. Dank jullie wel voor de snelle reacties. Er is netjes steeds 'tijdig' aantoonbaar onderhoud uitgevoerd door vorige eigenaar. Het is een XJ6 3.2 uit 1992. Ben benieuwd wat hier de specifieke aandachtspunten voor zijn. Dan kan ik daar extra op letten. Alvast bedankt!
    1 point
  7. je moet je kabels er inderdaad uithalen en flink op en neer bewegen met wd40, net zolang laten weken/schoonmaken totdat er geen vuil meer uitkomt, dan de kabels met lithiumspuitvet (ook van WD40 of eurol) inspuiten, dan zouden ze soepel moeten zijn.
    1 point
  8. Bij een XJ40 met zó weinig (aantoonbare?) kilometers zou ik primair naar roest kijken. Daarnaast ALLE elektronische features testen, met speciale aandacht voor de climate control. Als ‘t even kan de auto bekijken op een brug: vooral de voorwielophanging is slijtagegevoelig en een dure klus om uit te besteden. Welk bouwjaar en motorisering heeft de XJ40 die je op het oog hebt? Er zitten nogal wat verschillen tussen de bouwjaren onderling, met elk zo hun betere/zwakkere punten. En qua waarde: XJ40’s zijn de bodem van de prijscurve voorbij. Goede exemplaren beginnen langzaam in prijs toe te nemen…
    1 point
  9. Welkom op het forum Jaap! En ik kan je alvast een geheim verklappen: ook oudere BMW's, Mercedessen, Audi's etc moet je niet aan beginnen. Zijn niets waard, altijd problemen . Effe serieus: het gaat niet zo zeer om de leeftijd van de auto, meer om hoe vorige eigenaren er mee omgesprongen zijn en hoe serieus ze het onderhoud hebben verzorgd. In zijn algemeenheid: tref je een goedkope auto aan dan krijg je waarschijnlijk te maken met achterstalig onderhoud, bij duurdere exemplaren is dat vaak wat beter op orde. Gebruik de zoekfunctie van het forum eens, dan komen er genoeg topics met aankooptips bovendrijven: LINK LINK LINK LINK Succes met de zoektocht!
    1 point
×
×
  • Create New...