JaguarForum
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 5 sep 21:45 2010

Antwoord op onderwerp  [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende
Project XJ 40 Sovereign 1993 
Auteur Bericht

Bericht Re: Project XJ 40 Sovereign 1993
hansvh schreef:
Als ik jou was kocht ik deze erbij....

Volgens mij kan ik dat allemaal vinden op deze meer specifieke CD-Rom ...
Maar ik ga 'm zo eens installeren ....

Ik wil in elk geval ALLE delen zo goed mogelijk kunnen ZIEN ...
Vooral ook, waar en HOE de draden en kabelbomen lopen ....

En waar bijvoorbeeld een micro-switch verstopt zit in de portieren ..
Ben ik al een heel eind ... Voorlopig dan.

Greetz Leonneke

29 jul 23:46 2010
Profiel E-mail WWW

Jaren lid:
Jaren LidJaren LidJaren LidJaren Lid
Ik hoop dat je geen Windows 7 hebt want daar draait de CD niet onder. Volgens mij zul je niet vinden waar de kabelbomen lopen, wel staat er een schema in.

30 jul 4:00 2010
Profiel

Kees schreef:
Ik hoop dat je geen Windows 7 hebt want daar draait de CD niet onder. Volgens mij zul je niet vinden waar de kabelbomen lopen, wel staat er een schema in.

Het programma draait in elk geval op XP Pro ( meen ik tenminste ).

Tja Kees, het is een beetje een tegenvaller die CD-ROM.
Bomvol met informatie, maar ook bomvol met een hoop bagger waar ik niks aan heb ........

HAYNES is in een aantal gevallen een stuk duidelijker. Maar, een leuk voorbeeld.

Ik ben op zoek naar het relais van de FANS ........

- Bij Haynes staat aangegeven "onder / achter de koplamp
- Idem dito in de Manual

En bij god dat ik dat ding niet kan vinden. Omschrijving is te algemeen.
Andere delen zijn weer tot in detail weergegeven ............

Zo zoek ik bijvoorbeeld HOE de portieren de verlichting activeren ...
Tja, een deurmodule ... Overal te vinden. Ook kan ik vinden dat de SWITCH naar het switchpanel gaat...... Maar nergens komt naar voren waar die switch zit, hoe die geactiveerd wordt, enz. enz.....

Kabelbomen kan ik weer wel vinden.

De schema's zijn uitsluitend leesbaar voor geschoolden. Ik kan er echt niks mee. Uitsluitend nummers en codes .....

In een aantal gevallen is de CD-rom enorm uitgebreid. Heel vreemd qua opbouw. Net een dikke encyclopedie die je eigenlijk eerst gelezen moet hebben om te weten WAAR je WAT kunt vinden ....

Dus die CD rom die jij adviseert .............. Meer info ????

30 jul 22:46 2010
Profiel E-mail WWW

Tijd voor wat leuke en hopelijk nuttige updates .........

Allereerst een beter uitgewerkte aanpak van een raammotor. Ook handig voor andere typen, zoals de X-300 .......

Op deze foto kun je precies zien HOE het mechaniek zich opent. Zo kun je je beter een voorstelling maken, waarom en hoe het raam omhoog geduwd wordt en omlaag getrokken wordt .......

De twee afzonderlijke wieltjes op de armen lopen dus IN de rails aan de onderzijde van het raam..

RAAM GOED VAST TAPEN IN BOVENSTE STAND !!!!!

Afbeelding

Nogmaals, de motor zit op 4 plaatsen in de deur met 4 schroeven De armen met de gelijkrichter ..... De gelijkrichter zit met 2 schroeven in het portier.

Dan vervolgens het bovenaanzicht van de motor. De kap zit met 4 torcx schroeven vast. Zorg voor een goede torcx sleutel die goed past !!!

Afbeelding

Het kamwiel of tandwiel zit verbonden met het wormwiel IN de motor.
Het kamwiel is helemaal uitgedroogd, roestig en verweerd. Bovendien zijn de tanden zeer vies. Ik schuur dit met korrel 1000 en WD-40 ...
Ideale combinatie. Haalt alle troep weg en schuurt zeer netjes terug ...

Afbeelding

Je kunt het tandwiel in deze fase NIET verzetten. Daarvoor moet je de motor openen om toegang te krijgen tot het wormwiel ( as ) .......
Hier de kap en je kunt de torcx zien zitten ............

Afbeelding

Alle 4 de torcx er uitdraaien. Kap rustig er van af trekken. Het is het principe van een fietsdyname .... Magneten - windingen - enz .........

Afbeelding

Bij het loshalen van de kap, bestaat de kans dat je de as met wormwiel meteen meetrekt door het magnetische veld. Niet schrikken, gaat gemakkelijk terug .... wel eventjes weten HOE :
Ik spoel eerst heel het zaakje door met WD - 40 ....... Je ziet dan al de troep onder het wormwiel wegdruipen. Laat het zaakje eventjes goed uitlekken

Afbeelding

Trek nu voorzichtig de as eruit of DRAAI deze eruit. Je merkt vanzelf hoe ...
Je zult zien dat er 2 kleine koolborsteltjes deze as op z'n plek houden. Die veren nu dus naar binnen. Geen nood, gemakkelijk terug te zetten. Als je de foto groter maakt, zie je twee gevlochten koperdraadjes lopen. Daar zitten de koolborsteltjes aan verbonden, met veertjes ....

Afbeelding

Het wormwiel zelf heb ik gewoon linea recta IN de tube met kogellagervet gepropt. Dit is erg goed en vast vet ..... Lekt niet weg en smeert enorm goed.
De koperen draden enz. zet ik GEEN vet op.

Afbeelding

Hier het wormwiel volledig met windingen enz ......
Het wormwiel drijft het kamwiel aan. De windingen liggen in de kap met magneten ....

Afbeelding

Na demontage durf ik gerust te stellen dat dit een zeer degelijke motor met mechaniek is. Werkt je raam dus een keertje niet, zet dit proces eens in werking. Het wormwiel kan letterlijk vast slaan op het kamwiel. Door aanwezige troep en rotzooi. De motor trekt dat niet ........... Schoonmaken, doorspoelen met WD-40 en flink met vet klodderen. Loopt weer als een zonnetje ....
Zie hier wat ik bedoel met VET KLODDEREN ........

Afbeelding

30 jul 22:53 2010
Profiel E-mail WWW

Het vervolg ..... Eventjes een nieuw blokje .... Waarom ????????

ER GAAT WEL EENS WAT MIS

Tja, ik ben inmiddels op een leeftijd of beter gezegd wijsheid beland, dat ik mijn fouten openlijk durf te bespreken. Dit vooral in de hoop jullie te behoeden voor enkele stommiteiten ..........

Na het reinigen en vetten monteerde ik de magneetkap weer over het wormwiel met de windingen ..... De magneetkap is uitgerust met enkele uitsparingen / pootjes. Deze passen precies in de pootjes van het andere deel.
Tenminste .......... Ik dacht dus dat er 1 pootje zat dat in 1 gaatje moest vallen. Vrolijk monteerde ik het kapje. Pootje viel netjes in het kleine gaatje. De rest zat een beetje vreemd en scheef ?????? :roll: :roll: :roll:

Maar ja, mijn ware aard kwam helaas weer boven drijven. Als het niet netjes past, dan maakt Leon het wel passend ........

Gewoon de 4 torcx schroeven extra stevig aandraaien. Hier en daar begon het te buigen, maar uiteindelijk paste het precies, dacht ik :oops: :oops: :oops:
Ongeveer zo zag het er weer uit ................ :

Afbeelding

Vervolgens maakte ik nog een fout. Aangezien dit al de tweede motor was, had ik al erg veel vertrouwen in mijn eigen kennen en kunnen.
Dus niks eerst efkes testen. HOPPA, terug in het portier en binnen 5 minuten zaten alle 6 de schroeven weer aangedraaid. Zeiltje terug frommelen.

Dan maar eventjes testen ................
Hhmmmmmm ...... Helemaal niks. Nog een keer .... Hhhmmmm, nog niks.
Zootje d'r weer uit .... Aahaaa dacht ik, kamwiel in een te hoge stand gedraaid. Motorke weer uiteen, wormwieltje een beetje draaien. Kapje weer terug .... STOM !!!!! :oops: :oops: :oops:
Maar goed, Leonneke was op dreef dus WEER het zaakje direct terug in het portier. Potverdikke, binnen 4 minuutjes zat het al weer op z'n plek. Gewoon enorm gemakkelijk, dacht ik nog .............

Dus ik weer knopje indrukken ......... Hhmmmmm ... Hoor het motorke wel, maar geen respons. Dan maar eens op het knopje drukken NAAR BOVEN ...
TJA .... Nou deed ie het dus wel !!! :? :? :?

Ik duw op het knopje naar boven en het raam gaat naar beneden ... :? :?

Met m'n bizarre harsens dacht ik .... Knopje in de deur verkeerd om terug gezet ????? Mmmmm, nee, dat kan eigenlijk helemaal niet. Past er maar op 1 manier in..... Knopje kan niet ondersteboven in de deur tenzij je over de kop gegaan bent ...........

Andere kant eens proberen, de unit aan bestuurderszijde. Mmmmm,, zelfde euvel ... Knopje wijst naar boven en raampje gaat naar beneden.

Allerlei dingen spookten door mijn hoofd. Accu klemmen verkeerd om ??? :?
Nee, zoiets stoms doet zelfs Leonneke niet ...
Draadjes verkeerd om bij de stekker ???? Mmmm... nee, kan niet, want dat past niet eens met die vervelende stekkertjes ....

:shock: :shock: :shock: Ineens ging ik in gedachten terug naar 4 Atheneum. Heb daar ooit wat natuurkundelessen gehad of was het scheikunde.
Vaag borrelde er iets op. Magneten, magneetveld, polen, polarisatie .... omdraaien, verkeerd om, binnenste buiten en op z'n kop .....

Ik kon me een proefopstelling herinneren waarin ze de plus en min omdraaiden of zoiets ..... Heb Atheneum wel afgemaakt, tot klas 5 dan, daarna de HAVO maar gevolgd ...... Ineens wist ik het. Die verdomde kap zit verkeerd om over die windingen. Ik heb het magneetveld letterlijk omgedraaid .. :shock: :shock:

Dus de DERDE of VIERDE keer moest dat verdomde ding er weer uit. Positief benaderd kan ik nu wel stellen dat ik een raammotor met mechaniek echt blindelings kan de- en monteren ......

Zootje d'r weer uit. Kapje losschroeven. Beetje een scheef pootje ???
Ooohhh ja, dat wat ik passend gemaakt had met m'n lompe lijf :mrgreen: :mrgreen:

Wat bleek. Het kapje van de motor heeft DRIE pootjes. Het tegenovergestelde deel op het mechaniek heeft DRIE gaatjes. Dus 1 hoekje heeft GEEN gaatje en GEEN pootje .... Potjandorie, dat past een heel stukje beter ....
Alle kromgetrokken deeltjes werden ineens weer recht :mrgreen: :mrgreen:

Kapje dus GOED terug gezet ................ Let op de DRIE pootjes en de DRIE gaatjes. Dan past het dus ....

DUS DIT KAPJE ... hieronder ... kan er maar op 1 manier, correctie, op heel veel manieren op, maar slechts op 1 goede manier ... OPLETTEN DUS ..

Afbeelding

Ik liet me vervolgens niet meer vangen voor een vijfde keer. Eerst de unit testen, buiten het portier. Als een zonnetje zo soepel. Nog wat extra klodders vet omdat ik weer eens enorm trots was op mezelf .....

Vergeet je raam niet mooi gelijk te richten.

- RODE rechthoek = gelijkrichter
- RODE cirkels = wieltjes IN raamgeleider

Afbeelding

30 jul 23:37 2010
Profiel E-mail WWW

Ooohh jaa ............... Hoe krijg je nou die motor uit het portier gefreubeld en hoe weer terug .....

Eerst alles zes de schroeven losdraaien en compleet uitnemen. D'r blijven 2 schroefdraden zichtbaar van het motordeel. Wees gerust, motor klapt niet naar beneden. Je moet namelijk eerst de geleiderswieltjes uit die railing tjoppen.
Pak eerst de linker ....... Arm er uit, dan de rechter .....

Nu klapt het mechaniek dicht zeg maar ... als je je raam hebt vastgezet tenminste.

En dan ..................

Heel de motor met mechaniek naar beneden laten zakken - begeleiden.
Gemakkelijk. Nu zie het het zaakje liggen in de opening ...........

Dan is er maar 1 manier ( ik weet er meer, maar die willen jullie niet weten ).

In beeldende gebarentaal is dat als volgt ................
Maak van de motor een denkbeeldig vliegtuig .. :D :D
Het motordeel is de cockpit.
Het raammechaniek is de staart .............

Eerst vlieg je met het vliegtuig LAAG door het portier .........
Met de cockpit naar voren ..... Dus recht vooruit LAAG vliegen ...
Tot je voor in het portier crasht :

Afbeelding

Je bent nu met de cockpit tegen de voorzijde portier gebotst ....

Nu wordt het leuker. Je zorgt dat het raammechaniek netjes bij elkaar ligt.
Dus je zorgt voor een hele nette staart !!!!!!! En dan gaan we iets doen, wat nog nooit vertoond is ..... We gaan ACHTERUIT vliegen .....

Dus met een netjes dichtgeklapte staart vlieg je nu LAAG achteruit ....
Het gaat er vooral om, dat de staart netjes bijeen geklapt is ....
Dus achteruit vliegen en vervolgens til je de staart rustig uit het enorme gat in de deur .....

Afbeelding

Je krijgt nu vanzelf zicht op de cockpit. De cockpit til je dus als laatste uit de deur ...... Rustig wat heen en weer schommelen, enige turbulentie, je zult merken dat dit vrij gemakkelijk gaat. Ik kan dit inmiddels met m'n oogjes dicht.

Mocht toevallig het stekkertje nog aan het motorke zitten, dan merk je dat vanzelf ( heb ik ook al ontdekt ) .. :wink: :wink: :wink:

En nu de geweldige slagzin van Harrie Haynes weer ............

REFITTING IS THE REVERSE OF REMOVAL

30 jul 23:58 2010
Profiel E-mail WWW

Portier Unit Central Lock enz ... systeem ...

Afbeelding

Belangrijk ..... ROEST IN OPTIMA FORMA

Het plan was eventjes deze unit te demonteren. Alle verbindingen losgekoppeld. Gaat redelijk eenvoudig. Vervolgens de torcx schroeven uitgenomen aan de kopse kant van het portier, dus waar die sluit ...

De unit hangt nu los ... Uitnemen gaat echter niet lukken. Er zit namelijk een dikke vette harde en stevige raamgeleider in de weg ....

De unit er compleet uithalen kan dus kennelijk alleen als je het complete raam met geleiders er uit haalt ( vergeet niet te tapen :mrgreen: :mrgreen: )

Ik durf dit wel aan, maar daarvoor moet je echt met 2 personen zijn en daarvoor moet ik meer tijd beschikbaar hebben, dus plannen ....

Toch was het niet voor niks. Ik bewoog de unit op en neer, maakte ruimte.
Wat blijkt ...............

Tussen de unit en de verbindingsplaat OP het portier zit echt stevige roestvorming. De lak was redelijk 'opgelost' en er zaten stevige roestbladeren op het portier .... Portier is enorm dik daar, dus geen gaten of grove roestplekken, maar wel behoorlijk aangetast. Er kan natuurlijk enorm veel water VIA deze unit de deur inlopen .....

Vocht hoopt zich ACHTER deze unit op en er zit tevens vuil en troep ....

Door de unit los te halen en naar voren te bewegen, kun je er heel goed bij.
Ik heb er een complete bus WD-40 op losgelaten. Er vielen echt dikke plakjes roest / lak naar beneden. Goed doorspoelen en de unit ook flink doorsauzen. Die is echt goor en DROOG of beter UITGEDROOGD ....

De bladderroest heb ik weggestoken met een schroevendraaier. Nogmaals doorspoelen. Dikke laag ML of vet er tegenaan en dan de unit weer terugzetten.

Ik schat dat deze plaats roestplek DRIE is voor de XJ 40 ....
Goed te reinigen en zeker te voorkomen. Eenmaal schoongemaakt kun je dit met een gerust hart bijhouden met ML of soortgelijke middeltjes ...

Hier een picje van kortere afstand ...

Afbeelding

Het rubberen afdekje kun je letterlijk de WD-40 inzetten ( met rietje ) ..... Zo spoel je alles goed door. Vol met water en troep ....

Voor al degenen met een XJ dus ...... Portieren mag je zeker flink wat aandacht aan besteden. Advies .....

- ga naar de Timco o.i.d. en koop WD-40 tegen spotprijs
- spoel eerst eens flink door met WD-40 of bijvoorbeeld kruipolie
- dit doorspoelen weekt de roest los en laat deze naar beneden zakken
- na enkele dagen ML of iets dergelijks .....

Bovendien zul je gaan zien, WAAR de portieren eigenlijk moeten afwateren.
Daar zie je de WD-40 uitlopen samen met roest. Grotere roestplakjes haal je zo uit de portieren. De naden worden echt enorm goed schoon met de WD-40 ...
Daarna wel een beschermende wax of vet gebruiken ....

Mijn portieren zijn 17 jaartjes jong. Nog nergens gaten grove roestvlakken.
Maar absoluut een groot aantal plekken, waar het proces behoorlijk in gang is gezet. Ik weet zeker, dat de roest de komende 8 - 10 jaren geen kans meer krijgt..... Heb je eenmaal de afwatergaten ontdekt, dan heb je dus ook direct de gaten ontdekt waar je ieder jaar ML in kunt sauzen ...

Vergeet niet ..... De XJ 40 zal een klassieker worden .... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Volg anders voor de gein eens de projecten van de auto's die 25 jaartjes jong zijn. Die jongens moeten echt alles uit de kast trekken om de auto rijdbaar te houden .... 17 jaren en 25 jaren. Da's maar 8 jaartjes te gaan. Dit is volgens mij echt de tijd om preventief aan te vallen ....

Laatst bijgewerkt door Leonneke op 31 jul 0:50 2010, in totaal 2 keer bewerkt.

31 jul 0:30 2010
Profiel E-mail WWW

Jaren lid:
Citaat:
- Bij Haynes staat aangegeven "onder / achter de koplamp
- Idem dito in de Manual

Het is sowieso heel makkelijk als je zoveel mogelijk verschillende technische boeken van jouw type auto hebt. Geen van allen blinkt echt uit in duidelijkheid/volledigheid maar wat je in de ene mist staat vaak weer wat duidelijker in de ander en andersom.

Het is een heel zoekplaatje met die bedradingsschema's. Achter in het manual voor mij Series 1 staat een volledig schema dat ik voor de duidelijkhed bij de copyshop vergroot heb naar A0 formaat en aan de muur in de werkplaats heb gehangen.

Op een schema staat ook niet waar je ieder onderdeel kunt vinden maar wel de kleurcode van de draad. Dus met de draadkleur wordt het al wat makkelijker zoeken.

Ik heb naast die van de Series 1 ook de CD van de XJ 40 en als die van de XJS. Ik heb ook een XJ-SC en ik wil weten welke onderdelen onderling uitwisselbaar zijn. (Partnumber gelijk = onderdeel gelijk) of met een kleine aanpassing misschien te gebruiken.

Die van de XJ40 heb ik nog niet zo goed bekeken maar verwacht dat de opbouw gelijk is aan die van de XJS.
Het bedradingsschema van de XJS is niet meer in 1 tekening aangegeven maar is opgesplitst in diverse schema's voor hoofdverlichting, interne verlichting, cooling fan, electrische deuren etc. Ze zijn apart getekend met de genummerde onderdelen en met vermelding van de kleurcode (GW = Green-White etc).

Een kwestie van het juiste schema opzoeken en de draad met de juiste kleurcode, al zijn die nummers en kleurcoderingen soms zo klein dat je wel arendsogen moet hebben om ze te kunnen lezen. Ik ga ze dus maar weer vergroten.

De clou is:

1. Het juiste schema in het boek vinden
2. uitzoeken welke nummer het elektrische component heeft en waar het in de tekening staat
3. Welke draadkleur deze component voedt
4. Wat de symbolen voor relais, weerstand, aarde etc. zijn

Ik ben in ieder geval op electronica gebied waarschijnlijk net zo'n leek als jij. Vergeleken bij een Series 1 is de bedrading van een XJS/XJ40 voor sommige onderdelen heel wat gecompliceerder dus haal niet teveel los. Als ik iets los haal dan plak ik aan beide einden een stukje gemerkt leukoplast zodat ik weet waar wat hoort, ander kom je er als leek nooit meer uit.

31 jul 0:42 2010
Profiel

Kees schreef:
De clou is:

1. Het juiste schema in het boek vinden
2. uitzoeken welke nummer het elektrische component heeft en waar het in de tekening staat
3. Welke draadkleur deze component voedt
4. Wat de symbolen voor relais, weerstand, aarde etc. zijn

Ik ben in ieder geval op electronica gebied waarschijnlijk net zo'n leek als jij. Vergeleken bij een Series 1 is de bedrading van een XJS/XJ40 voor sommige onderdelen heel wat gecompliceerder dus haal niet teveel los. Als ik iets los haal dan plak ik aan beide einden een stukje gemerkt leukoplast zodat ik weet waar wat hoort, ander kom je er als leek nooit meer uit.

Kees .... Dit is echt enorm goede hulp. Absoluut meer dan welkom. Tja, ik probeer zoiets te doen. In de Haynes heb ik al wat kunnen ontdekken.
SWITCH - SWITCHPANEL - DOORMODULE ...

Door jou hulp kan ik alvast op een andere manier gaan zoeken en bestuderen.
Ik vind het zoeken in de PDF echt enorm lastig. Pagina's flippen door ...

Overigens heeft de XJ 40 1 groot voordeel, althans die van mij dan ....

Bijna ALLE stekkerverbindingen hebben al kleurmarkeringen.
Ik bedoel. Blauwe stekker met blauwe steekdoos. Zwart met zwart. Wit met wit. Veel stekkers en stekers hebben bovendien een zodanige vorm, dat de rest er niet in of bij past.

In het portier bijvoorbeeld zitten volgens mij een stuk of heel veel stekkers.
Toch durf ik ze inmiddels blindelings af te koppelen ....

Daarvoor was de Manual ook weer enorm handig. Ik ZIE nu tenminste waar die draden, via de rubberen slang, naar toe vertrekken. Enorm handig weer.

Voor de deurverlichting, die aan 1 zijde niet werkt, heb ik iets enorm slims bedacht ......

Ik ga aan de werkende zijde:

- 1 voor 1 de stekkers afkoppelen
- deur openen ( moet echt 3 centimeter FYSIEK verplaatsen )
- deur sluiten

Zo kan ik ontdekken welke stekker in elk geval te maken heeft met het FYSIEK openen van het portier. Ontdek ik helemaal niets, dan weet ik inmiddels dat er slechts 1 deur module overblijft onder het dash ..........

Die kan ik letterlijk HOREN schakelen als ik een 'werkend' portier open ...
Maar iets moet er voor zorgen dat er een signaal naar die module gaat.
Zal echt wel verscholen zitten in de portierunit ....

Vond dit zelf enorm slim, al zeg ik het zelf ......

Begin nu een beetje te begrijpen waarom het zo leuk kan zijn om zo'n auto te rijden en te hebben ....

Waarom doen we dit eigenlijk ??????? Daar start ik eens een topic over . :mrgreen:

31 jul 1:03 2010
Profiel E-mail WWW

Jaren lid:
Citaat:
Waarom doen we dit eigenlijk ??????? Daar start ik eens een topic over .

Vorm van zelfkastijding zoals bij de islamieten? :mrgreen:

31 jul 1:14 2010
Profiel

Saartje, "de vrouw die je leert begrijpen door haar uitelkaar te halen" :D

Hans

31 jul 6:14 2010
Profiel E-mail USERS_GARAGE

RedCat schreef:
Saartje, "de vrouw die je leert begrijpen door haar uitelkaar te halen" :D Hans

Dan ga ik nu eerst maar eens de cockpit van de dame terugzetten ... Ligt hier op tafel. Vanavond weer wat verslagjes .....
Uit elkaar halen gaat prima. Begrijpen al een heel eind. Maar ja, je zegt het zelf al, EEN VROUW !!!!!!!!!!!!!!!!!

Ook Kees zit echt in een logische denkrichting. Vorm van zelfkastijding ...
Tijdverdrijf is echt een totaal verkeerde benaming in elk geval ...

Thanks so far ..... Kees .... Echt een gouden tip van je. Ik zocht wat teveel als de spreekwoordelijke kip zonder kop ... Af en toe blijft m'n geest in cirkeltjes draaien. Jou opmerking heeft dat cirkeltje doorbroken en een ingang gevonden. Kan ook steeds meer terugvinden in de manual ....
Zelfs de SWITCH ..... Staat het niet bij service, dan kom je namelijk bij de afdeling PARTS een heel eind. Met illustraties. Thanks jongen !!! :D :D :D

31 jul 11:02 2010
Profiel E-mail WWW
Moderator

Jaren lid:
Jaren LidJaren Lid
Leonneke schreef:
Zie hier wat ik bedoel met VET KLODDEREN ........

Is dit niet wat veel van het goede. Het vet is alleen nodig waar de tanden elkaar raken. Het overige zal ervan afvallen of aan de kanten blijven kleven en overal tussen gaan zitten en in de loop der tijd uitdrogen met alle gevolgen van dien.

31 jul 11:24 2010
Profiel USERS_GARAGE WWW

keesh schreef:
Het overige zal ervan afvallen of aan de kanten blijven kleven en overal tussen gaan zitten .......................

Juist waar de tanden elkaar raken is het vet het minste nodig. Ijzer op ijzer blijft heel mooi schoon als het langs elkaar beweegt.

De corrosie / roest start juist aan de zijkanten en komt dan uiteindelijk bij je tanden ...........

Nee ... Ik vind het zelf afbsoluut niet teveel van het goede. Dat wat er van af zal vallen, valt in de portieren. Dubbele werking zeg maar :mrgreen:

31 jul 22:20 2010
Profiel E-mail WWW

Instrumenten behuizing - dashboard

Wat ik tot op heden wel verbazingwekkend blijf vinden aan de Jag, is het volgende ......

Een klusje wat ik inschat als simpel blijkt vaak enorm lastig te zijn.
Begin ik dan aan een klusje waar ik echt van terugschrik, dan blijkt dit kinderlijk eenvoudig te zijn .........

Aangezien het nog steeds oorlog is met de benzinemeter, nam ik me voor het dashboard eens te demonteren. Heel voorzichtig bladerde ik door de Haynes Manual. Ook door de work-shop manual ......

Ik zag al een complete bak met schroefjes, ringetjes en plugjes voor me liggen.
Niets is minder waar.
- 1 simpel paneeltje onder het dash wegnemen ( 4 schroeven )
- instrumentenpaneel demonteren ........ 4 schroeven ..

Meer is het niet. 8 eenvoudige kruiskoppen in totaal. En je tilt je dash er zo uit.

Afbeelding

Je krijgt eenvoudig toegang tot de printplaat ........... Ik wilde deze graag inspecteren. Hier en daar zag ik vrij stevige oxidatie zitten. Beetje contactspray en deppen. Later nog met een fohn met koude lucht ...

Afbeelding

Nou ben ik vergeten een picje te maken HOE je eventueel je lampjes kunt verwisselen in het dash ......... Zeer eenvoudig ...

Je maakt de klemmetjes los, bij de rode lijn. Open het dekseltje en je ziet alle bulbs zitten. Bij mij is er 1 stuk ............ Nu begrijp ik ook waarom mijn totale aantal kilometers aan 1 kant goed oplichten en aan de andere zijde minder ...

Hier de 2 klepjes ... net een EHBO doosje :

Afbeelding

Bij inspectie bleken 2 messing pluggen wat losjes te zitten. Deze pluggen worden gebruikt om het dash vast te schroeven in / aan de auto.
Ik heb er wat industrie lijm ingemikt. 8 uurtjes klemmen er op en dat gaat echt nooit meer los zitten ...............

Afbeelding

Dit is echt een klusje wat je normaal in 20 - 30 minuutjes kunt doen. Handig bij kapotte lampjes ....... Het probleem met het benzinemetertje is trouwens nog steeds niet opgelost. Ik begin echter een steeds duidelijker beeld te krijgen en heb een zeer sterk vermoeden waar het wel zit .........

Op de detailfoto zie je trouwens nog net 7 lampjes zitten ...
Er worden 2 typen gebruikt. Bruine fittingen en witte fittingen. Je draait ze er uit door ze 1/8 slag te draaien. Nieuwe er in, klaar ........

Bij de rode pijlen zie je 7 lampen zitten ( fittingen )
Je hoeft daarvoor geen toegang te krijgen tot de printplaat. Gewoon het EHBO trommeltje openen en klaar ....

Afbeelding

31 jul 22:29 2010
Profiel E-mail WWW
Antwoord op onderwerp   [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende