JaguarForum
Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 7 sep 23:13 2010

Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Mistlampen 
Auteur Bericht

Jaren lid:
Jaren Lid
Bericht Mistlampen
Ben ik weer, met iets wat in de boeken zou moeten staan, maar ik kan het niet vinden.
Ik heb mistlampen gemonteerd en ik heb ergens gelezen dat de standaard kabelboom van de S3 daarvoor al is voorzien. Inderdaad vind ik aan beide zijden van de voorkant twee sets open stekkers; een rode en een roodgele draad, de een dubbel aan de ene kant en de ander dubbel aan de andere kant. Helaas komt er nergens spanning op als ik de lichtschakelaar helemaal naar rechts op Foglamps zet. De betr. zekering, nr 1 links voor bij de olievuldop, is in orde en voert spanning.

Iemand een tip?

O, en nu we toch bezig zijn, ik overweeg om ze als driving lights te gebruiken, automatisch inschakelend als ik met contact aan de pook op Drive zet. Daarvoor zoek ik de draad die van die pookschakelaar naar het startrelais gaat (en in Drive ophoudt, aarde te hebben), maar ik voer liever geen draden door het schutbord. Ik zou dus het startrelais moeten hebben, maar daar kan ik niet bij..... Dit in de veronderstelling dat het op de startmotor zit; bij de snoek was dat niet zo.
Komt die draad ergens langs? Welke kleur?

Robert

Laatst bijgewerkt door RHS op 27 jul 12:55 2010, in totaal 1 keer bewerkt.

27 jul 11:10 2010
Profiel E-mail

Jaren lid:
Jaren LidJaren LidJaren Lid
Bericht Re: Mistlampen
De rood/gele draad moet je hebben. Deze komt van de zekering af en splitst zich in voeding voor de linker en de rechter mistlamp.

27 jul 12:33 2010
Profiel E-mail

Jaren lid:
Overigens zit je startrelais inderdaad niet op de startmotor. Het is bij de V12 een van de weinige relais die niet aan de voorkant bij de radiator zit, je kunt het vinden bij het schutbord ongeveer op de plek waar ook je ruitewisser pompje zit.

27 jul 13:06 2010
Profiel E-mail

Jaren lid:
volgens mij moest je voor mistlampen de draaiknop indrukken en draaien naar de bovenste stand :wink:

porsche 944 1983
porsche 924 50 Jahre edition 1982
porsche 924 martini 1977
porsche 924 1977 r.i.p.
jaguar xj 6 iii 1980

27 jul 17:56 2010
Profiel

Jaren lid:
Jaren Lid
hansvh schreef:
De rood/gele draad moet je hebben. Deze komt van de zekering af en splitst zich in voeding voor de linker en de rechter mistlamp.

Yep, dank, maar zo simpel blijkt het niet te zijn.....

De lichtschakelaar heeft een 8-polige stekker waar idd een roodgele draad uitkomt, met spanning in de goede schakelaarstanden. Aan die stekker zit een 10 cm 'verlengkabel' waarvan de rood-gele draad is afgebonden. Ik neem aan dat hij ook zorgt dat bij gebrek aan mistlampen, in de meest rechtse stand van de schakelaar het dimlicht wordt ingeschakeld (zegt de handleiding). Enfin, ik heb die verlengkabel er tussenuit gehaald en nu heb ik in de betr. standen van de lichtschakelaar inderdaad spanning op de zekering (in een vorige posting had ik nog de verkeerde zekeringskast op het oog, nl die helemaal vooraan, van alle andere lichten, ipv die onder het stuur).
Aan de motorzijde van het schutbord, uiterst links, zit dan een doorvoer met o.a. een roodgele draad en die zit onder de zekeringhouderkast (links vooraan, los te halen van boven het linkervoorwiel) *losgekoppeld* van de idem draad die dan naar de mistlampen gaat. Aankoppelen helpt niet want helaas voert die van het schutbord komende draad geen stroom :-(
Nou ben ik even de draad kwijt, want van de zekeringkast onder het stuur naar die doorvoer is volledig verborgen achter allerhande apparatuur (boven je knieen) en ik zie er zeer tegenop, dat los te halen op zoek naar spanning.
Als gewoonlijk aanbevelend voor suggesties

Robert

29 jul 11:36 2010
Profiel E-mail

Jaren lid:
Is het misschien eenvoudiger om gewoon een nieuwe draad te trekken?

Helaas kan ik het niet voor je nakijken, op mijn auto ontbreken de mistlampen :(

29 jul 13:15 2010
Profiel E-mail

Jaren lid:
Jaren Lid
hansvh schreef:
Is het misschien eenvoudiger om gewoon een nieuwe draad te trekken?
(

Ik heb nooit geaarzeld om een gat in het schutbord te maken als ik dat nodig vond, maar bij deze voiture ben ik wat huiverig. Overigens komen er uit het eerder genoemde doorvoerblok aan de motorzijde ook 2 onaangesloten zwarte draden uit, maar ik zie me het andere eind, onder het stuur, niet zogauw vinden. Ik heb het nu zo opgelost dat ze branden als de aarde van het startrelais onderbroken wordt door het in D zetten van de versnellingspook. Nu zoek ik alleen nog maar een draad ergens in de motorruimte die spanning voert als het contact aan staat. Ik dacht natuurlijk het eerst aan de bobine en dat zou bij de primitievelingen die ik tot nog toe reed prima in orde geweest zijn, maar bij deze heb ik mijn twijfels.
Iemand een suggestie (lokatie, kleur)?

Dank
Robert

31 jul 14:22 2010
Profiel E-mail

Jaren lid:
Jaren Lid
RHS schreef:
... Nu zoek ik alleen nog maar een draad ergens in de motorruimte die spanning voert als het contact aan staat.
Robert

Gevonden; de + draad van het ruitesproeierpompje, bij mij pal achter de linker koplamp, voert permanent spanning als het contact aan staat. De resp.schakelaar verbindt met aarde.
Als het nog iemand interesseert zal ik het hele schema een keer posten.

Robert

3 aug 16:12 2010
Profiel E-mail
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ]