Ga naar inhoud

Erelijst


Populaire inhoud

Toont de inhoud met de hoogste reputatie sinds 11/15/2018 in alle zones

  1. 4 punten
    Bij deze nog wat foto’s van de technische dag. Jeroen
  2. 4 punten
    Een druilerige donderdagochtend in oktober op een troosteloos industrieterrein in de buurt van Birmingham. Dat klinkt niet als de start van een mooie dag. Op het parkeerterrein waar ik een plekje probeer te vinden staan echter opvallend veel Jaguars geparkeerd. En Land Rovers. En als ik het gebouw binnenloop, type doorsnee industriehal, wordt het nog mooier. Direct bij binnenkomst sta ik direct oog in oog met een Jaguar XJ220. Dat gebeurt me niet elke dag. Als ik om me heen kijk zie ik diverse andere juweeltjes van ons geliefde merk, waaronder een unieke XK140 met een koetswerk van Michelotti. Verder wat Land Rovers en Range Rovers in diverse uitvoeringen. Ik sta, samen met een groepje collega klassiekertaxateurs, in de hal van het Jaguar Land Rover Classic Center. Een soort van studiereis zeg maar. Jaguar is natuurlijk een merk met een lange en mooie historie. Hierdoor is er ook altijd een grote groep liefhebbers voor het merk geweest wat erin geresulteerd heeft dat er ook altijd veel bedrijven geweest zijn die zich specialiseerden in het merk Jaguar. Ik doel daarmee op restauratiebedrijven en onderdelenleveranciers. Je klassieke Jaguar rijdend houden, of in topstaat te (laten) restaureren is dus nooit echt een probleem geweest. Toch vond Jaguar het enkele jaren geleden nodig om zelf een klassieker divisie op te zetten. In 2014 begon dit nog redelijk bescheiden als Heritage Center, waarbij met name kennis en informatie verzameld werd. Maar vanaf 2016 bieden ze als ‘Classic Works’ diensten aan als service en reparatie van klantenauto’s, verkoop van gerestaureerde exemplaren tot zelfs nieuwbouw van bijzondere modellen als de XKSS, Lightweight E-Type en de D-Type. Dit alles vanuit een 14.000m2 groot complex. En vandaag gaan de poorten voor ons open. Sinds de overname van Jaguar en Land Rover door Tata, inmiddels zo’n tien jaar geleden, opereren deze iconische merken eigenlijk als één firma. Platforms en motoren worden gedeeld, de Range Rover Velar loopt vanaf dezelfde band de fabriek uit als de F-Pace en ook de ‘Classic Works’ divisie werkt zowel aan Land Rover als Jaguar modellen. Zo kan je hier ook terecht voor een tot nieuwstaat gerestaureerde Range Rover. Voor 135.000 GBP, dat dan weer wel. In de werkplaatsen staan de modellen dan ook door elkaar heen. Op het moment van ons bezoek werd bijvoorbeeld de laatste hand gelegd aan een serie Land Rovers Defender Works V8, waarbij de 122PK sterke Diesel motor vervangen is door een 5.0L V8 met ruim 400PK. Ook hier zijn er genoeg andere partijen die dergelijke modificaties aanbieden, zoals het in Nederland gevestigde bedrijf Top Hat. Maar het kost weinig moeite om met deze bedrijven te concurreren, de 150 exemplaren waren binnen 48 uur uitverkocht. En dat voor een vanaf prijs van 150.000 GBP…. Terug naar die Jaguar XJ220. Eind jaren 80, in de hoogtijdagen van de nieuwe categorie ‘Supercars’ als de Ferrari F40, Porsche 959 en Bugatti EB110, voorgesteld aan het publiek waarbij de geplande productie van 350 exemplaren direct uitverkocht was. Toen kwam de crisis. Jaguar treuzelde lang met de daadwerkelijke productie, waarbij de beloofde V12 motor vervangen werd door een V6 Turbo motor uit een Austin Metro. Tot overmaat van ramp haalde de XJ220 ook nog eens niet de beloofde topsnelheid van 220 MPH maar bleef steken op ‘slechts’ 217 MPH. Daarmee was het echter toch nog de snelste productieauto aller tijden. Bestellingen werden afgezegd en toen de productie in 1992 eenmaal op gang kwam, kostte het Jaguar veel moeite om de exemplaren te slijten. Uiteindelijk werden er 271 exemplaren geproduceerd, waarbij de laatste pas in 1997 verkocht werd. Ver onder de aanvankelijke introductieprijs. Ook in de jaren daarna was de auto niet populair, wat mede ook veroorzaakt werd door het feit dat er geen banden leverbaar waren voor de auto. En dat is de kracht van een ‘Classics Works’ afdeling, waarbij er een grote firma achter staat. Die heeft Pirelli zover gekregen om voor elke klassieke Jaguar een passende band te produceren. En zo is er sinds 2016 weer vers rubber leverbaar voor de XJ220. Niet geheel toevallig is sindsdien ook de belangstelling voor de auto weer toegenomen en zijn de prijzen ervan aangetrokken. Ik zag tijdens mijn bezoek overigens liefst 9 exemplaren van de XJ220 staan. Naast restauratie en service van klantenauto’s, restaureren en verkopen ze ook enkele modellen onder het ‘Reborn’ programma. Voor Jaguar is dat momenteel de E-Type series 1. Jaguar zoekt hierbij zelf geschikte exemplaren over de gehele wereld en restaureert deze naar originele specificaties. Niet in opdracht van de klant maar gewoon zoals ze zelf vinden dat het hoort. En dat is bijvoorbeeld in de originele kleurstelling. De auto’s worden aangeboden voor een vaste prijs van 185.000 GBP. Wil je het anders? Dat kan ook, maar dan niet onder de ‘Reborn’ noemer. In de toekomst komen er meer ‘Reborn ‘ modellen. Zo werd de XJ12 Coupé als mogelijk volgend model genoemd. Ze zijn hiervoor in elk geval al auto’s aan het opkopen. Daar konden we ook even een kijkje nemen, de opslagruimte met ongeveer 500 auto’s. Van alles wat, ook vreemde merken. Maar ook showmodellen en prototypes, auto’s die in films gefigureerd hebben en dus auto’s die aangekocht zijn voor het Reborn programma en nu in afwachting zijn van een restauratie. Ik wel een hele dag tussen deze bijzondere collectie kunnen rondstruinen. Maar we moesten alweer door naar de volgende afdeling, waar ze zogenaamde ‘Continuation’ modellen bouwden. Eerlijk gezegd vind ik dit een beetje een grijs gebied, dat opnieuw bouwen van klassiekers, wat het 'Continuation' programma inhoudt. Alsof je de Mona Lisa gaat naschilderen met de verftechnieken van nu. En deze dan in diverse musea gaat tentoonstellen…. Momenteel worden er 25 stuks van de D-Type gebouwd, precies zoals er ook al 75 stuks werden gebouwd in 1955 en 1956. Maar, zegt Jaguar, het oorspronkelijke plan was toen om er 100 te bouwen. En om de geschiedenis recht te trekken bouwen we nu de 25 ontbrekende exemplaren, waar al een chassisnummer voor gereserveerd was…. Yeah right! Men vergeet even te vertellen dat die 25 ‘missende’ exemplaren in 1957 als XKSS, de straatversie van de D-Type, verkocht werden! Tenminste, 16 stuks, want 9 ervan werden bij de fabrieksbrand in 1957 verwoest. En je raadt het nooit…. Die 9 ‘missende’ XKSS exemplaren zijn op hun beurt in 2016 en 2017 alsnog gebouwd onder dezelfde ‘Continuation’ noemer. Je kunt op deze exemplaren op een legale manier overigens geen kenteken krijgen vanwege het feit dat de auto dan aan de huidige veiligheid en milieueisen zou moeten voldoen…. Je kunt hem wel gebruiken op het circuit tijdens historische races. Maar hoort deze auto daar wel thuis? En helaas zijn er minder legale manieren te bedenken waardoor de auto toch de identiteit kan krijgen alsof het een origineel in de jaren 50 gebouwd exemplaar gaat. Vraag is dus of Jaguar hier niet een beetje te ver aan het doorslaan is. Over doorslaan gesproken: ze zijn bezig om een hele serie te bouwen van de E-Type Zero, de elektrische Jaguar E-Type die ook gebruikt werd bij de Royal Wedding eerder dit jaar.... We mochten niet overal fotograferen helaas. Wel kan je zelf ook een kijkje gaan nemen. Kijk hiervoor op de site https://www.jaguarlandroverclassic.com/ Je kunt het ook combineren met een fabrieksbezoek. Zo hebben we de productie van de F-Type kunnen aanschouwen. Ik vind het een prachtige auto, vooral als coupé. Een toekomstige klassieker. Momenteel lopen er maar 45 stuks per dag van de band dus het is ook nog eens een relatief zeldzame auto…. Mocht je ooit in de buurt van Birmingham zijn dan is een bezoek echt een aanrader!
  3. 4 punten
    De website van de JaguarForum club is vernieuwd! De site maakt voortaan deel uit van de reguliere JaguarForum website en is als vanouds nog steeds alleen toegankelijk voor leden die een donatie hebben gedaan. Wat is er te vinden op de clubsite Meer dan 6Gb aan PDF bestanden met allerlei informatie over de verschillende Jaguar modellen. Met name van de wat oudere types vind je hier veel documentatie zoals bijvoorbeeld parts- en servicemanuals, brochures, electrische schema's, technische gegevens en nog veel meer. Hoe krijg je toegang tot de clubsite Het JaguarForum is gratis toegankelijk dankzij onder meer de steun van sponsors en adverteerders. Om het forum in de lucht te kunnen houden is echter best wel wat geld nodig, een donatie wordt dan ook op prijs gesteld (gebruik daarvoor de button op de homepage). Als je minimaal € 30,- doneert aan het forum krijg je een jaar lang onbeperkt toegang tot de clubsite.
  4. 2 punten
    Tip 56: laat bij herhaling een taxatie doen zodat je altijd optimaal verzekerd bent. Misschien vind je deze tip een open deur. Andere topics beschrijven genoeg de redenen. Laat ik hier dan ingaan op een 'stukje discipline'. Ook ik heb een zekere tijd, tussen twee taxaties in, 'zonder gereden'. Deels ... vergeten wat de einddatum van het rapport was. Ik kreeg geen reminder van de verzekeraar. Ik weet ook niet of dat gebruikelijk is. Zet die datum minus 1 kwartaal dus vast in je agenda. Je hebt dan nog een paar maanden de tijd om het te regelen. door de gedachte, het zal zo'n vaart niet lopen. 'De kans is zo klein dat het mij overkomt'. praktisch, het moeten regelen, druk druk, ik heb wel wat anders te doen wachten op een JF taxatie dag. Zo heb jij vast ook nog wel redenen om het niet te doen. Misschien wel de kosten of de tijd. Ik moet ik er niet aan denken dat me het ongeval was overkomen zonder een eenduidig waarde bedrag van de auto. De emotionele waarde is sowieso niet te vergoeden. Ook de feitelijke rationele vervangingswaarde van mijn DD6 is hoger dan het taxatie bedrag. Dat komt omdat in concours staat rijden betekent dat alles origineel en werkend is. Daarbij de relatief hoge km stand. Dat is voor een taxateur veel meer een issue dan voor mij. Ik weet hoe goed alles onderhouden is, dat alles is bijgehouden en dat slijtage relatief minder is middels alle vervangen onderdelen dan dat de km stand doet vermoeden. En als detailen dan ook nog een hobby is kan je je voorstellen dat dat een taxatie bedrag overstijgt. Op dagwaarde zou het echter pas echt een krater slaan in de benodigde financiële middelen voor reparatie of vervanging. Ik ben geen taxateur of verzekeraar. Niet in hun belang maar in jouw en mijn belang zeg ik: breng die taxatie discipline op. Ook al is het mogelijk voor je (weer) een substantieel bedrag in de beheerskosten van je auto. Het verzacht niet de pijn, maar het is wel een praktisch feit dat met een goed taxatiebedrag de reparatie mogelijk is of de basis is gelegd voor een waardige opvolger.
  5. 2 punten
    The cat is back en de bobine is vervangen ... ze snort weer als vannouds
  6. 2 punten
    Tip 55: Bij elk te vervangen onderdeel maak je de keuze: repareren, gebruikt kopen, revisie kopen, replica kopen, nieuw kopen. Dat klinkt als een open deur, maar is het eigenlijk niet. Je hebt kennis en ervaring nodig (van anderen) om tot de juiste keuze te komen. Zo was ik drie klokjes verder om het geen pech te noemen maar een structureel probleem. Aan de buitenkant is moeilijk vast te stellen of je een gebruikt, niet gereviseerd klokje koopt of een gereviseerde versie met een nieuwe kabel. In het eerste geval koop je het probleem mee en snel na aanschaf zit je weer met een onvolledig display. Dus bij een klokje X-300 is mijn keuze: zelf repareren. Een ander voorbeeld is de inklappende buitenspiegel. Op een gegeven moment staat ie leuk te 'ratelen' maar inklappen ho maar. Je kan daarvoor op zoek gaan naar een gebruikte spiegel, ze zijn nieuw immers prijzig. Maar je koopt het probleem erbij. In mijn geval ging de tweede spiegel snel kapot. Dat is past echt duur. Ik heb begrepen dat revisie niet goed mogelijk is. Dus bij een inklappende buitenspiegel een nieuwe kopen. En dan de lamswollen vloermatten van een Daimler, succes met wereldwijd zoeken. Uiteindelijk werd dat een replica. Zo heeft elk onderdeel een voorkeur, in de afweging betrouwbaarheid, beschikbaarheid en prijs.
  7. 2 punten
    Verder was het natuurlijk een keuze om vooraf in de DD6 te investeren. Ik heb de aanschafprijs ruim nogmaals betaald om haar z.s.m. in topconditie te brengen. Ik kan het niet over doen maar voor mij ligt er wel een logisch verband tussen het zorgeloos en betrouwbaar rijden. Nadien heb ik naast regulier onderhoud te maken gehad met: de accu's (drie), maar dat kwam dus door ... de dynamo de radiateur de draagarmrubbers de injectorhoedjes revisie cardanas (normale slijtage) het wiellager Li achter de waterpomp kachel de multiriem Daarvan was de cardanas revisie met het wiellager de duurste ingreep. Belangrijkste is dat ik, als niet techneut, goed op haar kan vertrouwen. Met een youngtimer hoef je niet aan de kant te staan. In andere topics heb ik het met enige regelmaat benoemd. Tip 53: Het is een must dat je naast een budget voor de aanschaf een substantieel budget hebt voor revisie en onderhoud. De verhoudingen tussen aanschaf : revisie : grotere ingrepen naast regulier onderhoud hangt af van de aankoopstaat van je auto en je zelfwerkzaamheid. Maar doorgaans is het zo hoe goedkoper de auto hoe groter het budget voor revisie. Hoe meer kilometers hoe meer groot en dagelijks onderhoud. Grofweg schat ik het in mijn geval in op 1 : 1,5 : 0,5. Over zes jaar en 90.000 km heb ik na de aanschafprijs nog eens 'dubbel betaald'. Tip 54: de V12 kan veel kilometers aan. Inmiddels 270.000 km.
  8. 1 punt
    Ja daar baal je fiks van, en dat is dan nog zachtjes uitgedrukt. Het is MEER dan een hobby, op een gegeven moment wordt het een 'levenswijze'. Je raakt met die auto vergroeid... De enige optie is echter, net als bij een hond... een andere hond (na een tijdje).
  9. 1 punt
  10. 1 punt
    Gastank even uitgebouwd en inderdaad de 3 inline zekeringen gevonden , even een defecte vervangen en alles is weer in orde. Bedankt Hans. Mvg Erik Kuyken
  11. 1 punt
    Hoop voor je dat ie nu toch een tijdje braaf is en doet waar ie voor gemaakt is: rijden! 👍
  12. 1 punt
    Dat bedoel ik.
  13. 1 punt
    Ja, toen ik op zoek ging naar een ST(R) heb ik uiteraard mijn huiswerk gedaan
  14. 1 punt
    Hallo, Ik denk niet dat dit gaat lukken, probleem is de dwarsbalk van het chassis van de XK150. De BW65 is beduidend groter ( langer) , en dat gaat dus nooit passen Ik heb een XK140 met diezelfde DG250. Lijkt me ook geen goede optie daar de DG250 een direct drive heeft, en een bw65 niet. Nu heb ik ook een s-type (1967) welke ook een DG250 had. Deze heb ik omgebouwd naar een T700R4 ( GM bak met overdrive op 4 en Lockup ) Wat zou ik graag die bak in de XK140 willen hebben, echter helaas gaat dit ook nooit passen in de XK140 ( en XK150 ) Groeten, Peter Jan
  15. 1 punt
    Aad... na mijn hart problemen gaat er helemaal niets meer koken bij mij.😉
  16. 1 punt
  17. 1 punt
    Neenee, geen idee wat het is, maar ik koop het voor € 9,95 😉😜
  18. 1 punt
    Leuk dat je dit hebt bijgehouden, inclusief de spreiding
  19. 1 punt
  20. 1 punt
    Janneman, Allereerst gefeliciteerd met je JAG en heel veel rijplezier gewenst. In dit topic wordt al veel over brandstoffen gesproken en komen Euro95, Premium Euro95, E-10, Super98 en Competition102 voor inclusief ervaringen van mensen. Ik zelf heb een X350 en tank voornamelijk Shell Vpower98 of BP Ultimate98. Volgens het boekje is regulier Euro95 afdoende en dat zal het voor de X308 ook gewoon zijn. Bij mijn X350 die een 4.2 V8 heeft merk ik geen verschil in vermogen of reactievermogen van de motor tussen Euro95 of Super 98 of RON100 - 102 benzines. Er zijn leden die zweren bij 98 benzine voor hun 300 / 308 en ook meer km's halen uit hun tank dan op Euro95. Ik hou zelf alles bij van mijn X350, dus hierbij wat cijfers: Euro95 : 10.10 ± 0.76 km/L (1264 L) Premium Euro95 : 10.45 ± 0.65 km/L (2563 L) E-10 : 10.66 ± 0.57 km/L (1523 L) Vpower RON97 : 10.40 ± 0.66 km/L (1900 L) Vpower RON98 : 9.46 ± 0.52 km/L (605 L) BP Ultimate98 : 10.12 ± 0.71 (1068 L) Vpower Racing RON100 : 10.74 ± 0.33 km/L (253 L) Aral Ultimate102 : 11.24 ± 0.60 km/L (286 L) Firezone Competition102 : 10.24 ± 0.61 km/L (168 L)
  21. 1 punt
    Welkom op het JaguarForum! Op dit forum kunnen geregistreerde gebruikers meepraten over alles wat in brede zin met Jaguar te maken heeft. Om het forum in goede banen te leiden gelden een aantal regels. Lees de regels goed door voordat je begint met het plaatsen van berichten! Veel lees- en schrijfplezier op dit forum toegewenst! De forumregels 1. Je bent als geregistreerd gebruiker welkom om je mening te geven, maar houd het beleefd. Behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Ons motto is: “Voor elkaar, door elkaar, met elkaar”. Dat begint bij het voorstellen van jezelf na registratie. Je eerste bericht op het forum kun je plaatsen in de rubriek “Algemeen - Stel jezelf en jouw Jaguar voor”. 2. Aanstootgevend taalgebruik is niet toegestaan, let ook op de keuze van je forumnaam / avatar. 3. We waarderen correct Nederlands taalgebruik. Let op een juiste spelling, het gebruik van hoofdletters en interpunctie. Niet iedereen is hier even goed in, maar doe in ieder geval je best! 4. Topics of reacties moeten inhoudelijk zijn en van toegevoegde waarde. Berichten die hier in het geheel niet aan voldoen kunnen worden verwijderd. 5. Beperk het gebruik van smileys. Teveel smileys in één bericht komt de leesbaarheid niet ten goede, toont onrustig en werkt averechts. 6. Beperk het gebruik van hoofdletters en uitroeptekens, deze komen schreeuwerig en druk over. 7. Ga niet in discussie met moderators of administrators op het Forum anders dan in een open discussie over het betreffende topic onderwerp. Stuur de moderator of een administrator een persoonlijk bericht als je vragen hebt of het ergens niet mee eens bent. 8. Commerciële inhoud (die verwijst naar anderen dan de sponsors en adverteerders) is niet toegestaan. Denk hierbij aan het herhaaldelijk noemen van bedrijfs- en merknamen (al dan niet hobbymatig), (bedrijfs)logo's en hyperlinks in titels, berichten, onderschriften, avatars, banners en foto's . Deze commerciële inhoud wordt verwijderd of aangepast. 9. Commerciële activiteiten in topics of reacties door sponsors of adverteerders, zijn niet toegestaan. Sponsors en adverteerders kunnen aanbiedingen aan gebruikers doen in hun bedrijfstopic, of elders, door het forum bepaald. Zij kunnen wel een inhoudelijke bijdrage leveren aan topics die hun werkgebied aangaan. 10. Foto's en video’s zijn enkel toegestaan als deze toonbaar zijn voor alle leeftijdscategorieën, inclusief de avatars. Het maximale formaat van foto's is 1900 x 1200 pixels. Avatars mogen maximaal een formaat van 200px bij 200px hebben. Gebruikers laden alleen fotobestanden waarop geen auteursrechten berusten op naar het forum. 11. Per persoon is slechts één account toegestaan, zogenaamde “clones” of “sockpuppets” zijn dus niet toegestaan. Wil je je forumnaam gewijzigd hebben? Stuur dan een Persoonlijk Bericht (PB) aan een moderator. 12. Houd bij het plaatsen van nieuwe berichten en reacties onderstaande richtlijnen aan: Plaats nieuwe topics in het juiste subforum en voorzie ze van een duidelijke titel. Gebruik voordat je een vraag stelt de zoekfunctie. Grote kans dat je vraag al eens eerder is gesteld! Plaats hetzelfde bericht niet meerdere keren in verschillende topics. Is je probleem opgelost? Meldt dit dan samen met de oplossing in het betreffende topic. Neem niet het topic van een ander over door een vraag te stelen die niets met het onderwerp van het topic te maken heeft. Gebruik bij het plaatsen van een nieuw bericht een duidelijke titel/onderwerp. Plaats geen berichten die als privé of confidentieel kunnen worden beschouwd op het openbare deel van het forum. Gebruik indien gewenst daarvoor een PB. Houd er rekening mee dat een moderator je bericht kan controleren om te beoordelen of het in strijd is met de forumregels. 13. Off-topic berichten horen alleen thuis in het sub-forum "Off Topic". In het "Off Topic"' sub-forum, mogen topics gestart worden die een potentiele interesse of waardering kunnen hebben. Provocerende berichten, foto's of afbeeldingen alsmede off topic berichten in on topic (sub)fora kunnen zonder melding verwijderd of verplaatst worden. 14. Alle forumleden kunnen gratis Jaguar gerelateerde advertenties plaatsen op JF marktplaats. Forumleden die zakelijk willen adverteren kunnen dat ook doen op de JF marktplaats nadat zij zich hebben aangemeld als commercieel adverteerder of sponsor. 15. Wanneer je met regelmaat de forumregels overtreedt of het forum verstoort, is het mogelijk dat er een tijdelijke of permanente ban wordt opgelegd. Deze procedure is als volgt bepaald: Je ontvangt per PB een persoonlijke waarschuwing van een moderator of administrator Neem je deze waarschuwing niet ter harte dan volgt een tijdelijke ban van het forum Na het verstrijken van deze tijdelijke ban krijg je opnieuw toegang tot het forum Indien blijkt dat je desondanks opnieuw de forumregels overtreedt kan de JaguarForum staf overgaan tot een permanente ban van je account We streven ernaar om je steeds per PB op de hoogte te houden van de genomen maatregelen en beslissingen Deze procedure wordt strikt aangehouden en is zeer duidelijk. Het moderatorteam gaat geen enkele discussie aan met betrekking tot genomen beslissingen over het toepassen van een ban. Doneren, adverteren en sponsoring Het JaguarForum kent de mogelijkheid van advertenties door commerciële aanbieders van diensten of goederen die gerelateerd zijn aan, en of aansluiten bij de interesse van de gebruikers van JaguarForum. Met adverteerders worden individuele overeenkomsten gesloten waarbij de voorwaarden voor sponsoring en gebruik van JaguarForum worden vastgelegd. Tarieven commercieel adverteren en sponsoring Alleen adverteren op de JaguarForum marktplaats kost €75 excusief 21% btw per kalenderjaar. Een sponsor kan bovendien een banner laten plaatsen op het JaguarForum met een link naar de website van de Sponsor. Kosten €150 exclusief 21% btw per kalenderjaar. Men ontvangt jaarlijks een btw factuur. Start men met adverteren gedurende het jaar, dan wordt dit tarief over de resterende maanden van het jaar berekend. Donaties Gebruikers van het JaguarForum kunnen geheel vrijwillig overgaan tot donatie. Deze donatie levert zowel de gebruiker als het JaguarForum geen extra rechten of verplichtingen op. Sponsors zijn geheel vrij de door hun gedane aanbiedingen te beperken tot geregistreerde donateurs. Een donatie is een jaar geldig. Bij een donatie van €5 tot €30 wordt men aangemerkt als forumdonateur. Bij een donatie vanaf €30 wordt men aangemerkt als forumclubdonateur. Privacy Policy/Disclaimer Privacy Algemeen Het JaguarForum respecteert en beschermt de privacy van alle gebruikers. De door geregistreerde gebruikers op de site ingevoerde gegevens voor berekeningen en aanvragen worden behandeld naar de eisen uit de geldende privacywetgeving (o.a. Wet bescherming persoonsgegevens). Deze gegevens zullen nooit aan andere organisaties ter beschikking worden gesteld. Het JaguarForum kan voor de technische afhandeling gebruik maken van diensten van derden en deze derden opdragen namens het JaguarForum persoonsgegevens te verwerken, een en ander conform deze Privacyverklaring. Bezoek- en klikgedrag Voor het beheer van het JaguarForum is het waardevol te weten welke pagina's het meest bezocht worden en welke aangeboden informatie het meest gewild is. Hiervoor verzamelt het JaguarForum gebruiksinformatie onder meer door middel van IP-gegevens en cookies. Met deze informatie kan het JaguarForum de site en diensten optimaal en efficiënt afstemmen op de wensen van de gebruikers. Gebruik van cookies Een cookie is een klein stukje informatie dat in de vorm van een bestand op je computer wordt opgeslagen. Cookies worden ook gebruikt om wachtwoorden, gebruikersnamen en voorkeuren te onthouden. Je hebt de mogelijkheid je browser zo in te stellen dat cookies worden geweigerd. Hierdoor kun je een aantal functionaliteiten op deze site echter geheel of gedeeltelijk niet meer gebruiken. Raadpleeg voor aanpassing van de instellingen de handleiding van je browser. Om het recht van privacy van de gebruikers te beschermen, zal alle informatie die op deze manier wordt verzameld algemeen en anoniem zijn. Het is voor het JaguarForum niet mogelijk om aan de hand van deze informatie een gebruiker eenvoudig te identificeren. Gebruik van beveiligingscertificaat (https) Om misbruik en oneigenlijk gebruik van het JaguarForum en de forumsoftware tegen te gaan maakt deze software gebruik van een beveiligingscertificaat, zichtbaar als https. Sommige browsers vragen om aanpassing in de instellingen door de gebruiker. Zonder deze aanpassingen kan een aantal functionaliteiten op de site geheel of gedeeltelijk niet meer bruikbaar zijn. Google Analytics Om het verkeer naar en op het JaguarForum te meten, kan gebruik worden gemaakt van Google Analytics. Hierbij verzamelt het JaguarForum zelf geen persoonlijke informatie, de software maakt gebruik van de zogenaamde 'anonymize functie' waardoor er geen unieke IP-adressen worden gevolgd of worden opgeslagen. Links naar andere sites Het JaguarForum kan hyperlinks bevatten naar de websites van derden. Deze websites kunnen een afwijkend privacybeleid hanteren. Deze Privacyverklaring heeft alleen betrekking op informatie die verzameld wordt door middel van deze website. Het JaguarForum is niet verantwoordelijk voor de naleving van andere partijen van de geldende privacywetgeving. Wijzigingen Indien je bij ons een account hebt aangemaakt, kun je op ieder moment besluiten je persoonlijke profielgegevens te wijzigen of te verwijderen. Op je verzoek zal het JaguarForum je gegevens uit de database van het JaguarForum verwijderen of wijzigen. Een verzoek om geplaatste berichten te verwijderen is niet mogelijk omdat dit de samenhang in topics aantast. Indien je vragen of opmerkingen hebt aangaande ons privacybeleid en de manier waarop wij met je persoonsgegevens omgaan, mail ons dan via info@jaguarforum.nl. Disclaimer De informatie op het JaguarForum is met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Eigenaar, beheerders en geregistreerde gebruikers aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de op deze website opgenomen informatie. De aangeboden informatie is niet bedoeld als vervanging van deskundig advies en gebruikers kunnen er geen rechten aan ontlenen. Gebruikmaking van de geboden informatie is te allen tijde voor eigen risico van de gebruiker. Vrijwaring De eigenaar, beheerders en geregistreerde gebruikers accepteren geen enkele aansprakelijkheid voor geleden (gevolg)schade ten gevolgen het gebruik van de op het forum beschikbare informatie Naast aanspraak voor bovenstaande accepteren zij geen aansprakelijkheid voor alle andere gevolgen van het kijken naar en gebruiken van het forum en/of door of via het JaguarForum geleverde diensten. Overige aandachtspunten Persoonlijke mening Teksten en publicaties op JaguarForum berusten in eerste instantie op de persoonlijke mening van de betreffende gebruiker. Aangezien niemand de wijsheid in pacht heeft is het doel van het JaguarForum ook niets meer dan het geven van een platform. Behandel deze teksten dus niet als waarheden, maar als persoonlijke meningen. Ook indien van het woord “advies” afgeleide begrippen worden gebruikt, gaat het in het beste geval om een goed gemotiveerde persoonlijke mening. In de publicaties kunnen fouten zitten. Fouten kunnen onder andere ontstaan door incorrecte bronnen of verkeerde interpretatie van bronnen. Daarbij is elke andere manier van het maken van fouten niet uit te sluiten. Hyperlinks naar andere websites Als een gebruiker via het JaguarForum door middel van een hyperlink een pagina van derden raadpleegt dan wordt deze informatie verstrekt door die derde die de betreffende pagina heeft gepubliceerd. Het JaguarForum aanvaardt dan ook geen aansprakelijkheid voor de inhoud op de sites van derden. Volledigheid De publicaties op het JaguarForum kunnen onvolledig zijn. De beheerders houden zich het recht voor om een selectie te maken van de beschikbare informatie om deze te publiceren. Daarbij kunnen ook vermeldingen van de gebruikte bronnen onvolledig zijn. Bereikbaarheid Het JaguarForum kan zonder voorafgaande melding tijdelijk offline zijn. Auteursrecht en andere intellectuele rechten De op deze website afgebeelde teksten, illustraties, grafisch materiaal en logo’s worden behandeld alsof sprake is van eigendom van, of verleende licentie aan, het JaguarForum. Deze materialen worden tevens beschermd door auteursrecht, merkenrecht of enig ander intellectueel eigendomsrecht. Het is de gebruiker van deze site niet toegestaan om met rechten belastte informatie te plaatsen, door te geven, te vermenigvuldigen of te verspreiden anders dan voor privé gebruik. Bezwaren Als je een probleem hebt met de inhoud van een bepaald bericht maakt dit dan per PB kenbaar aan een moderator. Geef in dat PB een duidelijke omschrijving van je klacht. Deze methode kun je ook gebruiken indien je het niet eens bent met een beslissing die door een moderator is genomen. Plaats dergelijke klachten en berichten nooit openbaar op het JaguarForum! Contactgegevens JaguarForum Linie 516 7325 DZ Apeldoorn Web: www.jaguarforum.nl E-mail: info@jaguarforum.nl KvK: 59928425 Auteursrecht, 2003-2018 JaguarForum Deze voorwaarden kunnen op elk moment en zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd.
  22. 1 punt
    De stand van de bestuurdersstoel, de stuurkolom en de buitenspiegels kan in hetgeheugen worden opgeslagen. Het geheugen biedt plaats aan drie zitposities. Een zitpositie kan alleen in het geheugen worden opgeslagen als de autosleutel in het contactslot is gestoken. Stel de stoel, de stuurkolom en de buitenspiegels in de gewenste stand in. Druk de geheugentoets(memory) in. Het controlelampje in de toets gaat nu vier seconden branden. Binnen deze vier seconden moet de gewenste zitpositie in het geheugen worden ingevoerd. Druk de toets met het opschrift 1, 2 of 3 in om de zitpositie op te slaan. Het controlelampje dooft en een akoestisch signaal geeft aan dat de afstelprocedure is beëndigd. Door deze drie handelingen te herhalen en gebruik te maken van de twee andere geheugentoetsen, kunnen de zitposities van twee andere bestuurders in het geheugen worden opgeslagen. Een zitpositie oproepen. Druk de toets 1, 2 of 3 kort in; de stoel keert nu automatischin de in het geheugen opgeslagen stand terug. Om de stoel in een zitpositie te brengen, moet aan de volgende voorwaarden zijn voldaan: De sleutel zit in het contactslot en de automaat staat in P In - en uitstapstand De in - en uitstapstand wordt geactiveerd door de schakelaar voor het verstellen van de stuurkolom in de stand AUTO te zetten. De stand waarin de bestuurdersstoel en de stuurkolom zijn afgesteld, wordt in het geheugen opgeslagen. Als de sleutel uit het contactslot wordt genomen of als het linker voorportier wordt geopend, kanteld de stuurkolom omhoog en schuift de linker voorstoel naar achteren. Opmerking Als de linker voorstoel al bijna geheel naar achteren is geschoven door de instelling, zal hij niet verder verschuiven. Indien de stand van de stoel wordt gewijzigd terwijl de in - en uitstapstand is geactiveerd, dan schuift de stoel niet naar achteren, maar wordt deze nieuwe stand in het geheugen opgeslagen. Indien een in het geheugen opgeslagen zitpositie wordt terwijl de in - en uitstapstand is geactiveerd, wordt de in - en uitstapstand automatisch aangepast. Als de sleutel in het contactslot wordt gestoken of als de sleutel in het contactslot zit en het linker voorportier wordt gesloten, keren de stuurkolom en de linker voorstoel in de zitpositie terug. Een zitpositie met afstandsbediening oproepen Met behulp van de twee sleutelhangers(afstandsbediening) kunnen slechts zitpositie 1 en 2 worden opgeroepen. Als de sloten worden ontgrendeld met behulp van de afstandsbediening, keert de stoel automatisch in de betreffende zitpositie terug. Als de sloten worden ontgrendeld met behulp van de afstandsbediening terwijl de stuurkolom en de linker voorstoel in de uitstapstand staan, dan wordt de betreffende uitstapstand automatisch aangepast. Wanneer de sleutel in het contactslot wordt gestoken, bewegen de stuurkolom en de linker voorstoel in de zitpositie.
  23. 0 punten
    Helaas heb ik dit ook meegemaakt. Een kettingbotsing op de Zeelandbrug. In dit geval reed de achterste auto met een snelheid van 80 kilometer per uur ZONDER te remmen op de auto achter mij. Wij stonden stil omdat de brug geopend was. Mijn Rover kreeg ook een behoorlijke klap en ik schoot op de voorligger. De automobilist die dit veroorzaakte kon gelijk zijn auto (Audi A6) afvoeren naar de sloop. Ook de Golf achter mij was total loss. Er kwamen toen twee takelwagens aangereden met diverse politieauto's en een ambulance. De file die ontstond was ruim 10 kilometer (tot op de A58). De veroorzaker zat waarschijnlijk te bellen en had niets in de gaten maar ook de politie deed hier weinig aan. Voor zover ik mij dit nog kan herinneren vroegen zij hier ook niet naar.
  24. 0 punten
    Het ongeluk, hetgeen je elke liefhebber wilt besparen! Op klaarlichte dag, zon van achteren, word ik vol van achteren geraakt en sta ik 180 graden gedraaid t.o.v. de rij richting. Een harde klap die direct aangeeft, dit is echt fout. Geluk bij een ongeluk, beide bestuurders mankeren zelf niets. Voor mij was het super onwerkelijk. Zelfs de u-turn van 2 ton auto laat de bestuurder geheel op zijn plek zitten. De Dame vangt alle energie op en laat mij veilig uitstappen. Eerst naar 'de tegenpartij' zoals dat heet, maar dat blijkt ook gewoon een mens. Daarna op zoek naar de bumper, tientallen meters verderop ...
  25. 0 punten
    Weer ruim een halve liter koelvloeistof weg na 100 km... ik durf het eigenlijk niet aan, vandaag, 460 km..
×