Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 06/13/20 in all areas

  1. 8 points
    Afgelopen vrijdag proefritdag...want droog en zonnig. Afgelegde afstand ongeveer 100 km. Bebouwde kom en provinciale wegen. Berijder afwisselend DBV en ondergetekende. Variabele snelheden, van stilstand tot “heel vlug” en toerental tot 5000. Bestrating: van glad asfalt tot kinderkopjes en bolle klinkerwegen. Buitentemperatuur 25-27 graden, nog geen werkende airco dus ramen open (kun je alle geluiden ook beter horen). Stuurinrichting, wielophanging, veren en schokbrekers: Doen wat ze horen te doen. Was wel te verwachten met nieuwe bussen, rubbers en fuseekogels, gereviseerd stuurhuis, nieuwe schokbrekers, vers uitgelijnd enzenz. Geen rare geluiden, goede wegligging, goede rechtuitloop, geen trillingen. Helemaal goed. DBV gaat komende week nog checken of er niets losgetrild is.. Banden: de keus is gevallen op het fameuze merk Goodride, zomerband, 215/70 15H. Sneller dan 210 ga ik toch niet rijden, en regen vermijd ik ook zoveel mogelijk. Opvallend stille banden. 215 is een centimeter breder dan standaard voorgeschreven, maar vind ik gewoon beter smoelen. Remmen: jammer jammer. Omdat de oude dame nogal lang stil had gestaan heeft DBV niet eerst een proefrit kunnen maken voor hij aan de auto ging werken. We kwamen nu tot de ontdekking dat de voorste remschijven niet recht meer zijn. Deze gaan alsnog vernieuwd worden komende week. De auto remt goed, maar bij voluit remmen trilt het stuur bijna los 😊. Remt wel gewoon rechtuit. Koppeling en versnellingsbak (ja de oude dame is een handgeschakelde 12 cilinder): helemaal goed. Het verschil tussen mijn dagelijkse werk auto (Tiguan DSG) en de XJC is aan de hele kant heel groot (het koppelingspedaal vergt echt wel een stevig linkerbeen), maar aan de ander kant ook weer niet: de auto laat zich uitermate schakellui rijden. Zodra de Jag rolt, kan de tweede versnelling ingeschakeld worden, en die gaat tot 120 km per uur. In zijn drie kun je vanaf 600 toeren (ongeveer 25 km per uur) kalmpjes optrekken zonder enig probleem, en kun je zonder opschakelen door naar 180... De bak is niet gediend van overhaast schakelen, maar is stil. Motor en brandstofsysteem: het luide tikken van de brandstofpomp bij ingeschakelde rechter tank is verdwenen. En ook de olierook uit de linker uitlaat is weg! Het advies van DBV om eerst maar eens kilometers te maken is goud waard geweest. Motor loopt als een zonnetje. Oliedruk is zoals die hoort te zijn. Voordat we gingen rijden heeft DBV het voorfilter (tussen de immers verroeste rechter benzinetank en de brandstofpomp) gecontroleerd op vervuiling. De auto had namelijk al een paar korte ritjes gemaakt. De tank is kennelijk goed genoeg schoon gemaakt, want er viel niet veel te zien. Helaas doet de brandstofmeter niets (op geen van beide tanks), hier gaat DBV komende week naar kijken. Bij normaal optrekken (zeg maar in Tiguan tempo) gaat alles perfect. Echter bij vol gas geven gaat de motor heel snel naar 3000 toeren, blijft dan als het ware wat hangen, en vanaf ongeveer 3500 toeren krijg je een duw in je rug, en gaat de oude dame geestdriftig naar de 5000 toeren. Bij gas loslaten loopt toerental niet regelmatig terug, maar lijkt het alsof de auto zo nu en dan extra inhoudt. DBV wijt dit aan de ECU: die is nog ingesteld op de GM400 automaat die er origineel in zat. De ECU gaat komende winter naar Engeland, waar specialist deze opnieuw inregelt. Koelsysteem: de auto is keurig op temperatuur gebleven (met 21 jaar oude koelvloeistof..) en spuugt ook nergens koelvloeistof uit. Weer een zorg minder. Wat moet er nu nog gebeuren: Airco nieuw gas en nieuwe pomp; koelvloeistof verversen. Was nog niet gebeurd omdat de motor eerst nog olierook had, en DBV een hekel heeft aan iets tweemaal doen. Voorste remschijven vervangen. Brandstofmeter werkend krijgen. Isolatie motorkap aanbrengen. DBV gaat er vanuit dat hij dat komende week wel gedaan krijgt, en dat ik de auto dan komende vrijdag van Helmond naar Rotterdam kan rijden, eindelijk! En omdat ik er geen genoeg van kan krijgen hier nog wat foto’s van voor en na de proefrit..
  2. 6 points
    Afgelopen donderdag belde DBV dat ik vrijdag de oude dame kon ophalen. Hoewel ik van nature geen ochtendmens ben, zat ik op mijn vrije vrijdag om 8 uur in de trein naar Helmond! Remschijven voor waren vervangen, brandstofmeter was gerepareerd, nieuwe koelvloeistof er in. De airco was getest en gevuld met R134A . Tot ieders verbazing bleek de aircopomp nog te werken! hoe is het mogelijk na meer dan 20 jaar stilstand.. Laatste proefrit gemaakt met DBV, nog een kop koffie en de eindafrekening (de koffie was gratis ), en toen op weg naar Rotterdam, met tussenstop bij mijn zus. Natuurlijk pas om half drie uit Son en Breugel weg, 32 graden en volle zon. Ik was Son nog niet uit toen de koeling het begaf.. van achter het dashboard een geluid of de twaalf kaboutertjes tegelijk een stapel bierblikjes aan het platstampen waren, en weg was de koude lucht. het was ook te mooi om waar te zijn. Zucht.. Een 12 cilinder kan in een rit van 130 km - met een aantal vrijdag middag files- behoorlijk wat hitte ontwikkelen. En raampjes open bij 32 graden is ook geen afdoende oplossing. De oude dame hield zich verder goed: Koelwatertemp liep ook in files niet op, oliedruk perfect, trillingvrij remmen. Echter in de file bij Tilburg kreeg de snelheidsmeter de hik: bij constante (lage) snelheid wiebelt de naald tussen 0 en 60 km/u. Bij de volgende file (ring Rotterdam) begon de auto stationair slecht te lopen, schommelend tussen 400 en 600 toeren, en zo nu en dan sloeg de motor af. Wanneer je met het gaspedaal de toeren op 800-1000 houdt loopt ie wel mooi rond. Ook haperde de motor bij optrekken (tot 1500 toeren, daarboven geen probleem). Maar thuisadres gehaald, en toch genoten van de rit. Wel koude douche genomen om wat af te koelen . Afgelopen zaterdag weer een stuk gereden, met als eindbestemming de stalling in Vlaardingen. Met nog koude motor geen enkele klacht: stationair mooi 800 toeren, soepel oplopende toeren bij optrekken vanaf laag toerental. De onrustige stationair loop kwam weer terug toen de auto goed warm was.. Kortom, we zijn er bijna, maar nog niet helemaal. Voor de deur in Rotterdam, met de daily driver BMW 1502 van mijn bovenburen. Grote auto of klein appartement? Passagier vindt het wel spannend, maar geen TV en computer in de auto?
  3. 5 points
    Hij is thuis, foto’s gaan volgen, ben dwars af. Margreet vind hem n aanwinst voor de lange oprit, het huis is van ‘82. Past helemaal in het tijdsbeeld, zegt ze net. demethetcommentaarzeervergulde
  4. 5 points
    Vandaag een flink stuk gereden, ook op de snelweg. Op het gemakje natuurlijk. Als de motor een paar keer goed heet geweest is dan de olie en filter weer verversen, ik doe verder geen toevoegingen bij de olie, goede olie moet voldoende zijn, Iedereen weer bedankt voor de reacties en groeten ! Wilfred
  5. 4 points
    En de terugmontage, remsysteem weer volledig geinstalleerd, en wat elektrische delen.
  6. 4 points
    In de gloria !!! Kofferbak verlichting en kenteken verlichting hingen los in de achterklep met half uithangende aardedraad. Alles opnieuw gemaakt. Ze zijn wel aan het rommelen geweest achterin met tape en losse kroonsteentjes. Zekering van de BPM voor licht en motoren was door gegaan. Vervangen en alles werkt weer naar behoren. Ik zeg ✅✅✅ op naar het volgende
  7. 3 points
    Hallo allemaal, Dit topic gaat over de XJ6 van MaB, die via Haddock hier is gekomen. Deze auto heb ik zo gekocht in Augustus 2019: Met o.a. slechte dorpelkoppen, spatborden en wielranden: Nog meer plekjes: Helaas, veel foto's verloren gegaan met corrupt SD kaartje. De huidige situatie: Inmiddels te veel gedaan om op te noemen. Veel laswerk, nieuwe brandstofslangen, koperen remleidingen, RVS uitlaat, RVS remslangen, voorste subframe geverfd, liters ML en hammerite, ... Todo: Nieuw spatbord RA, achterruit er in, koplampjes, valance lassen, plamuur bijschuren en spuiten, 1 cardanbocht vd uitlaat kopen, vast nog wel veel meer.
  8. 3 points
    Onze 308 staat ook buiten te glimmen, maar wel omdat er heftiger roestend spul binnen staat.
  9. 3 points
    Bij een andere topic over het stotteren stond zo'n beetje wat je moest schoonmaken en dat heb ik gedaan. De stekkers incl de 2 witte schoongemaakt, pinnetjes met een schuurpapiertje geschuurd. stekker van de lmm schoongemaakt. van de bobine alle stekkers schoon gemaakt. rotor en verdeelkap schoongemaakt en met een schuurpapiertje de contacten geschuurd. de vacuumslangen vervangen. de aarde aansluiting links boven op de kleppendeksel ,waar verschillende draden op uitkomen losgehaald en opgeschuurd. en voila het heeft geholpen. hij start nu vlot en geen gestotter meer.😅 was even bang dat het een heel gezoek zou worden. gelukkig is dit niet het geval.
  10. 3 points
    Mooi stukje Zuid Holland gezien tussen de Lek en de Linge. Vooral het stuk langs de Giesse (nog een riviertje) naar Hoornaar is een ritje terug in de tijd. Langs de Linge bij de voormalige glasfabriek te Leerdam hebben we de rit beëindigd. Droog weer wel bewolkt soms dreigend. Voordeel minder fietsers.Terugreis ook droog.Heenreis naar Meerkerk wel een korte bui en de kap maar gesloten. Groet en tot een volgend keer. John. P.s. mooie foto Redman.
  11. 3 points
    Het heeft eventjes geduurd maar we hebben vandaag dan toch een mijlpaal bereikt. Het laswerk is klaar! Gisteren even tijdelijk de ophanging er weer onder geschroefd zodat de auto weer op zijn wielen staat en gerold kan worden naar een ander plekje. Misschien niet verrassend maar ik ben behoorlijk over budget en tijd heengegaan met deze fase. Even een pas op de plek voordat we verder gaan. Volgende stap: auto klaarmaken om te spuiten, dus schuren, plamuren, strak maken en in de primer. Geen beloftes qua tijd, maar het is fijn dat we nu een harde auto hebben zonder roest en dat we weer kunnen gaan bouwen.
  12. 3 points
    Gisteren wilde ik de ramen open doen, dus in de bestuurdersdeur het eerste knopje ingedrukt. Hun? Niks. Ruit aan de bestuurderskant gaat niet naar beneden. Dan maar de passagierskant: ook niks. Beide ramen achter: niks. Gadverpielekes! Eens kijken of de linker achterruit wel naar beneden gaat met het knopje in het linker achterportier. Ja dus. En ook weer omhoog. Passagierskant idem. Hee, de geheugeninstellingen reageren ook niet maar gelukkig doet de spiegelverstelling het wel. Tegen beter weten in gokte ik er op dat waarschijnlijk een zekering uitgepiept zou zijn. Helaas, na de eindeloze lijst in het boekje doorgespit te hebben (de ontwerpers van de 308 waren dol op én boutjes en schroefjes én op zekeringen 😅 ) kwam ik tot de conclusie dat het of een defecte module, of een draadbreuk moest zijn. De gedachte aan die tweede optie verpestte grondig mijn humeur, want zoeken in een draadbundel in een deur vind ik een enorm gepiel. Na wat rondgegoogled te hebben, leek een draadbreuk zeer onwaarschijnlijk en een probleem met de module waarschijnlijker. Dus heb ik het deurpaneel er afgehaald en toen besloten om toch eerst nog meer eens in de schakelaarunit te kijken. Toen ik die had opengemaakt schrok ik me rot: het leek wel of dat ding in het water had gelegen. Veel corrosie op het printplaatje en de plastic onderkant had duidelijk sporen van opgedroogd water. 🤔 Afijn, systematisch alles doorgemeten en het bleek dat een aantal doorverbindingen van de boven- naar de onderkant van de print geen contact meer maakten. Dus lekker aan het solderen geweest en eind van de middag kon ik alle ramen van de Jag weer bedienen vanaf de bestuurdersdeur. En de geheugeninstellingen werkten ook weer. 😊 Echter, de auto was het met mijn 'overwinning' niet eens, dus kon ik vervolgens de spiegels wel naar links verstellen. En ook naar rechts. En zelfs naar boven. Maar niet meer naar beneden. Dat was gauw opgelost door de contactvlakjes schoon te maken. Voor nu werkt alles, maar gezien de aantasting is het een kwestie van tijd voordat er weer problemen komen. Dus op mijn gemak op zoek naar een betaalbare knoppenunit.
  13. 2 points
    Ik werd gewezen door een goede vriend op een auto die te koop stond, Hij benadrukte dat ik gewoon de auto moest kopen en niet over nadenken verder? (huh?) Wauw…. Ik wist even niet wat te zeggen en bekeek de doorgestuurde advertentie, Ok, een XJS.... AH! een 3.6 handgeschakeld, Targa! Cool!!! Ikke meneer gebeld en 3 kwartier later met over en weer over de Jaguar en de voorliefde er voor serieus doorgenomen te hebben...de auto onder voorbehoud gekocht. Zaterdag na het gesprek 300km enkele reis gemaakt naar de woonplaats van de verkoper en de standplaats van de auto. Beste vriend mee... Lekker praten in de auto over van alles en nog wat, maar vooral Jaguar uiteraard. Eenmaal aangekomen een hartelijk onthaal en een eleboog ipv een hand uiteraard, hele leuke mensen! Prachtig huis en in 1 van de garages van het huis (net zo groot als een gemiddeld vakantiehuis) stond de patiënt, Patiënt omdat de auto niet starte na 11 jaar stilstand totaal, de beste man had er 500 meter mee gereden... We hadden afgesproken de auto op transport te zetten en zeker niet te rijden, maar ik had stiekem toch de groene platen mee....(en nog wat rommel) De auto naar buiten duwen want die starte uiteraard niet, maar buiten toch even "proberen" Ik verdacht direct de injectoren en vroeg of de man en schroevendraaier had en gaf een aantal tikjes op de Injectoren en stap voor stap kwam de motor bij.... Hihi...we gaan echt wel rijden! Na een 10 minuten toch wel de nijging de 300 km aan te vangen, een 2 tal proefritten en ja hoor we wagen het er op!! Na een heerlijke lunch en een voelbaar afscheid de auto op het pad, bus er voor (ik weet de weg nooit, de bus wel) en GAAN! Eerste 20 km met zweet in de bilnaad op weg naar de pomp, JA 98! goed, tanken! 10 liter later tank vol?? Ok.. cool En gaan... Na de eerste 100 km deed mijn vriend zijn oortjes in en ik zag hem zichtbaar genieten, komt goed? Ja tuurlijk, komt goed! Tot de Moerdijk ging het goed, daar stopte de auto en na wat spannende momenten en een verme tik her en der hervatte we de weg naar Zeeland. Bordje Zeeland voorbij en meerdere telefoon van de oude eigenaar en familie over de gok op rijden....hahaha doet het nog! "ECHT"? ok...we zien jullie morgen wel aankomen. Noop, 3,5 uur later stond de XJS op de oprit. Allemaal even kijken.... Joke gelijk "stinkt naar opa" , mijn zoon..."GAAF" wanneer gaan we?? Nou...je voelt hem al...met Pinksteren in de garage met vrienden (op gepaste afstand) lekker de auto controleren en direct op alles extreem verzorgen met alles wat we voorhanden hebben, en dat is veel... Nou....appel (tijdelijke naam, ding is soort van groen), al meerdere malen mee op pad genomen en de lachspieren uitgerekt!! Wat is dat gaaf! Ok, er was wat aandacht ( 13 uur in 2 dagen en 2.000 euro onderdelen), maar.... nu is de auto 70 procent in orde, nog een storing in de Electra (op 80 plekken ofzo, grapje) HEEL,HEEL gaaf!!! Een nieuwe dakloze in de familie. 551 stuks geproduceerd, 1 bij ons, word met alle liefde en respect voor de leeftijd verzorgt tot alles op orde is en dan komt het echte doel van de dakloze. Een rit met mijn zoon samen door Europa, door de bergen met dak er af en zeer betrouwbare motor en Getrag handbak met 5 versnellingen. Hihi Erg leuk!
  14. 2 points
    De Series III is dan ook een moderne auto *kuch*
  15. 2 points
    Waar Mercedes geen heil ziet in waterstofauto’s, denkt Jaguar Land Rover daar toch anders over. Waterstofauto’s zijn een grote belofte, maar weten die nog niet helemaal waar te maken. Het idee is dat je het tanken en de range hebt van een benzineauto, maar de milieuvoordelen hebt van een EV. Het probleem is alleen dat waterstofauto’s gigantisch duur zijn om te ontwikkelen en wat praktische bezwaren hebben. De laatste jaren zagen we dan ook dat automerken zeiden zo’n waterstofauto te willen ontwikkelen, om het later te laten vallen. Mercedes liet een paar maanden terug nog weten met waterstofauto’s te stoppen, bijvoorbeeld. Het ontwikkelen van een waterstofauto is volgens Mercedes twee keer zo duur als het ontwikkelen van een elektrische auto. Dat terwijl het ontwikkelen van zo’n elektrische auto al duurder is dan een benzine- of dieselauto. En zo’n waterstofauto kan je aan bijna niemand verkopen. Op dit moment zijn eigenlijk alleen BMW, Hyundai en Toyota bezig met waterstof. Al kan je daar vanaf vandaag nog een automerk aan toevoegen. Jaguar Land Rover gaat volgens Auto Express namelijk zo’n waterstofauto ontwikkelen. Hiervoor krijgt het zo’n 80 miljoen euro van de Britse regering. Het is vooralsnog een onderzoeksproject, het zou dan ook zomaar kunnen dat de bolide nooit het levenslicht ziet. Maar het is wel interessant dat er tóch partijen zijn die interesse tonen in deze techniek. Voor Project Zeus werkt JLR samen met meerdere Britse bedrijven, waaronder Delta Motorsport, Marelli Automotive Systems en UKBIC. Het idee is dat het een premium waterstofauto wordt met ‘JLR-kenmerken’. Denk hierbij aan een lange actieradius en het snel kunnen tanken, zo blijkt. Al hoort het kunnen trekken van iets, offroaden en het werken in lage temperaturen hier ook bij. Project Zeus staat nog in haar kinderschoenen. Het is dan ook onduidelijk wanneer we deze waterstof-Jaagggg kunnen zien. Al is het ook onduidelijk of het een Jaaaggg wordt. Zeus zou ook zomaar een Land Rover kunnen zijn. Maar ga er maar vanuit dat je zo’n waterstofauto niet in een paar maanden in elkaar geknutseld hebt. Maar over enkele jaren zouden we er zomaar meer van kunnen zien. Een jaar of vier geleden zei Wolfgang Ziebart, de Technical Design Director van Jaguar Land Rover, “WATERSTOF? DAT IS COMPLETE ONZIN”😂
  16. 2 points
    Gisteren weer verder gegaan aan de Jag, Motorruimte uitgepakt, cabine afgebroken, alle op en aanbouwdelen in de motorruimte weer teruggeplaatst. donderdag weer verder, dan takelen we de motor er weer in als het een beetje meezit. bij deze de spatborden in daglicht
  17. 2 points
    Koop het toch lekker bij de man die het bedacht en ontwikkeld heeft...... dedeuitvinderwelwatgunnende
  18. 2 points
    En toen was m'n arme XJ-S ineens een paar centimeter korter... Maar ik ben er niet rouwig om! De plaatjes leggen hopelijk uit waarom: 1 - de twee bouten van de achterbumper lossen en het middendeel eruit schuiven: 2 - er achter komen dat er een knaagdiernest in de bumperbalk huisde... 😱 3 - mistachterlichten (hee, die waren er eerst niet! 🧐) opnieuw opbouwen: contacten schoonmaken, nieuwe lampjes en kabeltules 4 - kofferbakbekleding in de hoeken losmaken, moeren lossen en de schokdempers van de bumper uit hun behuizing tikken... 5 - EU-spec binnen- en buitenbumper schoonmaken en aan elkaar zetten met NOS veerclips (6 - dichte kabeltules in de carrosserie inboren, mistlampen in de 'nieuwe' bumper bouwen, adapterstangetjes aan de bumper bouten) 7 - kabels voor de mistlampen door de tules wurmen en de bumper proefpassen, met de adapterstangetjes door de stalen pijpen waar eerst de schokdempers zaten: 8 - et voilà!!! En voor de 'maar waarom dan?'-vragers, zó zag het er eerst uit: Nu nog 'eventjes' de voorbumper verherverbouwen...
  19. 2 points
    welke bak heb je in de serie 1 Rob? de BW 65 of de voorloper? Van het vroege type heb ik de originele peilstok(incl bak). Wil deze best ruilen voor de XKR, ben jij van die rommel af en heb jij de enige op de wereld te vinden vroege serie 1 peilstok!!!!!!!!! Ben toch eigenlijk te goed voor deze wereld
  20. 2 points
    Je moet wel de ECHTE Hammerite gebruiken, die met de "pukkeltjes". Je mag wel komen kijken hoe een Mini kan roesten dan kan je het verschil zien. BTW wij hebben wel eens deuren van een Mini geplakt met krantenpapier en lijm. Hup spuitbus erbij en zelfde kleur maken, kwam zo door de APK geen enkel probleem. Ik kan plamuren als de beste...
  21. 2 points
    WE GAAN WEER RALLY RIJDEN! Zaterdag 11 juli gaan we rally rijden in de omgeving van de Veluwe. Heb je zin om met ons mee te rijden? Meld je dan nu aan! Deelname is niet merkgebonden, alle youngtimers en oldtimers zijn welkom. Wat kun je verwachten? Uiteraard gaan we je niet van te voren alles vertellen over de route. We kunnen alleen vertellen dat we starten bij het Aardhuis in Hoog Soeren. We starten s'ochtends om 9:30 uur. Voor de lunch stoppen we bij een zeer mooie locatie. Dieetwensen zijn uiteraard bespreekbaar. Eind van de rally wordt je verwelkomd met een hapje en een drankje. Er volgt uiteraard een prijsuitreiking. De Kosten € 50 per equipe (twee personen) JF clubdonateurs €37,50 https://fd10.formdesk.com/be-insured/Aanmelding_YTrally_2020
  22. 2 points
    Nu kan Han ook zijn favoriete motor halen voor zijn XJ6 😄
  23. 2 points
    Ge-wel-dig! Lijkt het. Ach, if I had the money. Maar het is natuurlijk te idioot dat ze het originele nummer er in gaan zetten. De maakbare wereld voor de haves. Ben bang dat Sir William het ook niets zou vinden. Dat nummer dan. De revival van het XK blok juich ik toe. denooitjaloersemaartochwateilversuchtigeslechtduirtsspellende
  24. 2 points
    Weg met de P stand!
  25. 2 points
    Ik zet die van ons ook graag naast wat anders moois en in dit geval was dat bij mijn werk, maar dat ging tijdje geleden toch mis en was ik ineens de dader. Deur floepte uit mijn handen en de deurvanger trok er nog aan maar dan de verkeerde kant op 😩. Het was echt maar een klein tikje en dan toch zo'n 'mooi' vouwtje in die zwart glimmende deur van die (tot dat moment) superstrakke en mooie 911... Briefje op de voorruit gedaan en uiteindelijk netjes afgehandeld, maar kost wel weer aardig wat tijd en moeite.
  26. 2 points
    Ik vind het ook altijd leuk foto's te hebben van leuke tripjes maar Rene, gaat wel heel ver om een "professionele" fotograaf te regelen
  27. 2 points
    Yep, erg leuke auto Echt geen winnaar in de schoonheid maar een absolute uitblinker in Fundriving…. Hier wat fotos van het schoonmaakwerk.. Achterzijde ontdaan van eerste vlekken en ingetrokken vuil, moet nog een keer of 2.. Stoel heeft wat rijervaring maar eerst schoon, dan voeden, dan evt. wat kleur...maar ik vind dit ook wel passen, hij heeft nou eenmaal zijn leeftijd. Kleppie weer beter... Bumpert weer erg mooi, dat is wel ruim een 9! Totaalbeeld, erg mooi nog! En dit zie je door het dak..... Ook dit is door het dak, 2 schoonheden..... After-driving….soort na meditatie zeg maar, gewoon even naar het dasch kijken, geeft rust.
  28. 2 points
    Mijn X308 staat altijd binnen. Ook bij eigenaar voor mij, heeft ie altijd in de garage gestaan. Dat betekent dat mijn 2002 Jaguar, in ieder geval al vanaf 2003 binnen geparkeerd staat. Toch wel ruim bijna 170.000 mijlen gereden in de VS en in Europa! Ik heb ook nog o.a. een Mercedes W123, die heeft een aantal jaren voor de deur buiten gestaan. Wel altijd met een heel goed buitenafdekhoes eromheen. En een minitrol antiroestbehandling. De W123 heeft de reputatie een van de best geproduceerde Mercedessen te zijn. Dat klopt ook wel, behalve roestgevoeligheid. Ik heb ook nog een Alfa Spider. De Italiaanse Alfa heeft de naam om te roesten, maar in de praktijk is de Mercedes er vele malen gevoeliger voor. Sinds een paar jaar wonen we in een boerderij en daar heb ik gelukkig ruimte om alle drie mijn klassiekers binnen te zetten. Als je de mogelijkheid niet hebt houdt alles op, maar ik vind het prettig om ze binnen te hebben staan. Op mijn X308 geen spatje roest, originele lak is nog in perfecte staat, geen uitgedroogd dashboard, geen vale plekken op de bekleding vanwege langdurige in de zon staan.En dat zie je terug in de taxatiewaarde. (waar je dan ook weer premie over moet betalen!) Ik beleef veel plezier aan om mijn auto’s heel netjes te houden. Ik rij er veel mee, ik ontzie ze ook niet als ik mee op stap gaat, maar ik vind het gewoon leuk en fijn als mijn auto’s er picobello uitzien. Dat is als ze op straat staan gewoon niet te doen. Een goede afdekhoes helpt wel, maar dan heb je weer andere problemen/beperkingen. Je kunt natuurlijk een auto keurig houden ook op straat. Maar met een garage is het minimaal gemakkelijker. En een aantal invloedsfactoren (weer, zon e.d.) heeft je auto gewoon geen last van. Dat scheelt toch op termijn Jeroen
  29. 2 points
    Gisteren de hele dag te gast geweest bij Ben Kolvenbach. Eindelijk, na twee jaar sputteren en net doen of de XJC dood is, leeft ze weer. Ben en z'n team hebben goed werk geleverd. De weg terug van Boven Leeuwen naar Rotterdam verliep perfect. Zelfs in de beginnende file bij Woerden zo rond een uur of 6, gaf de kat gen krimp. Voor die tijd zat ik met samen geknepen billen achter het stuur omdat ik nooit wist wat er kon gebeuren. Sputteren, afslaan, niet starten, warm lopen, alles was mogelijk. Na mijn bezoek waren alle problemen met de carburateurs opgelost en rijdt de XJC zoals een Jaguar moet rijden. wat een opluchting. Ook heb ik tijdens het bezoek volop mee kunnen kijken in het bedrijf en ben met een zak vol tip en aanbevelingen huiswaarts gekeerd.
  30. 2 points
    Ik zal het je nog sterker vertellen, het is mijn sociale plicht aan de samenleving. Of zoals de buurvrouw het ooit eens zei: jouw auto hoort bij het straatbeeld. 😁
  31. 2 points
    Die waren gewoon op. Er was spontaan een sproeier uitgevallen en de gasklep rammelde als een malle. Ook was de boel niet meer af te stellen. Raymond had al twee keer geadviseerd de boel te laten restaureren. Gelukkig is dat nu gebeurt door Ben Kolvenbach, zoals Raymond ook adviseerde. Nu start mijn auto bij de eerst draai aan de sleutel en pruttelt er lustig op los. Ik heb nog nooit zo fijn met deze auto rondgereden. Na de eerste proefrit ging de auto nog even p de brug omdat twee man vonden dat er wat mis was, bleek het stuurhuis los te zitten. Nu is alles opgelost. Eindelijk genieten.
  32. 2 points
    De lokale garage heeft het euvel gevonden! Inderdaad een gecorrodeerde connectie onder het dashboard naast de zekeringenkast. Schoongemaakt en ik mag weer rijden in het donker[emoji1] Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
  33. 2 points
    Toevallig net deze tegen gekomen: https://www.holden.co.uk/p/wing_or_door_mirror_american_style Toch een beetje Lucas stijl met de spiegel en het frame met precies 10,2 cm afstand tot de gaten in de deur. Ze zijn besteld en hopelijk passen ze goed.
  34. 2 points
    Je bedoelt de benzine?, die was 5 jaar oud....hihi (goed spul) Ik ben erg voorzichtig geweest met alles op voorhand, ik kan wel serieus zijn maar het is zo veel leuker toch? De rit naar huis was wat gewaagt ja, de rest ging in uiterste voorzichtigheid….. Het is een superleuke auto! Niet perfect, maar oh zo betrouwbaar (eenmaal op orde) en zo ontzettend leuk! Stap voor stap klaarmaken voor de rit door Europa! Er staat nog een grote op het menu, het druklager....
  35. 2 points
    Jammer dat je niet gekomen bent, was heel gezellig en tijdens de meeting was het droog Wel onderweg erheen regen gehad en wat spetters op de terugweg. Verder leuk om met degene die er waren kennisgemaakt te hebben! Kate was in goed gezelschap 😎
  36. 2 points
    In principe doelen we op September....
  37. 2 points
    aha, gelukkig ben ik niet de enige met zo'n afwijking om niet alleen technisch af te handelen maar ook gelijk het zichtwerk netjes te maken
  38. 1 point
    Het is idd anders voor series 3. Er zijn 3 rubbers die alles op z'n plek houden, en een sierstrip. De kit houdt de raam vast en dicht m af.
  39. 1 point
    Ala je met een Jaguarspecifiek apparaat uitleest krijg je inderdaad de juiste codes, kijk eerst even naar de polarisatie van de stekkers, je kan ze verdraait hebben. Daarna is de volgende stap de code wissen in de EOBD EN de ABS, niet vergeten, want de code staat in 3 modules!
  40. 1 point
    Dat klopt... Dit ga ik zeker doen!! Alvast hartelijk dank voor je input... TOF!!!
  41. 1 point
    Er zijn meerdere oorzaken, zeker bij de XJ 40, denk aan defecte remslangen, deze gaan vaak defect op de binnen zijde en zorgen of voor geen remmen of voor vastzittende remmen, verder zijn er allerlei componenten die je per stuk kan nazien.
  42. 1 point
    Bij vroege ‘40s is oorzaak van het probleem vaak de drukschakelaar, niet per se de drukbol. Voor aanvullende informatie kan je bijvoorbeeld grasduinen op XJ40.com, zoekterm ‘brake pressure switch’.
  43. 1 point
    That’s your best bet. Dat is gewoon, heb t ook gehad, the shit you put up with. denooitweddende
  44. 1 point
    Waarschijnlijk microswitch in de J-gate...
  45. 1 point
    Zou jij nou nog wel op de A58 moeten rijden met die zware rechtervoet van je?
  46. 1 point
    Kate is niet van het binnen slapen met een dekentje. Ze staat gewoon buiten stoer te wezen Leuk als ik 's avonds de straat in draai met de daily driver en in de verte een bumperreflector zie shinen (want ja, ze vult het parkeervak dan ook helemaal en steekt meestal uit ten opzichte van de andere auto's 😎).
  47. 1 point
    Dit vind ik echt n heel fijne ontwikkeling! Ben al n paar jaar lid van de club, ook aan n paar evenementen meegedaan. Altijd hartelijk ontvangen, immer gezellig. deoptweebenenspringendeniethinkelaar
  48. 1 point
    Vandaag nog even tijd kunnen maken, Bodem op orde en in de coating op de plaatsen waar toegelaten, de plaatsen met meer aandacht open gelaten voor later reparatie en evt. spuitwerk. De (leen) Ecu's met de postduif binnen gehad en er in maar...….. en meten... Eerste ECU stuurt de brandstofpomprelais niet aan, ook een bekend probleem, kan ik overbruggen en verder kijken maar ik heb er 2 dus 2e er in. CO van 12 naar 6 beter, maar niet goed,,,, Ok, beetje spelen met de voorwaardes waar de ECU naar kijkt, bijv. een variabele weerstand op de ECT om een warme en koude motor te simuleren... Ik heb dit recent gebruikt om de V12 te repareren, ook daar was de ECU defect, nu stuur ik die op naar ATP voor rebuild, maar kan voor nu even rijden. De link naar de site kende ik inderdaad. Uiteraard eerst de motor eens goed nagezien, in het begin al...compressie is over alle 6 stuks 12.5 bar, voldoende en erg mooi voor de 155k km. Oliedruk is goed te regelen met de te gebruiken olie maar deze was al 5 bar, gewoon erg goed (gemeten met de drukmeter niet op het dasch). Kleppen staan wel goed anders zag ik dat in de compressiemeting, motor loopt ook erg mooi als hij loopt. Maar de olie is na 300 km al zwart dus erg hoge CO, gooi ik er wel weer uit als het gerepareerd is, niet te lang mee rijden maar de smering is voor nu wel goed, het is de classic olie dus die kan wat hebben. Nieuwe Bosch bougies en de originele Champion ook geprobeerd, geen verschil, iets betere motorloop met de Bosch, die laat ik zitten. Ketting en timing vind ik nu wat ver gaan gezien de motor keurig loopt en de CO de helft lager is met de andere ECU, deze is al rebuild door ATP paar jaren geleden dus kan wel weer shit zijn... Hmmm, CO is niet te regelen met de potmeter op de ECU, dus ECU ook slecht.. Voor de APK een groot probleem maar wel een idee van wat er is. Er is niks te beïnvloeden, het is een "domme" motor... Morgen even de TPS wisselen, ik heb er recent 3 gerepareerd, die werken beter als nieuw. Goed, verder even warm worden en opnieuw meten, er zit veel rotzooi in de uitlaat van de hoge CO Krak!! Ah, wat nu weer??? Slang kapot, tuurlijk is ook 34 jaar oud... Nu zijn we in ieder geval zeker van de km stand en de leeftijd haha.. Zooitje in de werkplaats (daar heb ik wat moeite mee, eerst opruimen) Uiteraard zijn die slangen nog niet besteld, dan maar zelf maken. AH! kan gelijk de antivries er uit en wisselen voor SP12.. Ja, leuk slangetje, lekker plekje,...beetje bloed, woordje naar onze lieve heer en half 6 Shit, al weer tijd, dan vanavond terug... Zo geschieden. Juist, zonder visco (die was al vastgeslagen in de 2e rit) (grappig) en de Fan verwijderd want die zit er aan vast (wel al besteld) even rijden... Word goed gekoeld door de rijwind en het is koud buiten en normaal doet de Fan niet zoveel bij normaal bedrijf. Ok, CO//// 5.5 nog te hoog, ik ga toch voor de ECU. In ieder geval tijd gemaakt voor de bodem van Marjo, niet van karton maar van beton... Wat is die auto hard zeg! Nu even goed nadenken, gaan we restaureren?, nee... Gaan we repareren tot goed voor rit Europa? ja Maar.. ik neig toch naar een tussenstap, helaas is de auto overgespoten in een andere kleur en om het goed te doen komt er 8.000 bij aan spuitwerk, ik bedoel dan dus hele auto strippen en binnen en buiten opnieuw.. Maar heeft dat meerwaarde??? Hij is zo ook leuk! Weet je wat!, we zien wel....eerst repareren, APK en dan stap voor stap elke keer beetje verder... Vraag is wat de auto mag kosten, wat is de waarde?, wat kost het voor echt goed en wat is dan de waarde? De waarde nu is een enorme glimlach als je rijd, en vele, vele, duimpjes onderweg! "wat een leuke auto!" , yup vinden wij ook... Raar eigenlijk, zelfde ding als de 12 ,maar daar zeggen mensen "wat een mooie auto!, statig!" En deze is leuk... Weet je wat! We gaan (voorlopig) voor leuk..... Van de diverse gebruikte delen als de AAV kende ik, ik heb die dingen ook per 4 op voorraad, ze worden zeldzaam, maar de rest is echt anders als de XJ 40 hoor, net effe wat anders. Dus....dag weer voorbij en op naar verder.. Wat een leuk ding...…..wat een leuk ding...
  49. 1 point
    Dan toch maar ook maar mijn persoonlijke, eerste en ongenuanceerde reactie: Natuurlijk ben ik een groot voorstander van de voorgestelde samenwerking. Het is op zich natuurlijk gek dat er twee verschillende 'clubs' zijn voor hetzelfde automerk. Ik zie ook dat er weinig overlap van activiteiten en aandachtsgebieden is, waardoor de twee partijen elkaar goed kunnen aanvullen. Maar, net zoals bij Michel, heb ik ook een maar. En dat betreft eigenlijk hetzelfde. Al sinds ik een Jaguar heb, overweeg ik met enige regelmaat lid te worden van JDCH. Inderdaad, die 6 tientjes hakken er niet in. Maar er hangt een elitair sfeertje om die club die ik herken uit de tijd dat ik lid was van de XM-club. Nu is het in het Citroënwereldje sowieso al heel erg een 'ons Citroën'-houding (wie dat niet gelooft kan komend weekeinde de sfeer op Citromobile in Vijfhuizen), maar de XM-club (en in nog sterkere mate het C6 genootschap) profileert zich als heel elitair. En het is die uitstraling die me weerhoudt om lid te worden van de JDCH. Natuurlijk, het is een gekleurd beeld dat ik heb. Dus mijn reactie is voor wat het waard is. Aan de andere kant, clubs veranderen. De oudere garde stroomt uit en de jonge generatie komt er bij. Dat zie je ook hier op het forum. Dus ik zou voorzichtig de samenwerking een kans willen geven. En daarbij hoop ik dat mijn beeld van JDCH in positieve zin bijgesteld wordt.
  50. 1 point
    Je gaat geen gaten in je auto zagen!! Maak de tank los voor zover je er bij kunt. Ook de vulpijp, voor zover het gaat. Aan de bovenzijde zit een dop met een bajonetsluiting, maak deze los. Nu kun je met een beetje geweld de tank net ver genoeg kantelen om met je hand, (die na deze actie onder de wonden zit van het scherpe randje) de pomp wisselen. Koop een originele pomp! Ze koste rond de 120 euro. Het is in ongeveer 2 uur te doen en dan is het weer goed voor jaren....
×
×
  • Create New...