Springen naar inhoud


Onze sponsoren:
                                               


Foto

oliepeilstok word uit motor geblazen


  • Please log in to reply
Er zijn 23 reacties in dit onderwerp

#1 danny1

danny1

    JF Starter

  • Members
  • Pip
  • 4 berichten
  • Lid sinds: 19-August 09

Geplaatst op 19 August 2009 - 20:43

hallo ik heb een E-type 4.2 2+2 uit 1969 met het volgende probleem:
de oliepijlstok wordt uit het motorblok geblazen waardoor ik veel olie kwijt raak.
ik heb reeds de compressie druk gemeten en deze waren tussen de 9 en 10 bar.
carter ontluchting aan de voorzijde van de motor los gehaald en schoongemaakt en de leiding-
die naar de carburateurs gaat zijn ook open.
oliefilter gedemonteerd + filterhuis . de overdruk klep gecontroleerd.
klep speling gecontroleerd deze staan te strak volgens mij ?? inlaat 0.10 en uitlaat 0.15
is er iemand die nog een idee heeft wat het probleem kan zijn.
ik hoor graag van jullie .
m.v.g danny



#2 jaguar38s

jaguar38s

    JF Oldtimer

  • VIP
  • PipPipPip
  • 357 berichten
  • Leeftijd: 57
  • Lid sinds: 04-December 06
  • WoonplaatsUithoorn

Geplaatst op 20 August 2009 - 09:58

Hallo,

Als je oliepijlstok er wordt uigeblazen dan heb je veel te veel druk in je carter.
Dit lijkt er op dat je carter ontluchting verstopt is.
Deze zit vooraan op je cylinderkop.
Er zijn vele uitvoeringen hiervan, bij een XK zit er alleen aan slang op welke open is.
Bij latere motoren zoals de E-type gaat deze naar het luchtfilter.
Let er ook op dat er niet te veel olie in het carter zit.
Gezien de goede compressie lijkt me niet dat er lucht via de zuigerveren
in het carter terecht komt.

Success,
Groeten, Peter Jan Rusch

#3 Han

Han

    JF Guru

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 3524 berichten
  • Lid sinds: 14-June 07

Geplaatst op 20 August 2009 - 11:29

Hij zegt in de openingspost dat hij de carterontluchting aan de voorzijde van de kop heeft schoongemaakt. Daar zit ook een filter/zeef, heb je die ook schoongemaakt? Heel vreemd probleem, als je de peilstok er uit haalt voel je hem daar dan uit blazen?

Als de compressie op de zes cylinders okay is en de carterontluchting is niet verstopt dan kan het niet gebeuren dat hij de peilstok er uit blaast, het is ook nog een behoorlijk stuk metaal dat je niet zomaar wegblaast. Het oliefilter heeft daar geen invloed op, teveel carterdruk moet het gevolg zijn van lekkage langs de zuigers, maar dan zal hij ook minder goed lopen en blauwe rook uitblazen plus bijbehorend oliegebruik. Teveel olie in het carter kan funest zijn.

#4 danny1

danny1

    JF Starter

  • Members
  • Pip
  • 4 berichten
  • Lid sinds: 19-August 09

Geplaatst op 21 August 2009 - 20:36

hoi peterjan en han
bedankt voor jullie tips .
ik heb de motorolie afgetapt er zat 10 liter olie in het carter en volgens de pijlstok zat hij maar op
minium niveau . nieuwe olie gevuld 8.5 liter volgens het werkplaats boek.
blaast nu niet het pijlstok er meer uit. maar lekt er nog wel langs af.
de carter druk is nog steeds erg hoog . ik heb met een scoop in de cilinders gekeken en
hier zitten wel langs groeven in de cilinderwand en er zit ook geen honingraad structuur in.
ik denk zelf dat hij dan toch via de zuigers een hoge carterdruk krijgt.
of hebben jullie nog een ander idee.
ik hoor het wel .
groeten danny

#5 JBOXJS

JBOXJS

    JF Youngtimer

  • Members
  • PipPip
  • 56 berichten
  • Leeftijd: 56
  • Lid sinds: 03-July 08
  • WoonplaatsScheveningen

Geplaatst op 16 September 2009 - 18:40

Diagnose stellen;
Met een aangepaste bougie met aangelaste lucht nippelaansluiting luchtdruk op de cilinder zetten,
dan hoor je snel genoeg of de lucht langs je zuiger komt, vervolgens via je carter naar de carterontluchting en of het peilstokbuisje er weer uit geblazen wordt.

Even op letten dat de motor geen onverwachtse slag maakt.
Zuiger in onderste stand zetten voordt je er luchtdruk op zet!

#6 Jasper

Jasper

    JF Oldtimer

  • Members
  • PipPipPip
  • 385 berichten
  • Leeftijd: 48
  • Lid sinds: 24-March 07
  • WoonplaatsArnhem GLD

Geplaatst op 16 September 2009 - 20:53

Je klepspelig dient 0.30 te zijn dus heb je iig andere shims nodig.
zie topic: viewtopic.php?t=1143&highlight=

Druk in je carter heeft niets met je klepspeling te maken.
Eerder met verrotte zuigerveren.
Vreemd dat je dan wel compressie hebt van 9-10....
Probeer eens kruipolie door je bougiegaten, nachtje laten intrekken,
en dan starten (en de straat blij maken met een forse dot blauwe pluim....)
Kan een vastzittende of lekkende veer soms verhelpen.

succes,

Jasper

#7 Han

Han

    JF Guru

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 3524 berichten
  • Lid sinds: 14-June 07

Geplaatst op 16 September 2009 - 21:43

Het gaat over een 1969 E-type en die heeft andere nokkenassen dan de Series 3 motor en ook een andere klepspeling, uit het blote hoofd iets van 0.20 om 0.25 mm inplaats van de 0.35 voor de series 3 XK motor. Correct me if I'm wrong.

#8 danny1

danny1

    JF Starter

  • Members
  • Pip
  • 4 berichten
  • Lid sinds: 19-August 09

Geplaatst op 16 September 2009 - 22:02

hoi
ik heb het carter er onderuit gehaald en deze zat helemaal vol met slughs.
dit allemaal schoon gemaakt en weer gemonteerd nu blaast hij niet meer de olie eruit.
ook gelijk de voorste krukas keering vervangen en carterpakking.
de motor zag er van binnen nog wel netjes uit.
dus het probleem is gelukkig opgelost .
iedergeval bedankt allemaal voor de tips .
mvg danny

#9 Han

Han

    JF Guru

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 3524 berichten
  • Lid sinds: 14-June 07

Geplaatst op 17 September 2009 - 14:31

Graag gedaan, mooi dat het opgelost is.

#10 pim van der schaaf

pim van der schaaf

    JF Oldtimer

  • VIP
  • PipPipPip
  • 474 berichten
  • Lid sinds: 20-April 06

Geplaatst op 18 September 2009 - 13:06

Het gaat over een 1969 E-type en die heeft andere nokkenassen dan de Series 3 motor en ook een andere klepspeling, uit het blote hoofd iets van 0.20 om 0.25 mm inplaats van de 0.35 voor de series 3 XK motor. Correct me if I'm wrong.



Volgens de manual (en de data plate in de auto): 0.004 inch voor de inlaatkleppen en 0.006 voor de uitlaatkleppen, dus 0,10 mm en 0,15.

#11 black babyjag

black babyjag

    JF Oldtimer

  • Members
  • PipPipPip
  • 262 berichten
  • Lid sinds: 09-August 09
  • Woonplaatsbelgie > limburg > leopoldsburg

Geplaatst op 18 September 2009 - 17:10

dam allemaal garagisten ofwa???
of komt die kennis puur uit de hobby?

#12 Han

Han

    JF Guru

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 3524 berichten
  • Lid sinds: 14-June 07

Geplaatst op 18 September 2009 - 17:15

Het gaat over een 1969 E-type en die heeft andere nokkenassen dan de Series 3 motor en ook een andere klepspeling, uit het blote hoofd iets van 0.20 om 0.25 mm inplaats van de 0.35 voor de series 3 XK motor. Correct me if I'm wrong.



Volgens de manual (en de data plate in de auto): 0.004 inch voor de inlaatkleppen en 0.006 voor de uitlaatkleppen, dus 0,10 mm en 0,15.


Je hebt helemaal gelijk, ik deed het uit het blote hoofd en dat moet je eigenlijk nooit doen.

#13 pim van der schaaf

pim van der schaaf

    JF Oldtimer

  • VIP
  • PipPipPip
  • 474 berichten
  • Lid sinds: 20-April 06

Geplaatst op 18 September 2009 - 18:52

dam allemaal garagisten ofwa???
of komt die kennis puur uit de hobby?



Nee, ik heb toevallig net de cylinderkop van mijn E-type in elkaar gezet met nieuwe kleppen en de hele reut ..........

#14 haddock

haddock

    JF Master

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 768 berichten
  • Lid sinds: 20-September 07
  • WoonplaatsFriesland

Geplaatst op 18 September 2009 - 18:54

Je hebt helemaal gelijk, ik deed het uit het blote hoofd en dat moet je eigenlijk nooit doen.


Ach, beter te ruim dan te nauw. 'n Goeie ouwe monteur, van wie ik veel geleerd heb, zei altijd: je kunt ze beter horen dan ruiken. Dat ging trouwens over motorfietsen, toen.

De Nortonist

#15 pim van der schaaf

pim van der schaaf

    JF Oldtimer

  • VIP
  • PipPipPip
  • 474 berichten
  • Lid sinds: 20-April 06

Geplaatst op 18 September 2009 - 18:57

Ach, beter te ruim dan te nauw.



http://www.jaguarfor...tyle_emoticons/default/icon_eek.gif

#16 Han

Han

    JF Guru

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 3524 berichten
  • Lid sinds: 14-June 07

Geplaatst op 19 September 2009 - 21:09



Je hebt helemaal gelijk, ik deed het uit het blote hoofd en dat moet je eigenlijk nooit doen.


Ach, beter te ruim dan te nauw. 'n Goeie ouwe monteur, van wie ik veel geleerd heb, zei altijd: je kunt ze beter horen dan ruiken. Dat ging trouwens over motorfietsen, toen.

De Nortonist


Had jij een Norton? Man, wat heb ik een spijt dat ik hem ooit heb verkocht, een prachtige Dominator 99 van 1957, mooier dan nieuw, nog met het wideline featherbed frame. Is nu een klein vermogen waard.

En kleppen kunnen idd beter iets te ruim dan iets te krap staan.

#17 haddock

haddock

    JF Master

  • Members
  • PipPipPipPip
  • 768 berichten
  • Lid sinds: 20-September 07
  • WoonplaatsFriesland

Geplaatst op 20 September 2009 - 10:10

Had jij een Norton?



Heb 'm nog, Han, 750 Commando, m'n snorfietsie. En 'n antieke Montesa trialfiets, met kenteken, ook erg leuk.

De verzamelaar

#18 Han

Han

    JF Guru

  • Members
  • PipPipPipPipPip
  • 3524 berichten
  • Lid sinds: 14-June 07

Geplaatst op 20 September 2009 - 16:03

Aha, de Commando, lekker fietsje, geniet er maar van.

#19 Ranger

Ranger

    JF Oldtimer

  • Members
  • PipPipPip
  • 106 berichten
  • Lid sinds: 15-October 07
  • WoonplaatsMariŽnberg

Geplaatst op 21 September 2009 - 09:24

(Nog meer) off-topic; Volgens mij ken ik een Italiaan die de rechten van Montesa ooit gekocht heeft http://www.jaguarfor...tyle_emoticons/default/biggrin.gif

#20 black babyjag

black babyjag

    JF Oldtimer

  • Members
  • PipPipPip
  • 262 berichten
  • Lid sinds: 09-August 09
  • Woonplaatsbelgie > limburg > leopoldsburg

Geplaatst op 21 September 2009 - 18:19

Nee, ik heb toevallig net de cylinderkop van mijn E-type in elkaar gezet met nieuwe kleppen en de hele reut ..........



dam da moet tog lekker voelen !
ik zeg altyd auto's zyn als vrouwen
hoe meer en hoe beter je ze kent hoe meer plezier je eraan beleefd