Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 06/28/2021 in all areas

  1. Ja, en als al dat krokante bruine spul is verwijderd moet er wel weer wat voor in de plaats komen natuurlijk
    5 points
  2. weinig bijzonders te melden. De jaguar gedraagd zich voorbeeldig als daily driver. Af en toe wordt er goed voor gezorgd. En af en toe moet ie aan de bak.
    5 points
  3. Gisteren is de slijptol in de X300 gezet, wat roest zat onder de lak, bijna niet zichtbaar, maar zit er wel. LA wielkast rand achter bij bumper RA wielkast rand voor bij achterdeur.
    4 points
  4. You might like Wales more... En voor weg gaan natuurlijk even lekker "spelen" met de autotjes door het zwinnetje en donuts draaien Wie wil er nu volwassen zijn?
    4 points
  5. ik had uiteindelijk toch besloten het tandwiel te laten printen en kreeg gister te horen dat hij klaar was met printen en op de post is gedaan. bijgevoegd staan foto's van het nieuwe tandwiel die ik vanmiddag binnen kreeg. zal hem van de week nog even uittesten maar ben hier zekerweten blij mee nu kan het tenminste weer elektrisch bediend open en dicht gaan in plaats van met de hand heen en weer schuifen
    4 points
  6. Het weer bij het Postillon Hotel bij strand Nulde Nulde was om 11.00 uur al nat, ( volgens de weerprofeten vooral in het Noorden buien , het Noorden begon vanmorgen dus al na Utrecht) maar had als voordeel weinig tot geen fietsers en op de wegen die op groene tunnels leken reed je toch in de schaduw. Bij Otterlo was het al droog en bij Ede kon de kap open en is open gebleven. Na Rhenen werd het wel wat drukker op de weg en op de dijk naar Wijk b Duurstede al veel meer fietsers. Ik kwam ook nog een tiental Mx5 cabrio's tegen , die hadden kennelijk ook een ritje. In Wijk b Duurstede op het parkeerterrein op de haven met horeca was het ook behoorlijk druk en warm. Zoals Wimb al schreef het was weer de moeite waard, ook voor de zoveelste keer voor mij. De Jag is schoongespoeld en het stof is uit de uitlaten. Foto kap dicht na Otterlo, kap open Grebbeberg Parkeerterrein en Haven Wijk b Duurstede met molen. Voor herhaling vatbaar startplekken en mooie routes genoeg
    3 points
  7. Jippiajee... She runs again. Afgelopen vrijdag bij SNG Barrett een nieuwe linker tank gehaald. Heel goed gesprek gehad met de goede man achter de balie. Op zo'n manier weet je wat er "zakelijk" gebeurt en wat de betere Jaguar bedrijven zijn. Er zit daar veel kennis en hij is zelf ook een XJC aan het restaureren. De oude tank uit de auto gehaald. Leidingen tot aan het filter leeg laten lopen. Pomp en meter uit de tank verwijderd en overgezet op de nieuwe tank. Wel prettig dat de rubbers en ringen standaard bij de tank geleverd zijn. Ik had deze ook los besteld. die liggen nu bij de "voorraad". Het plaatwerk waarmee de tank is bedekt, had de nodige lak schade, dus dat wordt opknappen. Dit weekend de nieuwe rotor en verdelerkap gemonteerd en de vlotterkamers leeg gehaald met een injectienaald van een inktvulsetje voor de printer. In het opvangbakje wat ik gebruikte bleek dus inderdaad water bij de benzine te zitten. Vanavond heb ik toch maar even met de rechter tank geprobeerd te starten. Eerst de pomp de benzine laten stromen naar de carburateurs. Shoke uit en starten. In een keer kwam ze weer tot leven. Wel met wat pruttelen maar na een paar ferme trappen op het gaspedaal, snort ze weer als vanouds. Ik weer helemaal happy en gefixt zonder tussenkomst van een garage. Ooit..................................kan ik alles alleen af. nou................dat maar niet. Goeie garagebedrijven moet je koesteren.
    3 points
  8. Verder is onze mobiliteit in europa maar een druppel op een gloeiende plaat met industrieën zoals china, rusland en afrika. Nee ik blijf gewoon zo lang mogelijk dinosauriërbladeren opstoken, met een auto van dik 48 jaar oud. Dat wil ik de moderne plastic pongel nog wel eens zien doen.
    3 points
  9. Voor wie zich afvraagt waarom ik nu alweer de koppeling vervang: Bij aankoop werkte alles gewoon goed, maar toen ik de motor ging vervangen bleek dat de plaat zelf gescheurd was. Toen heb ik een plaat gekocht die 1 op 1 paste en geen ~300 euro kost. Toen bleek de drukgroep toch maar ff niet zo lekker te zijn en kon ik niet ontkoppelen, dus heb ik toch de nieuwe set gekocht. Je wilt natuurlijk niets kapot repareren voor veel geld, maar dat was dus de foute inzet hier. Afgelopen weekend de bak los gehaald van onder de auto en dat had ik nog nooit eerder zo gedaan. Moet zeggen dat het ongelooflijk makkelijk is, hooguit 3 uur werk. Nog een leuk probleempje gevonden: En deze moet ook maar gelijk los. De keerring zelf kreeg ik bij de auto gelukkig, want nieuw kost ie 90 euro! Ik ben er een paar maanden tussen uit geweest voor mijn school, maar kan nu toch weer met plezier verder. En heb mezelf enthousiast gekregen over autorijden voor het eerst in 2 jaar.
    2 points
  10. Dag 4 Eerst maar eens gekeken wat de lekkage van de carburateurs kon zijn. Deksel van de vlotterkamer van beide er af maar de vlotters waren beide goed, ze drijven en ik hoor niets aan de binnenkant bij schudden. Dan de vlotternaalden er maar even uit. Zien er goed uit en hebben beide een zwart puntje. Ik heb begrepen dat dat al iets van viton is? Spullen weer in elkaar gezet en voila, geen lekkage meer. Misschien zat er een vuiltje wat nu weg is. Wat ik wel vreemd vind zijn de maten, het is niet het Engelse spul wat ik heb maar ook niet metrisch. Maar ook dat is weer opgelost met een goede Bahco. Daarna blokje om gereden om de olie warm te krijgen. Daarna de auto op assteunen gezet en eerst de motorolie er uit. Mmm, vreemde aftapplug, ziet er ook anders uit dan wat je op Google vind, deze heeft een vreemd soort binnenvierkant. Die heb ik niet maar de waterpomptang past mooi om het randje en de plug gaat er vlot uit. Flinke plas olie loopt in de opvangbak en ondertussen het oliefilter er ook maar af. Dit is nog het type met de lange bout en bij het demonteren allemaal losse onderdelen, veer, ringetje, viltje en aan het filter zelf blijkt ook nog een metalen aandrukplaat te zitten die nodig is. Volgens de exploded view van SNG Barrat mis ik dan nog een klemveertje maar die zit er niet meer bij. Ook niet teruggevonden in de olie met een magneet. Om de lange bout zit bovenaan nog een rubber afdichting en daar heb ik een nieuwe voor. Bij het filter zitten twee o-ringen maar zo te zien wordt er maar eentje gebruikt boven in de adapter waar het filterhuis tegenaan afdicht. Oude ring er uit en dan...wat een gedoe, nieuwe o-ring blijft er uit vallen. Eerst maar even verder met de versnellingsbak en het differentieel nu de olie nog wat warm is. Versnellingsbak is een eitje, aftapplug er uit en laten leeglopen. Wel relatief veel metaaldeeltjes aan de magneet vind ik. Misschien maar even spoelen voordat ik deze weer dichtmaak. Verder met differentieel, ook hier een mooie aparte plug met een vierkant waar ik niet meteen wat voor heb. Bahco past niet lekker en voelt alsof hij er af wil slippen, plug zit ook behoorlijk vast. Steeksleutel 14 past maar met zo een vaste plug is dat niet zo'n fijne oplossing. Dus ringsleutel 14 met 12 kantjes en die past lekker ook omdat hij wat verdiept is. Er moet behoorlijk kracht gezet worden maar hij komt los en ook hier loopt de olie er uit. Als ik de plug zo bekijk is deze met iets van borgmiddel vastgezet, deze heeft ook geen dichtring. De LED-lamp heeft er geen zin meer in en ik ook niet dus de auto mag vannacht nog wat uitlekken. Morgen de pluggen er weer in en alles weer vullen. Het idee is om de kamer waar de o-ring van het oliefilter in moet en de o-ring zelf eerst helemaal te ontvetten en er dan een beetje vet in de kamer te smeren zodat de o-ring er wat aan kleeft. Gaat dit werken of heeft iemand nog een beter idee? Guus
    2 points
  11. Zekeringkasten… Fijn dat je ‘t hebt kunnen vinden en oplossen! (reminder to self: er moeten nog een XJ40 en een Biturbo doorgesoldeerd worden)
    2 points
  12. Tromgeroffel..... Het was een slechte verbinding in de zekeringenkast linksvoor onder de motorkap.. Alle relais en zekeringen waren gecheckt. Ik had zelfs op alle zekeringen spanning gemeten... Maar TCM kreeg niet constant spanning toch.. Als je de op zekering spanning meet duw je met de pen van de multimeter op de zekering.... En dan maakte de onderbreking in de zekeringenkast gewoon verbinding.. Maar goed, nu gevonden dus weer blij. De diagnose volgorde van onze vrienden in Hzand was: 1: TCM 2: ABS 3: Instrument cluster (misschien) O,ja zekeringenkast ruikt raar, was het devies. Zo zie je maar, als je goed luistert ligt het antwoord voor het oprapen. --} Oorzaak was: TCM onvoldoende spanning door raar ruikende zekeringenkast . Nu alles weer okee (brug over onderbreking gesoldeerd) We kunnu wir rije
    2 points
  13. Eerder vandaag heb ik dit project opgegeven, zonder WDS mogelijkheid (auto pakt um ni) en na een TCM en (3) ABS units te wisselen was ik er een beetje helemaal klaar mee. Auto geschorst. Soms is dat nodig om de druk eraf te halen:-).. Daarna even gegeten, en weer aan de slag.. Ik denk de oorzaak van het probleem nu eindelijk gevonden te hebben.... Als ik het zeker weet zal ik het delen. ter lering en vermaak. Ut is simpel, maar dat is meestal als je het eenmaal gevonden hebt (ook ik ga winnen)
    2 points
  14. Ik denk dat het aan het device/de browser ligt hoe er mee om wordt gegaan, maar dit komt doordat in het bericht een verwijzing naar een externe website is geplaatst en die verwijzing is niet meer geldig. Bij mij ziet die laatste pagina er bijvoorbeeld zo uit: Op de plaats van de vraagtekens staat twee keer een koppeling naar een externe URL, emoticons zoals Rob ook al aangaf. Als je dan die pagina rechtstreeks in je browser probeert te openen wordt duidelijk dat de pagina niet langer meer bestaat: Hoe kun je dat voorkomen: gebruik alleen emoticons van het JF en upload alle plaatjes/filmpjes die je wil tonen ook naar het JF.
    2 points
  15. Ik weet van meerdere XJ40's en '300's op LPG met hoge kilometerstanden in UK. Voor zover ik van de eigenaren begreep met niet meer aan onderhoud/problemen dan wagens die alleen benzine krijgen... Goed werkende LPG valt en staat met kwaliteit van de inbouw, er is vast een lokale inbouwspecialist die je meer kan vertellen!
    2 points
  16. Viereneenhalf jaar geleden kocht ik een X 3.0 Estate. Had eerder een Subaru 3.0 H6 Estate en ontdekte dat de X ook 4WD had dus waarom dan niet een X? Engels gaat altijd voor Japans bij mij. Ik wilde de top of the range, die was verdomd lastig te vinden maar uiteindelijk toch gevonden. Haak eronder gezet voor de aanhangers en autoambulances. Mening na die 4,5 jaar: topauto. Paar normale dingetjes gehad vanwege leeftijd maar nog geen dure reparaties nodig. Wel alle luxe die voorradig was in 2004. Snel, soepel, zeer handig. Lust een slok maar als niet woon-werkverkeerauto maakt dat niet zoveel uit. Staat altijd buiten maar kan het hebben met electrisch verwarmde voorruit, spiegels en stoelen. Als het gaat zoals het nu nog steeds gaat hou ik hem minstens nog 4,5 jaar, en nog veel langer ook. Een blijvertje.
    2 points
  17. Dag 3 Vandaag verschillende spulletjes binnen gekregen voor de 420 om groot onderhoud te gaan doen. Ook een hulpstuk om de spinners van de wielen los te krijgen. Aangezien de hemel ontbreekt en alleen onderdelen in de kofferbak liggen eens gekeken hoe het in elkaar gezeten heeft en wat er mist. Nou.. er mist wel e.e.a. heb ik al gezien. Bij de 420 en latere S-type is dit niet het systeem met bogen maar er hoort een soort centrale plaat in geloof ik. Er is alleen niet veel te vinden hoe dat deel er precies uit ziet en hoe het gemonteerd is. Als dank voor al deze aandacht besloot de voorste carburateur even flink over te lopen toen ik hem op contact deed dus maar niet meer gestart. Komende weken druk met werk dus het moet maar even wachten tot ik meer tijd heb. Er mist dus wel het nodige dus ik ben al aan het nadenken of een sloper erbij goedkoper is dan al die delen los te kopen. De prijzen die er voor sommige zaken (oude rommel) gevraagd worden is niet normaal. Moet de goede adresjes denk ik nog vinden. Guus
    2 points
  18. Nog mooier dan eerst.
    2 points
  19. OK. De oorzaak van dit probleem is gevonden. De voorschakeweerstand / balasresistor is kapot. Zoals geschreven, had ik vermoeden maandag al. De weerstandsdraad is mechanisch aan de contactpunten "geklonken". Dit contactmateriaal (ijzer?) is doorgeroest, en maakte zo nét wel, of nét geen contact. Zie foto. Ik heb geprobeerd de boel aan elkaar te solderen, maar het materiaal lijkt daar niet voor geschikt. Voorzichtig lassen lukte wel, maar blijkbaar geeft dit een slecht contact. De weerstand is nu ca 3Ω. Terwijl dit op de weerstandsdraad, ca 1,5Ω is (wat overeen komt met de info uit de Service Manual). Natuurlijk wel geprobeerd te starten, met de "gerepareerde" weerstand. De motor bleef nu wel lopen in ieder geval.(jeeey!), en de toerenmeter deed ook weer mee. Als ik het verhaal van de Service Manual begrijp zal het gedrag van de bobine bij hogere toeren anders zijn, als die voorschakelweerstand niet klopt. Zo te zien is dit onderdeel (C32578) gewoon te bestellen. Dus dat ga ik dan maar proberen. Case closed, hoop ik. Thx voor de hulp, mannen!
    2 points
  20. Alright gents, de motor loopt! Ik heb direct 12v op de + van de bobine aangesloten (zie pijl in plaatje), en de motor bleef na starten nu wel pruttelen. De motor bleef zelf draaien toen ik het contact uitgedraaid had. Dat is bij nader inzien logisch, maar was wel even "schrikken" (asjemenou, om met Loekie te spreken). Op zich wel cool dat ie "in één keer" start nadat ik de brandstofpompen én de carburateurs helemaal uit elkaar gehad heb, Enfin: Ik had in deze pdf een stroomschema gevonden van de S1. Volgens het serie nr van de auto, zou het het tweede schema op blz 80 zijn. Maar als ik dat vergelijk met de realiteit komt dat niet heel erg overeen. De kleuren kon ik totaal niet plaatsen. Ik weet wel dat deze S1 ooit een auto een S2 blok ontvangen heeft, maar ik had niet gedacht dat (een deel van) de bedrading ook vervangen zou zijn. Wat verder opviel: - Bij draaiende motor bleeft de toerenteller op 0 staan (ook met het hulpdraadje aangesloten) - Ik heb een multi-meter op de (losgekoppelde) weerstand gezet, en de weerstand leek >200kΩ. Lijkt me sterk. Misschien heb ik geen contact gemaakt met de meetpennen. Maar hoeveel Ohm zou die weerstand moeten zijn? Dat zal toch max een paar Ohm zijn? - Bij het aansluiten van het hulpdraadje (+12v naar de +-pool van de bobine), vonkte het behoorlijk. Zelfs als ik 'm even los hield, en weer tegen de 12v aanhield. Het contact stond uit. Dat verbaasde me, ik zou niet denken dat er in rust veel stroom zou lopen. De draden werden verder niet warm, dus ik durfde het zo te laten, en de motor te starten... en dat ging dus goed. Wel vreemd wat mij betreft. Ik ga op zoek naar een S2 stroomschema om te zien of dat een beetje overeenkomt met wat ik zie. Suggesties zijn welkom.
    2 points
  21. Vandaag de Series 1 uit de stalling gehaald. Het is de bedoeling dat ie vrijdag fungeert als feestauto bij de drive-inn diploma uitreiking van mijn dochter. Tja Corona beperkingen houden daar nog even vast begreep ik. Na het rondje zeeuwse eilanden een tijdje geleden was er een benzine lek op de leiding naar de voorste carburateur. En deed de pomp van de rechtse tank het niet meer. Benzine lek heb gelijk gefixt voordat ie terug naar de stalling ging natuurlijk... Maar vandaag pas tijd om naar de brandstof pomp te kijken. Rechts deed niets, ook geen spanning op de pomp. Links even meten, want misschien multimeter overleden ofzo. Hmmm links ook geen spanning... das raar, ik heb eerder de pomp nog gehoord dus.. Uiteindelijk bleek de schakelaar op het dashboard stuk aan het gaan was. Effe kookelen, helaas niet bij de doorsnee (snelleverende) automaterialen handel te vinden. SNG wel, special order, en iets van 68 euro voor een lullig lucas (=niet best) schakelaartje.. Maar misschien moet ik meneer of mevrouw Lucas iets meer credits geven.. Want zo,n schakelaar kun je gewoon uit elkaar halen. Twee messing stripjes terug rechtbuigen en weer in elkaar klikken, en voilla. Klaar voor de drive in dinges.
    2 points
  22. Als ik het goed zie is het toch alleen maar kwestie van over een asje schuiven.
    2 points
  23. Als Jaguar liefhebber wil je natuurlijk wel graag echt (weer) een Jaguar in je garage hebben dus toen ik twee weken geleden een 420 op Catawiki zag staan zonder minimumprijs was ik natuurlijk wel geïnteresseerd. Ik had al eens vaker naar een van de oudere Jags gekeken maar dan met het idee om mijn huidige oldtimer in te ruilen op een mooie auto. Maar dat was er nog nooit van gekomen en ik dacht als de prijs nu niet te gek oploopt dan koop ik hem er gewoon bij. Foto’s lieten een auto zien die wel wat aandacht moet hebben maar in de basis niet verkeerd. Auto staat sinds 2005 op Nederlands kenteken. Verhaal erbij is dat de vorige eigenaar was overleden en de auto is opgekocht uit de inboedel. Ik kon vinden dat de vorige eigenaar hem inderdaad al een hele tijd had gehad dus daar zat wel wat logica in. In de week voorafgaand aan de sluiting een afspraak gemaakt om de auto bij het bedrijf waar deze te koop stond te bekijken. Beetje hetzelfde gevoel, niet verkeerd maar ik heb er niet de hoofdprijs voor over. De biedingen waren wel wat opgelopen maar nog steeds onder hetgeen ik er voor wilde geven dus aan het eind nog een bod gedaan en ik was plotseling weer eigenaar van een Jaguar! Er waren alleen een paar zaken die ik niet goed kon rijmen en die me ook niet helemaal lekker zaten. De onderkant van de auto leek keihard, geen rotte plekken en heel netjes in een coating. Bijna of iemand dit heel professioneel gerestaureerd had. Maar het interieur is echt een zootje en het chroom is ook niet meer echt mooi en nog wat kleinigheden. Beetje vreemde combinatie. Ik zal wat foto’s toevoegen die door de verkoper zijn gebruikt. Zoals jullie op de foto’s kunnen zien heeft deze 420 een badge op de gril die ik eigenlijk nog nooit zo op een 420 had gezien. In de week voorafgaand aan het ophalen van de auto had ik natuurlijk al wat op internet over de 420 gezocht en toe vond ik toevallig een foto waar een 420 met precies diezelfde badge op stond. Alleen die was professioneel gerestaureerd dus het leek me stug dat dit dezelfde was… Afgelopen donderdag heb ik samen met een collega / mede autoliefhebber de auto opgehaald en deze naar huis gereden. De auto had een hele tijd gestaan en was alleen een beetje heen en weer gereden maar ik vond een rustige rit van een klein uurtje wel een mooie eerste test. De vloeistoffen nagekeken voor vertrek en nog wat benzine in de tank gedaan en op pad gegaan. De motor liep mooi en de auto reed ook goed. Stuur wel scheef en ik kreeg het idee dat de versnellingsbak wat weinig olie had maar verder geen problemen gehad. Collega die achter me reed bevestigde tijdens een korte overleg stop ook dat de auto heel mooi op de weg lag. Geen slingerende wielen, geen rook uit de uitlaten dus maar gewoon door naar huis en daar staat hij nu dan ook. De auto ondertussen flink bekeken en ja, de onderkant is top maar het interieur is dus een zootje met losse bedrading en er zijn diverse afgeknipte slangetjes in de motorruimte. Ik heb ondertussen het service manual voor de 420 besteld dus dan kan ik een gaan zoeken wat het allemaal is. Nu de auto thuis staat vielen me ook wat meer details op en wat denk je… deze auto is inderdaad in 2006 door Bart Holland onder handen genomen. Op hun site staat een complete rapportage van wat men allemaal gedaan heeft en dat is niet misselijk. Heel veel zaken zijn toen als nieuw gemaakt. Ik zou me kunnen voorstellen dat de auto misschien als bijtellingsvriendelijke oldtimer is ingezet. Er lagen nog bonnetjes in het interieur van bezoeken een een bouwmarkt en een restaurant. Allemaal regio Westland in 2014. Auto heeft ook een alarmsysteem zelfs met GPS-tracker. Maar daarna is de auto dus ook weer flink verwaarloosd, misschien tijd buiten gestaan maar gelukkig zat de bodem goed in de coating. Het plan was en is niet om de auto weer helemaal als nieuw te maken. Bij mijn vorige oldtimer heb ik dat wel gedaan en dat wil ik niet weer. Het plan is om hier een nette(re) auto van te maken waar ik lekker in kan toeren en waar ik eens mee naar een meeting kan. Dus de zaken stukje bij beetje aanpakken en de auto ondertussen rijdend te houden. Deel 1 wordt uitbouw alarmsysteem en een kijken wat er allemaal aan de bedrading gerommeld is. Guus
    1 point
  24. Nieuwe morgen nieuwe zorgen. Op een of andere manier krijg ik water binnen. Na een lange rit vrijdag en zondag denk ik te weten wat het is gezien het water bijna ijskoud is. Ik denk dat het condenswater van de airco is dat niet afgevoerd kan worden en daardoor in mooie bochten naar links letterlijk met een straaltje op mijn rechtervoet terecht komt. Is de afvoer van het condenswater gemakkelijk te vinden onder de wagen? wellicht dicht geslibt of anderszins verstopt?
    1 point
  25. Wat je schrijft klinkt helemaal logisch. Ik heb inderdaad met de wegenwacht de LPG uitgehad. Maar ja, blok was verzopen. En met een spuitbus starten in zo'n blok, zou maar zo kunnen. Ik app deze optie naar de garage. En weet eigenlijk niet zeker of die shit e10 er in zit......... Dank voor je reactie!
    1 point
  26. Zie ook hier. Meestal is het voldoende om de 'sandwich' intact te laten, en alle zichtbare soldeerpunten aan beide kanten opnieuw te doen. Maar voor ultieme zekerheid zullen de twee PCB's van elkaar moeten, zodat je overal bij kan. Dat kan op twee manieren: de netste betekent dat je alle verbindingen tussen de twee platen moet lossolderen. De verdient geen schoonheidsprijs maar werkt wél-variant: de verbindingen tussen de prints doorknippen/-slijpen (met een Dremel bijvoorbeeld), soldeerpunten opnieuw doen en de doorgeknipte verbindingen weer aan elkaar solderen. Bij mijn ex-Sovereign heb ik me beperkt tot doorsolderen van de zichtbare soldeerpunten, en heb ik de printplaten aan elkaar laten zitten. PS: vergeet de 3e zekeringkast in de middenconsole niet!
    1 point
  27. Ik ben ook lid van de JDCH omdat ik de kleinere evenementen ook leuk vind. Zowel op hun website als hun magazine, maar hoe ik het te horen krijg oke. Ik kom uit Noord-Holland maar dat ze en rondrit hadden in Limburg (Valkenburg) heb ik een hotel genomen en heb deze rit gereden. Dus app groepen per regio lijkt me niet de oplossing. Zet gewoon je idee voor wat dan ook cars and coffee rondrit meetings op dit forum en kijk wie er zin in heeft. Vrg Wim
    1 point
  28. Mijn oorspronkelijke idee ontstond omdat meetings hier altijd vooruit gepland worden, niet zo zeer ad-hoc. Ik heb dat idee toen eerst overleg met hansvh of het hier kon. Daarna is het pas geplaatst. Voor wat betreft Brabant is dat uiteindelijk niks geworden omdat er nauwelijks animo was.
    1 point
  29. Wil ik dan wel doen voor omgeving Amsterdam als er genoeg animo is. Pm maar…..
    1 point
  30. Beste Leden, Mijn naam is Roy en ik ben trotse eigenaar van een Jaguar XJS 5.3 V12 Pre HE. Bouwjaar van mijn auto is 1978. Ik merk dat er meer en meer belangstelling komt voor de eens gehate opvolger van de E-type. en dat maakt me heel blij. Ik heb de wagen 10jaar geleden gekocht voor een appel en n ei moet ik zeggen. maar helaas blijft de ijzerduivel ook bij mijn xjs niet weg. Ik weet dat een restauratie momenteel eigenlijk geld weg gooien betekend maar er zit een rijke familie historie achter de weg die deze xjs heeft afgelegd. Maar ik heb ook veel verhalen die de emotionele waarde behoorlijk omhoog drijven zal ik maar zeggen. Ik ben inmiddels op n punt gekomen dat ik de auto echt moet gaan laten lassen, spuiten kort om de body heeft veel punten waar aandacht nodig is. Mijn probleem is dat ik wel een goeie monteur ben maar lassen daar heb ik 2 linkerhanden aan. ook spuiten is voor mij een stap te ver. er zijn gewoon mensen die hier veel meer ervaring in hebben en gewoon beter werk kunnen leveren. Wie heeft tips voor bedrijven die veel ervaring hebben met Jaguars en de XJS en die ook nog heel goed werk kunnen leveren. Graag hoor ik meer van jullie! Met vriendelijke groet Roy
    1 point
  31. Erg praktisch hoor. Verder denk ik dat het niet zo snel een nieuwe trend wordt. Kuch.
    1 point
  32. Komt denk ik omdat ik en velen de emoticons van de telefoon gebruiken ipv wat JF editor beschikbaar stelt..
    1 point
  33. V.w.b. Ontsteking, bij de (iets latere?) XK motor zit er nog een boutje wat eruit moet. Ik denk dat dit bij jouw auto ook zo is.
    1 point
  34. KLASSIEKER IN DE DOP? Eén van de meest bediscussieerde Jaguars ooit is 20 jaar geworden: de X-type. De 'betaalbare Jaguar' met zijn verwantschap aan de Ford Mondeo is absoluut niet het meest geliefde dat het merk ooit voortbracht, maar wellicht groeit de waardering met de jaren. Aan het begin van de zomer van 2001 verwelkomden we in Nederland een nieuwe Jaguar in de showroom: de X-type. Een model voor de middenklasse, niet echt des Jaguars. De X-type stond dapper te glimmen naast auto's die opereerden in de voor Jaguar gebruikelijke hogere segmenten: de XJ, XK en S-type. De grote aanjager achter de komst van de X-type, was natuurlijk Jaguars toenmalige moederbedrijf, Ford. Dat had het Britse merk inmiddels zo'n beetje een decennium onder zijn hoede en wilde dat Jaguar meer ging doen dan zijn nichemarkten bedienen. Groei was het sleutelwoord en de echt grote verkoopaantallen moesten natuurlijk uit lagere segmenten komen. De S-type ontstond al met die gedachte, maar met de X-type ging men nog een stapje verder 'omlaag'. Daarmee bewoog Jaguar zich voor het eerst in zijn geschiedenis in het vaarwater van modellen als de BMW 3-serie, Audi A4 en Mercedes-Benz C-klasse. Met de S-type had Jaguar in ieder geval laten zien dat het zijn merkerfgoed niet aan de groeidrang ten onder zou laten gaan. De S-type droeg immers een bekende naam en kon met zijn ontwerp ook nog gespiegeld worden aan de S-type van weleer. Bij de X-type liep het wat anders. De ontwerpers hadden duidelijk de opdracht gekregen van Jaguar om van de X-type een kleine broer van de XJ te maken. Klassieke lijnen weliswaar, maar dan wel op een auto die in geen enkele bloedlijn van Jaguar paste. De naam sloot aan bij het spiegelen van de X-type aan de XJ, met de X van XJ. De X die de XJ bij zijn conceptie overigens kreeg van 'Experimental' en wat dat betreft paste de X ook goed bij de X-type. Het zou in zekere zin een experiment worden voor Jaguar: krijgen we voet aan de grond in deze klasse? Meer dan een Mondeo Op papier was het een kansrijk idee: een sjiek gelijnde auto met (iets meer) vertrouwenwekkende techniek. Ford leverde immers een belangrijk deel van de basis voor de X-type, het CD132-platform waarop Ford zelf de nieuwe Mondeo ontwikkelde. Een doorontwikkeling van het platform waarvan de Mondeo al vanaf de Mk1 gebruik maakte. Als Ford immers één ding wist van Jaguar, dan was het wel dat het merk op technisch gebied wel een steuntje in de rug kon gebruiken. Met de basis zou het dus wel goed zitten. Daarbij kwam dat Ford zijn dochtermerk enkele motoren toeschoof: de geblazen 2,0-liter en 2.2 Duratorq-diesels. Ook kwam er een reeks benzine-V6'en beschikbaar voor de X-type, door Jaguar aangepaste Duratec-motoren van Ford, de 2,1-liter (als 2.0 aangeduid), 2,5-liter en 3,0-liter. Deze aanpak was iets minder ingewikkeld dan de aanpak die Jaguar vroeg in de jaren 90 nog voor ogen had: de auto op een ingekorte versie van de basis van de S-type ontwikkelen. Een voordeel daarvan zou zijn dat men de X-type ook met een in lengterichting geplaatste motor en achterwielaandrijving kon leveren - zoals de concurrenten dat deden en Jaguar zelf ook gewend was - maar dat zou te kostbaar worden. De Ford-basis was goedkoper, ook geschikt en Jaguar was bereid om wat idealen te laten varen door de X-type met dwarsgeplaatste motoren en (in beginsel) voorwielaandrijving op de markt te brengen. Jaguar ontwikkelde zelf met deze basis echter ook een vierwielaangedreven versies, waar Jaguar wat betreft rijgedrag de hoogste verwachtingen van had. Die moesten door de nadruk van de aandrijving vooral op de achterwielen te leggen aanvoelen als een 'echte Jaguar'. Niet in de laatste plaats ook vanwege aanpassingen die Jaguar (vooral aan de voorkant) doorvoerde op het onderstel van de Ford-basis. Een ander aspect waarom we de X-type 'een Mondeo met Jaguar-koets' noemen (wat te kort door de bocht is), heeft te maken met de lengte. Jaguar kortte de basis namelijk wat in. De wielbasis van de Mondeo was 2.754 mm, die van de X-type 2.710 mm. Dat scheelde dus ruim 4 centimeter. Het klinkt misschien gek, maar anders zou de X-type wat te ruim worden. Vanwege de basis was er makkelijker interieurruimte te creëren dan bij de S-type en de X-type dreigde dus zijn grote broer te evenaren of zelfs te overklassen. Dat kon natuurlijk niet. De praktijk De Jaguar X-type zou hoe dan ook een vreemde eend in de bijt worden bij Jaguar en werd dan ook met gemengde gevoelens ontvangen. Een Jaguar in dit segment, die ook nog eens oneerbiedig een beetje oogde als een 'te heet gewassen XJ'; het was voer voor spot. De X-type bleek echter wel een fijn rijdende auto te zijn en Jaguar was er inderdaad aardig in geslaagd om 'm toch wat anders aan te laten voelen dan een Mondeo. In principe was er genoeg onderscheidend vermogen om 'm echt als een Jaguar neer te zetten en daarmee dus ook, zeker de luxer aangeklede versies, hoger in de markt. Vergeleken met de gevestigde concurrenten was het een moeizamer verhaal. Niet geheel verwonderlijk, aangezien Jaguar hier net kwam kijken en de X-type toch enigszins een allegaartje van onderdelen en bepaald geen van de grond af nieuw ontwikkelde auto was. Al snel werd dan ook duidelijk dat de X-type niet de gedroomde 'cash cow' van Jaguar zou worden die men voor ogen had. Een krap decennium hield Jaguar stug vol met de X-type, vanaf 2004 met de Estate-versie erbij als extra drager van hoge verwachtingen. De komst van de Estate - waarmee Jaguar zeker van de merkfans nog meer hoon oogstte - kon de teleurstellende verkopen van de X-type niet echt rechttrekken. Uiteindelijk kwam de teller op dik 350.000 X-types te staan voordat Jaguar er de stekker uit trok. In Nederland verkocht Jaguar er slechts 3.212, zelfs nipt minder dan van de S-type. Klassiekerstatus? De Jaguar X-type blaast nu dus 20 kaarsjes uit en daarmee rijst de vraag: wordt dit niet onomstreden maar bijzondere model een door sommigen gekoesterde klassieker, of verdwijnen de laatste exemplaren op den duur stilletjes op de sloop? Een eenduidig antwoord is er niet voor te geven, natuurlijk, maar het laatste lijkt toch meer aannemelijk. De X-type is door de bank genomen een duurdere occasion dan de Mondeo waar-ie zoveel mee deelt, alleen zijn er ook 'afgetrapte' X-types te vinden die je voor een appel en een ei ophaalt. Heel nette exemplaren met een lage kilometerstand willen relatief nog wel eens wat aan de prijs zijn, al zakken de prijzen rap naarmate de auto ouder is. Afschrijven willen ze nog wel. Niet in de laatste plaats omdat de X-type niet als heel betrouwbaar of goedkoop te onderhouden te boek staat. We vroegen Exco Auto, een Nederlandse Jaguar Land Rover-specialist, hoe men daar tegen de X-type aankijkt. De X-type is er geen veelvoorkomende gast, niet omdat er niet vaak een garagebezoek nodig is, maar omdat er over het algemeen niet veel geld in gestoken wordt om ze op de weg te houden. Uiteraard zullen er altijd uitzonderingen zijn. Het is te verklaren dat er niet vaak veel geld in wordt geïnvesteerd. De specialist benadrukt namelijk dat de X-type inderdaad een dure gast kan zijn, ook vergeleken met de concurrenten. Enkele cruciale zaken zijn zwak en bovendien erg duur om te vervangen of repareren. Een kapotte automaat kan je een rekening van richting de € 4.000 opleveren, de tussenbak bij de 2.5 en 3.0 richting de € 2.500 en Lambda-sondes á € 250 per stuk. Wil je de grootste potentiële ellende vermijden, dan raadt men aan om voor een X-type 2.0 V6 met een handbak te gaan. Die staan als betrouwbaar te boek en zijn bovendien in onderhoud minder snel prijzig. Kortom; de X-type blijft ondanks alle beste bedoelingen toch een wat moeilijk hoofdstuk uit de Jaguar-geschiedenis. We kunnen het uiteraard alleen maar aanmoedigen wanneer liefhebbers van Jaguar, specifiek de X-type óf van automobiele curiosa ervoor zorgen dat sommige X-types wél gekoesterde klassiekers worden. Zeldzaam zullen ze in ieder geval zijn. Wie weet is het model over tien jaar wel een leuke kandidaat voor 'In het Wild'? Wij hopen nu al op een in concoursstaat verkerende X-type Estate 2.0D met wieldoppen.(BRON)
    1 point
  35. en deze bijdrage was ook erg goed. ikbeneffeweg, misschien helpt het.
    1 point
  36. Ik vond t eigenlijk de doodsteek voor de toenmalige XJ, nauwelijks herkenbaar voor ouwe gasten met brilletjes. Nu, however, speur ik wel naar n X estate 4X4, als vervanger voor de 4wd Sub Justy.
    1 point
  37. Das niet zo'n groot Endt
    1 point
  38. Bij en klein dik mannetje wat op een dorp woont wat lijkt op bier, maar dan 2 straten verder
    1 point
  39. De Jaguar XK8/XKR is een traditionele Grand Tourer in de beste Engelse traditie. Waar moet je op letten tijdens het kopen van zo’n elegante auto? De langverwachte opvolger van de Jaguar XJS laat tot 1996 op zich wachten. Met de nieuwe XK8 (X100) zet het merk een modern rijdende en klassiek gelijnde Grand Tourer op de weg. Carrosserie De vormgeving van de Jaguar XK8 Coupé laat zich het best omschrijven als ‘fin de siècle retro’. Net als bij de XJ en de latere S-Type zijn de lijnen van Geoff Lawson geïnspireerd op Jaguars uit de jaren zestig, en de ovale grille, langgerekte motorkap met koelopeningen en de daklijn zijn een modern eerbetoon aan de E-Type. De XKR heeft een maatkostuum van sportievere snit en de Convertible heeft een door Karmann ontwikkelde elektrisch bedienbare geïsoleerde softtop met een verwarmbare glazen achterruit. Na een kleine update voor modeljaar 2001, herkenbaar aan gewijzigde achterlichten, volgt voor modeljaar 2004 een grotere facelift met nieuwe bumpers en dorpelverbreders. Bij een gebruikte XK8/XKR is het oppassen voor barsten/barstjes in de koplampen, loslatende blanke lak en lekkage langs het voorruitrubber. Een weigerende cabriokap is vaak een kwestie van hydraulische vloeistof bijvullen. Roestvorming kan voorkomen aan de bodemplaat, de wielkastranden en aan de chassisbalken bij de achteras. Interieur Het dashboard heeft dezelfde opzet als de XJ (X300) met analoge meters, een knoppenrijke middenconsole en een ‘J-gate’ voor de automaat. Elektrisch verstelbare stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, leren bekleding en climate control zijn onderdeel van de standaarduitrusting. Stoelverwarming, voorruitverwarming en een geheugenfunctie voor de stoelverstelling zijn fabrieksopties. Voor modeljaar 2001 krijgt het interieur een opfrisbeurt en nieuwe stoelen met verstelbare hoofdsteunen. Check bij een occasion of alle elektronica foutloos functioneert, van de contactsleutel en de reservesleutel tot de automatisch zakkende en sluitende raamstijlloze portierruiten. De kans op zongedroogd en beschadigd leer is het grootst bij de Convertible. Door de lage daklijn is het XK-interieur minder geschikt voor lange bestuurders; achterin is slechts plaats voor (zeer) kleine kinderen. Motor De XK8 heeft een atmosferische AJ26 4.0 V8 (294 pk). De XKR heeft hetzelfde blok met een mechanische Eaton-compressor (375 pk). De gemodificeerde AJ27 4.0 V8, met onder meer aangepaste nokkenasverstelling, doet vanaf 1998 zijn intrede. Eind 2002 verschijnt de nieuwe AJ34 4.2 V8 met 300 pk (XK8) of 400 pk (XKR). Aandachtspunten bij de 4.0 V8 zijn problemen met de Nikasil-cilinderwanden, met name bij auto’s uit landen met (vroeger) een hoog zwavelgehalte in de brandstof. Vanaf eind 2001 heeft de achtcilinder stalen cilinderbussen. Versleten kunststof distributiekettingspanners zijn een andere kwaal bij vroege motoren. Het is mogelijk om de metalen spanners van nieuwere motoren te retrofitten. Slijtage aan de mechanische compressor is een XKR-specifiek aandachtspunt. Het koelsysteem van de V8 heeft een bescheiden inhoud, zodat een versleten waterpomp, een defecte thermostaat of een vervuilde radiateur snel dure gevolgschade veroorzaken. Transmissie De achterwielaangedreven XK heeft altijd een automatische transmissie met koppelomvormer. Een handbak is niet leverbaar. De XKR met 4.0 V8 heeft een ZF-vijftrapsautomaat, de XKR met geblazen 4.0 V8 heeft een vijftrapsautomaat van Mercedes-Benz. Tegelijk met de nieuwe 4.2 V8 verschijnt een nieuwe ZF-zestrapsautomaat die zowel in de XK8 als de XKR wordt toegepast. Hoewel dit niet wordt voorgeschreven, hebben alle automaten baat bij tussentijdse oliewissels. Een bekende kwaal bij de XKR met 4.0 V8 is slijtage aan de uitgaande as en aan het planetaire tandwielstelsel van de transmissie. Wielophanging Uit het oogpunt van tijd- en kostenbesparing recyclet Jaguar een deel van de bodemsectie van de XJ-S. Nieuwe hoogvaste staalsoorten vergroten de torsiestijfheid. Variabele stuurbekrachtiging, onafhankelijke voorwielophanging met dubbele draagarmen en de multilink achteras van de XJ staan garant voor Jaguar-waardige rijeigenschappen. Met het standaard onderstel en 17-inch wielen is de XK8 meer een Grand Tourer dan een sportauto. Het adaptieve CATS-onderstel en 18 inch wielen scherpen de reflexen aan. Het R Performance-pakket (1999) omvat Brembo-remmen, een sportonderstel en 18-inch wielen. Door het stevige gewicht kunnen de draagarmrubbers (vooras), de achterschokdempers en de wiellagers versneld slijten. Welke moet ik hebben? Ruim twintig jaar na de marktintroductie zijn de prestaties van de atmosferische achtcilinders onverminderd sportautowaardig. De supercharged motoren zijn nog sneller – en nog dorstiger. Check bij aankoop van een XK met de 4.0 V8 vooraf grondig of alle zwakke punten zijn rechtgezet. De 4.2 V8 is ook gevoelig voor zorgvuldige behandeling en vakkundig onderhoud, maar heeft minder intrinsieke zwakke plekken dan zijn voorganger. Classic (leer, walnotenhoutfineer op dashboard en stuur) en de Sport (leer/stof, grijs houtfineer). De XKR heeft een sportinterieur afgewerkt met pianolak of koolstofvezel sierdelen. Interessante fabrieksopties zijn het Harman Kardon of Alpine audiosysteem; vanaf de facelift zijn adaptieve cruise control, dvd-navigatie en Alpine-audio. Moet dit hem worden? Een chique vormgeving, potige achtcilinders en een rijke standaarduitrusting met alle vierkante meters leer en houtfineer: de XK8 en XKR hebben alles wat je van een traditionele Engelse sportauto mag verwachten. Helaas geldt dat ook een beetje voor de bouwkwaliteit, want ondanks de positieve invloed van de toenmalige eigenaar Ford gaat er weleens iets stuk. Vanuit financieel oogpunt is gezonde techniek en schriftelijk bewijs van gespecialiseerd onderhoud bij aankoop van een X100 belangrijker dan kleinere cosmetische tekortkomingen. Hetzelfde geldt voor de kilometerstand: een regelmatig bereden en goed onderhouden auto is vaak een betere keuze dan een auto die langere periodes heeft stilgestaan. Een betaalbare en nauwgezet onderhouden XK8/XKR vinden is niet eenvoudig, maar daar staat een scherpe prijsstelling tegenover, en wie goed rondkijkt, koopt een auto met de uitstraling van een strandvilla voor de prijs van een hoekwoning. Tijdlijn najaar 1996 – introductie Jaguar XK8 (X100) Coupé en Convertible 1998 – Jaguar XKR, AJ27 V8 1999 – R Performance-pakket najaar 2000 – kleine facelift 2001 – XKR Silverstone najaar 2002 – XKR 100, nieuwe 4.2 V8, ZF-zestrapsautomaat, najaar 2003 – kleine facelift 2005 – XKR 4.2 S, einde productie, introductie nieuwe Jaguar XK (X150) Kopen + Tijdloze vormgeving + Sfeervol interieur + Gunstig geprijsd t.o.v. concurrentie Niet kopen – Krap interieur – Meer GT dan sportauto – Serieuze kans op kostbare reparaties (BRON)
    1 point
  40. Ik heb mijn 2002 XJR na drie jaar gebruik in Kansas City naar Nederland gehaald in 2012. Om toen door de APK te komen moest er ook iets aan de knipperlichten worden veranderd. Ik weet niet meer precies wat maar het had te maken hoe de knipperlichten geschakeld waren. In de USA zijn die sidemarkers vaak geschakeld via het stads en dimlicht. In Nederland moeten ze als knipperlicht werken. Is toen allemaal geregeld door de firma die het invoeren regelde. Gewoon een Jaguar kabel setje gemonteerd. ik zou in ieder geval even bij de RDW navragen wat nu precies het probleem is. nu minder, maar er zijn heel wat van deze Jaguars naar Nederland gekomen dus moet te fixen zijn Succes jeroen
    1 point
  41. Zoooo dat is zeldzaam hier in Nederland. Heel aparte auto's. 20 jaar geleden kon ik de verleiding niet weerstaan en heb een Lakewood gekocht. Dat is de stationversie van de eerste serie Corvair. Fantastisch ding. Helaas begon ik toen ook met de verbouw van mijn huis en garage en heb toen de Lakewood weer verkocht. Toch altijd wel een beetje spijt van gehad.
    1 point
  42. EEN PLUS SIZE MODEL. Ze zijn jaren beschouwd als onderdelendonoren. Want aan zo’n volgens Jaguarbegrippen obese Jaguar Mk 10 (en de 420 G) zaten best wat spullen die je voor een Jaguar kon gebruiken die er uitzag zoals een Jaguar bedoeld was. Sportscars only Groot-Brittannië had lange tijd moeite om iets anders dan sportwagens te verkopen in de Verenigde Staten. De styling van Britse personenauto’s leek ook al niet in de pas te lopen met de Amerikaanse markt. Britse motoren en auto’s zijn ontworpen voor een belastingsysteem dat in de Verenigde Staten nooit heeft bestaan. De Britse chassis waren bedacht voor smalle, bochtige wegen die in de US van A niet de norm waren. Als gevolg hiervan waren de gewone Britse standaard sedans, bekend als saloons, uiterlijk, mechanisch en technisch bedoeld en geschikt voor totaal andere rijomstandigheden dan in de Verenigde Staten. Toen Britse personenauto’s in de USA voet aan de grond kregen, was dat vaak in de compacte, economy-autoklasse. Maar het succes van sportmachines suggereerde dat de bijnaam “Made in Britain” een zekere zwier had die tegen een hoge prijs kon worden geëxploiteerd. Kortom: er was iets groters nodig Die Jaguar Mk10 (1961-1970) was niet voor niets zo uitbundig geboetseerd. Hij was bedoeld om de Amerikaanse luxewagen markt mee aan te vallen. Hij moest concurreren met Cadillacs en Lincolns. In de praktijk zat hij daar qua afmetingen en gewicht stevig onder. In vergelijk met zijn gedachte concurrentie was de Jaguar Mk10 een tamelijk lichte, elegante auto. Naar Britse begrippen was hij gigantisch. Onder de motorkap bevond zich de DOHC-zescilinder die voor het eerst verscheen in de XK120 uit 1949, nu opgewaardeerd tot 265 pk, dankzij een cilinderinhoud van 3,8 liter, drievoudige carburateurs en een cilinderkop met rechte poorten. In het Amerikaanse landschap paste hij met zijn lengte van dik 5 meter en een gewicht van krap 1900 kilo aardig in het verkeersbeeld. De Jaguar Mk10 was daarbij ongeveer even dorstig als een geboren Amerikaan, maar was technisch natuurlijk een paar lichtjaren verder ontwikkeld met onder meer onafhankelijke wielophanging rondom. En, niet te vergeten, schijfremmen rondom. Zo’n Jaguar Mk10 was een technisch veel hoogstaander auto dan de lompe yank tanks De afwerking was – met veel leer en walnootfineer – ook veel chiquer dan de Amerikaanse standaard. Na 1964 groeide de beeldschone zes-in-lijn van 3781 naar 4235 cc. In 1967 werd de typenaam veranderd in 420 G. Over de modellen heen zijn er zo’n 25.000 exemplaren gebouwd. En een fors deel daarvan is gesneuveld in de zogenaamde ‘banger races’. De typisch Engelse vorm van autohooliganisme waarbij de deelnemers in eerste instantie hun collega’s van de baan willen rijden. In dat strijdveld woog de massa van de Jaguar Mk10 positief mee. Gelukkig zijn niet alle Jaguar Mk10’s overleden Albert Venema heeft een heel net exemplaar gescoord. En die Jaguar gaat niet gesloopt worden. Want als de carburateurs straks gereviseerd en afgesteld zijn? Dan is de MkX weer een heel echte, maar wat mollige roofkat. Een luxe automobiel die meer zal spinnen dan grauwen. Mooi! (BRON)
    1 point
  43. … moet worden gedronken. Wat dacht jij dan?
    1 point
  44. Ik heb ook zo'n zonnepaneeltje en die werkt niet op de aansteker, omdat die alleen werkt met contact aan. Dus heb ik deze ook permanent aan de accu aangesloten en het paneeltje aan de achterbank van de XKR (conv) geplakt met dubbelzijdig tape. Met het dak dicht altijd aan de lader dus. Ik heb dat paneeltje ook de hele winter aan onze Lexus gehad, toen de XKR binnen sliep. Voor de Lexus heb ik nu een eigen zonnepaneeltje gekocht. Die dingen zijn zo (goed)koop.
    1 point
×
×
  • Create New...